Napoleon: Total War - AI

Permalänk
Inaktiv

Napoleon: Total War - AI

Hello!

Har i veckan lirat en del Napoleon och är nu på Europa kampanjen.
Allt väl o jag gillar spelet, förutom en grej som börjar bli lite väl störande och det är AIn vid strider, den gör väl ett hyfsat jobb förutom att den ALLTID attackerar, även om jag är den som attackerar. Då borde dom väl vilja försvara sin lilla stad? Blir lite sega strider om jag vid varenda fight bara kan låta mina trupper stå o vänta på att fienderna ska marschera rakt in i mitt bakhåll..varje gång. Därtill pangar arty ner hälften innan dom är framme.

Finns en del AI mods där ute, men vilken ska man välja, och gör dom någon skillnad?

Och en fråga till, ni som kört Shogun 2 mycket, hur är AIn där? Speciellt om man jämför med Napoleon.

Permalänk
Medlem

Kör ju Empire dock är det exakt samma sak där.
Kan köra på det svåraste och vinna enkelt, bara att fixa ett eller flera bakhåll och lura dem så att
man kan skjuta kanoner i närstrid på dom med canister shot osv.
Men har du inte försökt att attackera själv? Då går ju båda hållen mot attack samtidigt.
Fast du kanske vill att dom står och väntar in dig?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon4992:

Hello!

Har i veckan lirat en del Napoleon och är nu på Europa kampanjen.
Allt väl o jag gillar spelet, förutom en grej som börjar bli lite väl störande och det är AIn vid strider, den gör väl ett hyfsat jobb förutom att den ALLTID attackerar, även om jag är den som attackerar. Då borde dom väl vilja försvara sin lilla stad? Blir lite sega strider om jag vid varenda fight bara kan låta mina trupper stå o vänta på att fienderna ska marschera rakt in i mitt bakhåll..varje gång. Därtill pangar arty ner hälften innan dom är framme.

Finns en del AI mods där ute, men vilken ska man välja, och gör dom någon skillnad?

Och en fråga till, ni som kört Shogun 2 mycket, hur är AIn där? Speciellt om man jämför med Napoleon.

Tyvärr så är AI'n kass i Napoleon. Däremot är den ofantligt mycket bättre i Shogun 2/FoTS, som dessutom går att få tag på riktigt billigt idag

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att höra, märkte inte detta först då jag körde tutorial o sen egypten, men nu i Europa så märks det tydligt

Hittade iaf en mod, "DarthMod", någon nisse som gjort AImods till diverse TotalWar
http://www.moddb.com/mods/darthmod-napoleon/downloads/darthmo...

Ska testa o se om jag märker någon skillnad.

Jo har Shogun 2 också men har inte testat det så mycket, är sådär intresserad av Japan o ninjas, men får väl tvinga in mig där då. Köptes också billigt på en steamrea

Synd annars, gillar verkligen striderna i Napoleon, just kanoner och gevär ger det lilla extra trycket om man jämför med pil o båge o svärd

Permalänk
Inaktiv

Hmmm..eftersom jag är mer intresserad av gunpowder än stål så verkar det som att Shogun 2 - Fall of the Samurai är det jag ska ha då?
Eller finns det gunpowder i "vanilla" Shogun 2 också?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon4992:

Hmmm..eftersom jag är mer intresserad av gunpowder än stål så verkar det som att Shogun 2 - Fall of the Samurai är det jag ska ha då?
Eller finns det gunpowder i "vanilla" Shogun 2 också?

Vill du ha krut så är det FoTS som gäller. Förövrigt sjukt mycket bättre spel än Napoleon. Snyggare, mycket bättre AI, kanonerna är inte några jävla ärtskjutare som i Empire och Napoleon, man kan kalla in artilleri ifrån flottan om man har någon i närheten av slaget osv. Kort och gott ett jävligt mycket bättre spel, det är svårt att beskriva skillnaden med text, spela det så förstår du!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Vill du ha krut så är det FoTS som gäller. Förövrigt sjukt mycket bättre spel än Napoleon. Snyggare, mycket bättre AI, kanonerna är inte några jävla ärtskjutare som i Empire och Napoleon, man kan kalla in artilleri ifrån flottan om man har någon i närheten av slaget osv. Kort och gott ett jävligt mycket bättre spel, det är svårt att beskriva skillnaden med text, spela det så förstår du!

Gott då blir det så, först en test med Darth AIn med Nappe o fransmännen, därefter styr jag kosan mot den siste samurajen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hmmm..eftersom jag är mer intresserad av gunpowder än stål så verkar det som att Shogun 2 - Fall of the Samurai är det jag ska ha då?
Eller finns det gunpowder i "vanilla" Shogun 2 också?

Annars finns det väldigt många mods till de äldre spelen däribland både en sagan om ringen värld och Warhammer värld till Medieval 2 som är väldigt bra framför allt det senare av vad jag hört.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Gott då blir det så, först en test med Darth AIn med Nappe o fransmännen, därefter styr jag kosan mot den siste samurajen!

Kan inte annat än rekommendera FoTS. Mycket bra expansion med både pilar , svärd , artilleri och gevär. Datorn gör ett bra jobb, har till och med hänt att allierade styrkor varit med att försvara mina provinser, något som jag inte sett i varken empire, napoleon eller shogun 2 original.

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Inaktiv

Lutar mer åt FoTS nu då, verkar ju kalas.
150SEK på GMG, jag slår till omedelbums

Permalänk
Medlem

Ja, AIn i TW serien har väl aldrig varit dess starka sida. Något som irriterar mig specifikt i Napoleon är när jag kör kampanjen som Preussen och Frankrike aldrig attackerar. Antingen är det jag som missar ngt eller så är AIn retarderad. "Ohh, nu kommer du få möta Napoleon, det blir tufft." Nej, för Napoleon sitter o fikar. Usch.

STW har jag inte hunnit köra, låter bra att de lyckats få till AIn bättre där.

ETW ska vi inte ens prata om. Maken till fail får man leta efter. Ska bli kul att se hur de får till Rome 2, Rome 1 är i min mening det enda TW spel som går att spela någorlunda.

Permalänk
Avstängd

Använd Darthmod, den fixar AIn vid strider. Inte till 100% men de gör faktiskt saker och flankerar osv, blir lite av en utmaning ibland.
Istället för att bara stå stilla och vänta på att du ska attackera dom osv.

Spelet blir helt enkelt bättre då Darthmod även fixar till campaign map (balanseringar och annat) och ger lite grafiska effekter (som krutrök och annat) i strider osv.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv

FoTS är ju riktigt svårt när man kör på hard, några tips?

Permalänk
Skrivet av anon4992:

FoTS är ju riktigt svårt när man kör på hard, några tips?

Välj shimazu och campa

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft