Permalänk
Medlem

Tänk på att han skrev "- NFC som standard" den har la inte NFC och trådlös laddning om man inte köper till baksidan som har dessa "antenner". Eller Har Nokia ändrat sig och skickar med det från start?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tänk på att han skrev "- NFC som standard" den har la inte NFC och trådlös laddning om man inte köper till baksidan som har dessa "antenner". Eller Har Nokia ändrat sig och skickar med det från start?

Vet att den inte har trådlös laddning om man inte köper till "skalet". Då är det jag som missuppfattat det med NFC, fick för mig att den har det enligt Nokias specifikationer, står även på gsmArena att den har det.

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia820/specifi...
http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_820-4968.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Vet att den inte har trådlös laddning om man inte köper till "skalet". Då är det jag som missuppfattat det med NFC, fick för mig att den har det enligt Nokias specifikationer, står även på gsmArena att den har det.

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia820/specifi...
http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_820-4968.php

Fick min 820 för en vecka sedan - döm om min förvåning så var det både "ladd-skal" å NFC...

Permalänk
Medlem

Alina har rabatt på vit och röd nu (går ju byta skal för annan färg), 3799 kr. Står mellandagsrea så finns nog risk att den inte gäller väldigt länge till.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?Search=lumia+820

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

Mobil testar.
http://www.mobil.se/tester/mobiltelefoner-surfplattor/tester-...

Vanlig ordning WP fobier och mycket tyckande från testaren.

Personligen är jag mer än nöjd (kommer från android och symbian innan dess).
Visst känns WP "låst" jämfört med android men personligen tar jag hellre det för stabilitetens skull men inte så långt som IOS.
Tror och hoppas mer på WP/Nokia och framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f4mv:

Mobil testar.
http://www.mobil.se/tester/mobiltelefoner-surfplattor/tester-...

Vanlig ordning WP fobier och mycket tyckande från testaren.

Personligen är jag mer än nöjd (kommer från android och symbian innan dess).
Visst känns WP "låst" jämfört med android men personligen tar jag hellre det för stabilitetens skull men inte så långt som IOS.
Tror och hoppas mer på WP/Nokia och framtiden.

Läste den där, det han skrev om trådlös laddning var så tydligt bara för att marginalisera den, som journalist skäms man lite för en sån "kollega".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Läste den där, det han skrev om trådlös laddning var så tydligt bara för att marginalisera den, som journalist skäms man lite för en sån "kollega".

Eller så visar det bara att vem som helst kan vara "journalist"...
Nackdelen är bara att tyckandet kan gå lite för långt. Inga nyanser.

Permalänk
Medlem

Ja, det var en genomgående negativ text. Att kalla flera utmärkande tekniker som trådlös laddning och en skärm som går att använda med handskar (tekniker som även återfinns i 920) gimmickar (saol definition: reklamtrick el. finess för att vinna uppmärksamhet) utan att ens ha testat dom själv, vilket han verkar inte ha gjort om man läser texten, känns ju inte jätteseriöst.

"Dessa ikoner presenteras, vilket är karakteristiskt för Windows Phones estetik, i en väldigt monoton ton av systemfärgen, vit text och svart bakgrund. Det är en smaksak om man tycker att denna färglöshetens estetik är tilltalande i sin stramhet eller mest påminner om hur telefonsystemen såg ut för tio år sedan, men jag tycker också att den utgör ett direkt ergonomiskt problem. Jag vet inte hur många gånger jag skrollat upp och ner när jag letat efter en app eftersom alla plattor ser ungefär likadana ut. De få appar som vågar utmana med en egen färg på plattan sticker verkligen ut och blir lätta att hitta."

- Känns inte som han lagt mycket tid på att anpassa sina tiles. Foton, kontakter etc har ju alla levande tiles som bidrar med färg, och så pass få appar som har egen färg är det ju ändå inte? Även storleken kan ju ändras vilket gör det enklare att hitta den app man letar efter.

"På minussidan är kameragränssnittet rätt fattigt på inställningar, och om man vill föra över bilden med olika metoder har systemet en ful ovana att reducera bildupplösning utan att förvarna om det."

- Något svepande kritik, skulle ju inte skada att specifiera när detta händer. Jag har inte full koll själv, men det är väl främst om man väljer att ladda upp till Skydrive som den väljer att dra ner på kvalitén, och då bara om det är valt att inte ha högsta kvalitén?

"Webbläsaren är dessutom rätt långsam vilket bekräftas av de prestandamätningar vi gjort."

- Skulle vara intressant med lite siffror och hur testen genomförts.

"Nu måste jag kompensera med att nämna några av systemets styrkor."

- Ja, det låter som han gör rätt så motvilligt.

"För mig är däremot känslan att jag måste acceptera att det mesta blir lite sämre utan att jag får något för det."

- Sämre än vad?

Kanske blev lite quote mining stil på vissa av mina citat, men även om man läser sammanhanget så får man inte en mycket klarare bild. Helt klart är att man som recensent ska skriva vad man tycker - men ibland känns det som att vissa dömer telefonen innan de ens startat den.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

Angående det där med att WP "har en benägenhet" att ladda upp bilder reducerade beror på att man inte skall sitta med avbetalningsplan till sin operatör. I inställningar går det alldeles utmärkt att ändra till full storlek, poängteras då att det kräver wifi-uppkoppling.

"Journalisten" i detta fall kunde ju nöjt sig med att informera om detta - istället för att kritisera.
Största problemet tror jag personligen är att alla produkter är så pass bra ur kartong att man annars får en urvattnad recension.
Kanske att man skall lägga ner betyg på testobjekt.

Fast vad vet jag som är född på andra sidan världskriget (not).
(skrivet på 820'n)

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska slå till med en 820 eller det är värt de extra pengarna för 920. Jag tycker 820 är mycket snyggare men kameran på 920 lockar!
Sitter på en Galaxy S3 nu så har ändå lite krav på hardvara och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Funderar på om man ska slå till med en 820 eller det är värt de extra pengarna för 920. Jag tycker 820 är mycket snyggare men kameran på 920 lockar!
Sitter på en Galaxy S3 nu så har ändå lite krav på hardvara och skärm.

Tycker jag, det enda som jag tycker man ska välja en Lumia 820 istället för 920 är om man inte vill ha en sådan stor skärm samt att kameran inte spelar så stor roll. Men om skärmen och kameran betyder något för dig så är det klart, annars fungerar L820 nog lika bra Det viktiga är att folk går över till Windows Phone så utvecklare och "analytiker" kan förstå att det är något bra.

Permalänk
Medlem

För mig var det - samma professor som 920 + sd-kort. Batteri som går att byta, kamera och skärm som inte är det värsta men gott nog! Storlek och 4G.
Kommer från 5 tums skärm...

Bra av Nokia att även komma med 620 som säkert räcker hur långt som helst.
Fint att valmöjligheter finns...

Permalänk
Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Någon har 3D-printat ett ställ till den trådlösa laddaren. Passar obv till lumia 920 och andra telefoner med trådlös laddning också

http://wmpoweruser.com/3d-printed-nokia-wireless-charger-stan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f4mv:

Fick min 820 för en vecka sedan - döm om min förvåning så var det både "ladd-skal" å NFC...

Hur vet man att man har ett laddskal? Mitt skal har en platta på insidan, är det denna plattan som är ett tecken på att jag har ett laddskal eller hur ser jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f4mv:

För mig var det - samma professor som 920 + sd-kort. Batteri som går att byta, kamera och skärm som inte är det värsta men gott nog! Storlek och 4G.
Kommer från 5 tums skärm...

Bra av Nokia att även komma med 620 som säkert räcker hur långt som helst.
Fint att valmöjligheter finns...

Har 820 4G?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Har 820 4G?

Ja. 4G Network LTE 800 / 900 / 1800 / 2100 / 2600

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_820-4968.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Hur vet man att man har ett laddskal? Mitt skal har en platta på insidan, är det denna plattan som är ett tecken på att jag har ett laddskal eller hur ser jag det?

Det skall stå qi-symbolen också (på insidan)...
Finns den där kan du också ladda.
Har haft mitt Nokia 910-ställ ett tag och nog e de' smuttigt att slippa allt med sladdar.
Diod på laddaren som talar om när den inte laddar längre...

Permalänk
Medlem

Laddskalen ska väl se ut så här:

Köpte min 820 olåst, fick inte med laddskal.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem
Skrivet av madman99:

Laddskalen ska väl se ut så här:

*bilder*

Köpte min 820 olåst, fick inte med laddskal.

Japp så ser det ut.

Där ser man - min också köpt olåst...
Men betalde dyrt, utländsk aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madman99:

Laddskalen ska väl se ut så här:

Köpte min 820 olåst, fick inte med laddskal.

OK, antar att jag fick med ett laddskal även ifall plattan inte riktigt ser ut som på bilden men principen verkar samma. Då får man ta och leta upp någon kul laddstation, någon som har något kul tips?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är så där de ska se ut. De vanliga (icke-laddbara) ser ut så här:

Jämförelse:

Så som jag fattat det åtminstone.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E

Permalänk
Medlem

Ok, då lägger jag ned planerna på köpa en trådlös laddare då:-(

tack för hjälpen med hur laddskalet ser ut!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken Portico uppdatering jag ska välja till min norska 820 ?
Har att välja på:

RM-825_Scandic_NO_SE_VAR259419_12421_002_Black_v1_Default(059R7S5) = RM825_1232.5951.1249.1001_RETAIL_eu_norway_425_01_121778

Eller

RM-825_Scandic_NO_SE_VAR262350_12491_001_Black_v2_Default(059R7S5) = RM825_1232.5951.1249.1001_RETAIL_eu_norway_425_01_121778

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Ok, då lägger jag ned planerna på köpa en trådlös laddare då:-(

tack för hjälpen med hur laddskalet ser ut!

Eller så planerar du både att köpa nytt skal, laddvarianten, kanske ny färg!? och en laddare. Sett ladd-skal för runt 200 spänn (original).

Permalänk
Medlem

Ni som har 820, kan man koppla den i autosvarläge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteros:

Ni som har 820, kan man koppla den i autosvarläge...

Jag har ingen 820, men tror inte den funktionen finns i WP. Enligt Användarhandboken till Lumia 820 så finns det inte ivarjefall.

http://nds1.nokia.com/phones/files/pdf_guides/devices/Lumia82...

Permalänk
Medlem

Ok tråkigt, Stort tack...

Permalänk
Skrivet av fogmod:

Någon som vet vilken Portico uppdatering jag ska välja till min norska 820 ?
Har att välja på:

RM-825_Scandic_NO_SE_VAR259419_12421_002_Black_v1_Default(059R7S5) = RM825_1232.5951.1249.1001_RETAIL_eu_norway_425_01_121778

Eller

RM-825_Scandic_NO_SE_VAR262350_12491_001_Black_v2_Default(059R7S5) = RM825_1232.5951.1249.1001_RETAIL_eu_norway_425_01_121778

Jag haft iofs en 920, men jag körde in den svenska mjukvaran på min norska istället. Den funkar bättre än nånsin nu �� Hårdvaran är ju exakt samma.

Permalänk
Medlem

Någon som fått portico till sin lumia 820 (alltså automatiskt genom telefonen)? Köpte min olåst, har tele2 som operatör, ej fått den än.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Core i5 760, 2,8GHz | 1TB Samsung Spinpoint F3, 2 TB Seagate Barracuda Green
Corsair 8 GB DDR3 1600MHz CL8 | GF GTX 760 | Corsair VX 550w | Win 10 64-bit
laptop: Samsung 730U3E