Lenovo omformar Thinkpad med T431s Ultrabook

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Använder du verkligen 4-8 portar på en bärbar dator?

8 portar är nog i mesta laget men något jag kan tycka är problem är att man ofta har trådlösa enheter anslutna och då vill man inte ta bort den lilla usb-kopplingen även om enheten inte används. ifall man tar loss enheten så är de ju så jävla små att de försvinner omedelbart.

Permalänk
Medlem

Åh nej... Lenovo har förstört Thinkpadmärket ännu mer... För ett-två år sen började de tumma på tillverkningskvaliten, och nu detta? Inte ens ett skärmlås? Vill man ha trendiga grejer finns för tusan Ideapad-linjen, men en Thinkpad ska inte vara nåt jävla fashion statement. De ska fungera och hålla, punkt. Det återstår väl att se om NASA tillåter "nya" Thinkpads på internationella rymdstationen framöver...

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Varför släpper intel nya modeller med praktiskt taget identiska specifikationer som redan existerande diton?
Är inte detta samma ivy bridge i5 3427U som sitter i macbook air 2012 fast med hela 100mhz högre turbo(!) samt 50 mhz längre clock på grafiken av nån anledning.

När tillverkningen blir bättre kan de pressa upp klockfrekvenserna och sälja nya processorer till samma pris som de föregående. Det är därför vi ofta ser att Intel lanserar "nya" processorer för bärbara datorer i mitten av en generationscykel som endast har en ökad klockfrekvens med 100 MHz. Man får alltså ett marginellt prestandalyft till exakt samma kostnad som tidigare. Core i5-3317U -> Core i5-3337U och Core i5-3427 -> Core i5-3437U för att ta två exempel. Värt att notera i det här sammanhanget är att Core i5-34x7U har stöd för extra företagsfunktioner (ex. vPro) än Core i5-33x7U.

Namnschemat är krångligt som fan och saknar logik, men partnertillverkare älskar nya modellnamn även om det inte tillför någonting nytt eller i det här fallet särskilt mycket mer. Jag väljer att dra på smilbanden och glädjas av det lilla extra som tillkommer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalstorp:

När jag inte reser så har jag normalt; 2*HD + Flash + HUB(med mus, tangentbord, bankdosa). Sen så kopplar jag ibland in skanner, etikettskrivare, mobil, kamera, Arduino, OSV. Att låta 2xHD/Flash/Skanner ligga på en HUB är inte okej, alltså behöver jag minst 5 portar!

När jag reser så har jag normalt mus och HD, ibland mobil och kamera. Alltså ca 4 portar!

Tänk på att den här manicken har USB 3.0, dvs 5 Gbit/s istället för 480 Mbit/s. Jag tror inte att dina hårdiskar + skanner mäktar med att sautera 5 Gbit. Faktiskt. Givet att du har en vettig hub.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Kul att det går bra för Lenovo! Nog det företag jag har störst förtroende till och deras thinkpad serie är ju helt klockren.
Hoppas de börjar göra lite vettiga surfplattor med W8 och aktiva digitizers snart också

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Core i5-3337U är korrekt! Det är en "upphottad" variant och ersättare av Core i5-3317U med 100 MHz högre klockfrekvens. Business as usual från Intels sida

Jasså
det hade jag missat. Var inte helt säker de va därför jag stälde det som en fråga

Permalänk
Skrivet av Jacob:

När tillverkningen blir bättre kan de pressa upp klockfrekvenserna och sälja nya processorer till samma pris som de föregående. Det är därför vi ofta ser att Intel lanserar "nya" processorer för bärbara datorer i mitten av en generationscykel som endast har en ökad klockfrekvens med 100 MHz. Man får alltså ett marginellt prestandalyft till exakt samma kostnad som tidigare. Core i5-3317U -> Core i5-3337U och Core i5-3427 -> Core i5-3437U för att ta två exempel. Värt att notera i det här sammanhanget är att Core i5-34x7U har stöd för extra företagsfunktioner (ex. vPro) än Core i5-33x7U.

Namnschemat är krångligt som fan och saknar logik, men partnertillverkare älskar nya modellnamn även om det inte tillför någonting nytt eller i det här fallet särskilt mycket mer. Jag väljer att dra på smilbanden och glädjas av det lilla extra som tillkommer.

Bra för företagen och irriterande för de som försöker hålla reda på alla modeller och detta gäller även AMDs alla tusen kodnamn och produktnamn. Men man får väl vara nöjd med de minimala förbättringar som görs som sagt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blargmode:

Jag gillar designen på deras laptops. Råa och härliga med en nypa nostalgi.

Och en stor touchplatta är välkommet. Förstår ärligt talat inte vad dom tänkte på modellerna med bara styrplopp

Fast det gör väl inte så mycket när "styrploppen" (trackpoint) är flera gånger bättre än alla touchpads på marknaden?

Har stängt av min touchpad på min x220, den är bara ivägen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Lågupplöstskärm den har ju inte ens 1080p vilket vore minimum.
4 GB RAM är snållt, hur ska man virtualisera på det?
Mekanisk hårddisk suger.
VGA, hallå det är 2013 inte 1987.
3G, hallå häng med nu är det 4G LTE som gäller.
Ful ThinkPad logga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newklear:

Fast det gör väl inte så mycket när "styrploppen" (trackpoint) är flera gånger bättre än alla touchpads på marknaden?

Har stängt av min touchpad på min x220, den är bara ivägen.

En touchpad kan vara bra, men de flesta i laptops är ganska dåliga och alldeles för små. Jag skaffade någon touchpad app till min iPhone 4 och la ett tunt papper ovanpå. Det blev riktigt riktigt bra. (Pappret för att få bättre glid, iphonens glas är inte så bra att swipea över, man fastnar om man inte är torr som fan om fingrarna).

Trackpont tycker jag blir jobbigt efter ett tag, även om det är väldigt najs att ha den

Permalänk
Medlem

Bara den är lika tålig som tidigare modeller så är jag nöjd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blargmode:

En touchpad kan vara bra, men de flesta i laptops är ganska dåliga och alldeles för små. Jag skaffade någon touchpad app till min iPhone 4 och la ett tunt papper ovanpå. Det blev riktigt riktigt bra. (Pappret för att få bättre glid, iphonens glas är inte så bra att swipea över, man fastnar om man inte är torr som fan om fingrarna).

Trackpont tycker jag blir jobbigt efter ett tag, även om det är väldigt najs att ha den

Det är en vanegrej, antar jag, de flesta verkar ha problem med trackpointen i början men man lär sig snabbt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tycker att den ser rätt bra ut, hoppas bara att byggkvaliteten är bättre än de senaste årens modeller. Det stör mig dock att de fortfarande envisas med att utrusta Thinkpadmodellerna med 16:9 skärmar, väldigt bökigt att arbeta med. 16:10 är betydligt mer produktivt.

Verkar också som att de tagit bort Thinklight, fördrog den framför det baklysta tangentbordet.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

Lågupplöstskärm den har ju inte ens 1080p vilket vore minimum.
4 GB RAM är snållt, hur ska man virtualisera på det?
Mekanisk hårddisk suger.
VGA, hallå det är 2013 inte 1987.
3G, hallå häng med nu är det 4G LTE som gäller.
Ful ThinkPad logga.

Med tanke på det låga priset finns det utrymme för egna uppgraderingar. Extra minne kostar inte mycket.

Det finns många prylar som fortfarande använder VGA, så varför inte ha med den?
För allt digitalt finns displayport.

Mekanisk hårddisk är bra för lagring, vill man ha SSD kan man nog slänga in en sån också då den antagligen har plats för mSata-diskar. För övrigt hade hårddisken SSD-cache.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Bra pris för en hyfsad laptop. Men det är trist att de inte gör lika stabila saker som förr. Får väl se om det kommer något med någon trevlig upplösning samt Haswell framöver. Tills dess får min gamla T60 puttra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Fast det gör väl inte så mycket när "styrploppen" (trackpoint) är flera gånger bättre än alla touchpads på marknaden?

Har stängt av min touchpad på min x220, den är bara ivägen.

Touchpad? Vad är det för något?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av orginallinus:

Touchpad? Vad är det för något?

Du vet, en sån där platta folk flamsar runt sina fingrar på när de ska försöka styra sin laptop, en väldigt oeffektiv pryl.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nej usch och fy... ThinkPad kommer aldrig bli detsamma igen om man vill ha ett sånt där äckligt tangentbord köper man väl första bästa stormarknadsdator eller en mac? Jag som trodde utvecklingen var på väg åt rätt håll med tangentborden, nu när mekaniska nycklar blivit så populärt... Nä fan gamla hederliga ThinkPad-tangentbord ska det vara och gärna högupplösta 4:3 eller 16:10-skärmar med IPS-panel. Kommer aldrig sälja mina T40/60-series ThinkPad's

Permalänk
Sötast
Skrivet av rektor:

Lågupplöstskärm den har ju inte ens 1080p vilket vore minimum.
4 GB RAM är snållt, hur ska man virtualisera på det?
Mekanisk hårddisk suger.
VGA, hallå det är 2013 inte 1987.
3G, hallå häng med nu är det 4G LTE som gäller.
Ful ThinkPad logga.

Du inser att det är en arbetsdator va?

Hemma använder man inte VGA längre men OFTA på jobben, det är en självklarhet att ha det så att man kan använda vid behov.

För övrigt så är det snikmodellen du beskriver, den går att uppgradera tills plånboken fattar eld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Hemma använder man inte VGA längre men OFTA på jobben, det är en självklarhet att ha det så att man kan använda vid behov.

Tror det är en myt.
Vem använder VGA på jobbet?
Som att hävda att man använder FAX på jobbet, ingen använder ju fax heller.

Projektorer och sånt kör på HDMI och DisplayPort nu, inte VGA längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tror det är en myt.
Vem använder VGA på jobbet?
Som att hävda att man använder FAX på jobbet, ingen använder ju fax heller.

Projektorer och sånt kör på HDMI och DisplayPort nu, inte VGA längre.

Våra projektorer kör fortfarande VGA, och som sagt finns det ju DP om du inte vill använda VGA. Dessutom har vi fortfarande kvar en fax, men den används inte mycket alls borde slänga skiten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Lågupplöstskärm den har ju inte ens 1080p vilket vore minimum.
4 GB RAM är snållt, hur ska man virtualisera på det?
Mekanisk hårddisk suger.
VGA, hallå det är 2013 inte 1987.
3G, hallå häng med nu är det 4G LTE som gäller.
Ful ThinkPad logga.

Du har nog missat lite vilken målgrupp denna vänder sig till. Detta är laptops för folk som jobbar med dem, oftast inom en bransch där du i stor grad är mobil.
Det som gjort thinkpaden så uppskattad under alla år är att den är robust och pålitlig. Även att den har bra batteritid och hög driftsäkerhet. Det är rätt ointressant hur många fps man får i BF3 på ultra på den, för någon som har datorn till att serva nätverk, använder den för att samla in data från mätutrustning ute i fält eller träffar likasinnade nördar för en kodnings session utanför den vanliga kontorsmiljön.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaSWE:

Du har nog missat lite vilken målgrupp denna vänder sig till. Detta är laptops för folk som jobbar med dem, oftast inom en bransch där du i stor grad är mobil.
Det som gjort thinkpaden så uppskattad under alla år är att den är robust och pålitlig. Även att den har bra batteritid och hög driftsäkerhet. Det är rätt ointressant hur många fps man får i BF3 på ultra på den, för någon som har datorn till att serva nätverk, använder den för att samla in data från mätutrustning ute i fält eller träffar likasinnade nördar för en kodnings session utanför den vanliga kontorsmiljön.

Bryr mig inte om FPS eller grafikprestanda.

Men 4 GB är snålt, och går knappt att virtualisera med.
Mekanisk hårddisk är allt annat än hög driftsäkerhet.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Bryr mig inte om FPS eller grafikprestanda.

Men 4 GB är snålt, och går knappt att virtualisera med.
Mekanisk hårddisk är allt annat än hög driftsäkerhet.

Du kan välja upp till 12Gb ram samt 256 Gb SSD om du så vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tror det är en myt.
Vem använder VGA på jobbet?
Som att hävda att man använder FAX på jobbet, ingen använder ju fax heller.

Projektorer och sånt kör på HDMI och DisplayPort nu, inte VGA längre.

De flesta arbetsplatser jag har varit på inklusive den nuvarande har bara VGA-sladd till projektorn installerad till borden etc i mötesrummen, där spelar det inte så stor roll om projektorn har stöd för HDMI. Det kostar mycket mer för ett företag att byta ut de installerade kablarna än att byta en projektor så även om det är nya projektorer så är det VGA som gäller.

En tråkig sak däremot är att lenovo envisas med sina 1600x900 TN paneler, även i de dyra X1 Carbon, annars hade jag lätt köpt en X1C för jobbet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

Tror det är en myt.
Vem använder VGA på jobbet?
Som att hävda att man använder FAX på jobbet, ingen använder ju fax heller.

Projektorer och sånt kör på HDMI och DisplayPort nu, inte VGA längre.

Fel och fel. Äldre prylar får inte en automagisk uppgradering till HDMI, ofta köper man inte nytt förren det gamla gått sönder.

Jo, fax används fortfarande, på vissa arbetsplatser flera gånger om dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

Bryr mig inte om FPS eller grafikprestanda.

Men 4 GB är snålt, och går knappt att virtualisera med.
Mekanisk hårddisk är allt annat än hög driftsäkerhet.

Som sagt, detta är den billigaste modellen. Med tanke på det låga priset är det inga problem att slänga in mer minne. Samma sak med hårddisken, byt ut den om du måste ha en SSD.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.