Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Awhhh! De där är för gamla för att dagen hörlurs-nördar skall minnas, eller veta, hur de fungerar. De fungerar INTE med en vanlig hörlursförstärkare, så spara dom pengarna. Den svarta lådan som hänger med är en transformator, meningen är att transformatorn skall kopplas på HÖGTALAR-utgången på en vanlig stereoförstärkare - så lyssnar man på lurarna anslutna till transformatorn!

De var ganska bra, men ingenting speciellt, kan dock vara kul att testa kanske gillar du ljudet - men det är långt från Beats by Dr Dre i ljudkaraktär

Okej men bara för det är roligt, vad kostade dom när de släpptes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickelito:

Okej men bara för det är roligt, vad kostade dom när de släpptes?

1500-2000Kr i mitten på 80-talet vill jag minnas ... det var mycket pengar då, de var dyrare än vad Sennheisers dyraste lur var på den tiden ... men mycket billigare än Stax ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

1500-2000Kr i mitten på 80-talet vill jag minnas ... det var mycket pengar då, de var dyrare än vad Sennheisers dyraste lur var på den tiden ... men mycket billigare än Stax ...

Hur kommer det sig att dom behöver så mycket effekt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Hur kommer det sig att dom behöver så mycket effekt?

De behöver egentligen inte mycket effekt utan hög spänning och det brukar man inte få via en hörlursutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som vet något om Audio-Technica AT-HA20 Headphone Amp?

Sedan läste jag "Köpte en hörlursförstärkare av den kraftigare skolan en Maverick Audio D1 som leverar smått löjliga 1 watt vid 32 ohm. De får AKG K701 att sjunga med helt ny glädje och det är som att installera en sub-woofer till en redan bra med bassnål stereo-anläggning. Wow-känslan är fantastisk, passar till allt nu inte bara Jazz och klassiskt. Dessa hörlurarna behöver lite kräm bakom sig för att få järngrepp på basen och när den väl har det stödet wow vad de sjunger."

Nu blir jag sugen, tror ni Maverick Audio D1 verkligen är så bra med 701?

Sedan pratade jag med en polare han sa att AKG K 601 är likvärdiga 701 fast mycket billigare, han måste skoja?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Någon som vet något om Audio-Technica AT-HA20 Headphone Amp?

Sedan läste jag "Köpte en hörlursförstärkare av den kraftigare skolan en Maverick Audio D1 som leverar smått löjliga 1 watt vid 32 ohm. De får AKG K701 att sjunga med helt ny glädje och det är som att installera en sub-woofer till en redan bra med bassnål stereo-anläggning. Wow-känslan är fantastisk, passar till allt nu inte bara Jazz och klassiskt. Dessa hörlurarna behöver lite kräm bakom sig för att få järngrepp på basen och när den väl har det stödet wow vad de sjunger."

Nu blir jag sugen, tror ni Maverick Audio D1 verkligen är så bra med 701?

Sedan pratade jag med en polare han sa att AKG K 601 är likvärdiga 701 fast mycket billigare, han måste skoja?

Har för mig att det finns en hel del som skrivit om just Maverik Audio D1 tillsammans med K701 och att det ger rätt bra resultat. Den är rätt prisvärd med tanke på att den har en inbyggd DAC, även när man räknar in momsen (måste importeras från Kina har jag för mig) som tillkommer.

Edit: Angående K601 så verkar den upplevas lite varmare och ha lite mer bas än K701 men samtidigt vara mindre detaljrik. Kan tänka mig att de som stör sig på K701s saknad av bas skulle föredra K601.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Har för mig att det finns en hel del som skrivit om just Maverik Audio D1 tillsammans med K701 och att det ger rätt bra resultat. Den är rätt prisvärd med tanke på att den har en inbyggd DAC, även när man räknar in momsen (måste importeras från Kina har jag för mig) som tillkommer.

Tack! vilken sida ska man köpa den ifrån?

Edit: hittade http://www.mav-audio.com/store/index.php/tube-magic-dac-d1-56...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Jag har bestämt mig för att köra mina AKG 701 med Matrix m-stage. Min bror ska också beställa ett par 701 och funderar också på en M-stage. Eftersom han har dubbla grafik-kort och massa annat skit i sin dator, så har han ett externt ljudkort på grund av platsbrist. Han har ett Creative Sound Blaster X-Fi HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622999#extra och det jag undrar över behöver han köpa en dac också eller ett bättre externt ljudkort, eller duger hans? Funkar dac-en i hans externa. Om inte vilket externa ljudkort skulle ni rekommendera?

Tack på förhand

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har bestämt mig för att köra mina AKG 701 med Matrix m-stage. Min bror ska också beställa ett par 701 och funderar också på en M-stage. Eftersom han har dubbla grafik-kort och massa annat skit i sin dator, så har han ett externt ljudkort på grund av platsbrist. Han har ett Creative Sound Blaster X-Fi HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622999#extra och det jag undrar över behöver han köpa en dac också eller ett bättre externt ljudkort, eller duger hans? Funkar dac-en i hans externa. Om inte vilket externa ljudkort skulle ni rekommendera?

Tack på förhand

Hans ljudkort duger alldeles utmärkt. Tycker inte han behöver fundera på att uppgradera så länge han inte har problem med störningar från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har bestämt mig för att köra mina AKG 701 med Matrix m-stage. Min bror ska också beställa ett par 701 och funderar också på en M-stage. Eftersom han har dubbla grafik-kort och massa annat skit i sin dator, så har han ett externt ljudkort på grund av platsbrist. Han har ett Creative Sound Blaster X-Fi HD http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622999#extra och det jag undrar över behöver han köpa en dac också eller ett bättre externt ljudkort, eller duger hans? Funkar dac-en i hans externa. Om inte vilket externa ljudkort skulle ni rekommendera?

Tack på förhand

Såna där externa ljudkort är aldrig så pass bra. Ska man ha externt är det lika bra att köra med en riktig D/A omvandlare. Ljudkort skall egentligen vara interna, och då är det väl mestadels om man endast använder HP utgång / högtalare eller digital utgång om man vill använda DSP eller om datorn kanske saknar optisk utgång, inklusive DDL till receiver mm.

ODAC utklassar det han har nu och är nog det bästa/billigaste alternativet för dess prisklass.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Såna där externa ljudkort är aldrig så pass bra. Ska man ha externt är det lika bra att köra med en riktig D/A omvandlare. Ljudkort skall egentligen vara interna, och då är det väl mestadels om man endast använder HP utgång / högtalare eller digital utgång om man vill använda DSP eller om datorn kanske saknar optisk utgång, inklusive DDL till receiver mm.

ODAC utklassar det han har nu och är nog det bästa/billigaste alternativet för dess prisklass.

Tack snälla du. Det finns inga svenska butiker som säljer O2+ODAC Combo utan http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=48 är det enda alternativet?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tack snälla du. Det finns inga svenska butiker som säljer O2+ODAC Combo utan http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=48 är det enda alternativet?

Från JDS kan du köpa Standalone DACen också: http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=46

Alternativt kan du köpa in delarna och löda själv, eller hitta någon här på forumet som kan bygga en åt dig.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Tack snälla du. Det finns inga svenska butiker som säljer O2+ODAC Combo utan http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=48 är det enda alternativet?

HeadnHifi säljer odac och har möjlighet att skicka från Tyskland(slipper extra moms) om man väljer weekly priority mail. Men helt ärligt så är det inte så stor skillnad på olika dacs och ljudkort när de väll är kopplade till en bra hörlursförstärkare med en högimpedans-input. Det är mest att de inbyggda ljudkorten brukar vara skit. Annars håller de flesta DAC's en rätt hög standard.

Är din bror orolig kan han testa sitt ljudkort i Rightmark Audio Analyzer för att se om det finns några allvarliga problem med sitt ljudkort. Ett tips är att även köra testet när datorn är i full load av tex Prime 95 och furmark för att se om det skapas några störningar. För att testa behöver han en 6.3mm - 2 RCA kabel så att han kan koppla utgången till Line In. Resultaten blir nog knappast perfekta men tillräckliga för att se om det finns några nämnvärda brister i ljudkvaliten.

Harocp har även gjort en recension på kortet där den faktiskt testat bra här: http://www.hardocp.com/article/2011/09/20/creative_xfi_hd_usb...

Visserligen inte lika bra som ODAC men tillräckligt bra för att du inte ska märka någon verklig skillnad.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg upp i ljudkvalité om man vill ha något bättre än Sennheiser HD650?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Vad är nästa steg upp i ljudkvalité om man vill ha något bättre än Sennheiser HD650?

För just HD650 så är det förstärkare, den blir bara bättre och bättre beroende på förstärkare. Skillnaden är ibland drastiskt märkbar när man går från en 1500kr förstärkare till tex en på 5000kr. Dock ska man inte tro att dyrare är bättre, ibland handlar det också om att hitta en förstärkare som passar HD650 väl. För just HD650 föredrog jag för det mesta rörförstärkare med varma rör, som tex Little Dot MKIII, men LaFigaro 336C och 332 är nog ännu bättre alternativ.

Om du är riktad mot andra hörlurar i liknande prisklass så handlar det att finna en passande ljudsignatur. Angående ljudkvalité antar jag detalj i alla registren med fokus på mellanregister och diskant? K701, HD600, HE-400, DT880 osv är bland många som presterar på olika fält men som alla håller sig inom en liknande kvalitét av ljud.

Om du vill gå upp i pris och ta nästa steg så kan man pröva på HD700, alternativt HD800, och LCD-2. Om man går från HD650 och vill ha liknande ljudsignatur är nog LCD-2 det bästa valet, den presterar i princip bättre på alla fält. Sen finns också T50RP om man orkar modda den som ska låta väldigt bra - dock har jag ej hört Fostex än.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Vad är nästa steg upp i ljudkvalité om man vill ha något bättre än Sennheiser HD650?

Estatus gav ett bra svar, och vilken väg du ska välja beror litet på vilka musikstilar du lyssnar på. Själv tycker jag inte att HD650 täcker hela mitt behov, så jag har tänkt komplettera med O2+ODAC och ett par lurar för elektronisk musik.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Om du är riktad mot andra hörlurar i liknande prisklass så handlar det att finna en passande ljudsignatur. Angående ljudkvalité antar jag detalj i alla registren med fokus på mellanregister och diskant? K701, HD600, HE-400, DT880 osv är bland många som presterar på olika fält men som alla håller sig inom en liknande kvalitét av ljud.

Jag ser att du har ett par Ultrasone PRO 900. Vad anser du om dem som ett komplement till HD650? Jag är ute efter ett par lurar för elektronisk musik, typ J-core, frenchcore, old skool hardcore och techno. Det jag har hört om dem är att ljudsignaturen är en V-kurva, och jag tror det skulle passa mig bra.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag ser att du har ett par Ultrasone PRO 900. Vad anser du om dem som ett komplement till HD650? Jag är ute efter ett par lurar för elektronisk musik, typ J-core, frenchcore, old skool hardcore och techno. Det jag har hört om dem är att ljudsignaturen är en V-kurva, och jag tror det skulle passa mig bra.

PRO900 är nog dom bästa hörlurarna för elektronisk musik. Dom är väldigt klara och detaljerade och har bland den bästa mid-basen som finns, vilket är viktigt för 'slam'. Jag kan nog bara tänka mig LCD-2 som har en aning mer detaljerad och kontrollerad bass, men absolut inte med samma kvantitet som PRO900. Denon D serien har också en del bass, mer sub-bass men inte alls samma mid-bass som PRO900, sen saknar den också V kurvan om man är ute efter den. Sony XB har ännu mer bass, men långt ifrån kontrollerad och väldetaljerad, så det låter mestadels bara som dån och oväsen.

PRO900 kan dock vara en aning ljusa ibland pga V kurvan, ljusare än DT990, men med mycket mer tryck i basen. Jag tror PRO900 kompletterar HD650 bra. För elektronisk musik och kanske spel så är PRO900 king, för all annan musik som har gitarr tex och sångröster så äre HD650 med sitt underbara mellanregister och aning avtrubbade diskant.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Dessa är dock mer anpassade för telefoner verkar det som! Jag vill använda mina vid datorn mer.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

HeadnHifi säljer odac och har möjlighet att skicka från Tyskland(slipper extra moms) om man väljer weekly priority mail. Men helt ärligt så är det inte så stor skillnad på olika dacs och ljudkort när de väll är kopplade till en bra hörlursförstärkare med en högimpedans-input. Det är mest att de inbyggda ljudkorten brukar vara skit. Annars håller de flesta DAC's en rätt hög standard.

Är din bror orolig kan han testa sitt ljudkort i Rightmark Audio Analyzer för att se om det finns några allvarliga problem med sitt ljudkort. Ett tips är att även köra testet när datorn är i full load av tex Prime 95 och furmark för att se om det skapas några störningar. För att testa behöver han en 6.3mm - 2 RCA kabel så att han kan koppla utgången till Line In. Resultaten blir nog knappast perfekta men tillräckliga för att se om det finns några nämnvärda brister i ljudkvaliten.

Harocp har även gjort en recension på kortet där den faktiskt testat bra här: http://www.hardocp.com/article/2011/09/20/creative_xfi_hd_usb...

Visserligen inte lika bra som ODAC men tillräckligt bra för att du inte ska märka någon verklig skillnad.

Tackar!

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Fick bara ett svar så frågar igen... Hörlurar för metal/rock? Vill ha slutna då jag inte alls är bekväm med öppna! Alltså passar inte Motörphönes. Kan ge högst 800kr, men vill helst ha lite över till nya in-ears.

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Fick bara ett svar så frågar igen... Hörlurar för metal/rock? Vill ha slutna då jag inte alls är bekväm med öppna! Alltså passar inte Motörphönes. Kan ge högst 800kr, men vill helst ha lite över till nya in-ears.

Har för mig Marshall Major ska va någorlunda anpassade till rock.

Permalänk

Det finns ingen butik i Eu som säljer M-stage Matrix va?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Kan gott rekommendera Fostex T50RP Mad Dogs för elektronisk musik, jag tror alla Orthodynamiska lurar passar bra faktiskt.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Det finns ingen butik i Eu som säljer M-stage Matrix va?

http://www.amazon.co.uk/Matrix-M-stage-Headphone-Amplifier-Ve...

Permalänk
Skrivet av canisfoto:

Fick bara ett svar så frågar igen... Hörlurar för metal/rock? Vill ha slutna då jag inte alls är bekväm med öppna! Alltså passar inte Motörphönes. Kan ge högst 800kr, men vill helst ha lite över till nya in-ears.

Ska du använda dem mobilt eller stationärt?

Permalänk

Tack, har aldrig handlat från Amazon, har dom bra support? "In stock. Dispatched from China. Learn more about international shipping.
Domestic delivery rates and return policy." kommer det till moms då eller hur tusan funkar det? Om inte, hur tusan kan Amazon hålla ett lägre pris än om man beställer direkt från tillverkaren? Eller det är direkt från tillverkaren, bara att al sker genom amazon?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ska du använda dem mobilt eller stationärt?

Endast vid datorn!

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Tack, har aldrig handlat från Amazon, har dom bra support? "In stock. Dispatched from China. Learn more about international shipping.
Domestic delivery rates and return policy." kommer det till moms då eller hur tusan funkar det? Om inte, hur tusan kan Amazon hålla ett lägre pris än om man beställer direkt från tillverkaren? Eller det är direkt från tillverkaren, bara att al sker genom amazon?

Aj då, såg inte det :/ Tror det betyder att du kommer få betala extra moms på den. annars har jag ingen aning om M-stage finns att köpa i EU

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Aj då, såg inte det :/ Tror det betyder att du kommer få betala extra moms på den. annars har jag ingen aning om M-stage finns att köpa i EU

Hur funkar det där med att man skriver gift nu igen?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none