Nån som äger NEX 6 ? Är den för långsam?

Permalänk
Medlem

Nån som äger NEX 6 ? Är den för långsam?

Hej,

Som det står i trådtiteln, hur upplever ni som har använt NEX 6 dess respons. Är den där extra sekunden när man startar kameran irriterande? Och hur snabbt hittar den fokus. Hinner folk sluta le innan bilden har hunnit knäppas?

Jag har snöat in lite på NEX 6 p.g.a. APS-C sensorn och kapaciteten vid lite ljus, åker till Istanbul i vår och vill kunna fotografera mosaikerna i moskéernas valv/kupoler.

Jag jämför främst med Lumix GF5 som sägs vara bland de snabbaste i mirrorless-segmentet, och med det nya smäckra objektivet som ger lite större portabilitet, men jag tvekar om m4/3 ger tillräckligt bra resultat i svaga ljusförhållanden.

??

Permalänk
Medlem

Kände och klämde lite på den, tyckte inte det var så farligt. Det är ju självklart en smaksak, men det är väl mycket få som hinner knäppa av ett foto inom en sekund av att man satt på den ändå.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, power-on tiden bekymrar mig kanske inte mest utan det är väl autofokustiden som avgör köp eller inte. Hinner man knäppa ett par snabba bilder i följd?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera ett besök på Sony Center på typ Regeringsgatan för att testa Nex. Olika Nex med batteri i finns även på MediaMarkt i Gallerian och ElGiganten på Kungsgatan. Har inte hittat GF5 lättillgängligt dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Sony införde med NEX-6 fasdetektion som komplement till kontrastdetektion för att det just skulle bli snabbare och mer exakt att fokusera i sämre ljusförhållanden. Problemet är bara att det inte fungerar med alla objektiv så i det här fallet är det att rekommendera att gå på en vanlig systemkamera istället då de i regel är bättre när det gäller snabb fokus i dåligt ljus. Håller du dig dock till 16-50mm objektivet så kommer det fungerar bra men det blir lite tråkigt i längden med bara ett objektiv tills Sony får ut fler kompatibla modeller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag behöver nåt relativt portabelt så en DSLR kommer inte på fråga.
Nån som vet hur Lumix GF5 mäter sig i i bildkvalitet?
Den har ju mindre sensor men det verkar som om många tycker att M3/4 sensor räcker gott och väl.
Bildkvalitetsjämförelser mellan GF3 och NEX 7 talar definitivt till NEX fördel, och NEX & ska ju vara ännu bättre än 7. Är GF5 väsentligen mycket bättre än GF3 så att Lumixmodellerna kommer ikapp?
Nånstans vid 8000-9000 kr går dessutom min smärtgräns så OMD EM5 faller bort.

Permalänk
Hedersmedlem

NEX-6 ligger i en liga ovanför GF5 då den nära på är en proffskamera som nästan har allt som denne skulle vilja ha i funktioner och handhavande (NEX-7 är lite bättre här) så som kamera är det den du skall ta utan tvekan. Visst den startar upp lite långsamt och sökaren är elektronisk men som fotoverktyg är den klassledande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

GF5 har 12-mpixelsensorn. OMD, Lumix GX1 och senaste Olympus PEN har Sonys 16-mpixelsensor som är betydligt bättre, bl.a. på höga ISO. Inte värt att satsa på GF5 tycker jag. Kolla in lite recensioner på dpreview.com. Där man kan man enkelt jämföra olika kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag behöver nåt relativt portabelt så en DSLR kommer inte på fråga.

Frågan är ju hur mycket större en vanlig systemkamera är? Det är inte många mm som skiljer. Och den dagen kommer att komma när du vill ha fler objektiv.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Där är styrkan med Gf5 (och GF3) - storleken. Ihop med 14 mm-objektivet går den faktiskt ner i en byxficka (men man kan inte dölja att den är där). Det finns ett par objektiv till som är lika platta (20 och 17 mm).

Men en Nex med 16 mm objektiv blir inte heller stor. Nex-5r är lite mindre än Nex 6. Den är inte dum alls, med nytt vred upptill och touchskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Där är styrkan med Gf5 (och GF3) - storleken. Ihop med 14 mm-objektivet går den faktiskt ner i en byxficka (men man kan inte dölja att den är där). Det finns ett par objektiv till som är lika platta (20 och 17 mm).

Men en Nex med 16 mm objektiv blir inte heller stor. Nex-5r är lite mindre än Nex 6. Den är inte dum alls, med nytt vred upptill och touchskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det en styrka om man ska som TS ut och resa? Att bara ha pannkaksobjektiv i fotoväskan? Klart att det kommer att inhandlas flera objektiv, för eller senare, om man gillar att fota. Det går inte att undvika. Och till det kommer det en väska, en väska som det hade kunnat ligga en vanlig systemkamera i. Om du fattar min poäng.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Den nya 16-50mm objektivet som följer med NEX-6 är bara hälften så stor infälld som standard 18-55mm versionen så det gör NEX-6 mycket tunn den med och slinker ner i en stor ficka.

En sak om pannkaksobjektiv som jag har lite svårt med är att de är lite knöliga att byta då de är så himla små så jag har med två kameror istället med var sitt pannkaksobjektiv för att täcka in det mesta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men är det en styrka om man ska som TS ut och resa? Att bara ha pannkaksobjektiv i fotoväskan? Klart att det kommer att inhandlas flera objektiv, för eller senare, om man gillar att fota. Det går inte att undvika. Och till det kommer det en väska, en väska som det hade kunnat ligga en vanlig systemkamera i. Om du fattar min poäng.

Visst är det så. Allt är en kompromiss. När man ska ut och resa får man fundera över:

1) Resepackning.

2) Vad man är villig att ha med sig när man går på stan/gör utflykt.

3) Är syftet att plåta, eller är syftet nåt annat men man vill ha med sig en kamera utan att behöva vara orolig för den.

Det bästa vore att ha två, tre kameror i olika storleksklasser. Om det inte funkar tycker många att en liten micro 4/3 eller Nex är en rimlig kompromiss.
Men det hela är ju också en ekonomisk fråga. Det kanske är bättre att köpa en instegssystemkamera och en kompaktkamera, i stället för att lägga 5 000-10 000 kr på en Nex.

Sen är det också en fråga om vem man är som person, och vad man har för fotointresse. Jag själv, t.ex., är ingen mästerfotograf men är intresserad. Jag vill inte ha en dedikerad fotoväska med på resan. Däremot skulle jag gärna ha en full frame-kamera för foto hemma och på landet. För andra är en av de stora anledningarna att resa att just få fotografera med sin systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

GF5 har 12-mpixelsensorn. OMD, Lumix GX1 och senaste Olympus PEN har Sonys 16-mpixelsensor som är betydligt bättre, bl.a. på höga ISO. Inte värt att satsa på GF5 tycker jag. Kolla in lite recensioner på dpreview.com. Där man kan man enkelt jämföra olika kameror.

Hur menar du att OMD och Lumix GX1 "har Sonys 16.mpix sensor"? De är ju båda micro four thirds som är mindre än APS-C sensorer. Båda må vara 16 mpix men Sony's sensor är större.

Permalänk
Medlem

Sony lär tillverka Olympus Em-5 m43-sensor (som är bäst i klassen). Däremot gör visst Panasonic sina egna, så där hade jag nog fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hur menar du att OMD och Lumix GX1 "har Sonys 16.mpix sensor"? De är ju båda micro four thirds som är mindre än APS-C sensorer. Båda må vara 16 mpix men Sony's sensor är större.

Nu vet jag inte hur det ligger till i just detta fallet, men Sony tillverkar sensorer till ganska många kameror och det är inte alls osannolikt att de tillverkar även till m4/3-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Sony lär tillverka Olympus Em-5 m43-sensor (som är bäst i klassen). Däremot gör visst Panasonic sina egna, så där hade jag nog fel.

Skrivet av dumbo:

Nu vet jag inte hur det ligger till i just detta fallet, men Sony tillverkar sensorer till ganska många kameror och det är inte alls osannolikt att de tillverkar även till m4/3-modellerna.

Okej, jag förstår. Men m4/3 sensorerna (Olympus/Panasonic) är ju fortfarande mindre än APS-C sensorerna även om båda klämmer in 16mpix. Jag menade min förra kommentar så att ingen missförstår och tror att det är samma sensor i NEX resp. m4/3 16,pix.

Permalänk
Medlem

Angående fasdetektion så har Sony släppt uppdateringar som innefattar fler objektiv. Körde precis in nya firmwaren till min Nex-5R och det blev en klart märkbar skillnad på E35/1,8 OSS:en iaf.

Visa signatur

*.*