BEYERDYNAMIC DT990 250 OHM vs DT880 250 OHM

Permalänk

BEYERDYNAMIC DT990 250 OHM vs DT880 250 OHM

Vad är det som skiljer dessa modeller ? Är det för/nackdelar att välja ena utav dom ? Vilka är bäst av dom ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DT880 anses väldigt neutral i ljudåtergivningen. DT990 är i princip DT880 med förstärkt bas och diskant.

Jag har ägt båda modellerna. Vad som är bäst beror på vad du föredrar. Jag tyckte det var rätt kul med extra basen på DT990 samtidigt som diskanten bitvis kändes för "vass".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

DT880 anses väldigt neutral i ljudåtergivningen. DT990 är i princip DT880 med förstärkt bas och diskant.

Jag har ägt båda modellerna. Vad som är bäst beror på vad du föredrar. Jag tyckte det var rätt kul med extra basen på DT990 samtidigt som diskanten bitvis kändes för "vass".

Funderar själv på ett par 880/990. Hur tungdrivna är dessa? Är hörlursförstäkare ett måste? Som ljudkälla kommer jag använda ett M-Audio 1814 firewire ljudkort.

Kan tillägga att jag idag äger ett par AKG K-240 och de är ju inga problem att driva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

Funderar själv på ett par 880/990. Hur tungdrivna är dessa? Är hörlursförstäkare ett måste? Som ljudkälla kommer jag använda ett M-Audio 1814 firewire ljudkort.

Kan tillägga att jag idag äger ett par AKG K-240 och de är ju inga problem att driva.

Skickades från m.sweclockers.com

880/990 finns ju båda i tre versioner som bara skiljer på resistansen, 32, 250 och 600 ohm. Jag skulle inte använda 250 och 600 varianterna utan förstärkning. Det blir som du säger "tungdrivet". 32 ohm varianten borde dock fungera utmärkt utan.

Jag vet inte hur mycket du vet om hörlursresistans, förstärkning brukar rekommenderas för hörlurar med ~100 ohm och uppåt. Dina AKG verkar t.ex. ligga på 55 ohm. Länk som förklarar lite om när förstärkning behövs: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explained.html

Permalänk
Medlem

Har sedan mindre än en vecka tillbaka ett par DT990 Pro 250 Ohm. Funkar fint utan förstärkare, ljudnivå-mässigt iaf. Kan t.o.m köra dem via telefonen utan några större problem (behöver inte ens dra upp telefonljudet över 50%). Har aldrig testat med förstärkare dock, så vet inte om det gör någon skillnad i ljudkvalité etc, men nivå-mässigt räcker det gott och väl utan.

Permalänk

Är AKG-k701 tungdrivna ? Men vilka lurar rekomenderas för schysst bas och klart ljud med mera ? Vet att man måste lyssna själv men det borde ju finnas ett förslag tycker man sen är det ju personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashbalt:

880/990 finns ju båda i tre versioner som bara skiljer på resistansen, 32, 250 och 600 ohm. Jag skulle inte använda 250 och 600 varianterna utan förstärkning. Det blir som du säger "tungdrivet". 32 ohm varianten borde dock fungera utmärkt utan.

Jag vet inte hur mycket du vet om hörlursresistans, förstärkning brukar rekommenderas för hörlurar med ~100 ohm och uppåt. Dina AKG verkar t.ex. ligga på 55 ohm. Länk som förklarar lite om när förstärkning behövs: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explained.html

Ok. Tackar för länken, intressant läsning! Har ju som sagt ett externt ljudkort med någon form av hörlursförstärkare inbyggt. När jag lyssnar med mina K240 har jag aldrig volymen på mer än 1/4 så det borde väl räcka till även för lite trögare lurar?

Nästa fråga.. Vilka av dt880/990 upplevs som mest neutrala i ljudbilden? Har ett par Adam monitorer som jag upplever som ganska "torra" och neutrala. Jag söker något liknande i hörlursväg.

Kanske bör tillägga att lurarna kommer att användas till ljud och musikproduktion. (Både mixning och enklare mastring). Upplever att mina AKG är alldeles för snälla eller förlåtande. Dvs det mesta låter bra i dessa, och det är jag inte ute efter.

Edit: Ursäkta, såg att du redan svarat på vilka som är mest neutrala.

Ang K701 så har de en impedans på 62 ohm. Så där ska det inte behövs nåt särskilt för att orka driva de.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

Nästa fråga.. Vilka av dt880/990 upplevs som mest neutrala i ljudbilden? Har ett par Adam monitorer som jag upplever som ganska "torra" och neutrala. Jag söker något liknande i hörlursväg.

Det är definitivt DT-880 du ska titta på.

Permalänk

Är DT990 öppna lurar ? Vad är skilnaden på öppna och slutna lurar ? Blir det bättre ljudkvalite med öppna eller slutna ? Eller är det bara att den ena stänger ute allt ljud utifrån ? Samt är 701 orna med bra bas ? Eller har DT990 mera bas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Är AKG-k701 tungdrivna ? Men vilka lurar rekomenderas för schysst bas och klart ljud med mera ? Vet att man måste lyssna själv men det borde ju finnas ett förslag tycker man sen är det ju personligt.

Hm, verkar bara vara 62 ohm. Alltså antagligen rätt okej utan förstärkning.

Vettiga lurar beror på vad du lyssnar på, sen ska det också relateras till din budget. Både Beyerdynamic, Sennheiser och AKG brukar anses ha allmänt "bra" hörlurar. Grado gör också skoj saker, dock relativt obekväma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Är DT990 öppna lurar ? Vad är skilnaden på öppna och slutna lurar ? Blir det bättre ljudkvalite med öppna eller slutna ? Eller är det bara att den ena stänger ute allt ljud utifrån ? Samt är 701 orna med bra bas ? Eller har DT990 mera bas ?

Öppna ger en mer luftigare ljudbild och låter inte lika instängt som slutna om man ska vara lite generell.
Vilken konstruktion de har har inte med ljudkvalite att göra.
K701 har bas men inget överdrivet, gillar du korrekt bas som är tajt och fin så är de bra med en bra förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej Vad är skilnaden mellan AKG K701 och Q701 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

Ok. Tackar för länken, intressant läsning! Har ju som sagt ett externt ljudkort med någon form av hörlursförstärkare inbyggt. När jag lyssnar med mina K240 har jag aldrig volymen på mer än 1/4 så det borde väl räcka till även för lite trögare lurar?

Kanske bör tillägga att lurarna kommer att användas till ljud och musikproduktion. (Både mixning och enklare mastring). Upplever att mina AKG är alldeles för snälla eller förlåtande. Dvs det mesta låter bra i dessa, och det är jag inte ute efter.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad som "räcker" för dig är svårt att svara på. Bästa hade självklart varit om du kunnat testa ett par först. Jag kan starkt rekommendera att du tittar/frågar på http://www.head-fi.org/ om du inte gjort det än. Annars kan du fråga företaget som tillverkat ditt externa ljudkort.

Permalänk
Master of Overkill

Jag har DT990 och är super dunder nöjd sitter sjukt skönt och låter skit bra med Asus Xonar STX.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Samt är 701 orna med bra bas ? Eller har DT990 mera bas ?

DT990 har mycket mer bas.