Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce GTX Titan säljer bra – i Sverige

Permalänk
Medlem

Moaha-haaaaa...

Skrivet av hulkenstrong:

Kan ställa mig i Titan köp skaran. Dock köpte jag det endast för att dator utvecklingen stagnerat. Gillar att uppgradera en gång per år och då fanns bara Titan som alternativ. Känns även som det kommer ta en stund innan Titan blir föråldrat. Förhoppningsvis håller det ett par år.

"En klassiker... Jag köper det snabbaste, snabbaste, så håller det några år utan att jag behöver uppgradera"

Jag säger bara - Yeah right!

Grattis till ett CP-bra kort dock. Jag skulle inte ha något emot ett

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Tycker fortfarande det är konstigt att folk verkligen vill ge 9000 riksdaler för en GPU som är världens snabbaste singel-GPU, men tycker fortfarande inte att det lär vara värt så mycket för den prestandan. Kanske bara jag

Det finns alltid folk som tycker det är värt pengarna att ha det värsta. Samma mentalitet som hos de som köper supersportbilar (t.ex. Veyron) eller groteskt påkostade ljudanläggningar, m.m.

Ett Titan skulle iofs passa mig rätt bra egentligen, då jag inte vill ha fler än ett grafikkort och gärna slipper alla eventuella problem som kan uppstå med fler än en gpu, och jag spelar i 2560x1440. Men även om jag har råd så ... näh, för låg pris/prestandakvot för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Hur länge har du tänkt ha Titan?

Jag skulle nog tro att nästa GPU kommer att ha Volta, så jag hoppar över Maxwell.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Skrivet av thomasson:

Kan vi inte bara vara entusiaster i det här forumet? Varför börja prata om något i termen prisvärd? Alla har ju sin egen definition på vad som är prisvärt.

Exakt! Jag köpte själv ett X850XT PE när det kom - kan säga att det kändes mer galet än ett Titan - för mig, i min situation, då!

Det känns bra att det finns entusiaster här på forumet - såg en stereo lite längre upp i tråden som jag verkligen inte tackat nej till.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Nåja, innan man säger att Norden är högintressant för stora teknikföretagen...

500 exemplar är nog inte så stor procenthalt av vad de säljer

Sverige är ett litet land även om vi intresserar oss för ny teknik.

om vi säger att kostnaden för enkelhetens skull ligger på 10 000 riksdaler per kort och dom har sålt 500 så enkel matemeatikl ger oss då

500 x 10 000 = 5 000 000 = 5 miljoner kronor

för ett graffekort och land, nu vet jag ju att det är inte alla pengar som är ren vinst, men jag kan tänka mig att sverige täcker en rätt stor del av utvecklingskostnaden på detta kort.

Permalänk
Medlem

Sverige är ett land där det är dåligt väder 70% av året, alla har sina undanflykter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Häftig nyhet

Riktigt jävla bra kort iaf. Har nog aldrig känt mig så nöjd förr med ett grafikkort förr, och då blänger jag framförallt på kylningen och drivrutinerna som i detta fallet är klockrena. Kvalité rakt igenom och rå prestanda. Passar mig perfekt för att spela med triplescreen och 3d-jobb för moddandet. Priset bryr jag mig inte så mycket om. Har man ett jobb så är det inte särskilt farligt för en hobby.

Det enda jag har att klaga på är att det inte har en backplate. För det priset så borde det vara en självklarhet. Och att Nvidia fortförande envisar med DVI.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man är jävligt sugen på ett Titan, men det blir nog ingen uppgradering förrän Maxwell släpps. Behöver jag lite extra kraft innan dess så köper jag nog ett till GTX680 och kör SLI.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det finns alltid folk som tycker det är värt pengarna att ha det värsta. Samma mentalitet som hos de som köper supersportbilar (t.ex. Veyron) eller groteskt påkostade ljudanläggningar, m.m.

Tycker inte man kan jämföra supersportbilar med ett titan, skillnaden är att en veyron/high-end ljudanläggning nte följer moores lag, så värdet sänks därför inte med åren, Med det sagt hade jag inte tackat nej till ett titan hehe

Av alla entusiaster som finns är nog datornördar de som får minst valuta för pengarna, man får njuta så. Länge man kan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tycker inte man kan jämföra supersportbilar med ett titan, skillnaden är att en veyron/high-end ljudanläggning nte följer moores lag, så värdet sänks därför inte med åren, Med det sagt hade jag inte tackat nej till ett titan hehe

Av alla entusiaster som finns är nog datornördar de som får minst valuta för pengarna, man får njuta så. Länge man kan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så, men jag tror att andrahandsvärdet är det som spelar minst roll för personer som köper supersportarbilar enbart för att vara värst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tycker inte man kan jämföra supersportbilar med ett titan, skillnaden är att en veyron/high-end ljudanläggning nte följer moores lag, så värdet sänks därför inte med åren, Med det sagt hade jag inte tackat nej till ett titan hehe

Av alla entusiaster som finns är nog datornördar de som får minst valuta för pengarna, man får njuta så. Länge man kan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men å andra sidan är det ganska stor skillnad att lägga hundratusentals kronor på en extren ljudanläggning eller miljontals kronor på en supersportbil - i det perspektivet är niotusen kronor inte så farligt.

Jag köpte ett titan i helgen, fick hem det i tisdags, visst är det mycket pengar men jag uppgraderar inte så ofta och vill helst undvika SLI/crossfire. Det var ett rent "lyxköp" för min del och egentligen ganska onödigt med tanke på att mitt 580 fungerade väldigt bra för det mesta jag spelar fortfarande. Egentligen bara ett fåtal av dom modernaste spelen man inte kan maxa med ett 580. ( Lärdomen av detta för min del är att man skall inte sitta och titta på elektronik-onlinebutiker när man dricker öl )

Fast det gör nytta i brorsans burk då han fick SLI nu.

Vi har ganska likvärdiga datorer i övrigt och jag kan notera att Titan presterar en rätt bra bit bättre än 2x580 i SLI, så prestandan är jag iaf jäkligt nöjd med. Jag lär vara tillfreds med detta ett bra tag, brukar inte uppgradera varje generation som sagt.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

hmm anledningen til at det säljer bra är at många väntat med at köpa långt in på övertid.. Vi förväntade at det skulle komma den prosessorn i gtx 680 egentligen Sen snuvade dom oss på konfekten och satte upp priset för at folk var så dumma at de betalade blodigt för snikmodellen innan...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det finns alltid folk som tycker det är värt pengarna att ha det värsta. Samma mentalitet som hos de som köper supersportbilar (t.ex. Veyron) eller groteskt påkostade ljudanläggningar, m.m.

Ett Titan skulle iofs passa mig rätt bra egentligen, då jag inte vill ha fler än ett grafikkort och gärna slipper alla eventuella problem som kan uppstå med fler än en gpu, och jag spelar i 2560x1440. Men även om jag har råd så ... näh, för låg pris/prestandakvot för mig.

Mot den "stora" skillnaden att Titan blir irrelevant om 1-2 generationer grafikkort. Så det är en dålig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Mot den "stora" skillnaden att Titan blir irrelevant om 1-2 generationer grafikkort. Så det är en dålig jämförelse.

Mentatliteten är likadan: "Jag ska ha det värsta, kosta vad det kosta vill!". Andrahandsvärde och övriga tidsberoende egenskaper är bara bisaker i det sammanhanget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jag köper nytt ca vart 3e år. stort hopp från gtx295 till TItan.
minne,moderkort,cpu,ssd,grafikkort ca 15-16k:-

det blir inte mer än 445kr/månad
vad lägger inte folk på sina mobiler, div TV avgifter (box & korthyra)?
det hela beror ju på hur man tänker & prioriterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Väldigt tråkigt att EVGA inte ens lyckats få hit sin vanliga modell av GTX Titan. Tror det är många som tvingats köpa från ett annat märke pga detta.

Jag köpte min från EVGA:s europe shop den var samma pris som alla andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla som säger att 500 inte är så mycket ska också tänka på att de bara har gjort 10k st i den första batchen Så vi har 5% av alla världens Titaner, och detta är en månad efter lanseringen.

Visa signatur
Permalänk

Misstänker att 499 av de 500 sålda är till medlemmar hos SweC.

Skrivet av Koffe_93:

Tycker fortfarande det är konstigt att folk verkligen vill ge 9000 riksdaler för en GPU som är världens snabbaste singel-GPU, men tycker fortfarande inte att det lär vara värt så mycket för den prestandan. Kanske bara jag

Skrivet av Albinfiskare:

4,5 miljoner kroner på såpass "onödiga" saker

rätt sjukt

De finnes de som betalar 5000:- för att par solglasögon eller 15000:- för en handväska. Medlemskap i en golfklubb kostar oftast över 10000:- per år.
De finnes folk som köper!

Fråga: Vilken är mest prisvärd iPhone 5 32GB för 7000:- eller Titan för 9000:- ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Väldigt tråkigt att EVGA inte ens lyckats få hit sin vanliga modell av GTX Titan. Tror det är många som tvingats köpa från ett annat märke pga detta.

Ett av mina Titan är från EVGA som Inet skickade ut i tisdags på förra veckan. Så nog finns dom allt, men det är antagligen många förbokningar som tömmer lagren direkt när dom får in något. Jag bokade mitt direkt efter att Sweclockers släppte sina test, så det var antagligen första leveransen då.

Men jag blev också trött på att vänta utan att veta när dom skulle komma i lager, så jag kompletterade med ett Gainward veckan innan EVGA äntligen dök upp. EVGA har garanterat mist många kunder pga tunna leveranser. Dom borde nog ha lagt större prio på Sverige.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt eller är intresserad av Titan.

2 680 just the power.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Det är väl inte så konstigt egentligen? Har man sommarjobb och sparar lite av pengarna så ser jag absolut inte hur det kan vara problem att köpa ett TITAN eller en ny cykel eller vad man nu vill lägga pengarna, oavsett om man går på gymnasiet eller studerar.

Har man jobb kanske man lägger pengar på hus, bil eller något annat. Där är tiotusen inte stora pengar

Permalänk
Medlem

Blä, börjar känna ett köpsug men jag sitter ju inte på någon utdaterad hårdvara precis... Äh, får nog passa denna generationen.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Misstänker att 499 av de 500 sålda är till medlemmar hos SweC.

De finnes de som betalar 5000:- för att par solglasögon eller 15000:- för en handväska. Medlemskap i en golfklubb kostar oftast över 10000:- per år.
De finnes folk som köper!

Fråga: Vilken är mest prisvärd iPhone 5 32GB för 7000:- eller Titan för 9000:- ?

Jo, men att jämföra ett grafikkort med en mobiltelefon är ju inte heller allt för bra jämförelse.
"Tvättmaskin eller toalett"
Kan dock vara onödigt att köpa 32GB då 16GB räcker rätt långt
Men som sagt, om ett pris är billigt eller dyrt är ju helt beroende på vad det är man ska köpa.
Kan dock inte förstå hur folk kan lägga ut så mycket pengar på kläder och liknande.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Blir tårögd när folk säger att grafikkort är den sämsta "investering" man kan göra, även bilar skulle vara en bättre investing. Är det något som tappar i värde så är det just bilar. Dock ser jag varken bilar eller grafikkort som en ekonomisk investering.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag köpte Titan för att jag behöver ett kort med mycket minne 6gb är perfekt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Blir tårögd när folk säger att grafikkort är den sämsta "investering" man kan göra, även bilar skulle vara en bättre investing. Är det något som tappar i värde så är det just bilar. Dock ser jag varken bilar eller grafikkort som en ekonomisk investering.

Den bil jag har nu, Toyota Carina II -92, tappar faktiskt i princip ingenting i värde mera så länge den går att besikta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Den bil jag har nu, Toyota Carina II -92, tappar faktiskt i princip ingenting i värde mera så länge den går att besikta.

Jepp! Och min P2 i källarförrådet tappar heller inte i värde. Kanske ökar om 10 År!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

"En klassiker... Jag köper det snabbaste, snabbaste, så håller det några år utan att jag behöver uppgradera"

Jag säger bara - Yeah right!

Grattis till ett CP-bra kort dock. Jag skulle inte ha något emot ett

Känner mig lugn. Första gången det inte gått minst 2 år emellan gfx uppgradering :). Men cpu däremot brukar bli minst varje år, förutom sedan min 3930k och inte ser det ut som det blir en ny detta år heller...

Sen iof kommer det ett riktigt massivt gfx nästa år och jag inte köpt massa annat till datorn, definitivt en stor chans att jag köper. Datorn är trots allt min hobby, istället för bil/dyra resor/osv. Sen är det kul att 9k på dator är knäppt men trimma bilen för 30k, då är det inte samma "uppståndelse". Som jämförelse la jag ner 20k på att trimma min förra MC och ingen ens ryckte till över det

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag hade garanterat köpt ett Titan ifall jag kände att jag var i behov av det. Det är som att säga att alla är idioter som köper en dyrare bil än tex en KIA Cee´d ingen behöver en större bil i en normal familj. Men jag ser ju flertalet bilar på vägarna som är betydligt mer påkostade! Låt folk spendera sina pengar på det dom tycker är kul det skapar tillväxt! 500 kort är över 1 miljon i skattepengar så varför klaga?

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Misstänker att 499 av de 500 sålda är till medlemmar hos SweC.

De finnes de som betalar 5000:- för att par solglasögon eller 15000:- för en handväska. Medlemskap i en golfklubb kostar oftast över 10000:- per år.
De finnes folk som köper!

Fråga: Vilken är mest prisvärd iPhone 5 32GB för 7000:- eller Titan för 9000:- ?

Lätt Titan!!!

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD