Bredbandsbolaget har gått och blivit giriga

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget har gått och blivit giriga

Ja, så hände det då till slut.
Jag som alltid gillat BBB i alla år och rekommenderat dem till alla men nu kryper profithungern in även där tyvärr.

Grejen är alltså att jag fick ett brev om att BBB skall höja sina avgifter. Inget jättekonstigt med det - det mesta blir ju dyrare.
Fibern jag har (100/10) går upp från 320 till 339 kr/mån - det kan man väl leva med.

Men sen vill de plötsligt börja ta betalt separat för ip-telefonin också, som alltid varit gratis med fiber förr.
De vill alltså debitera mig två gånger för samma bandbredd.

Dessutom smyghöjer de samtalsavgiften med 3 öre per minut - inte mycket för dig men det blir många nya gratismiljoner för BBB det med.

Det är ju så här räknenissarna lär sig tänka på handelsutbildningarna - den största intäktsökningen är när man debiterar kunden mer utan att faktiskt leverera mer än tidigare, för det är ju bara ren vinst.
Överallt dyker de upp - de extra avgifterna för tjänster du alltid betalt för förr, men nu skall de särdebiteras så företaget kan mjölka dig på lite till.
Bankerna har väl gått längst med att kräva extra betalt för saker de redan fått betalt för men det kommer inom alla företag som synes och det enda vi som konsumenter kan göra är att inte acceptera att bli lurade och välja bort dem som beter sig så här.

Helst skulle jag ju vilja steka BBB helt nu men med Com Borts tre hål i huvudet och BBB:s fiber så är det ju inte mycket att välja på direkt. Kan gå till Adsl och väldigt mycket sämre bandbredd till en betydligt högre kostnad per Mbit men det känns ju inte heller jättelockande.
Om ingen har nåt smart förslag att komma med?

Annars återstår att dumpa BBB:s ip-telefoni och ersätta den med någon annan eller gå över helt till mobilen. Men jag tycker ju faktiskt det är skönt att ha en fast telefon när man skall sitta i de där halvtimmeslånga telefonköerna till CSN eller Försäkringskassan - så vad göra?

Gå över till att ringa såna samtal via Skype kanske? Man kan ju ringa ut från nätet genom Skype också vet jag men hur bra funkar det och är det ekonomiskt? Nån som vet av egen erfarenhet och kan komma med goda råd?

Sen vill jag rekommendera alla BBB:s ip-telefonikunder som går från att betala 0 till 49 kr/månad för en tjänst de redan betalar för - låt dig inte luras utan var en smart konsument och visa att den här sortens girighet bara straffar bolagen som ägnar sig åt den.

Permalänk

Det är ju så att företagen får ta betalt vad de vill egentligen för sina produkter och alla bolag bedriver en verksamhet som ska gå med vinst. Antagligen har utgifterna för företaget ökat eller så är det bara så att de känner att de vill ha lite större marginal.

Spotify gjorde ju likadant fast då var det inget skrik och så när den avgiften kom.

Men jag håller helt med dig. Jag hade valt det billigaste alternativet som levererar bäst tjänst. Alltså hade jag aldrig valt felia. Deras priser ligger över normala och deras service är värre en soppa gjord på jord.

Permalänk
Medlem

@Deathdevil: Att alla företag måste gå med vinst och att deras kostnader ökar är de klassiska ursäkterna som alla företag naturligtvis använder för alla avgiftshöjningar, och har så gjort i alla år.
Men det jag talar om är en bevisbart avvikande utveckling vi sett de senaste åren där företag bryter ned sina tjänster i småtjänster för att kunna ta ut dubbla avgifter på sånt de redan tagit betalt för.

Om BBB alltid kunnat ge mig och alla andra fiberkunder ip-telefoni på samma månadsavgift som fibern - hur kan det plötsligt krävas 49 kr/mån för att täcka denna tjänst nu?
Och om det då verkligen skulle kostat BBB 49 kr/fiberkund att hålla ip-telefonin rullande - var är då den motsvarande sänkningen av fiberavgiften nu om jag som kund väljer bort ip-telefonin?
Om ip-telefonin verkligen kostade så mycket för BBB att hålla igång så borde väl priset på fibertjänsten sjunka nu då, när ip-telefonin särdebiteras - men det gör den naturligtvis inte.

Nej, det här handlar inte om några ökade kostnader - det handlar bara om ren och skär girighet från BBB sida. Man ser en chans att ta betalt två gånger för samma sak - och det är oss som konsumenter att avgöra om vi låter dem komma undan med det eller inte.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska kolla BBB:s faktura en extra gång nästa gång.

Och jag håller med TS, som konsument gäller det att vara på sin vakt och inte skämmas för att vara krävande och noggrann.

Svenska banker ja...don't get me started. Marginalerna har blivit mindre säger min bankman och i nästa sekund är det rekordstor vinst för 2012 och utdelningen ökar med 80% till storägarna.

Visa signatur

CM Storm Trooper | Asus P8Z77-V LX
Intel Core i7 3770 stock@4,1GHz | Gainward GTX 670 ref@1200MHz | Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb
PSU Corsair TX 750W | Crucial M4 SSD 128Gb + 500Gb HD
Asus VE278Q 27"

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns rena ip telefoner som funkar direkt med skype, de är idag som vilken annan teleoperatör som helst och inte låsta till att användas via en pc, bara fixa ett abbonemang och en telefon så slipper du datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrgaffe: Alltså, nu vill jag ju som sweclockermedlem knappast "slippa datorn" - jag är bara ute efter att straffa BBB för deras girighet och samtidigt kunna ha en fast telefon - så ringa med Skype över datorn går bra för mig, den står ju ändå alltid på.

Kanske funkar det inte med inkommande samtal dock - nån som vet det? Alltså om säg CSN eller Försäkringskassan skulle vilja ringa mig - går det att rigga så att mitt vanliga telefonnummer vidarekopplar till min Skype-klient på datorn, eller måste man ha en fristående Skype-telefon för det?

Permalänk
Medlem

Phonzo?

Efter lite kollande så verkar Phonzo var en smart ersättning för BBB:s ip-telefoni. Nån som har personlig erfarenhet av dem och kan berätta?

http://www.phonzo.se/

Permalänk
Medlem

Du kan köra skype, och få ett telefonnr som folk kan ringa till dig med
Hade så förut, men jag hade en dålig mikrofon...

Just nu kör jag Telia max 25, och lär fortsätta med det även om gratis sms försvinner.
Då jag ringer rätt billigt

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Jag står lite i samma tankar, men mest för att netflix vägrar fungera för mig via BBB och de har typ gett upp felsökningen. Det lustiga är att i brevet de skickade ut så grundar de höjningen på att folk använder numera uppkopplingen till så mycket mer, streama film tex. Känns lite dumt att betala mer för något som inte fungerar för en annan

Ip telefoni har jag i allafall alltid fått betala extra för även hos BBB, och jag tror även jag är fiberkund med 100/10. Telefonin har kostat 84 kr fast då har jag fått 50kr rabatt på bredbandet så, närmare bestämt 34 kr då.

Kollade med combort idag vad deras priser ligger på och de är billligare + att de har peering till netflix. Surt bara att deras rykte inte är det bästa. Tänkte ringa Bahnhof imorgon och kolla om man kan få något hos dom.

Permalänk
Medlem

Har fått samma brev. Det första jag gjorde var att avsluta den fasta telefonin som vi ändå inte använder. Det andra jag gjorde var att nedgradera mitt abonnemang, vilket de ville ta ut en avgift för. Då bad jag att få avsluta abonnemanget, men då blev det plötsligt gratis. Kändes skönt att det inte riktigt blev som dom hade tänkt sig.

Känner mig lite grinig och det rör sig inte om mycket pengar, men metoderna triggar mig att vara motvals gubbe.

Visa signatur

CM Storm Trooper | Asus P8Z77-V LX
Intel Core i7 3770 stock@4,1GHz | Gainward GTX 670 ref@1200MHz | Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb
PSU Corsair TX 750W | Crucial M4 SSD 128Gb + 500Gb HD
Asus VE278Q 27"

Permalänk
Avstängd

Hmm har ej läst tråden så noga men har oxå BBB inkl.ip telefoni nästa steg blir ju o skita i hemtelefon o endast teckna ett lite fetare mobilabbonemang typ rubbet hos halebop för 269 kr

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Gick in på deras sida då jag också 100/10 från BBB. Och såg då ett "ERBJUDANDE" man fick ta del av om man förlängde sitt abg i 24månader. Vad var det nu då, jo en Apple TV och en hdmi kabel för 45kr extra i månaden under 24månader........... På vilket sätt är det ett erbjudande? Blir hela 1080kr, normalpriset ligger under 1000lappen, vissa säljer den till och med under 900kr...

Bind upp dig och betala EXTRA DYRT för dina elektronikvaror, så länge lagret räcker, Endast hos Bredbandsbolaget!!

O just det, man fick med en hdmi kabel, som i stort sett är gratis om man vet hur stora vinstmarginalerna är på just kablar...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Kermit_Mupp:

Ja, så hände det då till slut.
Jag som alltid gillat BBB i alla år och rekommenderat dem till alla men nu kryper profithungern in även där tyvärr.

Grejen är alltså att jag fick ett brev om att BBB skall höja sina avgifter. Inget jättekonstigt med det - det mesta blir ju dyrare.
Fibern jag har (100/10) går upp från 320 till 339 kr/mån - det kan man väl leva med.

Men sen vill de plötsligt börja ta betalt separat för ip-telefonin också, som alltid varit gratis med fiber förr.
De vill alltså debitera mig två gånger för samma bandbredd.

Dessutom smyghöjer de samtalsavgiften med 3 öre per minut - inte mycket för dig men det blir många nya gratismiljoner för BBB det med.

Det är ju så här räknenissarna lär sig tänka på handelsutbildningarna - den största intäktsökningen är när man debiterar kunden mer utan att faktiskt leverera mer än tidigare, för det är ju bara ren vinst.
Överallt dyker de upp - de extra avgifterna för tjänster du alltid betalt för förr, men nu skall de särdebiteras så företaget kan mjölka dig på lite till.
Bankerna har väl gått längst med att kräva extra betalt för saker de redan fått betalt för men det kommer inom alla företag som synes och det enda vi som konsumenter kan göra är att inte acceptera att bli lurade och välja bort dem som beter sig så här.

Helst skulle jag ju vilja steka BBB helt nu men med Com Borts tre hål i huvudet och BBB:s fiber så är det ju inte mycket att välja på direkt. Kan gå till Adsl och väldigt mycket sämre bandbredd till en betydligt högre kostnad per Mbit men det känns ju inte heller jättelockande.
Om ingen har nåt smart förslag att komma med?

Annars återstår att dumpa BBB:s ip-telefoni och ersätta den med någon annan eller gå över helt till mobilen. Men jag tycker ju faktiskt det är skönt att ha en fast telefon när man skall sitta i de där halvtimmeslånga telefonköerna till CSN eller Försäkringskassan - så vad göra?

Gå över till att ringa såna samtal via Skype kanske? Man kan ju ringa ut från nätet genom Skype också vet jag men hur bra funkar det och är det ekonomiskt? Nån som vet av egen erfarenhet och kan komma med goda råd?

Sen vill jag rekommendera alla BBB:s ip-telefonikunder som går från att betala 0 till 49 kr/månad för en tjänst de redan betalar för - låt dig inte luras utan var en smart konsument och visa att den här sortens girighet bara straffar bolagen som ägnar sig åt den.

har själv 100/100 från dessa vet inte vad det kostar i huvudstaden kostar 328kr/månaden just nu har dom kampanj 6 månader halvapriset har aldrig haft ngr problem med dom överhuvudtaget
http://www.stadenistaden.se/serviceguide/service.php?id=196
med telefoni och 100/10 308/mån +99kr/mån
http://www.stadenistaden.se/serviceguide/service.php?id=252

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Gick in på deras sida då jag också 100/10 från BBB. Och såg då ett "ERBJUDANDE" man fick ta del av om man förlängde sitt abg i 24månader. Vad var det nu då, jo en Apple TV och en hdmi kabel för 45kr extra i månaden under 24månader........... På vilket sätt är det ett erbjudande? Blir hela 1080kr, normalpriset ligger under 1000lappen, vissa säljer den till och med under 900kr...

Bind upp dig och betala EXTRA DYRT för dina elektronikvaror, så länge lagret räcker, Endast hos Bredbandsbolaget!!

O just det, man fick med en hdmi kabel, som i stort sett är gratis om man vet hur stora vinstmarginalerna är på just kablar...

Man får ta det som avbetalning med lika sjysta villkor som bredbandet. Saknade dock att de erbjöd någon egen garanti under avtalstiden likt Telia gör på sina smart-routrar. Men klarar man inte köpa en produkt för tusenlappen tycker jag gott man kan spara istället för att binda upp sig.

Det kan ju vara så att BBB pressat priset och nu när dataanvändningen i nätet stigit är de tvungna att höja för att klara kostnaderna och kunna uppgradera sitt nät. Blir alltid massa skrik när man höjer priset, även om det är nödvändigt.

Permalänk

Vad jag vet har väl ip-telefoni alltid kostat hos bbb egentligen. Dock brukar dom ha erbjudanden om att få det gratis om man beställer bla bla hastighet. Ser dock inte problemet med ett pris på 49:- för ip-telefoni. Kostar normalt hos alla operatörer. Har väl blivit för dyrt att erbjuda det gratis.

Vet inte om dom fortfarande får betala avgift till sonera för telenätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Har inte märkt nå sånt, har dock bara fiber och ingen telefoni.
Dock så tycker jag deras tjänster blir sämre och sämre för varje år sen Telenor köpte det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag har haft bredbandsbolagets adsl 2mbit och telefoni i ca 9 år. Alltefter åren gått har bredbandsbolaget på eget bevåg uppgraderat mitt adsl utan extra kostnad från 2 till 4 till 8 och nu senast till 24mbit (får ut 10.6/0.9 mbit i verkligheten). Netflix fungerar perfekt och de driftstörningar som varit under de senaste 9 åren kan räknas på halva högerhanden så jag är supernöjd med Bredbandsbolaget. Jag betalar 279kr för 24mbit bredbandet och 77.70kr för telefonin så totalt 357kr.

Dock noterade jag ett fiberjack i lägenheten för några månader sen och ser att jag kan få 10/10 mbit för 172kr, 100/100 för 232kr och telefoni för 45kr så jag kommer nog byta fast det känns lite osäkert att gå till en ny leverantör när Bredbandsbolaget har fungerat så bra under åren. För mig är Netflix viktigt så jag kommer välja leverantör efter Neflix ISP rankings.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget kommer efter höjningen att ta 369kr/månad för upp till 24Mbit/s ADSL. Med till exempel AllTele betalar man 249kr/månaden för upp till 24Mbit/s ADSL. Skillnaden blir nästan 1500kr på ett år. Varför skulle man inte byta till det istället då? Är det förresten nån här som har erfarenhet av AllTele´s ADSL abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Bredbandsbolaget kommer efter höjningen att ta 369kr/månad för upp till 24Mbit/s ADSL. Med till exempel AllTele betalar man 249kr/månaden för upp till 24Mbit/s ADSL. Skillnaden blir nästan 1500kr på ett år. Varför skulle man inte byta till det istället då? Är det förresten nån här som har erfarenhet av AllTele´s ADSL abonnemang?

Bara erfarenhet av deras fiber och har aldrig haft så mycket problem som jag hade då.
Dom höll på i över 2 veckor utan att jag hade något internet så fort jag byte leverantör så funka det direkt.
Fick sedan hör att dom hade jäte problem med sin routing och med ipnummer.
Fast det är 2 år sedan så dom kanske är bättre nu?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro