Grafikmotor som aktivt anpassar sig för att hålla en stabil bilduppdatering?

Permalänk
Medlem

Grafikmotor som aktivt anpassar sig för att hålla en stabil bilduppdatering?

Jag har funderat på om det inte går att göra en grafikmotor som aktivt anpassar bildkvalitén när man spelar för att alltid försöka hålla en viss nivå i bilduppdatering, som man själv kan ställa in, t.ex 60fps.
Under mer krävande sessioner i spelet så skulle grafikmotorn märka om datorn inte hinner med att visa 60fps och därför börja sänka grafikinställningar, ex dra ner på aa och af, kanske sänka kvalitén textuer osv, tills den märker att bilduppdatering är uppe på 60fps igen. Den ska ju också öka kvalitén när den märker att det finns prestanda över.
Kanske kan man få ställa in själv vad man vill att grafikmotorn ska prioritera i första hand.
Denna sänkning av bildkvalitén, ska givetvis gå fort, helst innan 10 frames hunnit visas så att användaren aldrig märker att bilduppdateringen försämras.
Jag förstår givetvis att detta bara skulle fungera när det är grafikkortet som "flaskar" och inte om det är cpu:n. Om det nu skulle kunna fungera öht?

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

du har ju gtx 690 sätt igång adaptive vsync i drivrutinerna ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det finns väll egentligen två problem.

a) Det blir mer för grafikkortet att hålla i minnet -> mer frekventa laddningar eller i värsta fall sämre grafik över huvud taget.

b) Rippeleffekt - kvalitén sänks, resurser finns då över. Kvalitén ökas automatiskt, resurserna tar slut. Kvalitén sänks osv. Visst, man kan ju ex. kräva att ett visst antal rutor ska förflyta innan man försöker höja grafiken igen, eller så kanske man bara höjer jättelite.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att iden är ju jättebra. Skulle ju vara riktigt gött om det fanns ett program som styrde ens grafik inställningar automatiskt baserat på hur mkt fps man vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Nja. Det är ju en riktigt bra idé, men den skulle fungera ganska så dåligt i praktiken.

När du ritar bilderna så kör du massvis av olika metoder för att beräkna olika saker (svårt att förklara detta lätt). Det skulle ta mycket lång tid att hela tiden byta ut dessa instruktioner (kanske några sekunder). Att hålla alla olika instruktioner i minnet tror jag skulle bli svårt också. Någon kanske skulle behöva göra ett exjobb på detta, men med det som jag vet så skulle jag vilja påstå att det är ganska till MYCKET svårt till en ganska så liten vinst.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar allihop, verkar som det inte är praktiskt genomförbart.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Tack för bra svar allihop, verkar som det inte är praktiskt genomförbart.

En väldigt bra idé. Jag tror dock inte man ska se den som omöjlig om, säg 10 år kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...