FPSen dropas till 20fps när jag spelar in/streamar

Permalänk
Medlem

FPSen dropas till 20fps när jag spelar in/streamar

Jo problemet är som det står i titeln. När jag försöker spela in med fraps så dropas frameraten till typ 15 -25.
Vanligt vis så kör jag lätt på 80fps på WoW med inställningarna ultra.

Jag har testat olika typer utav inspelnings program t ex Dxtory, razers.
Med Dxtory så dropas FPSn till 25 men man kan fortfarande inte spela utan att det laggar sönder..

Lite specs:
CPU: AMD Athlon(tm) II X4 640 Processor x4 ~3000MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660
Moderkort: M4A78LT-M
Nätagg: 650W

Permalänk
Entusiast

Det är ju inte så konstigt, processorn du använder "flaskade" mitt HD 6770 med 30FPS när jag hade den.
Dvs att när jag uppgraderade från den processorn till min nuvarande så fick jag 30FPS mer i alla spel med mitt gamla HD 6770 innan jag slutligen uppgraderade till mitt nuvarande GTX 670.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Jo problemet är som det står i titeln. När jag försöker spela in med fraps så dropas frameraten till typ 15 -25.
Vanligt vis så kör jag lätt på 80fps på WoW med inställningarna ultra.

Jag har testat olika typer utav inspelnings program t ex Dxtory, razers.
Med Dxtory så dropas FPSn till 25 men man kan fortfarande inte spela utan att det laggar sönder..

Lite specs:
CPU: AMD Athlon(tm) II X4 640 Processor x4 ~3000MHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660
Moderkort: M4A78LT-M
Nätagg: 650W

WoW är ett väldigt CPU tungt spel. Byt processorn så tror jag du kommer få bättre FPS

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

skulle nog hjälpa att du uppger vilken temperatur du får på processorn är den över 62c så klockar processorn ner sig om du nu inte ställt om detta själv så den stänger av sig på 90c endast och inte klockar ner sig...

ifall du har pengar så skulle en stor hjälp vara att byta till en flerkärnig cpu t ex fx 8320, moderkort med stöd för den och cpu kylare så den går svalare. en flerkärnig motiveras av mig då du kan prioritera t ex kärna 2 och 5 till just fraps och resten dedikeras till spelet ^^
och att ha en separat hårddisk kan hjälpa med att spela in till...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

1. Om du har två hårddiskar, låt fraps skriva till den andra
2. Sänk inställningarna i fraps, lägre upplösning samt lägre fps

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

skulle nog hjälpa att du uppger vilken temperatur du får på processorn är den över 62c så klockar processorn ner sig om du nu inte ställt om detta själv så den stänger av sig på 90c endast och inte klockar ner sig...

ifall du har pengar så skulle en stor hjälp vara att byta till en flerkärnig cpu t ex fx 8320, moderkort med stöd för den och cpu kylare så den går svalare. en flerkärnig motiveras av mig då du kan prioritera t ex kärna 2 och 5 till just fraps och resten dedikeras till spelet ^^
och att ha en separat hårddisk kan hjälpa med att spela in till...

Den ligger på 40c när den är i "vila" och 50c när jag spelar.

Skrivet av Mixe:

1. Om du har två hårddiskar, låt fraps skriva till den andra
2. Sänk inställningarna i fraps, lägre upplösning samt lägre fps

Har faktiskt 3 och ja jag har testat det
Det funkar sådär att köra low-quality fast det blir skit kvalité. Blir ju ingen idé att spela in ..

Permalänk

prova öka antalet inspelade frames i fraps till 60. flöt på bättre för mig med min gamla 955BE

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Va haru för hårddisk? Gör att den spelar in till en med bra läs o skrivhastighet, hade samma problem. Det fixades som jag sa nu.

Permalänk

För att kunna använda fraps bättre, Så ska man ha två Hdiskar idatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweetnaww:

För att kunna använda fraps bättre, Så ska man ha två Hdiskar idatorn

Smart! Hade du läst tråden har han redan testat

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för codec i Dxtory?
Vad får du för write speed på disken i Dxtory?

En bra CPU och en bra hårddisk är ett krav för att kunna spela in i bra kvalité och hög upplösning.
Att spela in på samma disk som spelet ligger på är dumt, men det hade du redan kollat?

Själv kör jag med Lagarith Lossless codec, fungerar ypperligt. http://lags.leetcode.net/codec.html
Tappar kanske 5 frames.

Visa signatur

#framtiden