Kaputt grafikkort vid leverans?

Permalänk
Medlem

Kaputt grafikkort vid leverans?

Fick hem ett Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB igår, glad i hågen revs det gammla 5780 ut för att ge plats åt det nya.
Operationen lyckades men när patienten skulle vakna upp så ger den ingen singnal till skärmen som går i enegisparläge dvs svart skärm.
Kortets fläktar snurrar igång men inge mer,,kommer inte ens in i bios för moderkortet.
Har läst här på forumet om en massa olika behandlingar men har ej lyckats,följande har provats:

Kollat alla sladdar så de sitter rätt och är rätt sort 1 st 6+2 pin och 1 6 pin, har 4 st sådana sladdar testat samtliga.
Nya drivare till grafikkort samt tagit bort de gammla.
Provat det gammla kortet igen och det funkar felfritt.
Installerat nya drivare till kortet medans jag körde med det integrerade grafikkortet.
Nya drivare för chipset och dyl.
Flaschat bios på moderkortet.
Kollat kortet mot en annan skärm.
Resetat biosen på moderkortet.

Min Dator består av följade komponenter:

Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Nätdel: Corsair Gaming Series 800W 80+
Cpu: Intel Core i7 2600K (oklockad)
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3

Så..Finns det något mer att prova som jag har misssat eller gjort något annat fel på vägen? eller är är kortet kaputt?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag minns från mina äventyr att det kan dröja ett tag innan bilden kommer fram.
När jag installerar nytt grafikkort så tar jag bort drivrutinerna, startar om för att vara säker, sedan tar jag ut grafikkortet. Därefter sätter jag i det nya, startar och har svart ett tag då windows försöker ordna till allt, sen först när jag har bild installerar jag de nya drivrutinerna och startar sedan om.
Om du installerar nya drivrutiner direkt efter att ha avinstallerat gamla (utan att starta om eller byta kort mellan) så tror jag att du kan få problem.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Tog bort drivarna stängde av in med kortet för tänkte att de skulle hoppa igång sedan köra in de nya när windows kört igång.
Ska prova som du gör:)
Men tycker det endå är konstigt att inte ens biosen i början kommer upp för i det läget är väl inte kortets drivrutiner aktiverade, skärmen blinkar inte till alls..bara sömnläge direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilen:

Tog bort drivarna stängde av in med kortet för tänkte att de skulle hoppa igång sedan köra in de nya när windows kört igång.
Ska prova som du gör:)
Men tycker det endå är konstigt att inte ens biosen i början kommer upp för i det läget är väl inte kortets drivrutiner aktiverade, skärmen blinkar inte till alls..bara sömnläge direkt.

Jag tror att det är normalt. Det tog nog några minuter innan bilden kom för mig med mitt senaste kort.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Har du testat alla portar på grafikkortet? Alltså, kopplat in en skärm till din HDMI-port, DVI-port samt dina DP-portar?? Vet att jag inte får bild på "rätt" skärm när jag ominstallerar med mitt grafikkort, får då byta utgång på kortet tills jag hittar en som fungerar.. Oftast har JAG bara valt fel DVI-utgång på mitt grafikkort

Permalänk
Medlem

provat andra pci-slotts?
mitt första grafikkort fungerade bara i den andra slotten. Mitt andra grafikkort fungerade i båda...

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Har testat med hdmi utgången och dvi..finns bara 1 dvi förövrigt men det finns 2 st minihdmi till ska prova det med.

Har inte tänkt på den andra pci-platsen alls..bra tips..ska testa den också.
Tack så länge!!

Permalänk
Medlem

Nu så är det med testat..men icke datorn är i komaläge än..
Kan det hjälpa och flasha om kortets bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilen:

Nu så är det med testat..men icke datorn är i komaläge än..
Kan det hjälpa och flasha om kortets bios?

I det här läget skulle jag nog se över möjligheterna att få testa kortet i en annan dator. Kanske någon kompis har en till övers som ni kan testa på?
Om inte så kanske man får anta att det är något som är trasigt på det.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilen:

Fick hem ett Gigabyte Radeon HD 7970 GHz 3GB igår, glad i hågen revs det gammla 5780 ut för att ge plats åt det nya.
Operationen lyckades men när patienten skulle vakna upp så ger den ingen singnal till skärmen som går i enegisparläge dvs svart skärm.
Kortets fläktar snurrar igång men inge mer,,kommer inte ens in i bios för moderkortet.
Har läst här på forumet om en massa olika behandlingar men har ej lyckats,följande har provats:

Kollat alla sladdar så de sitter rätt och är rätt sort 1 st 6+2 pin och 1 6 pin, har 4 st sådana sladdar testat samtliga.
Nya drivare till grafikkort samt tagit bort de gammla.
Provat det gammla kortet igen och det funkar felfritt.
Installerat nya drivare till kortet medans jag körde med det integrerade grafikkortet.
Nya drivare för chipset och dyl.
Flaschat bios på moderkortet.
Kollat kortet mot en annan skärm.
Resetat biosen på moderkortet.

Min Dator består av följade komponenter:

Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Nätdel: Corsair Gaming Series 800W 80+
Cpu: Intel Core i7 2600K (oklockad)
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3

Så..Finns det något mer att prova som jag har misssat eller gjort något annat fel på vägen? eller är är kortet kaputt?

Mvh

Vad händer ifall du ploppar in skärmen på moderkortets inbyggda grafikdel?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Har provat kortet nu i en annan dator och skärmen startade plus windows så det verkar funka i allafall.

När jag pluggar i skärmen i moderkortets inbyggda del så funkar det inte heller..jag får ta ut det nya kortet först sedan funkar moderkortets grafikdel.
Är det någon inställning i bios jag måste göra kanske? har kollat i biosen men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem dock med ett gigabyte moderkort, Det enda jag behövde göra för att det skulle funka var att uppdatera bios på moderkortet,

Permalänk
Medlem

Har du provat att cleara CMOS på moderkakan?

För övrigt så kan det nog vara en ide att dubbelkolla så att alla strömkablar sitter som de ska, det kan ju hända att du har råkat stöta till något när du monterade det nya grafikkortet.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort..men kanske ska ta en annan version tog denna 7681vN7.zip de andra är om man har win 8 eller 22 nm processor.

Permalänk
Medlem

Körde in en nyare bios..trodde inte att man kunde använda de nyare pga de var ämnade på ivy bridge 22 nm.
Så nu funkar det.
Men ser i afterburner att gpu belastningen pendlar rätt mycket så den klockar ner ligger sällan på 1100 mhz, verkar konstigt för crysis 2 som jag testade borde ju beslasta hårt.
Kanske det beror på min skärm som inte har högre upplösning än 1600x1050.