Permalänk
Medlem

Hjälp med ljud 10000 kr

Hej!

Skulle behöva hjälp med att sätta ihop ett ljudsystem som jag ska ge till min far i födelsedagspresent. Det ska vara ett 2.0 system med golvhögtalere och ska bara användas till musik. Hans musik kommer främst från spotify eller från annan digital musikkällla, så ett smidigt sett att spela upp spotify är ett krav. Budgeten ligger på max 10000 kronor, men andra förslag mottages gärna också. Jag själv är ingen fena på ljudbiten så jag behöver verkligen hjälp med att sätta ihop ett system.

MvH

Filip Martinsson

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SONOS = THE SHIT!

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Till att börja med är det en förutsättning att datorn har en optisk utgång om man siktar in sig på sådana förstärkare som har digitalkrets. Utgå efter dessa golvhögtalare http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=6375 ett par högtalarkablar för några hundra och en optisk kabel för lika mkt (som är tillräckligt lång)

En fin förstärkare utöver alla surroundförstärkare är rotel ra-11 men ligger tyvärr över din budget.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det låter ju bra med inbyggd spotify-funktion. Men är det inte lite overkill med en hel hemmabioförstärkare? Behöver jag köpa en förstärkare utöver den?

Räcker det inte bara med den trådlösa sonos-förstärkaren? Eller vad tillför bridge för extra funktionalitet?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av flIpz0R:

Det låter ju bra med inbyggd spotify-funktion. Men är det inte lite overkill med en hel hemmabioförstärkare? Behöver jag köpa en förstärkare utöver den?

Räcker det inte bara med den trådlösa sonos-förstärkaren? Eller vad tillför bridge för extra funktionalitet?

Bridgen kopplar du in i en ethernet port på routern, den delar sedan ut ett nätverk bara för dina sonos komponenter, och gör så att allt spelas upp trådlöst. Det ända du behöver göra är att vara ansluten till samma nätverk och ladda ner appen till din smartphone/surfplatta eller dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Det låter ju bra med inbyggd spotify-funktion. Men är det inte lite overkill med en hel hemmabioförstärkare? Behöver jag köpa en förstärkare utöver den?

Jo kanske men man får ju mycket för pengarna än när man köper ren 2kanal.

Permalänk
Medlem

Köpte två golvhögtalare och förstärkare för 10k. Förstärkare från NAD och högtalare från DALI. Kolla mitt galleri "wonder box" för bilder, riktigt fint och hög kvalité. Bara ett tips. Lycka till.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Skulle också satsa på sonos. Då får han allt i ett och kan styras antingen från smartphone, fjärrkontroll eller dator.
Han får också med Digitalradio på köpet. Perfekt att kunna lyssna på antingen radiokanaler med bara julmusik, klassiskt eller
bara rock eller allt blandat 80-tal.

Du kommer nog undan billigare är 10 000 också och skulle pappa din vilja ha i fler rum senare så är det pissenkelt att bygga ut.
I med en ny bridge eller högtalare i 230v uttaget och sök upp och allt färdigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Jo kanske men man får ju mycket för pengarna än när man köper ren 2kanal.

Ah det är ju sant!

Skrivet av zipmiX:

Köpte två golvhögtalare och förstärkare för 10k. Förstärkare från NAD och högtalare från DALI. Kolla mitt galleri "wonder box" för bilder, riktigt fint och hög kvalité. Bara ett tips. Lycka till.

Vad var det för modell på högtalarna? Nyfiken

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av flIpz0R:

Ah det är ju sant!

Vad var det för modell på högtalarna? Nyfiken

Ser ut som Zensor 5 eller Zensor 7

Permalänk

Jag har ett Sonos system hemma och det funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Hur dyra högtalarkablar behöver man köpa till ett system som det här? Det lutar mot ett sonossystem för tillfället.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Hur dyra högtalarkablar behöver man köpa till ett system som det här? Det lutar mot ett sonossystem för tillfället.

Jättedyra,nej men köp nåt billigt bara,behöver inte va nåt märkvärdigt.

Permalänk
Medlem

Högtalarkablar tar du de billigaste du hittar som är av koppar och inte alltför tunna, svårare än så är det inte.

Personligen hade jag köpt en renodlad 2 kanalsförstärkare och två golvhögtalare, hemmabioförstärkarna förväntas oftast användas med separat sub etc och innehåller massa smäck som saknar betydelse för musiklyssnande.

Brorsan köpte Dali concept 6 och en NAD som jag inte kommer ihåg modellen på, låter förträffligt ! särkskillt till rock och progrock etc som din far kanske också lyssnar på

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Högtalarkablar tar du de billigaste du hittar som är av koppar och inte alltför tunna, svårare än så är det inte.

Personligen hade jag köpt en renodlad 2 kanalsförstärkare och två golvhögtalare, hemmabioförstärkarna förväntas oftast användas med separat sub etc och innehåller massa smäck som saknar betydelse för musiklyssnande.

Brorsan köpte Dali concept 6 och en NAD som jag inte kommer ihåg modellen på, låter förträffligt ! särkskillt till rock och progrock etc som din far kanske också lyssnar på

Tack för det snabba svaret! Hur skulle du lösa det med trådlös streaming utav tex spotify till ett sådant system? Farsan behöver den enkelheten

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Alla ni som rekommenderar Sonos, har ni ens lyssnat på det trådlösa alternativet?
Tycker du skall satsa på en bra förstärkare tex yamaha 673 så du kan bygga ut till film om det behövs och sedan ett par rejäla golvhögtalare.

O alla som förespråkar sonos, lyssna på dessa o jämför med ett par rejäla högtalare + sonos kommer aldrig kunna användas till film då ljudet inte spelas upp som det skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Tack för det snabba svaret! Hur skulle du lösa det med trådlös streaming utav tex spotify till ett sådant system? Farsan behöver den enkelheten

Ärligt talat verkar det mer prisvärt att köpa denonreceivern jag länkade eller nåt annat med inbyggd spotify än att köpa nån 2kanalare med nån dyr sonosenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Tack för det snabba svaret! Hur skulle du lösa det med trådlös streaming utav tex spotify till ett sådant system? Farsan behöver den enkelheten

Vad har han för utrustning idag? Smartphone? Platta? Dator?trådlös router? Mer?

Tycker att du ska gå för Monitor Audio BX5 som tidigare länkats tillsammans med en stereoförstärkare och sedan vad du behöver för att fixa streamingen.

Dali Zensor får inte min röst.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Alla ni som rekommenderar Sonos, har ni ens lyssnat på det trådlösa alternativet?
Tycker du skall satsa på en bra förstärkare tex yamaha 673 så du kan bygga ut till film om det behövs och sedan ett par rejäla golvhögtalare.

O alla som förespråkar sonos, lyssna på dessa o jämför med ett par rejäla högtalare + sonos kommer aldrig kunna användas till film då ljudet inte spelas upp som det skall.

Vad menar du med "det trådlösa alternativet"?

Sonos Connec:Amp ska egentligen användas till bokhyllehögtalare eller mindre golvhögtalare. Men allt ljud spelas upp som det ska, varför skulle det inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Vad har han för utrustning idag? Smartphone? Platta? Dator?trådlös router? Mer?

Tycker att du ska gå för Monitor Audio BX5 som tidigare länkats tillsammans med en stereoförstärkare och sedan vad du behöver för att fixa streamingen.

Dali Zensor får inte min röst.

Han har en windows phone, trådlöst nätverk, en laptop men som inte används i hemmet.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Ah det är ju sant!

Vad var det för modell på högtalarna? Nyfiken

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_zenso... Högtalarna
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... förstärkaren

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Han har en windows phone, trådlöst nätverk, en laptop men som inte används i hemmet.

Det var bra att du sa att han har windows phone för det gör att iaf jag skulle välja en onkyo reciever med monitor audio bx5 då sonos system kan vara bra men fungerar bäst med appleprodukter. Tänk på att titta och kontrollera så att alla delar blir kompatibla och funkar tillsammans.

En reciever är ett bra tips framför en stereoförstärkare då den kan byggas ut om han skulle vilja samt att de flesta recievrar har stöd för mer styrning med appar från olika system (windows phone, android, Ios).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Alla ni som rekommenderar Sonos, har ni ens lyssnat på det trådlösa alternativet?
Tycker du skall satsa på en bra förstärkare tex yamaha 673 så du kan bygga ut till film om det behövs och sedan ett par rejäla golvhögtalare.

O alla som förespråkar sonos, lyssna på dessa o jämför med ett par rejäla högtalare + sonos kommer aldrig kunna användas till film då ljudet inte spelas upp som det skall.

Det jag rekommenderade från Sonos är enbart en media enhet med aktiv digital förstärkare/finns även utan förstärkare som kopplas till ens befintliga nätverk som sedan gör att man kan lyssna på musik i hela rummet. TS sa aldrig att det skulle användas till film utan det står klart och tydligt musik.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Det var bra att du sa att han har windows phone för det gör att iaf jag skulle välja en onkyo reciever med monitor audio bx5 då sonos system kan vara bra men fungerar bäst med appleprodukter. Tänk på att titta och kontrollera så att alla delar blir kompatibla och funkar tillsammans.

En reciever är ett bra tips framför en stereoförstärkare då den kan byggas ut om han skulle vilja samt att de flesta recievrar har stöd för mer styrning med appar från olika system (windows phone, android, Ios).

Problemet som jag ser det är att de flesta gränssnitten för spotify är tänkta att visas på TVn som man kopplar recievern till. I det här fallet kommer det inte vara någon tv i närheten och då blir det väl svårt att använda både Onkyo och Denons lösningar? Eller vet du hur gränssnitten ser ut exakt?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339795 LARSEN 4

Sen någon trevlig förstärkare till det..

Alternativt begagnat.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Har själv Sonos och jag ser inget fel på det alls, något lättare att koppla ihop finns inte, och spotify med mera finns I programet, har bara en högtalare av den störe varianten och det är bra fräs I den, vet inte hur det låter med dem mindre eller om man kopplar till en mer men kan varmt rekomendera det.