Källgranskning på nätet, behöver snabba svar!

Permalänk
Medlem

Tjena vet inte riktigt om detta är rätt tråd men har några frågor som jag behöver ha svar på. Skriv även om ni är säkra på om det är sant eller om ni bara tror det.

1. Får vilken bild/film som helst läggas upp på internet?

2. Om jag tar en bild med min egen kamera och sen lägger upp den på facebook eller liknande, är det fortfarande jag som "äger" bilden eller är det någon annan som facebook eller liknande?

3.Om jag tankar ner en bild eller film, får jag då dela detta på andra sidor? (ex. twitter, instagram, facebook, blogg etc)

BLIR SUPER GLAD OM JAG FÅR SNABBA SVAR!

tack på förhand!

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Källkritik är något helt annat Copyright är nog ordet du söker.

Som jag förstått det så ger du Facebook alla rättigheter till bilden om du laddar upp den där. Vet inte om det stämmer dock.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

1.
Om du äger rättigheterna till bilden och den i sig inte är olaglig.

2.
Oftast ger du sida du laddar upp på rätt till bilden.

3.
Om rättighetsinnehavaren godkänner detta.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

1. får och får, det finns väl ingen som kontrollerar internet egentligen?
2. Inte helt 100 men facebooks avtal gör att de får använda bilden i vissa syften.
3. Beror helt på bild/film rättigheter. olika till varje objekt.

Snabba svar!

Visa signatur

i7 2600k @ många Ghz, Tillräckligt med RAM, Asus P8Z68 DELUXE, 2070

Permalänk
Medlem

1. Nej
2. Facebook
3. Nej

Permalänk
Medlem

Behöver dock lite mer grövre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazySwe:

1. får och får, det finns väl ingen som kontrollerar internet egentligen?
2. Inte helt 100 men facebooks avtal gör att de får använda bilden i vissa syften.
3. Beror helt på bild/film rättigheter. olika till varje objekt.

Snabba svar!

1 så det var den där "ingen" som fällde piratebay?

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag gör en undersökning om källgranskning. Jag hade varit tacksam om ni kunde skriva lite kort om det, eller svara på några frågor.

Får man lägga ut vilken bild eller film som helst på internet?

Om jag tar en bild med min egen kamera och sen lägger upp den på facebook eller liknande, är det fortfarande jag som "äger" bilden eller är det någon annan som facebook eller liknande?

Om jag tankar ner en bild eller film, får jag då dela detta på andra sidor? (ex. twitter, instagram, facebook, blogg etc)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beppizh:

2. Om jag tar en bild med min egen kamera och sen lägger upp den på facebook eller liknande, är det fortfarande jag som "äger" bilden eller är det någon annan som facebook eller liknande?

Det är fortfarande du som äger bilden.

Dock står det i användaravtalen att du gett Facebook tillåtelse att använda bilden i t.ex reklamsammanhang utan att be om mera lov eller betala dig för det. Det är vad som ligger bakom att folk säger/tror att de skulle äga dina bilder. Kan tänka mig att andra sidor också har liknande klausuler i sina villkor.

Permalänk
Medlem

Du må äga bilden men du har inte rätt att publicera bilder på folk utan deras godkänande

http://wiki.answers.com/Q/Do_you_need_permission_to_publish_p...

EDIT:
okej, detta kanske var mer min åsikt än faktiskt lagstöd. Det är omoraliskt att publicera bilder på folk utan deras medgivande, speciellt känsliga bilder som festbilder (kanske inte bilden jag vill ge min framtida arbetsgivare).

För Sverige tror jag det följande gäller:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Viktigt att notera är att "Man får inte kränka andra människor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Du må äga bilden men du har inte rätt att publicera bilder på folk utan deras godkänande

Undantaget om det är en känd person, t ex statsministern.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag fårstår det:

1. Bilder/filmer du äger får du lägga upp om de inte är kränkande. Bilder där man känner igen personerna får inte användas i reklamsyfte utan personens godkännande. Du får alltså gå och ta bilder på folk på stan och lägga upp, så länge det inte är reklam eller kränkande alltså.
2. Du äger bilden, men det finns vissa tjänster som förbehåller sig rätten att använda dina bilder som de vill (i reklamsyfte etc.)
3. Inte utan upphovstättsinnehavarens tillåtelse. Du får däremot dela media som du köpt med dina vänner eller familj (privatkopiering).

Permalänk
Skrivet av exodeus:

EDIT:
okej, detta kanske var mer min åsikt än faktiskt lagstöd. Det är omoraliskt att publicera bilder på folk utan deras medgivande, speciellt känsliga bilder som festbilder (kanske inte bilden jag vill ge min framtida arbetsgivare).

För Sverige tror jag det följande gäller:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Viktigt att notera är att "Man får inte kränka andra människor".

Såg att du editerade inlägget men som sagt, man får publicera bilder på andra människor så länge man inte "kränker" eller något liknande. Det är en helt annan sak om man skriver personuppgifter.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Såg att du editerade inlägget men som sagt, man får publicera bilder på andra människor så länge man inte "kränker" eller något liknande. Det är en helt annan sak om man skriver personuppgifter.

Njaej. Bilder är personuppgifter.

Skrivet av http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift:

Räknas ett foto som en personuppgift? Ja, all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter