Permalänk

vad gör ett ljudkort

Hej jag har undrat för jag ska skaffa en ny dator som jag ska göra själv och jag brukar använda headset och jag märkte en grej när min brorsa hade gjort en ny dator använde han ett USB headseat men den funka inte på hans dator utan bara på min och då tänkte jag han har gö byggt den själv och min byggde jag inte men den funkar med den så jag undrade om det kunde vara nåt som han behövde för att det skulle funka och då trodde jag att det kanske har med ljudkort att göra så min fråga är när behöver du ett ljudkort och varför?

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Om det är ett USB-headset så är headsetet ett "ljudkort". Det som krävs för att det ska funka är rätt drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Kanske är så att han behöver gå ni i kontrollpanelen och välja ljudkälla från (moderkort) till (headset) då usb headset har inbyggt ljudkort.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort agerar digital till analogomvandlare i grunden sen har det lite annat lull-lull beroende på vad det är för slags ljudkort.

Permalänk

just det som är fel det går inte att installera drivrutinerna kanske skulle ha sagt det

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinsent10:

Hej jag har undrat för jag ska skaffa en ny dator som jag ska göra själv och jag brukar använda headset och jag märkte en grej när min brorsa hade gjort en ny dator använde han ett USB headseat men den funka inte på hans dator utan bara på min och då tänkte jag han har gö byggt den själv och min byggde jag inte men den funkar med den så jag undrade om det kunde vara nåt som han behövde för att det skulle funka och då trodde jag att det kanske har med ljudkort att göra så min fråga är när behöver du ett ljudkort och varför?

Aningen lång mening. Testa . eller ,.

OT: Hur menar du att det inte går installera drivrutinerna? Vad står det? Har du hörlurarna ikopplade när du försöker installera mjukvaran?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

det kan vara värt att påpeka att alla datorer i dagsläget har ett "ljudkort" (eller ja ljudchip). men kopplar din bror in sitt via USB eller 3,5mm? för är det USB har det ett externt ljudkort i headsetet (tex Logitech G35) eller i en "låda" (tex CM storm Sirius). har man ett USB bör man installera drivrutiner till det dock men har man 3,5 så är det inte behövt...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

jag har redan fått mitt svar tack.Installera drivrutins grejen får min brorsa gör en tråd om ville bara veta hur ljud kort fungera

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck