Permalänk

Datorn dog och vägrade starta

Hallå.

Har byggt ihop en ny dator för ca 4 månader sedan. Nu idag starta jag upp den och satt och snacka med en polare på skype och kollade en youtube video. Inget ansträngande alltså. Mitt i youtubeklippet så stängs datorn av. Skärm och allt annat fungerar. Inget hände när jag tryckte på ON knappen.
Jag drog ut alla sladdar utom strömsladden samt bytte strömsladd men det hjälpte inte. Öppnade upp datorn och såg att dioden på moderkortet lös. När jag drog ut strömkabeln så släcktes dioden efter ett tag och tändes på nytt när jag satte in sladden. Då tryckte jag på ON och fläktarna drog igång i ca 0.5 sekund innan det dog helt igen. Efter det gick fläktarna inte igång alls och datorn var fortfarande helt död.

Jag har 4 platser för ram minne, två blå och två svarta. Mina två minnen sitter i de blå. Jag tog bort ett minne, datorn startade inte. Jag satte i det igen och drog ut det andra, datorn startade inte. Sen drog jag ut båda två och satte in det ena i en svart port istället för blå och lät det andra ligga på golvet. Då startar datorn? Jag stänger av den och sätter i mina minnen i de blå platserna igen precis som de suttit innan och datorn fungerar som den ska?

Vad kan detta vara för lustigt problem? Datorn funkar just nu men med tanke på att den är så pass ny och jag har garanti på allt så vill jag ju gärna veta om jag ska göra något, jag vill ju kunna lita på att datorn alltid fungerar som det ska och att jag inte har någon halvtaskig komponent.

Min hårdvara ser ut såhär:

Intel Core i5-3570K
ASUS P8Z77-V LX
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3
Plexgear 600 W ATX
GeForce GTX550TI 1GB PCIe
samt en SSD disk från sandisk och en 640GB vanlig disk från Western Digital

Allt är som sagt nytt (4 månader) och jag har garanti på allt.

Vad kan ha orsakat felet och bör jag vara orolig att det händer igen? Det har aldrig hänt innan.

Permalänk
Medlem

#13162184
Plexgeer agget skulle jag nog dumpa till att börja med.

Ju bättre grafikkort desto viktigare nätaggets märke modell och ålder. Stirrar man sig blind på pris och antal watt så kommer man garanterat hem med budget eller ännu sämre som inte klarar bra grafikkort oavsett siffrorna på nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem

Eventuellt skadade pinnar i CPU-sockeln som först nu bränts av eller helt tappat kontakten.

Nätagget skulle jag inte litat på.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för svar. Jag vet att plexgear är ett billigt alternativ men enligt egen erfarenhet är de inte ofta de går sönder. De har faktiskt en ganska låg felprocent men visst, jag vet att det är ett billigt märke så jag ska inte säga att jag heller litar på det fullt ut.

Men om skadade pinnar i CPU-sockeln finns, är det då möjligt att datorn fungerar perfekt nu? Kan det vara så att den går ett bra tag sen händer samma sak igen? Det lustiga är ju att den började fungera när ja bytte plats på ramminnena och fortsatta även fungera när ja bytte tillbaka igen.

Hur som helst, tror ni att det är nätagget som gör det? Datorn fungerar som sagt utmärkt nu och jag har spelat sen jag skrev första inlägget.