Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU-direktiv begränsar datorers strömförbrukning

Permalänk
Melding Plague

EU-direktiv begränsar datorers strömförbrukning

EU-kommissionen röstar fram en övre gräns för elanvändningen i datorer och servrar, som ska träda i kraft 2014. Produkter som inte lever upp till kraven ska inte få säljas inom unionen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer regler.
Dock så är ju datorbranchen ganska bra på detta redan.
Det var ju länge sedan vi hade komponenter som drog mycket ström även i idle.

Permalänk
Medlem

Bra att detta görs för "vanliga" datorer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Så om de slänger in många 60gb SSDer i stället för en 500gb så får datorn dra mer?

Permalänk
Medlem

Bra då det pressar tillverkarna mer. MINDRE WATT ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

tur att det inte gäller oss som bygger själva

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra sätt att få lite kvalité på nätaggen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd

Bara bra med mer kvalité i OEM datorerna än att få skit för de som inte kan så mycket om datorer.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig hur många här som har grundläggande kunskaper inom ekonomi. Inte nog med att det begränsar konsumenter, det finns trots allt de som önskar billigare eller helt enkelt annorlunda nätaggregat, utan det slår hårt mot de företag som tillverkar nätaggregaten också.

Permalänk

Vilken tur att det bara gällde färdigbyggda datorer!

Permalänk
Medlem

Slutet för billiga skitagg antar jag.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel! Bra med fakta och exempel.

Ni säger hur mycket en dator med vissa spec får dra 2014 (180 W), hur mycket drar en modern datorn (~i5 2570K, 660Ti) i dagsläget?

EDIT: Jag hade ju egna mätningar >.<

(Alla värden är i idle)

Hela hörnan (PC+2 Skärmar+skrivare+modem+lampa+stereo): 170 W
LAN-setup (PC + 1 skärm): 120 W
PC: 100 W

Permalänk

Påverkar inte särskilt många SweClockare då jag förmodar att de flesta bygger sina system själva. Lagar som dessa är på gott och ont, det blir aningen svårare för datortillverkare så som DELL, HP etc. men vi kommer förmodligen att få mer valuta för pengarna då nätaggregaten förmodligen kommer att vara 80+ certifierade. Vi kommer även att bli snällare mot miljön.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

"Bortsett från de nya kraven på nätaggregat kommer det nya EU-direktivet endast att påverka färdigbyggda datorer som säljs kompletta i paket. Hemmabyggda datorer berörs inte och spelkonsoler är explicit undantagna i reglerna."

TACK GODE GUD.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Gäller det bara färdig byggda och inte hemma byggen?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Har inte alla människor på sina datorer hela tiden, utan att gå ner i viloläge? Vad är detta för tramsande. Man måste ju encoda, komprimera, ladda upp, ladda ner, folda, köra webserver, ta emot steam/origin/desura uppdateringar, synca dropbox, synca telefon, synca rss och podcasts och ständigt vara beredd på en Fredagspanel - direkt när den dyker upp.

Eller?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

tur att det bara gäller färdigt bygga datorer. då slipper vi som bygger datorer att oroa oss. men jag tycker det är bra eftersom att då behöver Acer,HP,Dell och alla dom företagen göra mer energieffektiva datorer och dom brukar inte ha dom mest effektiva nättagg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Skylar7s:

Gäller det bara färdig byggda och inte hemma byggen?

hemma byggda datorer påverkas inte som tur

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hur mycket el drar inte det där jävla EU-parlamentet då? Stäng ner skiten så sparar vi massa ström...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vad gäller nätaggen så är det bara bra, även om jag förstås personligen aldrig skulle köpa ett som inte redan nu uppfyller kraven.

Helt ok regler för mig, så länge som de inte får för sig att slänga på en maxgräns för hur mycket ett enskilt grafikkort får dra, som även gäller om det sälhjs separat. Då blir det revolt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Eu borde ägna sig åt andra saker, som att begränsa antalet förhållanden man får ha per år och hur stor åldersskillnaden får vara.

Annars vad är det för lamerattityd att tro att man enkelt kan applicera en formel som räknar ut hur mycket watt ens komponenter får dra?
Nu vet jag inte riktigt hur EU har tänkt, men om det enbart är datorer som säljs i handen där det står lamer-edition på så visst kan detta vara bra. Men för oss andra, ta oss som använder clusterdatorer. Har vi en dator eller har vi flera? Borde inte antal moderkort plus cpu som ens dator har också ha en plats i formeln?

Nå jag ser dock ingen större oro med detta, som vanligt kan man skita i vad EU tycker och göra vad man vill. Detta kommer också motivera tillverkare att göra mer effektiva nätdelar, vilket marknaden borde göra av sig själv. Bara det att folk i elkejdor ofta inte tänker på denna faktor vid val av dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

"Bortsett från de nya kraven på nätaggregat kommer det nya EU-direktivet endast att påverka färdigbyggda datorer som säljs kompletta i paket. Hemmabyggda datorer berörs inte och spelkonsoler är explicit undantagna i reglerna."

TACK GODE GUD.

Jag hade fanimej hoppat ut i fönstret om det stod för hembyggda datorer och spelkonsoler.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Eu borde ägna sig åt andra saker, som att begränsa antalet förhållanden man får ha per år och hur stor åldersskillnaden får vara.

Jag hoppas att detta är ironi?

Permalänk
Medlem

Jämför bara denna generationens grafikkort med förra så ser ni extremt mycket mindre strömförbrukning/prestanda. Det behövs inga eu-regler för att sänka datorers strömförbrukning. Fast enligt eu så behövs det eu-regler för allt... Tur att vi har piratpartiet där som sätter stopp för de dummaste idéerna

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ja detta är väl bra, men vi går ju ändå trots allt hela tiden mot energisnålare komponenter som samtidigt blir kraftfullare.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Får hoppas att STEAMbox hamnar under renodlad spelkonsol då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Får hoppas att STEAMbox hamnar under renodlad spelkonsol då.

Fast den lär ju inte dra särskilt mycket ström. Spelkonsoller brukar ju vara strömsnåla för att hålla värmen nere.

Permalänk

Det glädjande med artikeln är att Swec reder ut vad EU-direktivet egentligen kommer innebära. Gammelmedia smackar upp dramatiska rubriker utan stoff. Här får man reda på hur det egentligen ligger till.

Permalänk

Blev lite rädd där
Hade det gällt egenbyggda datorer också så hade jag flyttat till Norge
Funderar på att flytta dit redan nu, då jag ogillar eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Blev lite rädd där
Hade det gällt egenbyggda datorer också så hade jag flyttat till Norge
Funderar på att flytta dit redan ny, då jag ogillar eu

Då kan du ju njuta av din norsktillverkade dator full med norsktillverkad hårdvara !