De andra hör oljud från min mikrofon.

Permalänk
Medlem

De andra hör oljud från min mikrofon.

Halloj

Har för ett tag sedan inhandlat ett Asus Xonar DX samt ett Sennheiser PC360. När jag är i spel samtidigt som jag sitter i skype/vent/mumble så hör de andra ett sus från min mikrofon som går upp och ner i nivå och som tydligen är ganska störande. Hade innan ett Steelseries siberia v2 samt det interna ljudkortet från moderkortet utan detta oljud. Har pillat lite själv men inget verkar fungera, suset uppstår som sagt bara när jag är i spel för de andra, jag själv hör inget oljud. Har senaste drivisarna från asus hemsida. Någon som vet varför detta uppstår och hur man kan gå till väga?

Permalänk
Medlem

har du en SSD?
en annan här i forumet hade problem med det ljudkortet och sin Corsair Force 3 120 GB
ingen aning om varför men den orsakade störningar tillsammans med ljudkortet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

har du en SSD?
en annan här i forumet hade problem med det ljudkortet och sin Corsair Force 3 120 GB
ingen aning om varför men den orsakade störningar tillsammans med ljudkortet

Jag har en SSD ja. Ska söka runt om detta.

Permalänk

Jag och min kompis har båda varsitt Xonar DX som kan ge ifrån sig störningar in i mic-kanalen ibland när datorn belastas men det brukar inte vara speciellt högt eller störande. Har även märkt att hög volym kan få ljudet som spelas upp att läcka in i mic-kanalen. Känner även folk som har liknande problem med andra ljudkort(även inbyggda) så det är nog rätt vanligt, speciellt bland de billigare ljudkorten.

Hur ser din setup ut, är det något speciellt spel som orsakar extra mycket störningar och är din dator kopplad till ett jordat eller ojordat uttag?

Permalänk
Medlem

Gammal gammal tråd men chansar. Hittades det någon lösning. Har exakt samma problem

Permalänk
Skrivet av antuis:

Gammal gammal tråd men chansar. Hittades det någon lösning. Har exakt samma problem

skulle chansa på att ljudkortet sitter för nära grafikkortet, så flytta ljudkortet så långt från grafikkortet som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antuis:

Gammal gammal tråd men chansar. Hittades det någon lösning. Har exakt samma problem

Jag med, Har bytt nätagg, Grafikkort, Ljudkort, SSD/HDD och chassi, Måste vara CPU eller moderkort för min del. =(

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

En lösning kan ju vara att köra micen på det integrerade ljudkortet och ljudet ut på det andra ljudkortet.

Mvh Abbe

Permalänk

Va kör ni för voip klienter? Hade liknande problem men det försvann när vi började använda skype, plus att micen måste vara rätt placerad så man slipper mic förstärkning som skapar mera brus.

Permalänk
Hedersmedlem

Har också Xonar DX med PC360, och får samma problem, det är tydligen ett vanligt fel med just Xonar DX. Kör jag t.ex. igång 3D-kuben i ATItool som brukar generera coilwhine i nätaggregat, så låter det förjävligt för den som sitter i andra änden av skype.

Har dock tyvärr ingen superbra lösning på det, utan jag gjorde som så att jag skaffade ett litet USB-ljudkort som jag använder till micen, och använder bara mitt DX för ljudets skull.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB