Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Far cry 3, trött på stutter... Ngn med tips på inställningar?

Permalänk
Medlem

Far cry 3, trött på stutter... Ngn med tips på inställningar?

Ja...

Har kört igenom första ön med ett Gtx 680 och det funkade väl hyfsat vad gäller stutter. Eftersom jag tillslut tröttnade på stuttret i spelet (som jag förstod det skulle stuttret i fc3 bero på sub-60 fps dippar...) så tryckte jag in ett till Gtx 680 i burken för att säkra upp mot fps-dippar.
Detta hjälpte dock inte nämnvärt

Jag har googlat runt till förbannelse utan att hitta ngn verklig lösning och det senaste jag såg i steamforumen häromdan var att man kanske helt enkelt får vänta och hoppas på att ubisoft får arslet ur vagnen och optimerar spelet bättre för pc.

Sista hoppet/chansningen innan jag pensionerar spelet... Ngn som har hittat ngt sätt att "fixa" stutterskiten i spelet?

Permalänk

Adaptive Vsync?
Eller fungerar det inte som Dynamic Vsync gör i RadeonPro?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, har dock adaptive vsync på. Det verkar som att stuttret inte påverkas av detta (inte för mig iaf). Helskumt. Jag ska prova tweaka runt lite nu med två kort.

Permalänk
Medlem

Vilken version av drivrutinerna använder du?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har provat 310.70 & 310.90 med samma resultat.

Hmm efter att a strafe'at omkring i Thurston Town hit och dit och fram och tillbaks har jag kommit fram till ngt mysko. Mitt i byn/stan finns ett område med lite bananer, en hängande gris och en lampa. Så fort detta område är i bild så är det stutter, annars flyter det på fint. Jag kan dock inte bli klok på exakt vad det är som orsakar stuttret. Jag funderar lätt på om det kan vara någon form av effekt från ljuskällor eller nånting med bananerna och frukterna och i så fall geometri-relaterat. Kan neonskyltar och "kräftskive-lamp-girlangerna" kanske utnyttja ngn ljus-effekt som äter upp grafikprestanda(?)

hmmm

Permalänk
Medlem

Använd 314.07 som kom idag. De äldre drivrutinerna hade väldigt mycket stuttrande.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?
Är det en CPU med hyper-threading kan det mycket väl vara orsaken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Har provat 310.70 & 310.90 med samma resultat.

Hmm efter att a strafe'at omkring i Thurston Town hit och dit och fram och tillbaks har jag kommit fram till ngt mysko. Mitt i byn/stan finns ett område med lite bananer, en hängande gris och en lampa. Så fort detta område är i bild så är det stutter, annars flyter det på fint. Jag kan dock inte bli klok på exakt vad det är som orsakar stuttret. Jag funderar lätt på om det kan vara någon form av effekt från ljuskällor eller nånting med bananerna och frukterna och i så fall geometri-relaterat. Kan neonskyltar och "kräftskive-lamp-girlangerna" kanske utnyttja ngn ljus-effekt som äter upp grafikprestanda(?)

hmmm

Känner att jag bara måste ifrågasätta ditt val att köra SLI, visst du får mer fps men det gör ju snarare saken värre angående den micro-stuttering som du upplever.

Drar till med något någorlunda random, testa att byta SSAO method och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen.

Jag ska testa senaste drivisarna och se vad som händer. Eftersom det bara sker stutter när vissa typer av saker är i bild så kanske det kan bli skillnad med uppdaterade drivisar.

Jag har en 2600k som jag tryckt upp turbon lite lätt på till 4.2ghz (och 16gb ram, och spelet installerat på SSD, och kör på 1920x1080). Man skulle ju kunna testa avaktivera ht och se om det påverkar men jag är skeptisk till det.

Angående att jag gick över till SLI...well dels hade jag förstått det som att stutter i FC3 kanske berodde på dippar i fps (under 60) och dels så...ja jag får väl erkänna att jag kanske mest ville mecka/pilla lite med datorn och lyckades hitta en ursäkt att göra det Vad jag kunnat läsa mig till lider alla möjliga setups (single gpu och sli/cf) av stutter i FC3 men ingen verkar kunna sätta fingret på vad exakt det beror på.

(Jag måste dock säga att jag är grymt nöjd med hur det funkar i andra spel. Det verkar som att just FC3 är knäppt bara.)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Woaini:

Det verkar som att just FC3 är knäppt bara.

Sen är det ju en konsolport utan dess like också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Tackar för tipsen.

Angående att jag gick över till SLI...well dels hade jag förstått det som att stutter i FC3 kanske berodde på dippar i fps (under 60) och dels så...ja jag får väl erkänna att jag kanske mest ville mecka/pilla lite med datorn och lyckades hitta en ursäkt att göra det Vad jag kunnat läsa mig till lider alla möjliga setups (single gpu och sli/cf) av stutter i FC3 men ingen verkar kunna sätta fingret på vad exakt det beror på.

(Jag måste dock säga att jag är grymt nöjd med hur det funkar i andra spel. Det verkar som att just FC3 är knäppt bara.)

Ja tyvärr :/
Jag kan bara skatta mig lycklig att jag inte lika lätt märker av stuttering som ni andra

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag har en 2600k som jag tryckt upp turbon lite lätt på till 4.2ghz (och 16gb ram, och spelet installerat på SSD, och kör på 1920x1080). Man skulle ju kunna testa avaktivera ht och se om det påverkar men jag är skeptisk till det.

Säg inte det.
Jag hade micro-stuttering-liknande problem med just FC3, och det var så illa att jag nästan slutade spela det.
Testade stänga av HT och voilá - stuttrandet försvann.
Sen kan man gå in och stänga av core-parking istället (det är det som är den egentliga boven), så kan man fortsätta använda HT.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ja...

Har kört igenom första ön med ett Gtx 680 och det funkade väl hyfsat vad gäller stutter. Eftersom jag tillslut tröttnade på stuttret i spelet (som jag förstod det skulle stuttret i fc3 bero på sub-60 fps dippar...) så tryckte jag in ett till Gtx 680 i burken för att säkra upp mot fps-dippar.
Detta hjälpte dock inte nämnvärt

Jag har googlat runt till förbannelse utan att hitta ngn verklig lösning och det senaste jag såg i steamforumen häromdan var att man kanske helt enkelt får vänta och hoppas på att ubisoft får arslet ur vagnen och optimerar spelet bättre för pc.

Sista hoppet/chansningen innan jag pensionerar spelet... Ngn som har hittat ngt sätt att "fixa" stutterskiten i spelet?

Skrivet av Minsc S2:

Säg inte det.
Jag hade micro-stuttering-liknande problem med just FC3, och det var så illa att jag nästan slutade spela det.
Testade stänga av HT och voilá - stuttrandet försvann.
Sen kan man gå in och stänga av core-parking istället (det är det som är den egentliga boven), så kan man fortsätta använda HT.

Like this.

Permalänk
Medlem

Provade senaste drivisarna 314.17 och det kändes betydligt mer smooth nu.

Testa du med

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Toksmooth framerate för crossfireägare

Nog för att jag kör crossfire men lyckades bli av med all stutter genom att använda radeon pro på "up to 60 fps" med vsync samt sätta maxfps i farcrys config. Tvingade där också av fxaa och motion blur och ingame är buffered frames på 0, flyter som cs1.6

<GamerProfile> <SoundProfile MusicEnabled="1" MasterVolume="100" MicEnabled="1" IncomingVoiceEnabled="1" Language="English" /> <RenderProfile MSAALevel="4" AlphaToCoverage="2" SSAOLevel="6" SDSM="0" ResolutionX="1920" ResolutionY="1080" Quality="custom" QualityEditor="editor_ps3" Fullscreen="1" Borderless="0" UseD3D11="1" D3D11MultithreadedRendering="0" WidescreenLetterbox="0" UseWidescreenFOV="1" FOVScaleFactor="1.1625" EnableSubResolution="0" SubResolutionX="960" SubResolutionY="540" VSync="1" RefreshRate="0" DisableMip0Loading="0" GPUMaxBufferedFrames="0" ShowFPS="0" MaxFPS="60" Brightness="1" Contrast="1" GammaRamp="1" AllowAsynchShaderLoading="1"> <CustomQuality> <quality ResolutionX="1920" ResolutionY="1080" EnvironmentQuality="high" AntiPortalQuality="default" PortalQuality="medium" PostFxQuality="ultrahigh" TextureQuality="high" TextureResolutionQuality="high" WaterQuality="veryhigh" DepthPassQuality="high" VegetationQuality="veryhigh" TerrainQuality="high" GeometryQuality="ultrahigh" AmbientQuality="high" DeferredAmbientQuality="high" ShadowQuality="ultrahigh" EditorQuality="" Hdr="1" HdrFP32="0" ReflectionHdr="1" EnableVertexBinding="1" id="custom" /> </CustomQuality> </RenderProfile> <Post> <quality MotionBlur="0" FXAALevel="0" id="ultra" /> </Post> <NetworkProfile VoiceChatEnabled="1" CustomMapMaxUploadRateInBitsOnline="10240000" OnlineEnginePort="9000" OnlineServicePort="9001" FileTransferHostPort="9002" FileTransferClientPort="9003" LanHostBroadcastPort="9004" LanClientBroadcastPort="9005" ScanFreePorts="1" ScanPortRange="1000" ScanPortStart="9000" SessionProvider="" MaxUploadInbpsOnline="10240000"> <Accounts /> </NetworkProfile> <GameProfile /> <ProfileSpecificGameProfile Sensitivity="0.832" Invert_x="0" Invert_y="0" DefaultFlickFireDirection_y="0" UseMouseSmooth="0" Smoothness="0" Smoothness_Ironsight="0.2" HelpCrosshair="1" Gamepad_vibration="0" UseRoadSignHilight="1" UseSubtitles="1" TaggingEnabled="1" WikiUpdatedEnabled="1" CollectibleUpdatedEnabled="1" TutorialUpdatedEnabled="1" ObjectiveReminderEnabled="1" CraftingTipsEnabled="1" DisplayXPEnabled="1" DetectionIndicatorEnabled="1" HitIndicatorEnabled="1" GrenadeIndicatorEnabled="1" UseAmbx="0" UseGamePad="0" GamepadAnswered="1" Autosave="1" Machete="0" IronsightToggleMode="0"> <FireConfig QualitySetting="VeryHigh" /> </ProfileSpecificGameProfile> <RealTreeProfile Quality="VeryHigh" /> <EngineProfile> <PhysicConfig QualitySetting="VeryHigh" /> <QcConfig GatherFPS="1" GatherAICnt="1" GatherDialogs="0" IsQcTester="0" /> <InputConfig /> <ZoneConfig /> </EngineProfile> <UplayProfile LockString="use your own string here!!!" /> </GamerProfile>

Edit: Uppdaterade config till mina egna inställningar eftersom den förra vart resettad. Testade nyss på 1920x1080@16AF@4MSAA@MaxSettings och det flöt som smör på 60FPS i byar och på bergsknoppar. Frameraten var inte optimal med 8xMSAA i byar.

  1. Så, för er crossfireägare som lider av extremt stutter (och jag menar extremt), sätt era inställningar ingame, stäng där av buffered frames (om ni har snabb cpu) annars på exempelvis 1.

  2. Sätt maxfps till er refresh rate samt stäng av fxaa & motionblur (om ni så önskar) i configfilen GamerProfile.xml (som ovan). Skrivskydda gärna så den inte resettas om ni ändrar nått ingame.

  3. I AMD's drivrutiner, aktivera vsync.

  4. Om ni har radeon pro så aktivera vsync samt sätt dynamic framerat att behålla upp till <insert your refresh rate here>. Skriv också in denna siffra i refresh rate rutan. Sätt flip queue size till det ni satte buffered frames till ingame, 0 för snabb cpu, ananrs exempelvis 1.

  5. Good luck!

Permalänk
Medlem

Intressant. Ska prova och se om man kan tweaka lite mer. Jag har lyckats få bort stuttret till största del förutom när ngn viss typ av objekt/effekt är med i bild. Blir dock inte klok på vad fanken det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Säg inte det.
Jag hade micro-stuttering-liknande problem med just FC3, och det var så illa att jag nästan slutade spela det.
Testade stänga av HT och voilá - stuttrandet försvann.
Sen kan man gå in och stänga av core-parking istället (det är det som är den egentliga boven), så kan man fortsätta använda HT.

Jag har stängt av parking för alla cores sedan länge, kör också med ht på så jag kan bekräfta att det går att få det smooth med det på...