Intel Pentium fyller 20 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Så han kan fortfarande inte sitta med sin Pentium II som släpptes i Maj 1997 på Swec forum som startade 1999!

Men snälla sluta dryga dig, jag försökte vara ödmjuk mot dig. Men du verkar inte ta till dig vad som är realistiskt och verklighet alls.

Och nä! Jag har inte misstolkat din första post alls (som du dessutom ändrat/redigerat ca 3-5 gånger för att det ska ligga rätt i din mun) Lite mer forumvett får man ju be om!!

3-4 år är tvärtom, det är jättelång tid!! Om man är en entusiast! Att sitta på LGA775 idag är lite som att jag skulle sitta kvar på min AM2 rigg, och missa alla fördelar. Inte en chans att jag vill det. Och jag är inte bortskämd alls.

Vad har jag ändrat 3-5 gånger?! Jag har gjort en enda ändring på en sak och det är när PIII lanserades, först skrev jag hösten 1998, men ändrade det till februari 1999 eftersom det var då den kom ut i handel, den presenterades bara hösten 1998.

Entusiast eller inte, 3-4 år är inte alls lång tid, finns inte jätte mycket mindre du inte kan göra med en 3-4 år gammal dator mot en ny, bara du som inbillar dig det, så bortskämd är du allt i så fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Kanske borde dra igång min gamla 266Mhz burk med hela 2GB hårddisk och för tiden ofantliga 32MB grafikminne igen bara på skoj. Nypris? Blygsamma 24.000 kr om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vad har jag ändrat 3-5 gånger?! Jag har gjort en enda ändring på en sak och det är när PIII lanserades, först skrev jag hösten 1998, men ändrade det till februari 1999 eftersom det var då den kom ut i handel, den presenterades bara hösten 1998.

Entusiast eller inte, 3-4 år är inte alls lång tid, finns inte jätte mycket mindre du inte kan göra med en 3-4 år gammal dator mot en ny, bara du som inbillar dig det, så bortskämd är du allt i så fall

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, jag jobbar själv samman all min hårdvara Med väldigt mycket svett. Så det du skriver att jag är bortskämd, får en liten känsla att du inte ens vet vad det betyder

Vad jag gör mina pengar är helt upp till mig, vill jag köpa en röd penna för 35 000kr fine. jag har själv betalt för den.
En tonåring som får den röda pennan av pappa rätt av, han är bortskämd!

Den som tjänar sina egna pengar har rätt att köpa vad den vill. det är inte att vara bortskämd.

Och, jag inbillar mig inte att jag får en massa fördelar med en helt ny plattform, jag får verkligen det!!
Vad man får, kan du själv ta reda på om du är villig att lära dig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

3-4 år är tvärtom, det är jättelång tid!! Om man är en entusiast! Att sitta på LGA775 idag är lite som att jag skulle sitta kvar på min AM2 rigg, och missa alla fördelar. Inte en chans att jag vill det. Och jag är inte bortskämd alls.

Med lite perspektiv finns det nog ändå skillnader i hur stora prestandavinsterna har varit:

- i de gamla 90-tals tiderna var hårdvaran för dyr och nyttan/nöjet för lågt för att tala om en stor konsumentmarknad där gemene man uppgraderade sina datorer regelbundet

- en bit in på 2000-talet börjar det ta mer snurr och DIY eran kom att anammas av fler än nördar, och med fallande hårdvarupriser började också prestandaförtjänsterna bli avsevärt större, samtidigt som mjukvaran redan var mer tungdriven

- under senare år har vi nått någon typ av vattendelare där få frånsett hardcore gamers (+ applikationer för tunga beräkningar t ex videorendering, men det är troligen en än mindre konsumentgrupp) vinner särskilt mycket på diverse uppgraderingar (att gå från HDD till SSD är troligtvis den enskilt mest märkbara uppgraderingen för konsumentmarknaden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Nä, jag jobbar själv samman all min hårdvara Med väldigt mycket svett. Så det du skriver att jag är bortskämd, får en liten känsla att du inte ens vet vad det betyder

Vad jag gör mina pengar är helt upp till mig, vill jag köpa en röd penna för 35 000kr fine. jag har själv betalt för den.
En tonåring som får den röda pennan av pappa rätt av, han är bortskämd!

Den som tjänar sina egna pengar har rätt att köpa vad den vill. det är inte att vara bortskämd.

Och, jag inbillar mig inte att jag får en massa fördelar med en helt ny plattform, jag får verkligen det!!
Vad man får, kan du själv ta reda på om du är villig att lära dig.

Med bortskämd menar jag inte att någon annan köper delarna åt dig, det finns många fler sätt att bli bortskämd på, som t.ex skulle jag inte kunna gå från fiber till ADSL igen, för man har skämt bort sig med hastigheten i fiber etc.

Absolut är det upp till dig vad du gör med dina pengar, men vad exakt är det jag går miste om med en 3-4 år gammal rigg, jag hittar absolut ingenting

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av lanbonden:

Dock fanns det ju en tid (kort men ändå) när AMD faktiskt var bättre

AMD:s stora problem på den tiden var, tvärtemot vad benchmarknördar tror, inte prestanda utan att plattformarna var riktigt usla, drogs med kompatibilitetsproblem och en uppsjö andra bekymmer. Folk verkar förträngt hur kassa VIA, ALI, SIS och gänget var på att tillverka styrkretsar. Moderkortstillverkarna hjälpte inte heller till utan gjorde huvudsakligen halvtaskiga budgetmodeller för AMD.

Detta avskräckte särskilt systembyggare/OEM-tillverkare från att använda AMD-processorer. Vill minnas helt bisarra RMA-siffror för vissa modeller. Fanns moderkort från bland annat Epox med en RMA-rate uppemot 50 procent.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Grattis Pentium

Skrivet av Dr.Mabuse:

[...]You think your Commodore 64 is really neato

Min (begagnade) Commodore 64 var neato.

Min första PC:
AMD 486 DX2 66MHz
4MB RAM
1MB VESA grafik
420MB HDD
Dos 6.22
Windows 3.11 WFW
>> MULTIMEDIA PAKET <<
SoundBlaster 16
Double speed CD-ROM

Skrivet av Toye666:

Min första Pentium var en Pentium OverDrive 83 MHz som man satte i sin 486 dator. Det blev en jäkla prestanda skillnad mot en 486.

Datorn ovan uppgraderades med just en Pentium Overdrive 83MHz.
Jag körde även en del olika minneskonfigurationer som slutade med 32MB RAM som datorn sen hade så länge jag fortfarande använde den.
Pentium Overdrive 83 MHz var generellt snabbare än 486 DX2 66MHz. Vissa spel hade också en koll vad man hade för hårdvara och med Overdriven kunde jag köra 'Pentium spel' som inte gick att köra på en 486:a, oavsett hur snabb 486:a man hade.
Men "jäkla prestanda skillnad" tyckte jag inte att det blev. Hade kanske tyckt det om jag hade haft en 33MHz 486:a, men från 66MHz så var skillnaden lite för liten, speciellt med tanke på att overdriven var ganska dyr har jag för mig.
Däremot gav minnesuppgraderingarna mycket extra prestanda, åtminstone upp till 16MB. Uppgraderingen till 32MB gav inte lika mycket.
(Windows 95 fungerade dåligt på den datorn, så jag körde Dos + Win 3.11 nästan hela datorns liv)

Sen blev det:
Pentium 133MHz
32MB RAM (uppgraderades någon månad senare till 64MB)
8MB Matrox Millenium
SoundBlaster AWE 64 Gold

Ett spel jag tyckte var kul på den tiden var Interstate 76. Var t.o.m. med i en klan ett tag.
På 486:an gick det att köra, men det var gränsfall på spelbart, troligtvis under 20fps.
På Pentium 133MHz så flöt det så mycket bättre

Sålde Pentium 133 processorn och köpte en Pentium MMX 233MHz som fungerade på samma moderkort.
Det var också en stor uppgradering...

Det är den datorn jag använder fortfarande.

Nej det är den inte. Men jag har faktiskt fortfarande den kvar.
Uppgraderad till 128MB, 3st nätverkskort och bytte till lite större (60mm) kylfläns och en tystare fläkt och körde som router i flera år.

Nu var det länge sen jag använde den. Har ingen direkt nytta av den, men har svårt att kasta den också.

Permalänk
Medlem

Kommer direkt att tänka på denna, som dessutom var den alldeles första mp3-filen som landade på min egen Pentium. Självklart från en 3,5"-diskett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Med lite perspektiv finns det nog ändå skillnader i hur stora prestandavinsterna har varit:

- i de gamla 90-tals tiderna var hårdvaran för dyr och nyttan/nöjet för lågt för att tala om en stor konsumentmarknad där gemene man uppgraderade sina datorer regelbundet

- en bit in på 2000-talet börjar det ta mer snurr och DIY eran kom att anammas av fler än nördar, och med fallande hårdvarupriser började också prestandaförtjänsterna bli avsevärt större, samtidigt som mjukvaran redan var mer tungdriven

- under senare år har vi nått någon typ av vattendelare där få frånsett hardcore gamers (+ applikationer för tunga beräkningar t ex videorendering, men det är troligen en än mindre konsumentgrupp) vinner särskilt mycket på diverse uppgraderingar (att gå från HDD till SSD är troligtvis den enskilt mest märkbara uppgraderingen för konsumentmarknaden)

Du har helt rätt i det du skriver!

Men prestandavinsterna är ändå väldigt stora om man inte tänker på "ren prestandavinst"

Låt mig förklara:

DDR2 eller DDR3 ?

USB 2,0 eller USB 3,0 ?

Sata 1,5 eller 6.0 ?

BIOS eller UEFI ?

etc etc

valet att uppgradera är inte alltid MHz man får så mycket mer än det.

Edit in /

Skrivet av Justbecause:

Med bortskämd menar jag inte att någon annan köper delarna åt dig, det finns många fler sätt att bli bortskämd på, som t.ex skulle jag inte kunna gå från fiber till ADSL igen, för man har skämt bort sig med hastigheten i fiber etc.

Absolut är det upp till dig vad du gör med dina pengar, men vad exakt är det jag går miste om med en 3-4 år gammal rigg, jag hittar absolut ingenting

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

AMD stora problem på den tiden var, tvärtemot vad benchmarknördar tror, inte prestanda utan att plattformarna var riktigt usla, drogs med kompatibilitetsproblem och en uppsjö andra bekymmer. Folk verkar förträngt hur kassa VIA, ALI och gänget var på att tillverka styrkretsar som faktiskt fungerade. Moderkortstillverkarna hjälpte inte heller till utan gjorde huvudsakligen halvtaskiga budgetmodeller för AMD.

Detta avskräckte särskilt systembyggare/OEM-tillverkare från att använda AMD-processorer. Vill minnas helt bisarra RMA-siffror för vissa modeller. Fanns moderkort från bland annat Epox med en RMA-rate uppemot 50 procent.

Fast vore det inte för AMD skulle vi sitta på Pentium 47 supergigahertzmeganetburstgimpedition idag. AMD Opteron/Athlon tvingade Intel att gå framåt i utvecklingen.

Just my 2 cents som det heter.

Permalänk
Medlem

Grattis Pentium

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Du har helt rätt i det du skriver!

Men prestandavinsterna är ändå väldigt stora om man inte tänker på "ren prestandavinst"

Låt mig förklara:

DDR2 eller DDR3 ?

USB 2,0 eller USB 3,0 ?

Sata 1,5 eller 6.0 ?

BIOS eller UEFI ?

etc etc

valet att uppgradera är inte alltid MHz man får så mycket mer än det.

Edit in /

Måste faktiskt säga att den enda fördel jag hittar i den listan är att DDR3 är billigare än DDR2 ifall jag vill ha mer RAM, resten är inga direkta fördelar (heller inga nackdelar), du har inte så stor märkbar skillnad i hastighet på SATA 2 (som för övrigt är 3,0) vs SATA 3 som du vill få det att tro, BIOS vs UEFI är helt obetydligt

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Gillar reklamen om pentium.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Måste faktiskt säga att den enda fördel jag hittar i den listan är att DDR3 är billigare än DDR2 ifall jag vill ha mer RAM, resten är inga direkta fördelar (heller inga nackdelar), du har inte så stor märkbar skillnad i hastighet på SATA 2 (som för övrigt är 3,0) vs SATA 3 som du vill få det att tro, BIOS vs UEFI är helt obetydligt

Men det är ju som jag skrivit från början. Vi prioriterar olika.

Du ser inga fördelar förutom DDR3, för att det är billigare Jag ser hastigheten.

Jag ser en väldigt stor fördel med SATA gränssnittet t e x. Då jag flyttar väldigt mycket data till/från hårdiskar. Istället för att vänta 40min, tar det 20 min.

Och termen är: (i Gbit/s skriver man till dom som man tror har koll)

SATA 1,5 Gbit/s Sata 1

SATA 3,0 Gbit/s Sata 2

SATA 6,0 Gbit/s Sata 3

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Vad har jag ändrat 3-5 gånger?! Jag har gjort en enda ändring på en sak och det är när PIII lanserades, först skrev jag hösten 1998, men ändrade det till februari 1999 eftersom det var då den kom ut i handel, den presenterades bara hösten 1998.

Entusiast eller inte, 3-4 år är inte alls lång tid, finns inte jätte mycket mindre du inte kan göra med en 3-4 år gammal dator mot en ny, bara du som inbillar dig det, så bortskämd är du allt i så fall

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är man bortskämd om man köper delarna själv? Bitter för att du inte har råd med nya komponenter eller vad är det frågan om?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

AthlonXP och Thunderbird var riktiga skit CPU'er, så jag vet inte vilka du menar som var bättre under tid tidsperiorden

Skickades från m.sweclockers.com

Är du på riktigt eller? dom var självkalra val framför p3or och p4or enda tills northwood 800 kom, sluta trolla tack.

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp, ca 6 månader.

Då AMD släppte Athlon Classic i juni 1999 låg de långt före Intel i prestanda. Intel kontrade så småningom med P3 Coppermine men den var inte snabbare än Athlon på det stora hela utan snarare ganska jämbördig. Då AMD släppte Thunderbird drog de ifrån igen och inte ens de första Pentium 4 kunde stå sig mot AMD. Så småningom kom Pentium 4 ikapp och på slutet var de snabbare än AMDs motsvarighet Athlon XP men det varade inte länge utan år 2003 släppte AMD Athlon64 och Intel halkade efter igen, kanske inte så mycket i början då de första Athlon64 FX använder sig av ECC minnen. Sen låg AMD före några år till Intel släppte Core arkitekturen. AMD låg med andra ord före Intel största delen av tiden mellan 1999-2006.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

http://www.anandtech.com/show/661

http://www.anandtech.com/show/1517

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Polarn köpte en P-90, sen skulle jag vara värre såklart och köpte en P-166, min första PC :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Hur är man bortskämd om man köper delarna själv? Bitter för att du inte har råd med nya komponenter eller vad är det frågan om?

Läste du över huvud taget vad jag skrev om att vara bortskämd, börja där

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Läste du över huvud taget vad jag skrev om att vara bortskämd, börja där

Läste du överhuvudtaget vad du skrev själv Börja du där istället! Så slipper du få en massa citat hela tiden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Läste du över huvud taget vad jag skrev om att vara bortskämd, börja där

Vet vad du tror att bortskämd definieras som men det ändrar inte det faktum att man inte är bortskämd i dess riktiga bemärkelse när man köper sin komponenter själv. Att påpeka att andra är bortskämda för att de har råd att byta ut sina komponenter och väljer att göra det inom 2 år efter varandra är ohyfsat och får en att tro att du bara är bitter. Har själv inte ekonomin att byta ut mina datordelar så fort en ny generation kommer ut men för det så försöker jag inte trycka ner andra och kalla dem bortskämda för att andra har råd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Riktigt kul nyhet! Grattis Pentium!

Fick för mig att starta en gammal älsklings maskin idag.. En Compaq Armada 1750 med en Intel Pentium II på 233MHz.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Vet vad du tror att bortskämd definieras som men det ändrar inte det faktum att man inte är bortskämd i dess riktiga bemärkelse när man köper sin komponenter själv. Att påpeka att andra är bortskämda för att de har råd att byta ut sina komponenter och väljer att göra det inom 2 år efter varandra är ohyfsat och får en att tro att du bara är bitter. Har själv inte ekonomin att byta ut mina datordelar så fort en ny generation kommer ut men för det så försöker jag inte trycka ner andra och kalla dem bortskämda för att andra har råd.

Du vet uppenbarligen inte vad som menas med att skämma bort sig själv

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Du vet uppenbarligen inte vad som menas med att skämma bort sig själv

Jag är fullt medveten om vad det innebär att skämma bort sig själv. Däremot förstår jag inte varför du är tvungen att använda det som någon form av förolämpning. Det är inget fel att skämma bort sig själv. Det är oftast ganska nyttigt. Men du är väl en av dessa personer som vill att andra ska leva spartanskt för att du själv gör det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuruX:

Serien som följde hos AMD var de första XP-processorerna. Thoroughbred tror jag att namnet var. Här började de märkas med 2000+ i hastighet. Det hela berodde på att Intel hade lyckats skrämma upp farten i sina processorer och eftersom att MHz var det enda som räknades var AMD tvungna att hitta på något för att kunna marknadsföra sig. En processor som var märkt med 2000+ låga kanske någonstans runt 1700Mhz i faktiskt hastighet, men prestandan var likvärdig en Intel på 2Ghz. AMD förnekade självklart att deras egen märkning hade någon som helst relation till Intel, men det var ju rent skitsnack.

Så det fanns faktiskt en tid när AMD producerade mer prestanda per klockcykel, än Intel. Förhållandena var mer eller mindre helt omvända mot idag. Jag vill minnas att detta varade ett år eller två, men jag kan ha fel. Sex månader känns lite väl kort i alla fall, om det nu spelar nån som helst roll.

Pentium 4 fanns i lägre än 2GHz och Athlon XP med lägre än 2000+
Om det var Pentium 4 1.4GHz eller 1.3GHz som var de långsammaste Pentium 4.
Då var det Willamette kärna, Socket 423 och vanligtvis Rambus minnen.

Snabbaste Athlon var 1400MHz (Pre Athlon XP Athlons)
Sen kom Athlon XP med PR ratings från 1500+
Exempelvis hade en Athlon XP 1600+ 1400MHz som standardklockfrekvens.

Athlon XP var definitiv snabbare per MHz (bättre IPC) än Pentium 4. Athlon XP var ett starkt kort mot Willamette Pentium 4:orna.
Sen kom Pentium 4 Northwood med Socket 478, mer L2 cache, vanligtvis DDR minne, Dual channel DDR kom efter ett tag, högre FSB och snabbaste Northwood "B" samt alla(?) Northwood "C" hade HyperThreading.
AMD tryckte också ut snabbare Athlon XP modeller. Men IMO var AMD lite entusiastiska med sin PR Rating och höjde PR ratingen mer än prestandan.

Innan jag själv köpte en Pentium 4 Northwood "C" 3.2GHz så läste jag tester där den jämfördes mot Athlon XP 3200+ kanske var något test XP hängde med men den övergripande bilden var ganska enig om att XP helt enkelt inte hängde med.
Har för mig att Athlon XP 3200+ bara kördes i 2200MHz och hade man jämfört den med en P4 2,2GHz så var den mycket snabbare. Men de flesta testerna var eniga om att Pentium 4 3.2GHz var snabbare och då blev det en sån för mig.
Har för mig att XP var billigare, så möjligt att det hade varit bättre prestanda/krona. Men P4:an var snabbare absolut sett och jag var nöjd med mitt köp.

Sen kom Pentium 4 Prescott som hade större men långsammare L2 cache och högre strömförbrukning utan bättre prestanda (tidiga revisionerna)
Athlon XP hade redan bättre IPC mot Pentium 4. Men AMD kom med Athlon 64 som hade ännu bättre IPC.
När Intel redan hade 3.4GHz Pentium 4:or så närmade de sig slutet av vad de kunde göra med Pentium 4:or utan att strömförbrukningen skulle sticka iväg eller omdesigna procecssorerna. Dessutom verkade de ovilliga att släppa en 4GHz Pentium 4 även om de hade kunnat. De ville väl minska chocken av att deras nästa processorserie körs i lägre klockfrekvens.
AMD kunde däremot fortsätta att öka och hade inga problem att tävla mot 3Ghz+ Pentium 4:or.

Tittar man på servrar och workstations med 2 eller fler processorer var också skalbarheten hos Opteron mycket bättre än hos Pentium 4 baserade Xeon.
Synd bara att många företag knappt hann inse det innan Core 2 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så om jag väljer att betala för min egen Dator.. hur är jag bortskämd? Skämmer jag bort mig själv då?

Det är väl trevligt om du kan 'skämma bort dig själv' litegrann. Lyxa till det med att unna dig sånt som du vill ha/göra även om du inte behöver.
Alltid kul att köpa/göra något som man sett fram emot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Det är väl trevligt om du kan 'skämma bort dig själv' litegrann. Lyxa till det med att unna dig sånt som du vill ha/göra även om du inte behöver.
Alltid kul att köpa/göra något som man sett fram emot.

Exakt. Att skämma bort sig då och då är det inget fel på men ska man tro vissa så verkar det höra hemma i den sjunde ringen av helvetet..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Tittar man på servrar och workstations med 2 eller fler processorer var också skalbarheten hos Opteron mycket bättre än hos Pentium 4 baserade Xeon.
Synd bara att många företag knappt hann inse det innan Core 2 kom.

De som byggde system för HPC (High Performance Computing) insåg detta och AMD hade faktiskt en riktigt stor andel av denna marknad där volymerna må vara små men marginalerna är rejäla. Tyvärr valde AMD att helt ignorerar denna marknad när man skapade Bulldozer-designen som inte alls har lika bra flyttalsprestanda per server-chip (relativt konkurrenterna) som de äldre K8 och K10 baserade kärnorna hade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

AMD var väl "bättre" under större delen av Netburst-tiden?

Om jag inte minns fel så började det redan innan med Athlon-processorerna (vad som nu tydligen kallas Classic, dvs innan Thunderbird), även om de utvecklade värme som ett kärnkraftverk för sin tid. Ska man tro Wikipedia så vann den över P3 i samtliga benchmarks. Jag minns också hur Thunderbird tävlade mot tidiga P4or.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De som byggde system för HPC (High Performance Computing) insåg detta och AMD hade faktiskt en riktigt stor andel av denna marknad där volymerna må vara små men marginalerna är rejäla. Tyvärr valde AMD att helt ignorerar denna marknad när man skapade Bulldozer-designen som inte alls har lika bra flyttalsprestanda per server-chip (relativt konkurrenterna) som de äldre K8 och K10 baserade kärnorna hade.

Generellt fick jag uppfattningen från den tiden att många företag var ganska sega på att inse att både vanliga Athlon 64 och Opteron var bättre alternativ än Pentium 4 och Xeon.
Om fler hade varit lite mer alerta och gjort sina nyinköp med AMD processorer istället för Intel så borde AMD fått en del extra klirr i kassan och kanske hade det gjort nytta när de ska utveckla uppföljare. Kanske hade AMD kunnat använda det momentum och även idag vara en starkare konkurrent mot Intel än vad de är.

Kändes som AMD bara började få upp farten försäljningsmässigt innan det var dags att växla vidare mot nyare generationer. Det tycker jag är synd. Kanske inte hade gjort någon skillnad, eller så kanske det hade gjort det. Kan man bara spekulera i. Men hade varit kul att se lite jämnare konkurrens, både produkt och försäljningsmässigt.