Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan en SSD-enhet låsa sig?

Permalänk
Medlem

Kan en SSD-enhet låsa sig?

Min SSD levde verkligen upp till sitt namn bokstavligen, den var verkligen i "solid state" ett tag. Det var som den hamnade i nåt slags read-only läge där ingen data kunde förändras eller ens raderas.

Jag kunde ändå till synes utföra vissa saker med filerna som upplevdes fungera, MEN efter reboot/omstart var det som de sakerna aldrig hänt. Sparade filer fanns inte där och raderade filer var tebaks.
Jag upplevde det hela som om allt man gjorde bara temporärt låg i nåt slags cacheminne men inte blev permanent sparat.

Under natten var datorn avstängd och idag betedde den sig normalt igen. Som om avbrott i strömmen fick den att bli normal igen. Jag stänger annars aldrig av den utan är igång alltid.

Men känner nån igen detta? Kan en SSD låsa sig i nåt slags fast läge så ingen data kan förändras?
Modellen är nån från Intel 120 GB.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Inaktiv

Jag misstänker att saker kan gå fel.

Däremot så skulle jag misstänka att felet sker på operativsystem eller i alla fall drivrutiinsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag misstänker att saker kan gå fel.

Däremot så skulle jag misstänka att felet sker på operativsystem eller i alla fall drivrutiinsnivå.

Eftersom omstarter av datorn inte löste det och att den inte återgick till normalt förrän strömmen brutits, känns det konstigt om windows/drivrutin skulle orsakat det. För då borde väl en enkel reboot löst det redan första ggn eller hur.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Inaktiv

Märkligt, kör kontroll på disken, kanske är den sönder? Senaste firmware är ju bra om du har äldre intel ssd, fanns någon sjukt jobbig bugg som äter upp allt utrymme.