Pci-e ssd som boot disk

Permalänk
Medlem

Pci-e ssd som boot disk

Är det möjligt att boota en pcie 4x ssd?
Bios kan väl inte känna av den som en boot disk, eller?
Som typ OCZ RevoDrive

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Det går om moderkortet stöder boot från PCIe. Mitt gamla Asuskort (M4A785TD-V EVO) hade inga större problem att boota från ett *host*"raidkort"*host*. Är ditt modermodem någorlunda nytt går det säkert. Frågan är varför du inte vill ha en "traditionell" SSD.

EDIT: Det var inte särskilt nytt...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En Intel 910 som gör 1000 Mb/s. Hade inte varit dumt, men va dyrt. 17 000 kr.
Hade jag varit miljonär hade jag köpt direkt.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

En Intel 910 som gör 1000 Mb/s. Hade inte varit dumt, men va dyrt. 17 000 kr.
Hade jag varit miljonär hade jag köpt direkt.

Frågan är ju vad du skulle använda en sådan till?
Det är ju accesstider och IOPS som gör en SSD till en bra investering, men den där har inte snabbare accesstid än valfri SSD på marknaden för 1000kr och den har många gånger högre IOPS en vad en privatperson kan utnyttja om man inte kör en webserver eller liknande hemma med 1000+ användare som accessar konstant.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Frågan är ju vad du skulle använda en sådan till?
Det är ju accesstider och IOPS som gör en SSD till en bra investering, men den där har inte snabbare accesstid än valfri SSD på marknaden för 1000kr och den har många gånger högre IOPS en vad en privatperson kan utnyttja om man inte kör en webserver eller liknande hemma med 1000+ användare som accessar konstant.

Så himla rätt. Nej de som köper en ssd-pci för 5000kr och över har inget vett i skallen om man inte utnyttjar ovanstående nämnda ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Är det möjligt att boota en pcie 4x ssd?
Bios kan väl inte känna av den som en boot disk, eller?
Som typ OCZ RevoDrive

Japp det går! Kör själv med en OCZ Revodrive 3 120gb som boot disk
Lite krångel var det men funkade enkelt när man läste på lite hur man skulle göra

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |