Felaktig införsäljning

Permalänk
Medlem

Felaktig införsäljning

Hej!

Var idag inne i en butik och skulle köpa en CPU-fläkt. Sade att jag hört en del gott om Noctua och ville byta stock-fläkten mot en tystare variant. Fick tipset att köpa Antec Kühler 620 H20 då den skulle vara betydligt tystare än fläkten jag redan hade i och enl. säljaren skulle passa bättre i mitt chassi. Sagt och gjort köpte jag kylaren och kopplade in den. Insåg ganska direkt att den var BETYDLIGT mer högljudd än fläkten jag redan hade och monterade ut den igen.

Nu till själva frågan:

Kylpastan är ju förvisso förbrukad, men har jag ändå rätt att lämna tillbaka varan pga felaktig införsäljning? Kylaren var betydligt mer högljudd än stock-kylaren till Intel i7 3770S - som jag ju ville ha sänkt volym ifrån från början. Jag känner mig minst sagt lurad på mina 500 spänn.

Åsikter om att köpa en vara utan att först googla runt osv undanbedes.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem

Det är väl en PWM fläkt på den? Har du ställt in att den ska gå i silentmode i Bios eller nåt fläktprogram? Annars blåser den ju för fullt och då låter det rejält.

Men som svar på din fråga så tror jag inte att du kan kräva nån rätt att få lämna tillbaka den då den faktiskt ÄR tystare än en standardfläkt på samma varvtal så säljaren har inte givit dig fel info. Handlar mest om goodwill från butiken isåfall. Du kan ju alltid rengöra den, packa den fint och sen lämna tillbaka den om de har öppet köp. Kanske säger de inget.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kraeks:

Hej!

Var idag inne i en butik och skulle köpa en CPU-fläkt. Sade att jag hört en del gott om Noctua och ville byta stock-fläkten mot en tystare variant. Fick tipset att köpa Antec Kühler 620 H20 då den skulle vara betydligt tystare än fläkten jag redan hade i och enl. säljaren skulle passa bättre i mitt chassi. Sagt och gjort köpte jag kylaren och kopplade in den. Insåg ganska direkt att den var BETYDLIGT mer högljudd än fläkten jag redan hade och monterade ut den igen.

Nu till själva frågan:

Kylpastan är ju förvisso förbrukad, men har jag ändå rätt att lämna tillbaka varan pga felaktig införsäljning? Kylaren var betydligt mer högljudd än stock-kylaren till Intel i7 3770S - som jag ju ville ha sänkt volym ifrån från början. Jag känner mig minst sagt lurad på mina 500 spänn.

Åsikter om att köpa en vara utan att först googla runt osv undanbedes.

Varför tar du inte bara och skaffar dig ett par noctua fläktar och sätter på radiatorn? Det som låter är budgetfläktarna som kommer med. Byt ut dessa sedan så kommer du att märka att det är en enorm skillnad från stock-fläkt. Att du skulle få byta en fullt fungerande vara vars förpackning har bryts tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är väl en PWM fläkt på den? Har du ställt in att den ska gå i silentmode i Bios eller nåt fläktprogram? Annars blåser den ju för fullt och då låter det rejält.

Men som svar på din fråga så tror jag inte att du kan kräva nån rätt att få lämna tillbaka den då den faktiskt ÄR tystare än en standardfläkt på samma varvtal så säljaren har inte givit dig fel info. Handlar mest om goodwill från butiken isåfall. Du kan ju alltid rengöra den, packa den fint och sen lämna tillbaka den om de har öppet köp. Kanske säger de inget.

Icke PWM. 3-pins och 100% RPM hela vägen så det där om samma db på samma varvtal håller ju inte riktigt då jag inte kan modulera det. Antec Kühler H2O 620 ligger på över 40db i 100% rpm vilket jag inte upplever att stockfläkten gjorde, snarare kring hälften.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraeks:

Icke PWM. 3-pins och 100% RPM hela vägen så det där om samma db på samma varvtal håller ju inte riktigt då jag inte kan modulera det. Antec Kühler H2O 620 ligger på över 40db i 100% rpm vilket jag inte upplever att stockfläkten gjorde, snarare kring hälften.

Ditt moderkort kan säkert spänningsstyra med 3 pinnars. In och kolla efter inställningar i BIOS.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

I butik har du ingen lagstadgad ångerrätt.
3-pins är inget hinder för varvtalsstyrning, dock blir det inte via PWM, utan med spänningsändring. Får du ingen styrning har du kopplat fel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har den varianten som heter 920 jag har stock fläktar och dem kan jag styra med programmet (skivan) som nedföljde, kolla så du har kopplat allt rätt!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

köpa några bra tysta fläktar för radiatorer och va göad antwcen kyler bra och tyst om man vill.. vem vet du kanske till och med har så bra luftflöde i din dator att du kan köra utan fläkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Entusiast

Rent tekniskt sett har du laglig rätt att reklamera den och häva köpet då den inte uppfyller det som säljaren lovade. Fast det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt. Eftersom det var muntligt blir det svårt att bevisa vad säljaren lovat och även om köparen har fördel rent tekniskt sett i den här typen av fall så ska det antingen upp i ARN eller domstol för att man ska ha någon nytta av det. Så gå till butiken och förklara lugnt och sansat att du känner dig lurad och att fläkten inte uppfyller vad de lovat eftersom den är betydligt med högljudd än den du redan har. Krånglar de kan du hänvisa till 16e paragrafen i konsumentköplagen.

Edit: såg att jag skrev fel, det är köparen som har fördel i konsumenträttsliga fall.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla! Ska gå dit idag och prata med dem på lunchen. Återkommer med hur det gick.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)

Permalänk
Medlem

Var inga problem. Fick lämna tillbaka den rätt upp och ner. Bra service från Alina Systems med andra ord.

Visa signatur

ASUS U36SD-RX366V | BitFenix Prodigy | ASUS P8H77-I mITX | Be Quiet! Pure Power L8 530W 80+ | Intel Core i7 3770S 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Intel 335 SSD 240 Gb | Corsair CL11 1600Mhz XMS3 2x8192Mb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Netgear ReadyNas Duo V2 | Raspberry Pi Model B | AppleTv 2nd Gen (JB:ed)