Olika ram minnen, 2 är sönder, farligt?

Permalänk

Olika ram minnen, 2 är sönder, farligt?

Har idag 2 st ram minnen i min första stationära dator, är på 1600 MHz. Sen i min andra dator är det också 2 st som är på 1600 MHz. Men den andre datorn har det blivit något fel med, startar inte upp längre sen jag var där inne o pillade :/ Men om det är ram minnena det är fel på och jag sätter in dom i den andre, kan hela datorn kortslutas/förstöras då? Ska sätta in dom redan imorgon, så snabba svar vore toppen!!

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

dom tar nog inte död på datorn. men datorn kommer kanske inte att starta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Okej, så det är riskfritt typ? Nyligen köpt den, så det vore synd att förstöra den

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Ja om båda använder samma sorts ramminne d.v.s. DDR3 så ska det inte vara någon fara oavsett om det funkar eller inte.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Ja båda är DDR3, samma hastighet, men är osäker på Volten, kanske inte spelar någon roll? Tack för snabba svar!!

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Är inte alltid så lätt har gjort liknande med ram 2 gånger och 1gången hårdvarukonflikt andra gången starta inte datorn men hoppas det fungerar för dig

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Ja båda är DDR3, samma hastighet, men är osäker på Volten, kanske inte spelar någon roll? Tack för snabba svar!!

Är ju inte så att minnena skickar ut en viss spänning som kan förstöra systemet, utan det är ju spänningen som krävs för att de ska fungera korrekt och vid korrekta klockhaastigheter!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Gamer92:

Är inte alltid så lätt har gjort liknande med ram 2 gånger och 1gången hårdvarukonflikt andra gången starta inte datorn men hoppas det fungerar för dig

Okej det var tråkigt för dig :/ Tack, ska prova det imorgon, återkommer med resultat

Skrivet av NisseG91:

Är ju inte så att minnena skickar ut en viss spänning som kan förstöra systemet, utan det är ju spänningen som krävs för att de ska fungera korrekt och vid korrekta klockhaastigheter!

Ja det var det jag var rädd för, men tur att ni sa det så jag inte behöver vara orolig

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Men du har alltså varit inne i din ena dator och klabbat och förstört den så den inte startar ?

Är det inte smart att först kolla vad du gjort fel så du inte ställer till din andra dator också när du börjar plocka över delar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Titta först vad minnena är 'specificerade' till vad det gäller frekvens och spänning. Det känns lite onödigt att först ha åsamkat en dator problem, för att sedan, utan att ta reda på vad du gjort fel, plocka över delar till en annan dator.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014