Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung Chromebook med Arm-processor - Ljudlös Laptop - Bilder och intryck

Permalänk
Medlem

Samsung Chromebook med Arm-processor - Ljudlös Laptop - Bilder och intryck

Senaste modellen av Google Chromebook har en arm-processor och säljs till Sverige via amazon.co.uk, jag köpte den för ca 2500:- inklusive frakt.

innehållet är endast datorn och en nätadapter

det enda som behövs för att koppla in nätadaptern i Sverige är en sladd som finns exempelvis på clas ohlson

baksidan: 1st usb 3.0, 1st usb 2.0, hdmi, ström-led, strömanslutning

sida: 1st hörlur/mic ingång, 1st SD-kort läsare

Chrome OS

Lite fakta:

11.6’’ (1366x768) display
0.7 inches thin – 2.42 lbs / 1.1 kg
Over 6.5 hours of battery 1
Samsung Exynos 5 Dual Processor
16GB Solid State Drive
Built-in dual band Wi-Fi 802.11 a/b/g/n
VGA Camera
1x USB 3.0, 1x USB 2.0
HDMI Port
Bluetooth 3.0™ Compatible

Eftersom den kör arm-processor behövs inga fläktar och den är alltså helt ljudlös.

Jag tycker datorn är riktigt trevlig, lite som en "budget Macbook Air"

Tangentbordet och styrplattan är faktiskt tom mycket bra, men skärmen håller inte samma höga klass.

Den kommer med brittisk layout på tangentbordet, det finns ingen svensk layout ännu (man kan dock ställa in svensk layout i inställningarna)

Den stora skillnaden är givetvis att den har Chrome OS som operativsystem, det är (för er som inte vet) ett Linux-baserat OS från Google som bygger på att man endast använder webläsaren chrome - till allt.

Till exempel: ska du skriva ett text-dokument ? då öppnas google docs writer i chrome, ska du använda kalendern ? då öppnas google kalendern i chrome osv.

Det blir som ni säkert kan förstå ganska begränsat efter tag.

Utöver webläsaren finns det ett enkelt filträd och man kan lagra filer lokalt på datorn eller via google drive (100Gb)

Datorn är alltså inget för dem som vill utföra lite mer avancerade saker, men som en enkel "surf-dator" för dem som på sin höjd vill surfa och författa ett text-dokument då och då kan den passa utmärkt.

Faktum är att jag fått igång Spotify via deras beta-test av Spotify direkt i webläsaren:

gränssnittet påminner om spotify-appen för iPad

Det fungerar perfekt (jag har premium-konto)

Om man nu tycker att Chrome OS är alldeles för begränsat så kan man med lite trixande installera Ubuntu:

Här är en länk med instruktioner:

http://chromeos-cr48.blogspot.se/2012/10/arm-chrubuntu-1204-a...

Det fungerar nästan OK, men inte helt optimalt (ännu), exempelvis fungerar styrplattan väldigt dåligt (man får använda en mus) och ljud spelas inte upp på filmer.

Det alltså inte så att man ersätter Chrome OS utan man kan köra Ubuntu parallellt via ett usb-minne eller SD-kort.

Man ska dock vara medveten om att det i princip endast är de saker som normalt följer med en Ubuntu-dist som fungerar, externa program som man normalt kan ladda hem och installera till Ubuntu såsom Spotify, Opera eller Truecrypt fungerar inte eftersom de inte är gjorda (kompilerade) för arm-processorn.

Med Ubuntu kan man testa lite prestanda på exempelvis film-uppspelning: 720.mkv fungerar bra men 1080p.mkv hackar lite, men det är ju med en ganska o-optimerade version av Ubuntu.

När det gäller Chrome OS är man i princip begränsad till Youtube för filmuppspelning.

Sida vid sida med en Macbook Air 13", det finns vissa likheter

Om man absolut vill ha svenska tecken på tangentbordet har online partner (som säljer chromebooks till skolor) tagit fram klisterlappar:

jag frågade snällt via deras google+ sida och ska få klistermärken skickade till mig

Jag köpte datorn lite som ett expriment, men man ska nog tänka sig för en extra gång innan man köper den som sin primära dator.

Hoppas någon tyckte läsningen var intressant

Permalänk

Häftig känns som ett bra alternativ att ha med sig på tillexempel tåg, lite som en digital skrivmaskin.
Hur orkar den med film osv ? fixar den högre kvalité?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Hur väl flyter Ubuntu? Kan tänka mig att det laggar en del i gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Häftig känns som ett bra alternativ att ha med sig på tillexempel tåg, lite som en digital skrivmaskin.
Hur orkar den med film osv ? fixar den högre kvalité?

Jag har testat att köra 720p.mkv och 1080p.mkv med Totem i Ubuntu (VLC fungerade inte) och 720p går bra, men 1080p hackar.

Då ska vi göra klart att grafik-accelerering tydligen inte fungerar under Ubuntu ännu, så det är ganska gott betyg.

Cpu:n är "Samsung Exonys 5 dual" med dubbla 1.7Ghz kärnor, så den rullar nog på ganska bra

Något jag glömde skriva ovan är dock att internminnet bara är på 2Gb

Skrivet av fiskmasen_99:

Hur väl flyter Ubuntu? Kan tänka mig att det laggar en del i gränssnittet.

Njae, det flyter bra faktiskt - visst kan det "fastna" lite ibland, men det kan ha att göra med att jag kör unbuntu från ett usb-minne.

Tydligen får datorn väldigt bra resultat i tester:

http://www.engadget.com/2012/11/20/arm-samsung-chromebook-ubu...

Om de får igång grafik-accelerering så borde det rulla på hur bra som helst

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag har testat att köra 720p.mkv och 1080p.mkv med Totem i Ubuntu (VLC fungerade inte) och 720p går bra, men 1080p hackar.

Då ska vi göra klart att grafik-accelerering tydligen inte fungerar under Ubuntu ännu, så det är ganska gott betyg.

Cpu:n är "Samsung Exonys 5 dual" med dubbla 1.7Ghz kärnor, så den rullar nog på ganska bra

Något jag glömde skriva ovan är dock att internminnet bara är på 2Gb
-

Tydligen får datorn väldigt bra resultat i tester:

http://www.engadget.com/2012/11/20/arm-samsung-chromebook-ubu...

Om de får igång grafik-accelerering så borde det rulla på hur bra som helst

Då är de ju ett shyst alternativ att ha med sig lite strött och vint Tåls att fundera på.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Kul att det äntligen börjat komma ARM-datorer. Om det kommer en riktigt version av flash för Arm-Linux kanske det skulle kunna vara intressanta.

Permalänk
Medlem

Flash fungerar i chrome under chrome os, men det finns ingen version av chrome till arm-ubuntu.

Chromium, alltså open-source varianten av chrome, finns till arm-ubuntu - men där fungerar inte flash

Läste dock att det verkade gå att "stjäla" binären från chrome os och få det att fungera under arm-ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se vad man ska ha den till? Vill man bara surfa så känns ju en surfplatta som ett bättre val, dessutom kan man koppa till ett tunt tangentbord om man vill skriva.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara tanka ner ChromeOS och lägga in på sin befintliga bärbara dator om man vill testa? Känns onödigt att köpa en hel laptop för det, även om den är billig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag har lite svårt att se vad man ska ha den till? Vill man bara surfa så känns ju en surfplatta som ett bättre val, dessutom kan man koppa till ett tunt tangentbord om man vill skriva.

Det är ju en smaksak, jag har själv en iPad och tycker att en "riktig" laptop är att föredra i många (de flesta ?) sammanhang.

Som en surfplatta med inbyggt skärmskydd, ställ och tangentbord

Skrivet av Bejje:

Kan man inte bara tanka ner ChromeOS och lägga in på sin befintliga bärbara dator om man vill testa? Känns onödigt att köpa en hel laptop för det, även om den är billig.

Jo, det går säkert - har inte testat det själv men vet att jag sett länkar - exempelvis:

http://chromeos.hexxeh.net/

Tydligen bygger Chrome OS på Gentoo i grunden.

Tror dock att de flesta kommer att tycka att det är väldigt begränsat jämfört med "riktiga" OS.

Jag har själv patchat Ubuntu så det fungerar perfekt på datorn ovan och då blir det en riktigt snabb, ljudlös och strömsnål Ubuntu-Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Senaste modellen av Google Chromebook har en arm-processor och säljs till Sverige via amazon.co.uk, jag köpte den för ca 2500:- inklusive frakt.

Förstod jag rätt nu? Du beställde till din svenska adress och betalade med ett svenskt kort?

Visste inte man kunde göra så

Permalänk
Medlem
Skrivet av holobolo:

Förstod jag rätt nu? Du beställde till din svenska adress och betalade med ett svenskt kort?

Visste inte man kunde göra så

Haha det är ju klart man kan. Så gott som alla butiker tar ju VISA och Mastercard vilket är det som brukar gälla i Sverige också. Sen beror det förståss på om butiken man handlar från använder ett fraktbolag som levererar utanför det egna landet, men även det är ganska vanligt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Haha det är ju klart man kan. Så gott som alla butiker tar ju VISA och Mastercard vilket är det som brukar gälla i Sverige också. Sen beror det förståss på om butiken man handlar från använder ett fraktbolag som levererar utanför det egna landet, men även det är ganska vanligt.

Amazon själv vägrar skicka vissa saker till Sverige (t.ex. kindle).

Permalänk
Medlem
Skrivet av holobolo:

Förstod jag rätt nu? Du beställde till din svenska adress och betalade med ett svenskt kort?

Visste inte man kunde göra så

Jepp, det går alldeles utmärkt från engelska amazon (co.uk), man kan dock inte beställa den till sverige från amerikanska amazon (.com)

Skrivet av holobolo:

Amazon själv vägrar skicka vissa saker till Sverige (t.ex. kindle).

Det stämmer att de har begränsningar på vissa produkter exempelvis Kindle, men jag beställde faktiskt en Kindle Paperwhite från amerikanska amazon igår

Permalänk
Medlem

Det verkar stämma. Jag blev just en kindle (.com) och en chromebook (co.uk) fattigare/rikare. Få se om man åker på moms och tull också...

den här tråden var inte alls bra för min ekonomi

Permalänk
Medlem

Fast ditt materiella liv blev plötsligt mycket rikare

Tull och moms slipper du - hos amerikanska amazon läggs det till i priset när man betalar och engelska amazon är ju inom EU så där slipper du sådant

Permalänk
Medlem

Hur fungerar styrplattan i Ubuntu? Jag har själv en Acer C7 Chromebook som jag kör Ubuntu på, vilket fungerar helt bra förutom att styrplattan är väldigt oberäknelig. Ibland fungerar den bra, ibland inte alls...

Jag funderade en bra stund på huruvida jag skulle köpa Samsungen eller Acern. Dom är ju sist och slutligen ganska olika (HDD vs SSD, ARM vs X86 etc) men fastnade sist och slutligen för Acern pga prestandan, lagringsutrymmet och bättre stöd för Ubuntu.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Efter en fix som jag hittade bland kommentarerna till länken för Chrubuntu ovan så fungerar den riktigt bra.

Ibland är "högerklick" genom att trycka 2 fingrar mot plattan lite segt, men annars fungerar allting utmärkt.

Jag köpte Samsungen pga av att jag var nyfiken på arm-processorn, hur snabbt det skulle gå och om det skulle fungera utan fläkt.

Kan säga att allting fungerar över förväntan

Men, man är ju fortfarande lite "låst" i arm-arkitekturen.

Som jag påpekat ovan fungerar exempelvis inte Truecrypt och Spotify som är kompilerade för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Som jag påpekat ovan fungerar exempelvis inte Truecrypt och Spotify som är kompilerade för Intel.

Spotify finns ju som webversion också, så då borde det funka bara man har en webläsare

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hur länge räcker batteriet?

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Spotify finns ju som webversion också, så då borde det funka bara man har en webläsare

Ja, men problemet är att det (tyvärr) kräver flash, och flash är inte helt enkelt att få igång på en arm-dator.

Google chrome finns inte att ladda hem till arm-ubuntu.

Jag har efter lite krångel fått igång flash med chromium efter att jag kopierat en flash-fil från min chrome-os partition, och då fungerar spotify - men det är inte helt stabilt.

Skrivet av -NoH-:

Trevligt! Hur länge räcker batteriet?

Nu har jag inte mätt tiden och det beror ju på vilken ljusstyrka man kör på mm, men 6,5 timme som står i specifikationerna är nog inte helt omöjligt att komma upp i om man kör "strömsnålt"

Permalänk
Medlem

Kul att det finns fler som är intresserade av ARM-datorer Har själv sneglat lite på den här datorn.

Hur många flikar orkar den med? Är lite orolig eftersom den bara har 2gb ram. Jag gillar att ha många flikar samtidigt, har ofta fler än 30 flikar i Firefox, och då går det ju åt lite internminne.

Har du testat att köra remote desktop till en windowsburk? Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeSwe:

Kul att det finns fler som är intresserade av ARM-datorer Har själv sneglat lite på den här datorn.

Hur många flikar orkar den med? Är lite orolig eftersom den bara har 2gb ram. Jag gillar att ha många flikar samtidigt, har ofta fler än 30 flikar i Firefox, och då går det ju åt lite internminne.

Har du testat att köra remote desktop till en windowsburk? Hur funkar det?

OJ! 30st. Själv har jag aldrig nytta för så många samtidigt. 6-7st är vanligt, men mer än så är bara temporärt, t.ex. händet att jag sitter och jämför saker på olika sidor i en 20min och har kanske 15 flikar öppna ett tag, men sen stänger jag dom när jag inte längre behöver dom, så är jag nere på 6-7st igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeSwe:

Kul att det finns fler som är intresserade av ARM-datorer Har själv sneglat lite på den här datorn.

Hur många flikar orkar den med? Är lite orolig eftersom den bara har 2gb ram. Jag gillar att ha många flikar samtidigt, har ofta fler än 30 flikar i Firefox, och då går det ju åt lite internminne.

Har du testat att köra remote desktop till en windowsburk? Hur funkar det?

Jag brukar själv ha många flikar öppna, men har just nu "bara" 17st i chrome under chrome OS - det fungerar utmärkt.

Om man däremot kör Ubuntu och firefox så blir det segt med för många flikar - då uppdateras fliken varje gång man växlar flik.

30 flikar i ett fönster med upplösningen 1366x768 blir nog lite väl plåttrigt.

Har ej testat remote desktop, kör inte ens Windows på någon dator hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag brukar själv ha många flikar öppna, men har just nu "bara" 17st i chrome under chrome OS - det fungerar utmärkt.

Om man däremot kör Ubuntu och firefox så blir det segt med för många flikar - då uppdateras fliken varje gång man växlar flik.

30 flikar i ett fönster med upplösningen 1366x768 blir nog lite väl plåttrigt.

Har ej testat remote desktop, kör inte ens Windows på någon dator hemma.

Därför kör man inte firefox. Firefox var min favoritwebläsare så fort den kom ut och utmanade Internet Explorer. Den var i min mening bra mycket snabbare och bättre på alla sätt och vis än IE, men den hade länge problem med minnesläckor som gjorde att för den som inte stängde av sin dator varje dag utan har den igång hela tiden, som jag, så drog minnesanvändningen iväg tills man blev tvingad att döda Firefox.

Sen kom ju dock Chrome och sedan dess har jag varit fast med Chrome. Den över överlägsen allt annat i min mening även om både IE och Firefox blivit bättre med tiden, men också t.ex. Safari och Opera som är helt ok. Dock är min favorit fortfarande Chrome och jag ser inget från de andra som skulle vilja få mig att byta.

Så även om man kör Ubuntu så måste man inte köra Firefox bara för att det är standardwebläsare, utan det är bara att slänga in Chrome eller Chromium så smider det på fint

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Men, som jag påpekat några gånger i tråden så finns tyvärr inte chrome till arm-ubuntu.

Chromium finns, men den har jag "hackat" så att flash skall fungera (enda sättet att få spotify att fungera under arm-ubuntu) och då fungerar det tyvärr ganska ostabilt - jag är därmed "tvungen" att använda firefox som webläsare under arm-ubuntu...

Permalänk
Medlem

Många flikar är Chromes största svaghet. I firefox har jag installerat en extension så att jag har flera rader med tabbar, men det finns tyvärr inte till chrome vad jag vet.

Hittade https://github.com/dnschneid/crouton/ verkar ju riktigt trevligt att kunna köra ubuntu och chromeos samtidigt utan att dualboota.

Om bara videouppspelning kunde funka lite bättre hade jag slagit till direkt!

Permalänk
Medlem

Detta känns ju helt klart som ett alternativ till surfplatta. Snyggare och mer kompakt än en random 10 tummare med ett klumpgt tangentbord.

Aja, vi får se hur det går med chomebooks tills nya Nexus serien släpps. Om de har fått fason på ubuntu så blir det ett klart köp.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Hittade precis det här lite tråkiga beskedet:

Citat:

Slowdown with multiple tabs open is due to the ARM Chromebook having only 2gb of RAM, rather than 4gb, as on the 550 Chromebook.

If you type chrome://discards/ in the omnibox, you can get a quick overview of memory utilization. With five tabs open in one window, and one in another for the about discards information, I'm seeing only 137mb free

Taget från en av kommentarerna på http://techland.time.com/2012/10/29/samsung-chromebook-review...

EDIT:
Låter som att man kanske har hittat en liten lösning på problemet, nämligen att köra med zRAM. Kom in i Dev channel runt 15 december, kommentaren ovan är från slutet av oktober
Läs mer här:
https://groups.google.com/forum/#!topic/chromebook-central/Le...
https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!category-topic/...

Permalänk