Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Så du menar att det lönar sig att anpassa operativsystemet istället för att lägga den tiden på att arbeta i program såsom Photoshop eller Logic pro? Förklara

Alltså vad menar du ? Saker man lägger mycket tid vid vill man väl ha anpassat för att passa ens behov. Hört talas om effektivitet ? Antar inte. "Lite som att fråga varför köra 2 skärmar de duger ju med 1 osv osv ..."

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

Jag använder Linux varianten Ubuntu som fungerar som en Mac.
Ubuntu installerar snabbt OS och alla program jag behöver utan tid för "anpassning";
Office paket, Musik, Musikbutik, Musikkomposition, Fotoredigering, Fotovisning, Videoredigering, codecs för Media, ett Mediacenter för hembio, Molnlagring, Skype, Webbläsare och Webb hemsida byggare, Tv, Torrents, brännarprogram etc !! Samt Wine för att enkelt använda Windowsbyggda program...
Sen fann jag i Ubuntu programcentral tex ett utmärkt CAD program när jag skulle rita mitt nya hus...
Mac är egentligen inte dyrare än Microsoft datorer! Kostnaderna för alla program som kostar skjortan pga Windows anpassning o licensavgifter måste läggas till Windows datorn!
Har sparat många dagar på att slippa BSOD o problem med brandväggar etc i Windows.

Köpte nu en Zenbook med Win8 som jag lagt >50 tim på !! Först tid på att stänga av bloatware appar o skit som kör när jag inte ber om det. Anpassning som tog längre tid än Ubuntu gjorde för 10 år sedan då Linux inte var "outofthebox" ...
Nu har jag strul med cloning för att överföra Win8 till SSD vilket Microsoft troligen ändå stoppat (annan tråd) får nog lägga >20 tim till innan min Win8 dator funkar som jag vill...+ pengar till Photoshop, webbbyggare, musik etc
Ångrar ibland jag inte valde Mac allt färdigt till samma peng...
Fast tröttnar jag på försöka ha Win8 på SSDn så kan jag ju installera Ubuntu (o ge dem ett bidrag) så slipper jag problem med clona Win8 o kan ägna mig åt bildredigering o webbsidebygg, det är ju som trådskrivaren skriver viktigast att lägga tid på att använda datorn.
PS Spelnördar blir oxo nöjda nu när Linux/Nvidia gjort mjukvara som dubblar fps . Nu släpper speltillverkarna linux spel för Linux OS är snabbare o de insett att Microsoft nyare OS inte blir tillräckligt snabba.
Tror någon något? Skaffa er en egen uppfattning - lägg Ubuntu på en USB sticka utan att installera o använd det med öppet sinne - den är mer som Mac OS än Win så det tar nån dag.

Visa signatur

Datorer: Zenbook UX32VD m SSD o 10GB RAM, Silverstone m AMD o XP/Ubuntu, Toshiba lap
HTPC/Bio: Atom525Ubuntu m 24"touchskärm, diNovo, EpsonH33B, HK/One/Mirage/Infinity/NHT
Övr teknik: LG NAS 8TB, SwitchGS108T, Galaxy Note, EOS 5D m L gluggar, Sony NEX6
Släpbar PC sen 1976, HPBasic därefter MSDOS 3.1 > Win8 och Ubuntu 5.04 > 12.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Renosie, FL studio och Gimp, Auda city.

Mestadels Renosie och Gimp

Lightworks kommer också släppas till linux snart! , Något för dem som redigerar film!
http://www.lwks.com/

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Tycker du ska lära dig och använda Google, denna fråga har nog frågats 10000000 gånger i alla möjliga forum. Du kommer få samma jävla svar från Linux fanboys, Windows fanboys och möjligen någon OS X hipster.

Linux är linux och INTE NÅGOT ANNAT, sluta jämföra äppel med päron. Gå igenom vad som passar dig och utgå ifrån det!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Rekordmedlem

En sak som indirekt har med film att göra är att många professionella företag kör med linux eftersom det skalar så bra när det blir tal om att göra seriösa specialeffekter, det finns inga riktigt stora datorer som kör winserver vad jag vet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

för att det är skoj att lära sig något nytt

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Linux över Windows eller OS X.

Linux på en gammal laptop, server eller liknande är förståeligt, men låt säga att jag använder datorn till att redigera film, bilder, spela spel och göra musik. Varför skulle jag välja Linux över Windows eller OS X?

Jag använder Linux till allt jag gör på mina datorer numera. Spel är jag inte intresserad av så det behöver jag inte fundera så mycket över och musik gör jag inte heller. Men redigera film och bilder gör jag en hel del. Jag vet inte varför du ska välja det ena eller det andra det är helt upp till dig själv. Jag blir inte gladare om du väljer Linux istället för Windows. Det är helt och hållet din ensak. Men jag kan ju förklara hur jag själv gör.

Jag tycker att jag arbetar effektivare i Linux. Jag kör Arch Linux som är mycket anpassningsbart och jag anpassar hela tiden mitt system för att göra det enkelt för mig att arbeta. Jämfört med när jag använde Windows så är det mycket enklare att göra anpassningar nu när jag gått över till Arch Linux. Finns också andra aspekter som att det är gratis och inget krångel med aktiveringar (jag har nog uppemot 10 datorer och det skulle bli både dyrt och omständigt med Windows på alla).

Jag gillar inte svulstiga programvarusviter som Adobe CS och liknande utan föredrar små program som är anspassade för varje delmoment. För att redigera video kör jag mycket med Avisynth som förvisso är ett program gjort för Windows men det fungerar bra med Wine. FFmpeg är ett verktyg jag använder en hel del och mkvtoolnix. Har också använt KDEnlive en del för videoredigering men det är inte ofta jag behöver det, det mesta fixar jag med avisynth. När det gäller bilder så duger GIMP alldeles utmärkt åt mig. Jag har aldrig gillat Adobe Photoshop så att detta inte finns för Linux ser jag heller inte som något problem.

Som andra också har skrivit så gillar jag friheten och filosofin bakom GNU/Linux. Öppen källkod gör det anpassningsbart. Ju mer jag använder Linux märker jag att program som ofta kostar pengar och är krångliga att använda i Windows egentligen inte behövs. Det finns simpla verktyg som gör samma sak i Linux utan krångel. Som det här med videokonvertering till olika format. Folk köper dyra redigeringspaket och tror att de har väldens bästa programvaror men ofta kan man fixa samma sak med FFmpeg, x264 eller liknande helt gratis. Visst dessa verktyg finns oftast även för Windows men det är först nu när jag kör Linux jag upptäckt hur flexibla dessa kommandoradsverktyg kan vara. När de som kör Linux får ett behov att lösa ett problem så hjälps de åt i sin community och skapar de verktyg som behövs själva. De som kör Windows tvingas ofta köpa något dyrt halvfabrikat istället. Som Linuxanvändare investerar man mer tid i att få ett perfekt system, men som windowsanvändare får man istället investera mer pengar istället och för varje liten önskad funktion man köper för man 10 till på köpet man inte behöver. Detta är känslan jag har men den behöver förstås inte stämma med andras uppfattningar.

Sedan har vi det här med anpassningsbarheten. Man kan välja en fullfjädrad färdig skrivbordsmiljö där "allt" ingår. Då tänker jag typ ubuntu, Linux Mint och liknande. Man kan bygga upp något eget från grunden som med Arch Linux (där även dessa fullfjädrade skrivbordsmiljöer finns tillgängliga om man vill genom att bara installera dem). Jag kör Debian Linux på min router och på en gammal Linksys NSLU2. Jag kör samma operativsystem på min VPS där jag har hemsidan. Min htpc kör Arch Linux där endast xbmc bootar upp (nätverksboot mot min linuxserver, har ingen hårddisk i htpcn). Allt finns att ladda ner gratis helt lagligt. Som sagt var inget krångel med licenser, DRM och sådant skit. Jag känner att jag får full kontroll över min dator med Linux. Det är jag själv som väljer vad jag installerar. Behöver inte misstänka att man blir övervakad av Microsoft eller liknande.

Ska man sammanfatta det hela så är anledningen att jag använder Linux helt enkelt för att jag gillar det. Att folk föredrar att använda Windows eller Mac OSX känner jag måste bero på okunskap. De använder ett i mitt tycke sämre operativsystem som dessutom kostar pengar istället för ett (i mitt tycke) bättre gratis OS. Detta kan göra att jag inte förstår varför folk väljer att göra så. Men jag gillar frihet, låt var och en använda det de vill utan att behöva förklara sig. Om jag är nöjd och de är nöjda så är ju allting bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Nu blev det nog lite fel va? Vad i hela friden menar du?

Den enda gången som Windows Server är bättre (enligt min uppfattning) är när administratören inte klarar av terminalen utan måste ha peka-och-klicka-interface.

ServerOS baserade på Linuxkärnan är i de flesta fall skalbara till nästan ingenting, Windows kommer "As is" och drar onödiga resurser.

Finns ju Windows server Core också för den som inte vill ha gui

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Fördelar Windows
Mycket programvara och spel som stöds.
Drivrutiner till det mesta.

Nackdelar Windows
Fler Virus trojaner.
Lägre upptid på Windows servers ca 90 dagar sen omstart på jobbet

Fördelar Linux
Mindre virus trojaner.
Lättare att få sin server som man vill ha den.
Högre upptid på Linuxservers ca 2-3år på jobbet.

Nackdelar Linux
Inte lika många kända programtillverkare och speltillverkare som väljer att göra spelet helt native till Linux.
Inte lika många drivrutiner som till Windows åter igen tillverkare av produkten som ej väljer att stödja Linux allså inte operativsystemets fel i sig.

Vad det gäller servrarna så har vi 4st som installerades och sattes i drift samtdigt allså 2st Redhat och 2st Windows 2008 Servrar

Windows servrar kan utan problem ha en hög upptid också lite beroende på hur de används. De flesta företag har dock som policy att man uppdaterar sina Windowsservrar en gång i månaden när det släppts säkerhetsuppdateringar och det är främst av den anledningen som man startar om servrarna en gång i månaden.

Där jag jobbade för ett pr år sedan så hade vi en server som av vissa anledningar aldrig fick uppdateras förrutom under väldigt speciella förhållanden. Den servern hade hand om telefoni och hade inte startats om på över ett år. Så visst går det att hålla bra upptid på Windows servrar också om man inte uppdaterar dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jaså jag hittar bara på?
Nämen då kanske du kan rabbla upp vilka stora spel och program som finns till Linux?
Jämför du med Windows har Linux inte en chans där.

Helt klart är det så, men det är inte så konstigt heller. Det har väl varit så att Linux står för ca 1% av användarna och jag förstår om inte de stora speltillverkarna vill satsa extra resurser på en sådan liten grupp. Men det är ju lite moment 22 då många Windowsanvändare inte vill gå över till Linux förrän spelen finns där. Förhoppningsvis kommer lite större spel till Steam framöver och ökar Linuxanvändarna p.g.a. det så släpps säkert fler spel också.

Det var ju nåt rykte om att Blizzard funderade på Linuxstöd framöver, får hoppas att det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Hade Linux varit lika stort som Windows hade det nog funnits virus.

Virus känns inte som något problem överhuvudtaget, iaf inte längre. Windows 8 har tex inbyggt virus program som är lätt och smidigt och känns inte av.

Förr när man hade XP, vista kom var det en annan historia.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Friterad:

Jaså jag hittar bara på?
Nämen då kanske du kan rabbla upp vilka stora spel och program som finns till Linux?
Jämför du med Windows har Linux inte en chans där.

Vänd på resonemanget, vad är det för funktionalitet du saknar ?
Att programmen heter annat är inte samma sak som att funktionerna saknas, själv så saknar jag bara ett prog från win vars funktioner jag inte har hittat en ersättning till men 32 bit versionen går bra via wine, men 64 bits fungerar ännu inte, men jag såg att det kommit en ny version på wine så det ska provas igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vänd på resonemanget, vad är det för funktionalitet du saknar ?
Att programmen heter annat är inte samma sak som att funktionerna saknas, själv så saknar jag bara ett prog från win vars funktioner jag inte har hittat en ersättning till men 32 bit versionen går bra via wine, men 64 bits fungerar ännu inte, men jag såg att det kommit en ny version på wine så det ska provas igen.

Okej det finns program som fungerar för dig på Linux,
men finns det "professionella" bild,ljud och videoredigerings program? Program som är enkla,
effektiva (gällande hur dom hanterar datorresurser) och har tonvis med funktioner.
Spel finns det inte så mycket av heller.
Även om Wine fungerar ganska så bra (har fått Spotify att fungera i Ubuntu) så kommer du inte kunna få de senaste
uppdateringarna, i alla fall inte på en ganska lång tid. Det kan uppstå problem, gör det hela tiden med Spotify för mig,
dvs programmet kan frysa till någon sekund. Sen funkar inte alla spel/program som Wine ska stödja, försökt installera ett gammalt spel,
men det funkade inte att starta alls.

Permalänk
Medlem

Viss behöver du Photoshop så använd Windows. I slutändan så spelar inte operativsystemet någon som helst roll för desktopsanvändning. Det är programmen som är det viktiga.
Men bortser man från den ganska lilla skaran som arbetar med Photoshop professionellt så lär Linux alternativen fungera tillfredsställande för 95%. Sen finns det ju en gigantisk hög med hemmaanvändare som säger sig behöva dylika (antagligen piratkopierade med tanke på priserna) program trots att de inte gör något som inte kan göras med valfritt enklare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Okej det finns program som fungerar för dig på Linux,
men finns det "professionella" bild,ljud och videoredigerings program? Program som är enkla,
effektiva (gällande hur dom hanterar datorresurser) och har tonvis med funktioner.
Spel finns det inte så mycket av heller.
Även om Wine fungerar ganska så bra (har fått Spotify att fungera i Ubuntu) så kommer du inte kunna få de senaste
uppdateringarna, i alla fall inte på en ganska lång tid. Det kan uppstå problem, gör det hela tiden med Spotify för mig,
dvs programmet kan frysa till någon sekund. Sen funkar inte alla spel/program som Wine ska stödja, försökt installera ett gammalt spel,
men det funkade inte att starta alls.

Gällande spotify klienten så kan du ju antingen köra Linuxversionen istället https://www.spotify.com/se/download/previews/ eller köra webvarianten som funkar riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Gällande spotify klienten så kan du ju antingen köra Linuxversionen istället https://www.spotify.com/se/download/previews/ eller köra webvarianten som funkar riktigt bra.

Den har inte alltid funnits, och fanns inte när jag installerade Spotify på Ubuntu hemma.
Var ju ett tag sedan nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Precis sånt där om en vanlig person utan någon större Linux-vana tycker är jobbigt och konstigt att behöva göra.
Varför inte bara ha en fil att ladda ner och sedan trycka på den som installeras automatiskt?

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Skapad av Linux-fanboys.
Och som vanligt handlar allt bara om tomma ord utan någon verklighetsförankning.

Ni som kör PC och säger att ni skulle köra på Linux om det var si och så, påminner mig om personer som går till jobbet och klagar på allt där, ändå står ni där varje dag och jobbar och alla andra för lyssna på ert skitsnack. Sen om ni förlorar jobbet är det synd om er ^^

Och du menar att där inte finns några Windows-fanboys då? Som du är uppenbarligen. Orkar egentligen inte svara eftersom du är antagligen helt uppslukad av allt Pyttemjuk kommer med. Jag är glad att där finns ett fritt alternativ som inte pressas på folk och som dessutom är till för alla att använda.

Skrivet av leafbranch:

Precis sånt där om en vanlig person utan någon större Linux-vana tycker är jobbigt och konstigt att behöva göra.
Varför inte bara ha en fil att ladda ner och sedan trycka på den som installeras automatiskt?

Vet du ens vad du snackar om? Den går att hämta som deb fil och det är bara att klicka och köra. Så kom inte och försök med något annat. Har du ens testat Linux? Eller du försöker bara övertyga dig själv och andra att det inte är bra? Det börjar bli tråkigt med dina kommentarer nu så har du inget bättre att komma med än det så får du gärna sluta kommentera bara för att irritera andra.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Windows servrar kan utan problem ha en hög upptid också lite beroende på hur de används. De flesta företag har dock som policy att man uppdaterar sina Windowsservrar en gång i månaden när det släppts säkerhetsuppdateringar och det är främst av den anledningen som man startar om servrarna en gång i månaden.

Jo man får ju titta på varför servern startades om. Det måste finnas en bra anledning, som uppdatering och inte att lösa ett problem som minnesläcka. Linuxservrar behöver också uppdateras även om läget ofta inte är lika kritiskt. Uppdatering går ju även smidigare i linux om man har repositorit (tror jag de kallas) inlagt i systemet. Windows klarar ju bara ms produkter samlat, vilket kan leda till att tjänsten på servern glöms bort och lämnar ännu större säkerhetshål.

Jag tror många sitter kvar i Windows av vana, vilket jag även gör. Det är en del småsaker jag saknar. I programvaruväg är det främst office och en stabil remote-desktop klient. En del ligger också i att jag inte kan fimpa Windows helt och därmed måste leva med att gui:t inte beter sig konsekvent mellan mina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är ju för att de ska kunna uppdatera programmet som de lägger till ett repository.
Vill du bara installera ett program så tror jag det finns peka ock klicka installation till i alla fall rpm och deb paket i de flesta större DE (antagligen via packagekit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Nej, i hans påstående tog upp bland annat spel som exempel på vad som funkade bättre på Linux, tillsammans med bild- och musikredigeringsprogram. Inget av dessa är något som följer med operativsystemen eller är en viktig del utav dem. Men jag tror vi alla kan hålla med om att i alla fall bf3 funkar bättre på windows, av den anledningen du nämnt, så om någon köper en bf3-burk så bör han också slänga windows på den.

Klart att Battlefield 3 funkar bättre på Windows! det är ju skrevet för det!

Wine ger Linux tillgång att kunna exekvera EXE samt MSI filer vilket( i äldre spel) faktiskt fungerar bättre då Linux kärnan är bättre än Windows

Dock så "skalar" detta inte så bra ju nyare saker blir... Från att counter strike som funkar bättre än i windows så funkar Battlefield inte lika tillfredsställande som jag hade velat på Linux.

I min mening så finns det dock mycket mer som väger upp Linux så jag stannar helt enkelt kvar. Valet är ju ens eget! Bara för att jag gillar äldre japanska bilar såsom Toyota Supra, Nissan Skyline R32 m.fl så finns det andra som föredrar Volvo och Saab pga deras köregenskaper eller enkelhet som äldre Volvo! Pansarvagnar med komfort tegelsten men billiga och enkla att reparera. Min gamla 740 var busenkel att skruva med. min 940 med för den delen!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jo jag kan förstå att det känns konstigt att behöva köra något terminal kommdo och lägga till. Jag hade verkligen sett att det gått och göra sådana saker klickbara med en bekräftelse på att man håller på att lägga till ett repository och få skriva in sitt lösenord. Hade gjort det mer naturligt för den stora skaran peka, klicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du menar kopiera text och klistra in? Det är snabbt och smidigt, men jag förstår vad du menar. Det finns ju .deb filer till ubuntu också som installerar sig på det sätt du beskriver, men varför alla inte använder det fattar jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder GNU/Linux (ja så heter det, Linux är kärnan och GNU är (några) av programmen) av bland annat etiska skäl och har så gjort i mer än 10 år. Jag tror att "free and open source software" är hållbarare för samhället och världen - på samma sätt som jag köper ekologisk och rättvisemärkt mat i affären. Det är roligare, snyggare och mer lärorikt. GNU/Linux gör datorn kul och intressant. Dessutom är valmöjligheterna stora och anpassningsbarheten nästan oändlig. Ingen behöver säga att man inte har råd med ett bra operativsystem - och det är mycket värdefullt i andra delar av världen.

Öppen källkod garanterar (i stor utsträckning) att jag vet vad jag får! Inga konstigheter, bara ett bra och intelligent operativsystem.

Det är så enkelt att köra dualboot att det inte finns någon anledning att säga - nej jag kör Windows, spelar ändå så mycket spel eller jobbar med PS eller vad det nu är man behöver till sin hobby, har inte plats för nåt annat. Det är bara att boota om och njuta av sin favoritdist! Som i mitt fall är Debian. Communitybaserat och därmed oberoende kommersiella företag.

Jag säger INTE att Windows är skit eller att Mac OS X är en leksak, använder själv båda systemen i de fall det passar. Säger inte åt någon att köra GNU/Linux, men jag uppmanar alla att testa och ge det en chans. Det är värt det, men skaffa en bok och läs på vad det innebär, läskunnighet är alltså ett krav.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du verkar ha "noll koll" på detta.
Inga av mina datorer fungerar så värst bra med Linux eftersom det först och främst
inte finns grafikdrivrutiner. Alltså funkar inte grafiken så bra. Jag kan heller inte välja vilken upplösning jag vill.

Kul att du inte tar med spel och påpekar att jag inte nämnt det alls.
"det finns inte lika mycket program, inte lika bra drivrutiner osv." Stod det i mitt första inlägg.
Du kanske ska ta och lära dig lite förkortningar, tydligen vet du inte vad "osv" står för.
"då kanske du kan rabbla upp vilka stora spel och program som finns till Linux?" Stod det i andra inlägget.
Jag har inte fått något svar på den frågan heller. Jag frågar dig vilka stora spel och program som finns till Linux
och du kommer med "vilka program är det du menar inte finns till Linux?". Stäng gåskäften tack och börja skriva riktiga svar
istället för att ignorera mina frågor.

Finns såväl fria som proprietära drivrutiner till både AMD och Nvidia, vad pratar du om?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Jaså det gör det? Är det därför alla mina datorer inte kan hitta några drivrutiner? Är det därför många klagar
på att det dåliga med Linux är att drivrutiner inte finns och/eller att dom inte fungerar like bra som Windows drivisarna?

Det var precis det jag gjorde, jag snackar om allt detta, det som är Linux nackdelar eller delvis nackdelar.
Vilka grafikdrivrutiner som inte finns är dom som jag gärna skulle vilja ha till min ena dator bredvid mig som kör integrerad AMD grafik.
Den stora bärbara hemma kör också på AMD-grafik som det inte finns drivrutiner till.
Min speldator testade jag Linux Mint på en gång (över ett halvårsedan nu) som kör på ett Nvidia kort, fanns inga drivrutiner där inte.
Ni är dom enda jag sett som påstår att det finns lika bra och många drivrutiner till Linux som till Windows,
alla andra på alla forum och sajter, och från många Linux-användare som jag sett/stött på säger motsatsen.
Visst funkar väl Linux om du kör på vissa komponenter som det finns bra stöd för, men det finns oändligt många olika
och en stor del fungerar inte så bra alls.

Gällande program så skulle jag vilja veta vilka "professionella" program det finns till Linux? Några som kan jämföra sig med
Photoshop eller ljudprogram som Studio One och allt vad det heter.
Jag har då inte hittat någonting, och jag har sökt som en tok.

Jag kör AMD Radeon HD7970 Matrix i Ubuntu på en dator och Nvidia GTX660Ti i ubuntu på en annan dator, med drivrutiner direkt från respektive tillverkare, fungerar hur bra som helst. Tror vi avslutar där, börjar bli uppenbart var problemet ligger

http://www.nvidia.com/object/linux-display-ia32-313.18-driver...

http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linu...

Permalänk
Medlem

Har aldrig fattat vad det är folk gnäller på med drivrutiner för linux. Både Nvidia och AMD släpper drivrutiner lite nu och då och det finns open source drivisar också. Har aldrig haft problem vare sig jag kört med nvidia, amd, intel. Speciellt Ubuntu är ju sjukt enkelt. Klicka i 3rd party drivers så installeras det.

§ 1
Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har längtat efter dagen då en stor speltillverkare skulle ta Linux som ett OS att utveckla till. Nu när Valve har gjort det så börjar det.
Man Är begränsad i Windows - du kan aldrig göra något med systemet. Det är inte mycket bättre än OSX förutom att man i alla fall kan ändra lite fler inställningar. Men inte ändra på beteende eller utseende för att passa ens behov eller drömmar.
Fortfarande är det Windows om man ska spela spel. Så, ska du spela spel, kör Windows. Om du vågar och tänker större, välj Linux. Vill du ha det enkelt och bara funka, kör OSX.
Och gällande program att ersätta t ex Photoshop; det finns inte många med så många funktioner intryckta i ett och samma paket, men Gimp är värdig. Och varför finns det inte ett program under Linux som är exakt motsvarighet till Photoshop? Jo, för att det ligger miljoner och åter miljoner dollar bakom till skillnad från ett gratis program som Gimp.
Hur många här har egentligen råd med en full svit av Adobe CS och kan motivera det för att jobba med hemma? Säg enkelt att du jobbar med Photoshop, lite Illustrator, kör Windows och även redigerar lite film i fullversionsprogrammet Sony Vegas - Helt plötsligt har du licenskostnader för mer än datorn kostar som driver det. Om det inte är en motivator att köra Linux, vad är?

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jaså det gör det? Är det därför alla mina datorer inte kan hitta några drivrutiner? Är det därför många klagar
på att det dåliga med Linux är att drivrutiner inte finns och/eller att dom inte fungerar like bra som Windows drivisarna?

Det var precis det jag gjorde, jag snackar om allt detta, det som är Linux nackdelar eller delvis nackdelar.
Vilka grafikdrivrutiner som inte finns är dom som jag gärna skulle vilja ha till min ena dator bredvid mig som kör integrerad AMD grafik.
Den stora bärbara hemma kör också på AMD-grafik som det inte finns drivrutiner till.
Min speldator testade jag Linux Mint på en gång (över ett halvårsedan nu) som kör på ett Nvidia kort, fanns inga drivrutiner där inte.
Ni är dom enda jag sett som påstår att det finns lika bra och många drivrutiner till Linux som till Windows,
alla andra på alla forum och sajter, och från många Linux-användare som jag sett/stött på säger motsatsen.
Visst funkar väl Linux om du kör på vissa komponenter som det finns bra stöd för, men det finns oändligt många olika

Gällande program så skulle jag vilja veta vilka "professionella" program det finns till Linux? Några som kan jämföra sig med

Installerade Debian på min gamla burk med Athlon 3400+ häromdagen, har ett Nvidia Geforce 6200 och det funkade out of the box. Annat än när man installerar Windows XP och man sitter där med 640x480 och Internet explorer 7.0...

Installerade Lubuntu (Ubuntu med fönsterhanteraren LXDE) på min Asus EEE 900 så sent som igår, funkade perfekt. Alla drivrutiner allt. Hade jag installerat Windows hade jag fått ladda hem åtskilliga drivrutiner för att ens få nätverkskortet att funka.

På min speldator, med grafikkortet AMD Radeon HD 6870 har jag Ubuntu (och Debian). Jag har testat både Quake Live och Team Fortress 2 (via Steam) och det funkar närmst perfekt, i alla fall Team Fortress. Jag laddade hem Catalyst för hand från AMD:s webbplats.

När man kör t.ex. Debian måste man också ladda hem ett paket med icke-fri firmware, det heter firmware-linux-nonfree. Det kan man behöva göra med Ubuntu också.

Får du inte det att funka? Undrar du vad ett paket är för Ubuntu/Debian? GOOGLA, det finns massor av trådar och hjälpsamma människor där ute.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Den typen av program är mer sällsynt för Linux av den enkla anledningen att marknaden finns/har funnits på andra plattformar, systemet i sig är nästan garanterat mer lämpligt för ändamålen om mjukvaran fanns.

När det gäller drivrutiner har Linux det största och bästa utbudet i världen och det är ingen åsikt utan fakta. Däremot finns det givetvis ett urval som fungerar bättre på Windows/OSX av den enkla anledningen att företaget bakom lagt fokus på dessa plattformar.

Jobbar som firmware-utvecklare av just inbyggda Linux-system på customplattformar så det jag sagt ovan är inte taget ur luften

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux