Permalänk
Medlem

HTPC med openELEC 1080p

Hej Swecl medlemmar.

Jag ska bygga en HTPC utan HDD/SSD för första gången och jag skulle behöva lite råd.

Detta är delarna
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3128757/2013-03-20-mitx-htpc

Tanken är att jag ska installera openELEC på denna HTPC och jag tänkte lagra den på USB minnet, kommer detta att funka?!
Filmerna kommer mestadels att streamas från en NAS
och jag ska spela upp filmerna i 1080p

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju det känns fel att lägga 1300 kr på en optisk läsare men snåla på SSD. Jag har kört Openelec från USB minne tidigare men det bootar mycket snabbare från SSD och känns allmänt rappare i interfacet.
Jag har denna i nu: http://www.inet.se/produkt/4304405/ssd-60gb-intel-330-reselle...

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Moderkortet fungerar kanon med OpenElec och 1080p filmer. Kör själv samma kort.

Vad ska du ha USB3 kortet till? Boota ifrån?

I dom interna adaptrarna kommer du väl knappt kunna sätta i några USB minnen. Blir för högt i det chassit.

Och varför utan HDD/SSD? Moderkortet har en fläkt så om du sätter i en 2,5" HDD så kommer du inte att höra disken

Permalänk

Jag kör openelec från min raspberry pi för 350 kronor, hade också samma tanke som dig att köpa en htpc för runt 4k, men denna gör samma sak men är lite segare i gränssnittet bara, om du nu ska köra en dator med xbmc i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tycker ju det känns fel att lägga 1300 kr på en optisk läsare men snåla på SSD. Jag har kört Openelec från USB minne tidigare men det bootar mycket snabbare från SSD och känns allmänt rappare i interfacet.
Jag har denna i nu: http://www.inet.se/produkt/4304405/ssd-60gb-intel-330-reselle...

/Knight

Skrivet av niclasc:

Moderkortet fungerar kanon med OpenElec och 1080p filmer. Kör själv samma kort.

Vad ska du ha USB3 kortet till? Boota ifrån?

I dom interna adaptrarna kommer du väl knappt kunna sätta i några USB minnen. Blir för högt i det chassit.

Och varför utan HDD/SSD? Moderkortet har en fläkt så om du sätter i en 2,5" HDD så kommer du inte att höra disken

Tack för snabb respons:
Jag hade en tanke på att det skulle bli billligare att använda en usb 3.0 att boota ifrån i stället för en SSD men det kanske är dumt, speciellt om det inte får plats men det känns på nått sätt fel att ha en 40/60Gb SSD till ett op system som är på 100Mb. men som du säger Knight så vill jag inte attt det ska kännas segt.

Hur mycket låter den lilla fläkten som följer med mobo ?!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Jag kör openelec från min raspberry pi för 350 kronor, hade också samma tanke som dig att köpa en htpc för runt 4k, men denna gör samma sak men är lite segare i gränssnittet bara, om du nu ska köra en dator med xbmc i grunden.

Tanken är att jag ska köra xbmc från grunden, har funderat på om det skulle vara av någon vinning att installera det genom ubuntu men jag vet inte vad jag skulle tjäna på det

har du/ni någon tanke gällande om det?!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort om inköpslistan och det kan vara värt dom där extra 100 lapparna vad tror ni om detta?!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3130183/2013-03-20-mitx-htpc

Jag vill dock ha en bluray då jag inte längre har någon optisk läsare hemma!!

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emec:

Jag har gjort om inköpslistan och det kan vara värt dom där extra 100 lapparna vad tror ni om detta?!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3130183/2013-03-20-mitx-htpc

Jag vill dock ha en bluray då jag inte längre har någon optisk läsare hemma!!

Det ser bra ut^^

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64