Permalänk
Medlem

D-link DIR 655

Jag får inte mina D-link 655:or att funka tillsammans. Den första sitter kopplad direkt från Telias modem in i en av LAN-portarna. I denna Router 1 vill jag ansluta datorer (2st) via tråd samt dela ut trådlöst. I denna har jag stängt av DHCP.

Ifrån en av Lanportarna i Router 1 har jag dragit kabel (25 meter) till nästa Router 2, inkopplad i WAN-porten med DHCP aktiverad. I denna finns inkopplad 3 datorer samt trådlöst nät delas ut. Funktionerna i Router 2 funkar bra.

Problemet är att med denna konfiguration så får jag inga funktioner i Router 1 att funka (vare sig tråd eller -löst). Och om jag kopplar in i WAN-port eller aktiverar DHCP i Router 1, så börjar denna att funka, samtidigt som Router 2 tappar kontakten.

Någon som vet hur jag skall göra? Har jag fel grejer? Eller är det bara att jag vet för lite om vad jag gör?

Permalänk
Medlem

Förklara hur du vill ha det kopplat först. Känns väldigt rörigt så som du har gjort det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Förklara hur du vill ha det kopplat först. Känns väldigt rörigt så som du har gjort det nu.

ISP -> Router 1 -> Router 2

Båda routrarna skall ha aktiva tråd- och trådlösa portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biolive:

ISP -> Router 1 -> Router 2

Båda routrarna skall ha aktiva tråd- och trådlösa portar.

Varför? Ska Router 2 vara en accesspunkt? Dvs förlänga det trådlösa nätverket och agera switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Varför? Ska Router 2 vara en accesspunkt? Dvs förlänga det trådlösa nätverket och agera switch?

Ja på båda, två våningar i hus med betongväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biolive:

Ja på båda, två våningar i hus med betongväggar.

Nej en ska vara router då och en ska vara accesspunkt.
Från Teliamodem --> Router 1 WAN-port (router 1 fungerar då som en vanlig router med DHCP osv osv) --> router 2 LAN-port där DHCP och brandvägg är inaktiverat. Du använder alltså inte WAN-porten i Router 2 alls. Samma SSID och channel så ska det lösa sig. Vet dock inte om det finns repeater-mode i dem. Menmen.

Permalänk
Medlem

modem -> wan port på router 1
router1 lan port -> router 2 wan port
sätt på trådlöst på router 2 och stäng av dhcp på densamme.
Då agerar router 2 som switch med trådlöst och ip får du från router 1.
Har denna setup hemma

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att du kör båda på samma trådade nät, och sätter upp 2 olika trådlösa.
Låt router 1 ta hand om DHCP.

Denna koppling gör du genom
Internet till WAN på router 1, sen LAN router 1 -> LAN Router 2 (den blir som en switch på router 1 nätet), efter det kan du sätta upp 2 trådlösa separata nät på varsin router om du vill.

Glöm inte assigna router 2 en annan IP än router 1, om du vill in och confa den.

gl hf

http://www.wikihow.com/Connect-Two-Routers

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Vad jag vet så kan du dock ej köra trådlöst på båda för då krockar dessa.. DIR-655 kan ej agera brygga för trådlöst.. "tror jag"

Detta är dock en guide för o göra en av dem till access punkt.. https://blogs.oracle.com/simonthorpe/entry/configuring_a_dlink_dir_655_as

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=66883
Som ja trodde DIR-655 kan ej agera som trådlöst brygga..

Bara som access punkt mellan trådat nätverk och trådlöst .. alltså ej trådlöst till trådlöst..

Om du förstår vad ja menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Vad jag vet så kan du dock ej köra trådlöst på båda för då krockar dessa.. DIR-655 kan ej agera brygga för trådlöst.. "tror jag"

Detta är dock en guide för o göra en av dem till access punkt.. https://blogs.oracle.com/simonthorpe/entry/configuring_a_dlink_dir_655_as

Går utmärkt och köra 2 trådlösa, så länge man har olika SID.
Hjälpte en kompis med en liknande setup för ett par år sen. Där han behöll sin gamla router som "gäst trådlöstnät" för långsamma enheter.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

Går utmärkt och köra 2 trådlösa, så länge man har olika SID.
Hjälpte en kompis med en liknande setup för ett par år sen. Där han behöll sin gamla router som "gäst trådlöstnät" för långsamma enheter.

ja men då måste han väll ha 2 olika interna nätverk ranges.. vilket betyder att han kan ej komma åt sina andra prylar som blir anslutet till den andra routern..

alltså 192.168.0.xx på ena
och 192.168.1.xx på andra.. Dessa kommer dock inte att kunna hitta åt varandra i nätverket.

Permalänk
Medlem

Tackar, då har jag lite att göra!

Permalänk
Medlem

Kanske redan är sagt men för att köra som du vill så måste du använda olika interna ipspan på routerna båda kan inte köra 192.168.1.x utan tex R1 kör 10.0.0.1 med nätmask 255.255.255.0 och R2 kör tex wan ip 10.0.0.254 och intern ip tex 10.0.1.1 med nätmask 255.255.255.0 och motsvarande dhcp.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Varför göra på det krångliga sättet när han helt enkelt kan stänga av dhcp på router 2 så fungerar allt som om han har 1 st router.
Han kommer åt precis allt både trådat och trådlöst och får ip adresser från router 1.
Han sätter upp ett ny SSID på router 2 för trådlöst och får ip av router 1 och allt är frid och fröjd.

Permalänk
Medlem

??? Vad i hela friden ska man med dubbla SSID till ???

Jag kör dubbla, med samma SSID, då roamar grejjorna hemma när man kommer för långt från
den ena och det blir bättre signal från den andra. Det viktiga är att ställa in så att de själva får
välja frekvens så att inte bägge kör på frekvens 6 bara.

/Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

??? Vad i hela friden ska man med dubbla SSID till ???

Jag kör dubbla, med samma SSID, då roamar grejjorna hemma när man kommer för långt från
den ena och det blir bättre signal från den andra. Det viktiga är att ställa in så att de själva får
välja frekvens så att inte bägge kör på frekvens 6 bara.

/Danne

Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag menade att han skulle ha på trådlöst på router 2 också. SSID var mindre viktigt