SSD systemdisk till vilken sata port?

Permalänk
Medlem

SSD systemdisk till vilken sata port?

Jag håller på och bygger ihop en dator, och nu till en liten fråga jag har en SSD disk som systemdisk och jag har Gigabyte moderkort med 6 st sata portar numrerade 0 1 2 3 4 5. Är det viktigt vilken av dom portarna som disken hamnar på typ 0 eller?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Om du har SATA 3 portar på moderkortet ska du självklart koppla SSDn till en utav dessa. Vad exakt är det för moderkort du har?

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Om du läser moderkortsmanualen, så står det troligtvis vilken port som är lämplig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du läser moderkortsmanualen, så står det troligtvis vilken port som är lämplig.

Nej det står faktiskt inget om det i manualen annars hade jag inte behövt frågat här

Visa signatur

Fear

Permalänk

På mitt gigabytekort har jag kopplat ssdn till port 0, då den är märkt med sata 3. Tror också att 0an prioriteras vid boot, jämfört med de andra portarna... Eller hur det nu var.

Det funkar toppen iaf.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Sataportarna brukar ha olika färger som representerar olika sataanslutningar. Lättare att hjälpa om vi vet vilket moderkort det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Sataportarna brukar ha olika färger som representerar olika sataanslutningar. Lättare att hjälpa om vi vet vilket moderkort det gäller.

alla har samma färg blå tyvärr men kortet är ett Gigabyte 970A-UD3

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

alla har samma färg blå tyvärr men kortet är ett Gigabyte 970A-UD3

alla dina är sata 3, spelar ingen roll vilken du sätter den i.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Alla 6 ska vara sata3

Permalänk
Medlem

aha tackar för det

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av wersaq:

Om du har SATA 3 portar på moderkortet ska du självklart koppla SSDn till en utav dessa. Vad exakt är det för moderkort du har?

Nej det är inte självklart. Speciellt är det en otroligt dålig lösning om man har en Marvell-krets för SATA3 (minns ej exakt krets). Dessa är extremt opålitliga och ostabila samt ger ibland sämre hastigheter (förutom ibland vid sekventiell läsning/skrivning) mot att köra i Intels SATA2-portar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har en till fundering angående ssd disken skall jag köra den helt ensam på ström kabel eller kan jag ta den ihop på samma modulärkabel som dvd och en hårddisk till tar ström från. Har ju en modulärkabel me 3 strömmingar på samma kabel. Är det ok?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Har en till fundering angående ssd disken skall jag köra den helt ensam på ström kabel eller kan jag ta den ihop på samma modulärkabel som dvd och en hårddisk till tar ström från. Har ju en modulärkabel me 3 strömmingar på samma kabel. Är det ok?

Spelar inte så stor roll. Men! När du ska lägga in OS på din nybyggda dator, se då till att du bara har (den disken som ska vara systemdisk) SSD:n inkopplad!
Koppla in din/dina andra diskar sen.

Jag själv har enbart hårddiskar på samma "modulärkabel" SATA-ström band. Och en ensam till optisk. För att det känns bra

Och kolla upp det som Dimman skriver ett steg ovan dig!! Det är stor skillnad på Marvell och Intel sata.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Spelar inte så stor roll. Men! När du ska lägga in OS på din nybyggda dator, se då till att du bara har (den disken som ska vara systemdisk) SSD:n inkopplad!
Koppla in din/dina andra diskar sen.

Jag själv har enbart hårddiskar på samma "modulärkabel" SATA-ström band. Och en ensam till optisk. För att det känns bra

Och kolla upp det som Dimman skriver ett steg ovan dig!! Det är stor skillnad på Marvell och Intel sata.

Hur kan jag kolla vad det är Marvell eller Intel sata nånstans? Hur ser jag det?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag håller på och bygger ihop en dator, och nu till en liten fråga jag har en SSD disk som systemdisk och jag har Gigabyte moderkort med 6 st sata portar numrerade 0 1 2 3 4 5. Är det viktigt vilken av dom portarna som disken hamnar på typ 0 eller?

På mitt Asus så tryckte jag i disken på en utav dom 4 primära. Sen ställde jag i BIOS vilken som skulle vara vad. Skulle bli förvånad om det inte går på ditt m-kort med ?

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Hur kan jag kolla vad det är Marvell eller Intel sata nånstans? Hur ser jag det?

Står i manualen till ditt moderkort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Står i manualen till ditt moderkort.

Hittar inget om detta, sen e det på engelsak e lite task på det när det gäller faq språk

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Hittar inget om detta, sen e det på engelsak e lite task på det när det gäller faq språk

Ditt moderkort är för amd och det finns inget av varken intel eller marvell på det så du behöver inte oroa dig för det.

Permalänk
Medlem

När jag kikar på kartongen till mitt moderkort så står det Sata 3 men på kablarna som följer med står det Sata6 och texten på kartongen : Boost your SATA performance with SATA 6b/s vad menas med det då? står mass om 6b/s i manualen oxå.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

När jag kikar på kartongen till mitt moderkort så står det Sata 3 men på kablarna som följer med står det Sata6 och texten på kartongen : Boost your SATA performance with SATA 6b/s vad menas med det då? står mass om 6b/s i manualen oxå.

Hej skogis

SATA2 ---> (SATA 3 Gb/s)
SATA3 ---> (SATA 6 Gb/s)

Här i den klistrade tråden i lagringsdelen finns massor av matnyttig info för dig, om du är villig på att lära dig. (jag har själv läst den ett antal x gånger )

PS
kablarna kan du skita i vad det står, det är samma skit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]