Airplay mirroring till HTPC med Airserver

Permalänk
Medlem

Airplay mirroring till HTPC med Airserver

Har bla AppleTV i hemmabion, Airplay inkl mirroring är en cool finess som tex även ger tex Ipadspel en ny dimension. Nu sedan en tid finns ju Airserver som ger samma funktionalitet till både Mac och Windowsdatorer. Med Airserver kan man spegla till alla datorer hemma. På W8 datorn i köket funkar det ua, men till HTPCn i vardagsrummet bryts det hela inkonstant. Ställde en fråga på min hembio om detta, men möttes av kompakt ointresse. Är det verkligen ingen i Sverige som testat Airserver? Det är helt gratis i en vecka. Betalvarianten kan man köra på 5 datorer, kostar ca 100 kr. Har du en Ipad2/Iphone 4s eller nyare grejer samt en dator, helst trådansluten så kolla iaf upp Airserver. Jag undrar om nedkopplingarna jag har till en av mina datorer är vanlig, googlar man typ "airserver windows problem" hittar man bara en tysk som gnäller lite över att Airserver inte funkat helt perfekt på W8, emedan W7 inte verkar ge problem. Itunes måste vara installerat. Googla "Airserver" och kolla om du verkligen tycker att detta är helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Ser inte så stor fördel med Airserver jämfört med en Apple TV, när de dessutom tar upp att mjukvaran håller på och bearbetar ljudet/buffrar drar jag öronen åt mig då det lär försämra ljudkvalitén, man vill ju ha en så ren genomströmning som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ingen early adopter med W7?

Märkligt med att alla är så skeptiska till något som tar ett par minuter att få igång helt gratis. Finns det ingen i Sverige som ens vill lägga ett par minuter på att köra Airplay på sina datorer? Fördelen med Airserver är ju att du kan köra det på flera datorer. Köper du en AppleTV till hemmabion, vardagsrummet, köket, barnrummen och spelrummet blir det dyrt, med Airserver kan du för en hundring få spegling på 5 ställen. Har inte märkt någon prestandaskillnad mot min AppleTV, funkar likadant. Tex kan man köra RealRacing2HD på Ipad Retina speglat och det flyter på utan påtaglig ryckighet, så rent ljud är inget större problem. Med HTPC känns det basalt att köra allt på samma ingång, med AppleTV måste du byta input vilket ju alltid känns low-tec. Tror inte många fattat finessen med detta än, kommer nog bli mer efterfrågat när folk vant sig vid WiiU. Trodde det var vanligare med early adopters. Men om någon våghals testat så beskriv gärna hur det funkade.

Permalänk
Medlem

Ingen early adopter med W7?

Märkligt med att alla är så skeptiska till något som tar ett par minuter att få igång helt gratis. Finns det ingen i Sverige som ens vill lägga ett par minuter på att köra Airplay på sina datorer? Fördelen med Airserver är ju att du kan köra det på flera datorer. Köper du en AppleTV till hemmabion, vardagsrummet, köket, barnrummen och spelrummet blir det dyrt, med Airserver kan du för en hundring få spegling på 5 ställen. Har inte märkt någon prestandaskillnad mot min AppleTV, funkar likadant. Tex kan man köra RealRacing2HD på Ipad Retina speglat och det flyter på utan påtaglig ryckighet, så rent ljud är inget större problem. Med HTPC känns det basalt att köra allt på samma ingång, med AppleTV måste du byta input vilket ju alltid känns low-tec. Tror inte många fattat finessen med detta än, kommer nog bli mer efterfrågat när folk vant sig vid WiiU. Trodde det var vanligare med early adopters. Men om någon våghals testat så beskriv gärna hur det funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljo002:

Märkligt med att alla är så skeptiska till något som tar ett par minuter att få igång helt gratis. Finns det ingen i Sverige som ens vill lägga ett par minuter på att köra Airplay på sina datorer? Fördelen med Airserver är ju att du kan köra det på flera datorer. Köper du en AppleTV till hemmabion, vardagsrummet, köket, barnrummen och spelrummet blir det dyrt, med Airserver kan du för en hundring få spegling på 5 ställen. Har inte märkt någon prestandaskillnad mot min AppleTV, funkar likadant. Tex kan man köra RealRacing2HD på Ipad Retina speglat och det flyter på utan påtaglig ryckighet, så rent ljud är inget större problem. Med HTPC känns det basalt att köra allt på samma ingång, med AppleTV måste du byta input vilket ju alltid känns low-tec. Tror inte många fattat finessen med detta än, kommer nog bli mer efterfrågat när folk vant sig vid WiiU. Trodde det var vanligare med early adopters. Men om någon våghals testat så beskriv gärna hur det funkade.

Du måste ju ändå ha en dator per ställe du skall köra Airserver på, en dator kostar ju minst lika mycket som en Apple TV.

Jag testade AirServer igår, ljudkvalitén är under all kritik med viss störning i ljudet när man kör ljudet från plattan. Skulle definitivt inte kunna spela musik via det så jag avinstallerade rätt snabbt. Borde få min Apple TV senast imorn och kan ge ett utlåtande hur ljudet fungerar via den.

Hade även visst problem med AirVideo vad gäller uppspelning av videoklip från safari på iPad, den ville helt enkelt inte spela upp det. Även här skall jag testa med Apple TV med samma klipp för att se hur det fungerar.

Ska även testa att köra mirroring från HTPCn till Apple TV så slipper jag skaffa en HDMI-switch.

Permalänk
Medlem

Tack för din input!

Visst man skall nog inte se Airserver som någon ersättare till andra prylar. Däremot ger det ju nya möjligheter, att enkelt snäppa över det men har på mobilen/plattan till storskärm, tex ett recept men hittat eller nåt, eller kanske läsa en jättebok. Rent prestandamässigt har jag inte märkt någon skillnad mot AppleTV som sagt, men det gäller ju att ha fart i nätverket hemma. Men om någon nu är sugen på att få igång Airplay till en skärm man har datoransluten och inte har någon AppleTV så är det väl värt ett försök ändå, som sagt gratis att testa och bara en åttondel av AppleTVs pris att köpa.

Permalänk
Medlem

Testat med Apple Tv nu och den är många resor bättre än AirServer vad gäller ljudkvalitén. Ett program som kommer nära Apple TV är däremot Reflector.

Permalänk
Medlem

Reflection app

Reflection verkar ha exakt samma koncept, fast alla bilder visar ju en liten bild av Iphone/Ipad på skärmen, kan man få full screen? Appar som ger output i 16:9 är ju helt klart att föredra som tex Netflix, chopper 2, realracing2HD mfl. Min känsla av funktionen är att den viktigaste parametern för flyt är den trådlösa kommunikationen från Iphone/Ipad till routern förutsatt att datorn är trådansluten, samt att datorn har vettiga prestanda. En modernare PC har ju betydligt mer kräm än en AppleTV. Sen tycker jag att detta med input är en no-go på en HTPC, skall du få upp ngn bild där med AppleTV måste du ju först byta till en annan bildingång manuellt. Hela HTPC konceptet bygger ju på att man kör allt i datorn med bara en bild/ljudutgång. Ingen mer som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljo002:

Reflection verkar ha exakt samma koncept, fast alla bilder visar ju en liten bild av Iphone/Ipad på skärmen, kan man få full screen? Appar som ger output i 16:9 är ju helt klart att föredra som tex Netflix, chopper 2, realracing2HD mfl. Min känsla av funktionen är att den viktigaste parametern för flyt är den trådlösa kommunikationen från Iphone/Ipad till routern förutsatt att datorn är trådansluten, samt att datorn har vettiga prestanda. En modernare PC har ju betydligt mer kräm än en AppleTV. Sen tycker jag att detta med input är en no-go på en HTPC, skall du få upp ngn bild där med AppleTV måste du ju först byta till en annan bildingång manuellt. Hela HTPC konceptet bygger ju på att man kör allt i datorn med bara en bild/ljudutgång. Ingen mer som testat?

Jag har airserver installerat på min htpc, funkar klockrent tycker jag eftersom den ligger i det dolda bakom xbmc och går över till fullscreen när man använder airplay.
Justeringen av ljudets kvalité mot mindre lagg tycker jag också är perfekt, får numera direkt respons när jag kör ljudet från spotify i min ipad, vilket jag aldrig fått i Apple tvn.

Dock misstänker jag att mitt trådlösa nätverk inte är snabbt nog eftersom jag inte får netflix att streama utan hack, hur är det för dig?
Jag har telia fiber och kör deras thomson 789 vilket inte är någon supersak.
Nästa steg är att köpa ny router och koppla ihop men skulle vara skönt och veta om du klarar av att köra netflix över ipad utan lagg innan jag börjar spendera pengar!

Permalänk
Medlem

När det funkar funkar det bra

Jo men Netflix går ryckfritt, tror man maxbelastar systemet när man tex kör Realracing2HD på Ipad retina i fullskärm 1080p, då är ju lagg kritiskt. Visst ser man mindre hack lite då och då men inte så man hamnar i räcket. Att datorn är trådansluten tror jag är en viktig faktor, annars har man ju 2 trådlösa förbindelser att ta sig över för varje bildruta. Problemet för mig just på W7 maskinen har varit att Airserver lägger av plötsligt, verkar ljudrelaterat. Skall installera om den burken ändå då alignment på ssdn är fel, kanske bättre efter det. Inte så ofta man betalar för program nuförtiden men för Airserver har jag lagt ut 100 kr. Ändå konstigt att dessa mjukvaror är så okända, det är väl jättebra att ha en massa airplayalternativ på plattan, likaväl som man har en rad blåtandsljudkopplingar för olika rum/altan/bilar. Ju fler möjligheter ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljo002:

Ändå konstigt att dessa mjukvaror är så okända, det är väl jättebra att ha en massa airplayalternativ på plattan, likaväl som man har en rad blåtandsljudkopplingar för olika rum/altan/bilar. Ju fler möjligheter ju bättre.

Skulle inte säga att de är väldigt okända, problemet är nog dock kvalitén på dem. Som sagt lämnade ljudkvalitén på AirServer en hel del att önska samt att mirroring/videoström inte var lika problemfritt som på en Apple TV. Även hört från folk som kört det ett tag att större iOS uppdateringar från Apple kan göra att stödet ligger nere ett tag medan utvecklarna uppdaterar programvaran. Kostnaden för en Apple TV är låg så jag tror folk hellre kör på det.

Permalänk
Medlem

Blev bara så förvånad

Jovisst, blev bara så förvånad att inte fler skrev om problem. Kan tolkas som om allt fungerar ua, eller som att inte många testat. Jag ser nog användningområdet mest för dem som redan har en AppleTV, som jag. Då vänjer man sig vid att ha Airplay med spegling på ett ställe och irriterar sig på att man inte kan spegla till andra skärmar. Nog två typer av användare här, de som har ett system (där allt skall vara på topp) och de som har flera. Vi tex har köksdator med mediacenter/TV, vardagsrums HTPC till 55", två 42" tv med mediaspelare (Boxee box och AC ryan) och en mer traditionell blueray/HDBox/AppleTV/Mediacenterextender/projektor i källaren. Till det kommer speldator uppe samt barnlaptops 3 st och 3 jobbdatorer+ en slöhäckdator vi inte använder. 4 Ipodtouch, 3 Iphones, 2 Ipads samt 2 Androidtelefoner. 2 Wii. 5 blåtandsljudmottagare osv. Inga dyra grejer, mest skräp som blivit över men i denna soppa känns det inte som ett alternativ att köpa en hel drös AppleTv, enklare då att bara installera tex Airserver på datorerna.

Permalänk
Medlem

Installera XBMC och tillåt airplay i inställningarna, så har du ett program som är helt gratis utan några drawbacks så att säga.
Enkelt och smidigt, funkar fint med ipad 1an hemma, iphone 3gs, 4s, 5 som jag testat med här hemma. Använder dock mest i-enheterna till att bläddra bland hårddiskarna för att spela upp material internt, men imellanåt så vill man dra upp en youtube-video på tv'n eller dylikt och det har fungerat helt klanderfritt än så länge. har även en raspberry pi som jag kör med xbian, linux med xbmc alltså, och likaså där, fungerar klockrent.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ser inte så stor fördel med Airserver jämfört med en Apple TV, när de dessutom tar upp att mjukvaran håller på och bearbetar ljudet/buffrar drar jag öronen åt mig då det lär försämra ljudkvalitén, man vill ju ha en så ren genomströmning som möjligt.

Kan du berätta skillnaden mot vad t.ex XBMC med airplay installerat gör jämfört med Apple TV? Du verkar ha koll, så skulle gärna vilja veta mer om detta, vad skiljer de åt? Hur gör apple tv när den tar emot strömmen och spelar upp?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Kan du berätta skillnaden mot vad t.ex XBMC med airplay installerat gör jämfört med Apple TV? Du verkar ha koll, så skulle gärna vilja veta mer om detta, vad skiljer de åt? Hur gör apple tv när den tar emot strömmen och spelar upp?

Min Apple TV verkar köra en ren passthrough till min DAC vilket AirServer inte verkade göra. Inte kikat på XBMC med airplay dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Min Apple TV verkar köra en ren passthrough till min DAC vilket AirServer inte verkade göra. Inte kikat på XBMC med airplay dock.

Verkar hit verkar dit.. Men vad är faktumet då?
Är väl mer intressant än något som man faktiskt inte har koll på.

Ska man skilja på fakta och tycke så bör man väl också säga det innan man ber någon köpa något för 1000kr, när man kan få 3st för samma pris med andra lösningar

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Verkar hit verkar dit.. Men vad är faktumet då?
Är väl mer intressant än något som man faktiskt inte har koll på.

Ska man skilja på fakta och tycke så bör man väl också säga det innan man ber någon köpa något för 1000kr, när man kan få 3st för samma pris med andra lösningar

Försök du decompila koden till AirServer om du vill ha det svart på vitt, brukar vara rätt svårt. Jag nöjer mig med att med AirServer kan man manipulera ljudet innan det når DAC/förstärkare (vilket indikerar en ej ren passthrough) medan jag inte kan göra det med min Apple TV. Att man även hör små artefakter när det körs via AirServer är en annan sak.

Sen är ju 1000 kr för en Apple TV inga pengar att bråka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Försök du decompila koden till AirServer om du vill ha det svart på vitt, brukar vara rätt svårt. Jag nöjer mig med att med AirServer kan man manipulera ljudet innan det når DAC/förstärkare (vilket indikerar en ej ren passthrough) medan jag inte kan göra det med min Apple TV. Att man även hör små artefakter när det körs via AirServer är en annan sak.

Sen är ju 1000 kr för en Apple TV inga pengar att bråka om.

Det är just därför jag frågar dig eller någon som kanske vet bättre, för det är alltid roligare att dela med sig av de tekniska aspekterna om man nu har koll och är intresserad av det.

1000kr är inte mycket för en Apple TV i sig nej, men om man kan köpa sig flera liknande produkter som gör samma sak för mindre peng så är det väl alltid intressant för andra? T.ex raspberry med xbian installerat!

Jag gillar apple-prylar, men jag gillar också att det finns lösningar som gör det mer lönsamt och mer precis som man själv vill ha det i slutändan.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Det är just därför jag frågar dig eller någon som kanske vet bättre, för det är alltid roligare att dela med sig av de tekniska aspekterna om man nu har koll och är intresserad av det.

1000kr är inte mycket för en Apple TV i sig nej, men om man kan köpa sig flera liknande produkter som gör samma sak för mindre peng så är det väl alltid intressant för andra? T.ex raspberry med xbian installerat!

Jag gillar apple-prylar, men jag gillar också att det finns lösningar som gör det mer lönsamt och mer precis som man själv vill ha det i slutändan.

Jag tror det finns mjukvara kanske det via XBMC du pratade om som är minst lika bra som en Apple TV, jag pratade bara om programmet AirServer nu. Jag testade AirServer och Reflector där det senare var markant bättre i ljudkvalité och jag kunde inte direkt säga vad som var bättre mellan Reflector och Apple TV då de använde 2 olika digitala överföringssätt till min DAC. Reflector var lite krångligare med Airplay av video än Apple TV dock.

Åter igen, jag har bara varit kritisk till ljudet i AirServer och sagt att väljer man mellan dessa skall man nog ta Apple TV, däremot finns det andra bra program som fubgerar bättre.

Permalänk
Medlem

Spegling

Fast ren ljudströmning är ju en sak, där kör jag Remoteless mot HTPCn istället, alternativt blåtand via QED uPlay, Airplay blir ett tredje alternativ. Airserver/AppleTV ger ju främst fördelen med den extra dimensionen att kunna gå från putteskärm till Mega i realtid vilket förhöjer upplevelsen, eller är praktiskt då man skall visa något. Samma koncept som WiiU med telefon/ipad som handenhet och TVn som huvudskärm. Plötsligt kan man hantera appar på 55"Tv eller 90" duk med touch vilket känns lite nytt. Som sagt sugen på att läsa en 90" bok i iBooks och bläddra på mobilen nedsjunken i biosoffan, man kan tänka sig en rad nya möjligheter.