Vill kunna ha sim-kortet i surfplattan också.... omöjligt enligt Tele2... (!?!)

Permalänk
Medlem

Vill kunna ha sim-kortet i surfplattan också.... omöjligt enligt Tele2... (!?!)

Som rubriken lyder.
Men borde man inte kunna "klona" sitt sim-kort?
Eller annan alternativ lösning utöver att bara skifta simkortet dem emellan...?

Permalänk

Ja, det är inte omöjligt direkt men det är operatören som väljer om det vill ha sådant tjänst tex. Telia jag vet att dem har sådant tjänst tror telenor har något liknade och TRE har inte det då jag har jobbat där som kundservice agent men det hade en abonnemang som ingår två st sim kort.

Permalänk
Medlem

Sedan surfplattor med 3G modem blev vanliga har de flesta operatörerna tagit bort tjänsten "tvilling SIM" som fanns tidigare där man hade flera SIM till samma abo. Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Sedan surfplattor med 3G modem blev vanliga har de flesta operatörerna tagit bort tjänsten "tvilling SIM" som fanns tidigare där man hade flera SIM till samma abo. Synd.

Telia har det iaf, du får dock bara utnyttja datapotten vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa blankt sim och klona själv hos nån kunnig?
Möjligt? Risker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0240:

Kan man köpa blankt sim och klona själv hos nån kunnig?
Möjligt? Risker?

Lär inte fungera bra. Även om det på något vis är möjligt att klona det(vilket jag antar inte är något man gör som glad amatör) så kommer korten vara kopplade till samma mobilnummer. Du lär inte kunna vara ansluten till Tele2s nät med båda korten samtidigt. Det Telia gör när man skaffar ett extrasim är att ge ut ännu ett telefonnummer till det andra simkortet.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Lär inte fungera bra. Även om det på något vis är möjligt att klona det(vilket jag antar inte är något man gör som glad amatör) så kommer korten vara kopplade till samma mobilnummer. Du lär inte kunna vara ansluten till Tele2s nät med båda korten samtidigt. Det Telia gör när man skaffar ett extrasim är att ge ut ännu ett telefonnummer till det andra simkortet.

Gör dom det nu? Förr var det samma nummer till båda korten.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Gör dom det nu? Förr var det samma nummer till båda korten.

Ja, när du tog emot samtal så vidarekopplade det mellan korten, så man ringde samma nummer till båda.
Så det vara inte samma nummer till båda, hade inte fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Gör dom det nu? Förr var det samma nummer till båda korten.

Innan tror jag teleoperatörerna själva fixade vidarebefordring osv men utåt var det samma nummer.

Permalänk

Hmm jag vill minnas att man bara kunde använda ett kort i taget annars visste man inte var samtalen gick. Och det var kortet som senast kopplats upp som var "master".

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Hade tvillingkort för inte alltför längesen på just Telia, det var för ungefär ett år sedan samma nummer till båda korten och man får välja vilket samtalen ska gå till.
Om man från den ena telefonen ringer sitt eget nummer kommer man till den andra enheten.
Datatrafiken som eventuellt ingår i abonnemanget kan brukas från båda enheterna, samtidigt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

använd telefonen som anslutningspunkt?

dvs dela ut ditt trådlösa internet via wifi från din telefon.

Iphone
http://www.geek.com/articles/mobile/how-to-tether-your-iphone...

Android 2.3+
http://support.google.com/android/bin/answer.py?hl=en&answer=...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

använd telefonen som anslutningspunkt?

dvs dela ut ditt trådlösa internet via wifi från din telefon.

Iphone
http://www.geek.com/articles/mobile/how-to-tether-your-iphone...

Android 2.3+
http://support.google.com/android/bin/answer.py?hl=en&answer=...

Och med Windows Phone:

http://www.windowsphone.com/sv-se/how-to/wp7/start/share-my-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

använd telefonen som anslutningspunkt?

dvs dela ut ditt trådlösa internet via wifi från din telefon.

Iphone
http://www.geek.com/articles/mobile/how-to-tether-your-iphone...

Android 2.3+
http://support.google.com/android/bin/answer.py?hl=en&answer=...

Det drar mindre ström med bluetooth dock.. Betydligt mycket mindre vill jag minnas.. :/

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Telia har det iaf, du får dock bara utnyttja datapotten vad jag vet.

Precis, tvilling-sim hos Telia ger dig möjlighet att dela potten över flera devices. Rätt nice nu när 3GB-paketet är prisvärt. Funkar jättebra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erik0240:

Som rubriken lyder.
Men borde man inte kunna "klona" sitt sim-kort?
Eller annan alternativ lösning utöver att bara skifta simkortet dem emellan...?

Köp en Padfone
Annars kan du ju som flera sagt bara dela internet via wifi hotspot.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Precis, tvilling-sim hos Telia ger dig möjlighet att dela potten över flera devices. Rätt nice nu när 3GB-paketet är prisvärt. Funkar jättebra.

Jag tyckte det var riktigt bra, skaffade ett extrasim för 69 i månaden och kan då dela upp mina 10 GB data mellan min telefon och surfplatta. Lite trist dock att extrasimmet verkar vara cappat runt 10 Mbit downoad och runt 2 Mbit upload när jag kör på 3G.

Permalänk

Tvillingkort har väl de flesta operatörer möjlighet att ordna? Kul att Tele2 säger att det är "omöjligt".

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tyckte det var riktigt bra, skaffade ett extrasim för 69 i månaden och kan då dela upp mina 10 GB data mellan min telefon och surfplatta. Lite trist dock att extrasimmet verkar vara cappat runt 10 Mbit downoad och runt 2 Mbit upload när jag kör på 3G.

Det är ju det jag menar, innan när man hade tvilling-sim (som förövrigt numera är säljstoppat) så hade man samma nummer utåt och det kostade 40/mnd extra. Nu kan man beställa "extrasim" för 69 kr istället.

Det som har hänt är: Ökat pris med 29 kr, minskad funktionalitet genom att man inte kan ringa ut med samma nummer. (Dock finns tvillingsim kvar hos företagsabo.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Tvillingkort har väl de flesta operatörer möjlighet att ordna? Kul att Tele2 säger att det är "omöjligt".

Är antagligen bara skit bakom luren. Call-center är inte alltid speciellt kunniga när det kommer till skott.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |