Permalänk
Medlem

Ubuntu spdif in to analog out

Ganska färsk på Linux och skulle behöva få min linuxburk att fungera som en DAC för min ps3:a. Jag kör PS3 HDMI till DVI till en monitor och skulle behöva få optisk ut från PS3 till optisk in på linuxburken så att jag kan få ut en analog signal till ett par aktiva högtalare som RCA in.

Alltså. PS3 optisk ut -> ubuntu optisk in -> ubuntu analog ut.

Jag tittar på ljudinställningarna och när jag kolar under fliken input under soundinställningarna så är osäker om den ens får insignalen trots att jag ställt in i PS3:an att den nu ska använda optisk ut för ljudsignal, tittar man på VU-mätaren under input rör den sig inte alls.

Frågan är då om PS3:an kan ge bild ut på både HDMI och ljud ut på optisk samtidigt, trots att inställningen är gjord.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Jag tittar på ljudinställningarna och när jag kolar under fliken input under soundinställningarna så är osäker om den ens får insignalen trots att jag ställt in i PS3:an att den nu ska använda optisk ut för ljudsignal, tittar man på VU-mätaren under input rör den sig inte alls.

Frågan är då om PS3:an kan ge bild ut på både HDMI och ljud ut på optisk samtidigt, trots att inställningen är gjord.

antar att du har nån mer hårdvara än signaturen medger, annars kanske det kan förklara?

den ska kunna mata ut samtidigt också tror jag, ska inte behöva stängas det ena eller andra för det, även om val för det finns. men om högtalarna har volymkontroll kanske det kan duga att koppla dem analogt och skaffa en enkel analog switch mellan bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar AndreaX. Jag har fler maskiner än det som är i min signatur. Min Linuxmaskin står inte med där. Det verkar som så att den Linuxmaskinens optiska ingång har problem med att ta emot signalen på ett korrekt sätt. Jag har provat med två olika optiska källor och VU-mätaren på insignalen rör sig ej.

Att ha någon switch för RCA är inte problemet, eftersom jag har _endast_ den optiska utgången på PS3:an att tillgå. Den optiska signalen ska från PS3:an ska in i Linuxdatorn som ska agera DAC, alltså omvandla den digitala signalen från PS3:an till en analog signal till 3.5mm analog ut på linuxdatorn.

Alltså. Från optisk UT på PS3 till Optisk IN på linuxdatorn Sen, från 3.5mm UT på linuxdatorn till en RCA IN på ett par aktiva högtalare.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Att ha någon switch för RCA är inte problemet, eftersom jag har _endast_ den optiska utgången på PS3:an att tillgå.

PS3 har även en analog ljudutgång, det jag menade var att du då kan koppla förbi datorn helt om det duger med den. det låter trots allt helt ok om man inte är väldigt känslig för högfrekvent brus.

Skrivet av eonic:

Jag har provat med två olika optiska källor och VU-mätaren på insignalen rör sig ej.

nu har jag ingen digitalingång installerad för tillfället, men brukar VU för ingångar röra sig när det är en dataström? minns ej, men det verkar inte helt användbart att de skulle göra det.

antar på tal om här att du ställt PS3an att ge ut ljud enbart i stereo-PCM och inget annat (som Dolby tex) via den optiska, detta kan krångla till felsökningen iaf även om det nu är tänkt fler kanaler sen.

Skrivet av eonic:

Den optiska signalen ska från PS3:an ska in i Linuxdatorn som ska agera DAC, alltså omvandla den digitala signalen från PS3:an till en analog signal till 3.5mm analog ut på linuxdatorn.

Alltså. Från optisk UT på PS3 till Optisk IN på linuxdatorn Sen, från 3.5mm UT på linuxdatorn till en RCA IN på ett par aktiva högtalare.

jag var med på principen även om den lät lite omständig.

en annan sak som kan felas är att du enbart verkar ha kollat att ljudet inte verkar funka via "ljudinställningar" för systemet i stort sett?

du behöver även koppla ljudet från ingången till utgången, en metod att göra det om du inte installerat nått annat skulle kunna vara att helt enkelt dra igång inspelning på källan med standardprogrammet för det. mer avancerade ljudredigerargrunkor har naturligtvis tapeloop utan inspelning.

annars kan det göras med tex "QjackCtl" som är lite praktiskare bara för detta ändamål.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

PS3 har även en analog ljudutgång, det jag menade var att du då kan koppla förbi datorn helt om det duger med den. det låter trots allt helt ok om man inte är väldigt känslig för högfrekvent brus.

Jag har tyvärr inte tillgång till den A/V kabeln som man får till PS3:an när man köper den, annars hade det varit den mest optimala lösningen. Det är inte tillräckligt prioriterat att jag vill lägga pengar på den, det är en ganska temporär lösning.

Skrivet av AndreaX:

nu har jag ingen digitalingång installerad för tillfället, men brukar VU för ingångar röra sig när det är en dataström? minns ej, men det verkar inte helt användbart att de skulle göra det.

antar på tal om här att du ställt PS3an att ge ut ljud enbart i stereo-PCM och inget annat (som Dolby tex) via den optiska, detta kan krångla till felsökningen iaf även om det nu är tänkt fler kanaler sen.

Det finns en VU-mätare bland inställningarna för ingången (iec958). Det kan vara den optiska kabeln som inte håller måttet, men än så länge så känns det som att det har något med inställningarna för ingången. Jag felsöker inte med ps:3an just nu utan har kopplat den på optisk från min arbetsstation då det känns säkare.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

Är det så att jag har förstått det rätt med att du har problem inne i burken så kan du ju alltid prova att ladda ner PuleAudio Volume Control. Där kan du mixtra massor med inputs och outputs av ljud...