Bredbandsbolaget har gått och blivit giriga
Ja, så hände det då till slut.
Jag som alltid gillat BBB i alla år och rekommenderat dem till alla men nu kryper profithungern in även där tyvärr.
Grejen är alltså att jag fick ett brev om att BBB skall höja sina avgifter. Inget jättekonstigt med det - det mesta blir ju dyrare.
Fibern jag har (100/10) går upp från 320 till 339 kr/mån - det kan man väl leva med.
Men sen vill de plötsligt börja ta betalt separat för ip-telefonin också, som alltid varit gratis med fiber förr.
De vill alltså debitera mig två gånger för samma bandbredd.
Dessutom smyghöjer de samtalsavgiften med 3 öre per minut - inte mycket för dig men det blir många nya gratismiljoner för BBB det med.
Det är ju så här räknenissarna lär sig tänka på handelsutbildningarna - den största intäktsökningen är när man debiterar kunden mer utan att faktiskt leverera mer än tidigare, för det är ju bara ren vinst.
Överallt dyker de upp - de extra avgifterna för tjänster du alltid betalt för förr, men nu skall de särdebiteras så företaget kan mjölka dig på lite till.
Bankerna har väl gått längst med att kräva extra betalt för saker de redan fått betalt för men det kommer inom alla företag som synes och det enda vi som konsumenter kan göra är att inte acceptera att bli lurade och välja bort dem som beter sig så här.
Helst skulle jag ju vilja steka BBB helt nu men med Com Borts tre hål i huvudet och BBB:s fiber så är det ju inte mycket att välja på direkt. Kan gå till Adsl och väldigt mycket sämre bandbredd till en betydligt högre kostnad per Mbit men det känns ju inte heller jättelockande.
Om ingen har nåt smart förslag att komma med?
Annars återstår att dumpa BBB:s ip-telefoni och ersätta den med någon annan eller gå över helt till mobilen. Men jag tycker ju faktiskt det är skönt att ha en fast telefon när man skall sitta i de där halvtimmeslånga telefonköerna till CSN eller Försäkringskassan - så vad göra?
Gå över till att ringa såna samtal via Skype kanske? Man kan ju ringa ut från nätet genom Skype också vet jag men hur bra funkar det och är det ekonomiskt? Nån som vet av egen erfarenhet och kan komma med goda råd?
Sen vill jag rekommendera alla BBB:s ip-telefonikunder som går från att betala 0 till 49 kr/månad för en tjänst de redan betalar för - låt dig inte luras utan var en smart konsument och visa att den här sortens girighet bara straffar bolagen som ägnar sig åt den.