Sim City 5 - Gameplay (Tips, trix, frågor etc)

Permalänk
Medlem

Sim City 5 - Gameplay (Tips, trix, frågor etc)

Då den existerande Sim City-tråden fullkomligt överösts med inlägg om problem med servrar, vad användare tycker om EAs sätt att hantera releasen på osv, så tänkte jag att vi kan ha en ny tråd för Sim City, som enbart behandlar själva spelandet! Frågor/kommentarer om serverproblem eller allmänt tyckande om EA/Origin hör alltså inte hemma här!
Tanken är väl att det kanske kan bli lite av en FAQ i det här inledande inlägget vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

För att kicka igång tråden så undrar jag lite över hållplatser. Är det någon fördel med väldigt många hållplatser, eller är det tvärtom, att det försämrar väntetiderna? Detta gäller då alltså buss, spårvagn, skolbussar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

För att kicka igång tråden så undrar jag lite över hållplatser. Är det någon fördel med väldigt många hållplatser, eller är det tvärtom, att det försämrar väntetiderna? Detta gäller då alltså buss, spårvagn, skolbussar.

Trafiktips av någon @reddit:
http://www.reddit.com/r/SimCity/comments/19ub21/finally_did_i...

Permalänk
Medlem

Tack! Precis rakt emot vad jag gjort - placera ut så mycket som möjligt.

En annan fråga, om jag har en massa medelinkomsttagare i en stad som vill ha industriarbete, kommer det då "per automatik" att skapas en massa medelinkomstfabriker om jag zonar industrier i en stad bredvid min? Dvs, de pendlar över dit automatiskt?

Permalänk
Medlem

Hur kan man få den "högsta" byggnaden? Jag har sjukt hög inkomstmottagare men får inte byggnader som är större än medel...?
Har lagt parker överallt...

Hur kan jag få hög inkomstmottagar turister in till staden?

Visa signatur

Chassi: Lian-Li A4 H2O Moderkort: Gigabyte X570i CPU: 5800X3D Kylare: EK AIO 240 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3600Mhz CL18 GPU: Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse Nätagg: Corsair SF600 SSD Samsung Pro 990 1TB Tangentbord: KBD67 Lite R4, WS Silent Tactile, MW Retro Lights Hörlurar: SteelSeries Arctis Nova 7 Skärm: HP X34 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Logitech G900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimChi94:

Hur kan man få den "högsta" byggnaden? Jag har sjukt hög inkomstmottagare men får inte byggnader som är större än medel...?
Har lagt parker överallt...

Hur kan jag få hög inkomstmottagar turister in till staden?

Har du uppgraderat vägarna till avenyer?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har du uppgraderat vägarna till avenyer?

Japp det har jag gjort... Spårvagns avenyer...

Visa signatur

Chassi: Lian-Li A4 H2O Moderkort: Gigabyte X570i CPU: 5800X3D Kylare: EK AIO 240 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3600Mhz CL18 GPU: Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse Nätagg: Corsair SF600 SSD Samsung Pro 990 1TB Tangentbord: KBD67 Lite R4, WS Silent Tactile, MW Retro Lights Hörlurar: SteelSeries Arctis Nova 7 Skärm: HP X34 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Logitech G900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimChi94:

Japp det har jag gjort... Spårvagns avenyer...

I så fall vet jag inte. Har inte hunnit spela något själv än.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Går det att reseta sin stad eller måste man stänga hela regionen?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimChi94:

Hur kan man få den "högsta" byggnaden? Jag har sjukt hög inkomstmottagare men får inte byggnader som är större än medel...?
Har lagt parker överallt...

Hur kan jag få hög inkomstmottagar turister in till staden?

Menar du skyskrapor? Byggnaderna med högst täthet?
I så fall, som jag förstått det så tar det ett tag innan de uppgraderar från medeltäthetshus till högtäthetshus. Det finns en sån karta där du kan kolla sannolikheten för att de kommer utöka, kolla den och ha tålamod om den visar stora gröna staplar.

Permalänk
Medlem

Funkar Storverk ? Köpte ett igår men den bara väntar på godkännande står det. Står att det ska ta ett par minuter men jag har väntat timmar.

Permalänk
Medlem

För att få rika simmar ska du ha lite föroreningar.
Mycket parker bra sjukhus och skolor samt polis och brandkår.

Permalänk
Medlem

Hur får jag de mindre begåvade simmarna från min smuts-stad att åka till skolorna i min fina stad?
Jag har järnvägar, bussterminaler och buss- och skolhållplatser i båda städerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Tack! Precis rakt emot vad jag gjort - placera ut så mycket som möjligt.

En annan fråga, om jag har en massa medelinkomsttagare i en stad som vill ha industriarbete, kommer det då "per automatik" att skapas en massa medelinkomstfabriker om jag zonar industrier i en stad bredvid min? Dvs, de pendlar över dit automatiskt?

Nej, industrin bryr sig tydligen inte om vad det finns för typ av arbetskraft när dom etablerar sig.
Alla mina industriområden uppgraderade sig själva till Högteknologiska, hade inte en enda low tech.

Mitt problem var att jag inte hade någon utbildad arbetskraft så det gick från att vara ett blomstrande industriområde till ett övergivet pga brist på utbildad arbetskraft.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur länge mina städer sparas om jag inte är inne och spelar. Köra väll en 14 timmar i sträck igår och när jag skulle logga in nu hade jag inga aktiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mynick:

Jag undrar hur länge mina städer sparas om jag inte är inne och spelar. Köra väll en 14 timmar i sträck igår och när jag skulle logga in nu hade jag inga aktiva spel.

Det kan ju hänt att du kanske inte är inne på samma server som igår eller så missade du "Simcitiys servrar är nere. Försöker att återansluta" i vänstra hörnet och då sparas inte det

Visa signatur

Dator: Processor: Intel i7 2600k CPU Kylare:Antec kühler h2o 620 Grafikkort: Asus GTX 970 Strix, Mobo: Asus P8P67-LE SSD Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Green 2TB, RAM: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz, Chassi: Fractal Design Core 3000, PSU: Corsair PowerSupply 700W Gaming series 80 Plus
Skärm: Dell U2312HM Mobil Nexus 5x

Permalänk
Avstängd

Bussresande mellan städer

Hej där,
Jag undrar lite över det här med busspendlingen. Måste jag bygga bussterminal i båda städerna för att det ska gå bussar mellan de? eller räcker det med en shuttlebus/den billigare i båda städerna?

Jag trodde man skulle kunna bygga en terminal i en stad för att sedan lägga ut hållplatser i andra städer men det går ju tydligen inte. Dyrt att bygga bussterminaler i alla städer.

Permalänk
Medlem

I Regionen Myrmossen finns det en stad som heter Blåbärsön. Järnvägen där verkar inte vara kopplad till regionen, någon annan som stött på det problemet?

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

Haha så städerna sparas på deras servrar? Det är inte så lätt att komma ihåg vilken man spelade på.

Permalänk
Medlem

Järnväg som är kopplad utanför regionen verkar inte ge access till världsmarknaden, åtminstone inte om det ligger ett storverk emellan, trots att förbindelsen är bunden.

När man väljer stad bör man förmodligen ta en som ligger precis vid kartkanten för att slippa köer från andra städer vid vägtransport mot världsmarknaden. Det händer väldigt ofta att exportbilarna fastnar vid påfarten vid grannstaden om det är lång kö mellan städerna.

Det ryktas om att mer avancerade vägar har företräde framför smala.

För att minska jätteköerna mellan städerna kan man förlänga in vägen som en tarm in i staden. Bör minimera antalet korsningar där, även om några är oundvikliga.

Tjänstebilar kommer inte ut på gatan om de har utfart vid en korsning som har permanentkö. De bör ha utfart på egen mindre sidogata.

Vattenrenare vid vattenpump för oändlig tillgång verkar det som.

+ Bilarna kan inte korsa vägarna utan gör det i korsningar eller när avstickarvägar finns. Så bygger man en "tarm" med några avstickare för myndighetsbilar får man en naturlig vändpunkt där också. Annars är en U-vändpunkt vid anslutningen på motorvägen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Hur gör man med utbildning mellan städerna ?
Jag har en region med grundskola, gymnasium och universitet.

Har tåg/busstation hos båda regionerna samt placerat ut hållplatser överallt. Men i regionen som saknar skolor åker inte över till den andra endå. Bugg eller har jag missat något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Hur gör man med utbildning mellan städerna ?
Jag har en region med grundskola, gymnasium och universitet.

Har tåg/busstation hos båda regionerna samt placerat ut hållplatser överallt. Men i regionen som saknar skolor åker inte över till den andra endå. Bugg eller har jag missat något ?

Dom som kan gå på gymnasium och universitet åker över om det finns järnväg eller buss. Grundskola går att få över om båda har skolbusshållplatser, men andra staden måste iaf ha minst en lokal skola.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Dom som kan gå på gymnasium och universitet åker över om det finns järnväg eller buss. Grundskola går att få över om båda har skolbusshållplatser, men andra staden måste iaf ha minst en lokal skola.

Då måste det ju vara en bugg att dom inte åker över. Surt =/

Permalänk
Medlem

Jag får upp "folk protesterar mot baciller" tips någon?

Permalänk

Hur säljer man typ el, vatten och andra tjänster globalt? (Spelar själv i min region än så länge)
Hittade det ingenstans...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

Jag får upp "folk protesterar mot baciller" tips någon?

Stort sjukhus med tilläggsbyggnaderna som förebygger sjukdom (bilar som åker omkring och informerar om hygien typ)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Hur säljer man typ el, vatten och andra tjänster globalt? (Spelar själv i min region än så länge)
Hittade det ingenstans...

Går väl bara att sälja regionalt vad jag vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Går väl bara att sälja regionalt vad jag vet?

Hur säljer man el och vatten regionalt? Räcker det att ha ett överskott för att grannstäder ska kunna importera eller måste man aktivera något alt. bygga nån speciell byggnad?

Permalänk
Inaktiv

Hur upplever ni svårighetsgraden och utmaningen i spelet? Bara att spamma upp byggnader o vänta på pengar, eller finns det någon svårighet och utmaning nu i fullversionen? Dvs går det att misslyckas?

Ni som lirat en massa timmar, hur begränsande anser ni att det är med minikartor?

Hur fungerar försäljning och trading mellan städer och regioner? Finns det riktigt utbud och efterfrågan, eller kan alla bygga och producera allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moleskin:

Hur säljer man el och vatten regionalt? Räcker det att ha ett överskott för att grannstäder ska kunna importera eller måste man aktivera något alt. bygga nån speciell byggnad?

Jag vet inte om det fixas manuellt men du kan gå in i en annan stad du äger och därifrån välja att köpa vatten från andra städer.

Om du har andra i regionen som är anslutna till din stad så kan dem också köpa vatten av dig.