Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Civilingenjör i elektronikdesign

Permalänk
Medlem

Civilingenjör i elektronikdesign

Hej!
Jag ska söka in till högkskola nu, ja ska läsa till civilingenjör men vet inte vilken linje, jag har funderat på att läsa Civilingenjör i elektronikdesign.
Men av någon anledning så är de ganska mycket lägre antagningspoäng än de flesta andra civilingenjörs linjerna. Varför är de så? Den verkar ju ganska seriös endå? Det skulle vara trevligt om någon kunde upplysa mig!

// Tack på förhand!

http://www.liu.se/utbildning/program/elektronikdesign?l=sv
http://www.liu.se/utbildning/sokatill/statistik/meritvarde-gr...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n00bking:

Men av någon anledning så är de ganska mycket lägre antagningspoäng än de flesta andra civilingenjörs linjerna. Varför är de så?

Det är ju ett ganska (nåja) nystartat program, så jämfört med till exmpel teknisk fysik är det förmodligen färre som ens känner till att det finns. Och därtill går det i Norrköping som, även om det påstås vara trevligt som studentstad av de redan invigda, kanske inte lockar lika många som mera traditionella orter.

Permalänk

Hur är arbetsmarknaden för denna utbildning?

Min uppfattning är att för en 15år sedan så översvämmades högskolorna med utbildningar inom samma inriktning och arbetsmarknaden var bra, idag har väl mycket elektronikjobb flytt utomlands och det handlar mer om annat såsom testning.

Men samtidigt är detta en civilingenjörsutbildning som stenhårt riktar sig på en sak och då lär man ha betydligt bättre chans på just dessa jobb än andra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Hur är arbetsmarknaden för denna utbildning?

Min uppfattning är att för en 15år sedan så översvämmades högskolorna med utbildningar inom samma inriktning och arbetsmarknaden var bra, idag har väl mycket elektronikjobb flytt utomlands och det handlar mer om annat såsom testning.

Men samtidigt är detta en civilingenjörsutbildning som stenhårt riktar sig på en sak och då lär man ha betydligt bättre chans på just dessa jobb än andra.

Innan IT-kraschen så var intresset enormt och utbildningarna tog in väldigt stora årskullar. Vet att Civilingenjör Elektroteknik på Chalmers och KTH tog in ca 250-270 st. Chalmers tog runt 2009 in ca 80-100 och idag är siffran 60 st för förra läsåret. Intresset föll snabbt efter IT-kraschen och har väl inte repat sig sen dess, dessutom väljer nog många elever andra utbildningar som inte anses lika tuffa och med "hög status".

Så man tar in mycket färre elever på t ex elektroteknik än för 10-12 år sedan. Sen är det ju det stora fläskberget (40-talisterna) som måste gå i pension också.

Generellt sett så säger man att arbetsmarknaden ser ljus ut, men det är främst högskoleingenjörer man brukar tala om. SCB säger att bristen 2030 kommer att vara mellan 30 000-50 000 högskoleingenjörer. Här ser du deras prognos http://www.scb.se/Pages/PressRelease____352389.aspx

Dock skall man nog tänka sig för vilket område man väljer att utbilda sig inom. Elektronik går ju att designa utomlands men tror att konstruktion fortfarande funkar i Sverige.

Jag utbildar mig till Elektroingenjör med inriktning elkraftsteknik. Elkraft är i alla fall svår att flytta utomlands, så hoppas att jag får jobb sen.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Annars kanske teknisk fysik och elektroteknik i Linköping kan vara något?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Innan IT-kraschen så var intresset enormt och utbildningarna tog in väldigt stora årskullar. Vet att Civilingenjör Elektroteknik på Chalmers och KTH tog in ca 250-270 st. Chalmers tog runt 2009 in ca 80-100 och idag är siffran 60 st för förra läsåret. Intresset föll snabbt efter IT-kraschen och har väl inte repat sig sen dess, dessutom väljer nog många elever andra utbildningar som inte anses lika tuffa och med "hög status".

Så man tar in mycket färre elever på t ex elektroteknik än för 10-12 år sedan. Sen är det ju det stora fläskberget (40-talisterna) som måste gå i pension också.

Generellt sett så säger man att arbetsmarknaden ser ljus ut, men det är främst högskoleingenjörer man brukar tala om. SCB säger att bristen 2030 kommer att vara mellan 30 000-50 000 högskoleingenjörer. Här ser du deras prognos http://www.scb.se/Pages/PressRelease____352389.aspx

Dock skall man nog tänka sig för vilket område man väljer att utbilda sig inom. Elektronik går ju att designa utomlands men tror att konstruktion fortfarande funkar i Sverige.

Jag utbildar mig till Elektroingenjör med inriktning elkraftsteknik. Elkraft är i alla fall svår att flytta utomlands, så hoppas att jag får jobb sen.

Läser du elkraft så kommer ABB att jaga dig och kasta jobb efter dig redan innan du är färdig. Det är ju ett rätt trevligt företag också eftersom de ligger i framkant med den tekniska utvecklingen och jobbar på några av världens häftigaste projekt. De har ju en stadig fot i Kina också så de lär knappast skära ner inom den närmsta tiden.

Det lilla jag har sett av elektronikbranschen ser rätt bra ut även i Sverige. Det är fortfarande mest tillverkning man vill slänga utomlands och inte design. Det krävs ju betydligt mindre kompetens att löda komponenter än att designa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren