Permalänk
Medlem

Att själv ha möjligheten att förstå och påverka hur ens operativsystem fungerar ser jag som något väldigt värdefullt. Det är också en speciell känsla att förstå hur UNIX filosofin fungerar och är ett fundament som man kan bygga avancerade system ovanpå. Denna flexibilitet att kunna konfigurera sitt system till att göra just vad det behöver tycker jag är viktigt, nu när många faktiskt har Linux / GNU installationer i sin telefon, STB eller NAS så kommer kunskaperna om hur dessa system är uppbyggt väl till pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag använder Linux för att det är snabbare stabilare tar inte lika mycket utrymme som Windows och det är fritt/gratis.

Jag spelar en hel del spel som CS, Warcraft 3, NFS underground 2 m.m och det funkar faktiskt bättre på Linux än Windows.

Så när Windows är dåligt varför inte använda Linux?

Allt Windows kan gör Linux bättre och det Linux inte kan, finns där en bättre motsvarighet idag

Vill bara på peka att jag håller på mycket med musik och bild redigering!

(/subjektiva åsikter, ta inte åt er ni som nu gillar windows)

"Jag använder Linux för att det är snabbare stabilare"

Min upplevelse är helt klart tvärtom, Windows är mjukare, stabilare och snabbare alla dagar i veckan.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar att administrera saker i linux, när man har många användare etc. Det blir inte alls bra på windows om man inte har stenkoll på allt som alla gör

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

"Jag använder Linux för att det är snabbare stabilare"

Min upplevelse är helt klart tvärtom, Windows är mjukare, stabilare och snabbare alla dagar i veckan.

Det beror helt på användningsområde, i en desktopmiljö så kan jag nästan hålla med dig, i en servermiljö så har Windows Server inte en sportkeps.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Porridgeball:

Det beror helt på användningsområde, i en desktopmiljö så kan jag nästan hålla med dig, i en servermiljö så har Windows Server inte en sportkeps.

Förutom i en servermiljö där man kör Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Går det att spela BF3 på Linux? (Ej retorisk fråga.)

fast det är ju fel, hans påstående var riktat mot OS, BF3 är ju ett spel/program som är utvecklat för Windows och inte en del av Windows som system.

i mitt jobb så kör vi både windows servers och Linux servers, vi väljer OS utefter olika behov.
dock tenderar Linux att vara snabbare och stabilare på sjukt många fler punkter. men i vissa avsenden behöver vi windows maskiner av olika anledningar men inte är det för stabiliteten och snabbhetens skull vi väljer windows 2008 kan jag påstå

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Förutom i en servermiljö där man kör Windows.

Nu blev det nog lite fel va? Vad i hela friden menar du?

Den enda gången som Windows Server är bättre (enligt min uppfattning) är när administratören inte klarar av terminalen utan måste ha peka-och-klicka-interface.

ServerOS baserade på Linuxkärnan är i de flesta fall skalbara till nästan ingenting, Windows kommer "As is" och drar onödiga resurser.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Skrivet av Misantropen:

Det enda tråkiga med Linux i dagsläget är grafikdrivisarna och ljudproduktion, Audacity är ett skämt jämf. med seriösa DAWs som Cubase/Logic.

Det finns seriösa DAWs som Ardour för Linux också. Jag har aldrig använt ProTools, men det ska vara väldigt likt. Däremot har jag pysslat en del med produktion i Ardour och det är jäkligt kraftfullt. Men ljud på Linux är inte samma sak som ljud i Windows eller ljud i Mac.

Man behöver lära sig om exempelvis JACK, QJACKctl, linux-rt, LADSPA, LV2, DSSI, FFADO, och så vidare. Men när du lärt dig det, kan du med rätt rigg köra latency på runt 4 millisekunder så att du kan göra realtidspålägg av sång, stacka 10 effekter på 24 kanalers uppspelning på en standardburk av high-end-typ och allt som du kan göra på ett Windows- eller Mac-system.

Så allt går om man är beredd och villig att lära om sina gamla kunskaper. Och det är sensmoralen i den här tråden.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Öppenhet, transparens, utveckling, community
Jag gillar öppenheten. All utveckling sker i det öppna, man kan följa utvecklarnas arbete, och även kommunicera med utvecklare. Man kan följa changelogs i source code repositories för att se vad som senast är tillfört innan det ens är släppt.
Det finns nyhetssajter som Phoronix, OMG! Ubuntu!, Web Upd8, etc så man kan följa utvecklingen.
Det är inte som med Apple eller Microsoft där allt sker bakom lykta dörrar.

Jag brukar köra alpha och beta versioner, och då rapportera problem på bugtrackers, så utvecklarna får kännedom och kan fixa det, så blir man informerad när det fixats. Händer även att jag hjälper till med översättningar av program till Svenska. Ibland har jag frågat efter ny funktionalitet som då ibland implementerats.

Jag gillar att vi har community. Vi har webbsajter, forum, chattkanaler, etc.
Nästan alla program har ett community #vlc, #gnome, #kde, #python, #perl, #firefox, etc.

Jag gillar ekosystemet, nästan allt är gratis, fritt och open source.

Program
Jag är nörd och gillar att scripta, programmera och utveckla.
Därför uppskattar jag att Python, Perl, etc finns förinstallerat.

Pakethantering
Jag gillar att systems pakethantering inte bara uppdaterar systemprogrammen, utan även alla applikationer.
All uppdatering sker centraliserat från pakethanteraren.
Busenkelt att samtidigt installera dussintals program med bara ett kommando - utan att behöva gå till olika webbsajter, hitta download sidan, ladda ner programmet, köra installationsprogrammet, acceptera licensvillor, klicka next next next, etc.

Filosofiskt
Jag gillar det filosofiskt. Frihet, fri mjukvara, öppen källkod.
Jag gillar att alla ska ha fri åtkomst till källkoden och kunna läsa, ändra, bidrag.
Jag gillar inte när man någon kommer med en massa regler och säger att man inte får göra si och så.
Jag gillar inte när utvecklarna hemlighåller koden och alla andra bara är passiva slaviska konsumenter.

Passar mina användningsområden
Jag surfar, chattar, kollar på film, lyssnar på musik, mjukvaruutvecklar, ritar serier, etc.
Spelar ibland, och dom spelen jag är intresserad av finns för Linux.
Så jag tycker Linux passar mina användningsområden väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

"Jag använder Linux för att det är snabbare stabilare"

Min upplevelse är helt klart tvärtom, Windows är mjukare, stabilare och snabbare alla dagar i veckan.

Hmm, Ja då har du gjort något väldigt konstigt då NTFS varit trasigt sedan 1979

EXT4 får mitt Linux mint att ladda från att jag trycket på knappen till Terminalen är laddad på ca 20 sek

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Nu blev det nog lite fel va? Vad i hela friden menar du?

Den enda gången som Windows Server är bättre (enligt min uppfattning) är när administratören inte klarar av terminalen utan måste ha peka-och-klicka-interface.

ServerOS baserade på Linuxkärnan är i de flesta fall skalbara till nästan ingenting, Windows kommer "As is" och drar onödiga resurser.

Och det är därför man sätter upp Windows Server core-servrar - mycket högre stabilitet och inget lull-lull-GUI.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Det som hindrar mig att använda Linux är spelen. Dåligt utbud.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kanske en aning off topic men vilken linux-version rekomenderar ni till en van windows-användare som vill lära sig linux främst pga nyfikenhet, men även att det känns som något som kan vara nyttigt att kunna?

Jag installerade nämligen ubuntu 12.10 där jag inte lyckades installera fungerande grafikdrivrutiner (gtx 680), de medföljande fungerade bäst av allt jag testade. Tänkte testa 12.04 nu då den skulle vara stabilare. Kom gärna med rekomendationer och/eller tips för att komma igång med linux!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Kanske en aning off topic men vilken linux-version rekomenderar ni till en van windows-användare som vill lära sig linux främst pga nyfikenhet, men även att det känns som något som kan vara nyttigt att kunna?

Jag installerade nämligen ubuntu 12.10 där jag inte lyckades installera fungerande grafikdrivrutiner (gtx 680), de medföljande fungerade bäst av allt jag testade. Tänkte testa 12.04 nu då den skulle vara stabilare. Kom gärna med rekomendationer och/eller tips för att komma igång med linux!

Prova med Mint, den är trevligare än Ubuntu tycker jag.
http://www.linuxmint.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Folk kommer säga "Linux är mer konfigurerbart", du kommer säga "Windows är redan som jag vill ha det".

Här vill jag opponera mig, ditt svar är riktigt bra men Windows är som vi fått lära oss sedan 90-talet hur ett OS ska vara. Detta genom hård, delvis ful, marknadsföring och som medföljande OS vid försäljning av färdiga datorer.

Skrivet av Cooling23:

Det som hindrar mig att använda Linux är spelen. Dåligt utbud.

Samma anledning här. Hade jag vetat att jag kunnat spela de spel jag vill hade jag hoppat på Ubuntu eller mint direkt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Om jag vänder på din fråga varför Windows?

Om tex Linux hade varit det största operativsystemet och det är det jue indirekt fast inte för persondatorer. Så hade säkerligen folk ställt frågan Varför Windows.

Linux finns i allt från mikrovågsugnar till rakapparater mm.

Fördelar Linux

Behöver inte antivirusskydd på samma sätt då det finns betydligt färre hot.

Nackdel
Alla spel och programvaror fungerar inte men det beror ej på Linux i sig utan Spelutvecklare och programutvecklare ej släpper programvaran till Linux.

Jag menas det görs till Windows PS3 Xbox mm men ej Linux nu har dock Valve börjar lite.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Om jag vänder på din fråga varför Windows?

Om tex Linux hade varit det största operativsystemet och det är det jue indirekt fast inte för persondatorer. Så hade säkerligen folk ställt frågan Varför Windows.

Linux finns i allt från mikrovågsugnar till rakapparater mm.

Fördelar Linux

Behöver inte antivirusskydd på samma sätt då det finns betydligt färre hot.

Nackdel
Alla spel och programvaror fungerar inte men det beror ej på Linux i sig utan Spelutvecklare och programutvecklare ej släpper programvaran till Linux.

Jag menas det görs till Windows PS3 Xbox mm men ej Linux nu har dock Valve börjar lite.

Edit: Missförstod din kommentar lite men låter nedanstående stå kvar.

Fast om man ska vända på frågan och anta att Linux skulle vara större än Windows så måste man ju också anta några andra saker, tex så skulle det vara mer spel till Linux eftersom att det skulle vara det större operativsystemet, drivrutiner skulle vara gjorda speciellt för Linux i tanke till att börja med och de som skriver virus och annan skadlig kod skulle sikta in sig mer på Linux än Windows eftersom att det finns en större "marknad" där.

--------------------------------------------------------------------------------

Tittade på Ubuntu 12.04 för någon dag sedan för att testa Steam, insåg att det var ytterst få titlar och de jag testade var det mycket fel i, tex så vart det mycket microstuttering, spelen låste sig i 120FPS även om man stängde av VSync och rätt så mycket input lag. Eftersom att spelvärlden inte är där än så bestämde jag mig för att gå tillbaka till Windows då jag inte direkt vill byta mellan OS fram och tillbaka, men när de flesta spel börjar komma till Linux också så kommer jag nog att gå över dit (Om drivrutinerna funkar bra, vilket de inte gjorde för mig när jag testade)

Permalänk
Medlem

Windows använder de äckliga NTFS. Med NTFS måste man defragmentera allting annars blir systemet bara en soppa.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Det är synd att inte de spel och program jag använder mig uav finns till linux.
Annars hade jag använt mig utav det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Det är synd att inte de spel och program jag använder mig uav finns till linux.
Annars hade jag använt mig utav det!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Min strategi är att ha linux (dvs lubuntu ) som standard os när jag arbetar med datorn och har windows 8a som spelOS.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Porridgeball:

Nu blev det nog lite fel va? Vad i hela friden menar du?

Den enda gången som Windows Server är bättre (enligt min uppfattning) är när administratören inte klarar av terminalen utan måste ha peka-och-klicka-interface.

ServerOS baserade på Linuxkärnan är i de flesta fall skalbara till nästan ingenting, Windows kommer "As is" och drar onödiga resurser.

Det behöver ju inte vara sämre bara för att det är användarvänligare. Jag gillar båda och försöker bara säga att det finns fall då du vill köra servrar med Windows, då det liksom olika *NIX system har många olika funktioner. Många organisationer kör Windows datorer och användarna gillar det (Jag kör själv både Linux och Windows). Även om olika linuxverisioner körs så används faktiskt Windows ocskå i stora datacenter. Med exempelvis Hyper-V så kan du köra många virutella maskiner med riktigt bra prestanda.

I all fall då jag har mer än en singelcore på 700 MHz och 128 MB minne hade jag valt operativsystem efter vad jag skall ha det till.

Permalänk
Medlem

För människor kan välja vad de vill använda?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fast det är ju fel, hans påstående var riktat mot OS, BF3 är ju ett spel/program som är utvecklat för Windows och inte en del av Windows som system.

Nej, i hans påstående tog upp bland annat spel som exempel på vad som funkade bättre på Linux, tillsammans med bild- och musikredigeringsprogram. Inget av dessa är något som följer med operativsystemen eller är en viktig del utav dem. Men jag tror vi alla kan hålla med om att i alla fall bf3 funkar bättre på windows, av den anledningen du nämnt, så om någon köper en bf3-burk så bör han också slänga windows på den.

Permalänk
Rekordmedlem

Ubuntustudio finns som en färdig dist med inriktning på ljud och bild http://ubuntustudio.org
Sedan så går många program för win att köra via wine.
Jag tror att linux kan få ett ökat stöd nu när win 8a kommit, 8 an är så pass olik 7an att åtminstone jag kommer att välja att lära mig linux bättre istället för att strula med 8an och de flesta saker man vill göra har passande prog i linux, de ser inte likadana ut, men om man nu ändå blir tvingad att lära om så kan man ändå lämna win helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är löjlig.

Hade jag skapat en liknande tråd hade frågan varit:
Hur kan man välja Windows framför linux?

Var nog 10 år sedan jag körde några längre stunder av Windows privat. Känns så instängt och trångbott på något sätt. Man kan inte få det att bete sig som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Samma här. Min strategi är att ha linux (dvs lubuntu ) som standard os när jag arbetar med datorn och har windows 8a som spelOS.

Funderar på att ha så också men det känns lite jobbigt att byta hela tiden :/

Hade det funnits mer program och spel så är ubuntu valet.
Är inte så van vid ubuntu men jag tycker att det är kul av det jag har testat, kul att lära sig nya saker

Permalänk
Medlem

Fördelar Windows
Mycket programvara och spel som stöds.
Drivrutiner till det mesta.

Nackdelar Windows
Fler Virus trojaner.
Lägre upptid på Windows servers ca 90 dagar sen omstart på jobbet

Fördelar Linux
Mindre virus trojaner.
Lättare att få sin server som man vill ha den.
Högre upptid på Linuxservers ca 2-3år på jobbet.

Nackdelar Linux
Inte lika många kända programtillverkare och speltillverkare som väljer att göra spelet helt native till Linux.
Inte lika många drivrutiner som till Windows åter igen tillverkare av produkten som ej väljer att stödja Linux allså inte operativsystemets fel i sig.

Vad det gäller servrarna så har vi 4st som installerades och sattes i drift samtdigt allså 2st Redhat och 2st Windows 2008 Servrar

Skrivet av SanyaIV:

Edit: Missförstod din kommentar lite men låter nedanstående stå kvar.

Fast om man ska vända på frågan och anta att Linux skulle vara större än Windows så måste man ju också anta några andra saker, tex så skulle det vara mer spel till Linux eftersom att det skulle vara det större operativsystemet, drivrutiner skulle vara gjorda speciellt för Linux i tanke till att börja med och de som skriver virus och annan skadlig kod skulle sikta in sig mer på Linux än Windows eftersom att det finns en större "marknad" där.

--------------------------------------------------------------------------------

Tittade på Ubuntu 12.04 för någon dag sedan för att testa Steam, insåg att det var ytterst få titlar och de jag testade var det mycket fel i, tex så vart det mycket microstuttering, spelen låste sig i 120FPS även om man stängde av VSync och rätt så mycket input lag. Eftersom att spelvärlden inte är där än så bestämde jag mig för att gå tillbaka till Windows då jag inte direkt vill byta mellan OS fram och tillbaka, men när de flesta spel börjar komma till Linux också så kommer jag nog att gå över dit (Om drivrutinerna funkar bra, vilket de inte gjorde för mig när jag testade)

Ja om Linux hade varit störst på privat / konsumentmarknaden så hade det säkert funnits fler virus.

Men Windows är störst på Konsumentmarknaden.

Linux är störst om man ser som operativsystem speciellt om man räknar med Mikrovågsugnar kylskåp mm.
De flesta vet inte änns om att de faktiskt har nånting i hemmet som säkerligen kör Linux.

Därmed så får folk köra Mac OSX eller Windows eller valfri Linuxdist det är valfritt och smaken är som baken (Delad). Windows har sina fördelar Linux / Mac OSX (bsd) sina. Vad man väljer är upp till en själv. I och med mitt inlägg bad jag egentligen TS om att ställa sig frågan varför köra Windows eftersom frågan ställs om Linux.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harblax:

Ja, men varför skulle jag vilja slösa tid på att anpassa operativsystemet när jag istället kan skapa musik, spela spel eller redigera film?

tiden det tar att att sätta sig in tillräckligt i systemet samt ersättningsprogram för användande till vad det nu är man håller på med återvinns troligen redan under första månaden av att inte stirra på en snurrande ring eller in och urdragande av sladden till den där grunkan som anses urpluggad och som sen ska återinstalleras några gånger när Windows väl accepterat att den faktiskt är inpluggad igen.

det förutsätter såklart att man anser att det finns problem och att ersättning finns, annars är det bättre att hålla sig till ett system som fungerar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Behöver inte antivirusskydd på samma sätt då det finns betydligt färre hot.

Nackdel
Alla spel och programvaror fungerar inte men det beror ej på Linux i sig utan Spelutvecklare och programutvecklare ej släpper programvaran till Linux.

Hade Linux varit lika stort som Windows hade det nog funnits virus.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Hade Linux varit lika stort som Windows hade det nog funnits virus.

det finns i drivor, systemets uppbyggnad gör det svårare att sprida effektivt och säkerhetsinställningen svårare att infektera.

storlek är naturligtvis en stor faktor, men inte nödväntigtvis den viktigaste. OSX är tex mer intressant för skapare av verkligt farlig kod än Windows (och Linux såklart) eftersom det finns mer pengar att räkna med här, men trots att OSX bara har en av fördelarna över Windows mot Linux tre samt den nackdelen så räknas det som säkrare.

pingviner räknar heller inte så många bär på pengar alls, så visst hjälper det än mer kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint