Permalänk
Medlem

dsl-n55u modem + bbb funkar inte

Hej!
blev trött på bredbandsbolagets thomson modem (tg784) då där var så mycket strul med det så gick och köpte mig en dsl-n55u.

LAN:et funkar men inte internet.

ringde bbb men de verkade ganska ovilliga att hjälpa mig. det enda de sa var att de kunde se modemet men det fick inte något ipnr. de trodde att det modemet inte var kompatibelt med bredbandsbolaget. men köper inte det svaret. tycker de borde kunna hjälpa mig då jag trots allt har ett abbonemang hos dem.

någon som vet om man måste ändra någon inställning?

har för mig att jag läst någonstans om personer som använder asus modem till bbb.

har det någon betydelse om modemet inte hittar bbb:s dns servrar? tänkte om jag kan mata in dom manuellt.

/mvh Alexander

Permalänk
Medlem

Inställningar

Hej

Jag pratade med BBB om eget ADSL modem och de gav mig då dessa parametrar som "jag kunde behöva"

Encapsulation = LLC
VCI = 35
VPI = 8
DHCP

Ingen aning om det hjälper dig men OM det gör det så skulle jag vara intresserad av att veta hur det fungerar, bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Det finns två varianter av N55U och det som skiljer är att de stödjer olika ADSL-standarder, kanske har du fått fel modell?

Tyvärr finns det butiker som säljer modellen med Annex B trots att vi har ADSL med Annex A i Sverige.
Man ser skillnad genom att läsa produktnumret som sitter på kartongens etikett, det ska stå 90-IG25002M00-3PAO eller 90-IG25002E00-APA0 annars är det fel modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur har det gått?

Det finns två varianter av N55U och det som skiljer är att de stödjer olika ADSL-standarder, kanske har du fått fel modell?

Tyvärr finns det butiker som säljer modellen med Annex B trots att vi har ADSL med Annex A i Sverige.
Man ser skillnad genom att läsa produktnumret som sitter på kartongens etikett, det ska stå 90-IG25002M00-3PAO eller 90-IG25002E00-APA0 annars är det fel modell.

Standard är Annex A men det är två musklick så har man Annex A,B,M och alla som nu finns

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Standard är Annex A men det är två musklick så har man Annex A,B,M och alla som nu finns

Du kan inte utvecla det där ytterligare med tanke på att hårdvaran är avsedd för antingen Annex A eller B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Du kan inte utvecla det där ytterligare med tanke på att hårdvaran är avsedd för antingen Annex A eller B?

Du ställer signalen i stationen i kopplingspunkten där. Ring din isp och kolla med dem och se vad det kan lösa.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |