Hjälp med överklockning av GeForce GTX580!

Permalänk

Hjälp med överklockning av GeForce GTX580!

Hallå kära vänner!

Det är så här att jag är ny inom överklockning. Jag skulle behöva hjälp att överklocka ett Nvidia GeForce GTX580(3fläktar) då jag vill uppnå mer FPS i spel som är krävande.
Någon som kan guida en noob som mig?
Samt, vilket/vilka program ska jag använda?

Tack för svar!

Permalänk

JAg brukar använda MSI Afterburner.

Kolla lite vad som är normala överklockningar på ditt kort. Läs på vilka program som används för att testa om din klock är stabil.

Står mycket här på swec.

Det gäller t.ex. att veta vilket GTX 580 du har och inte bara 3 fläktar.

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Han har säkert ett windforce kort?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Yes jag har ett Windforce kort

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

JAg brukar använda MSI Afterburner.

Kolla lite vad som är normala överklockningar på ditt kort. Läs på vilka program som används för att testa om din klock är stabil.

Står mycket här på swec.

Det gäller t.ex. att veta vilket GTX 580 du har och inte bara 3 fläktar.

MVH

Yes. Jag har letat runt på nån guide men hittar inget som passar just mig. Mitt enda syfte med detta kort är att överklocka det så att jag får ut mer FPS i spel.

Sen ber jag om ursäkt för min ytters dåliga beskrivning. Jag är ganska ny här och har aldrig överklockat förut.
Men tack, jag ska leta runt på forumet här och se ifall jag kan hitta något. Jag antog bara att det skulle gå snabbare ifall nån erfaren kunde hjälpa mig här så att jag slipper leta runt.. Hehe

Permalänk
Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Furmark vet jag har varit ett populärt program att mäta temps på men har för mig att vissa avråder.

Ungine Heaven brukar jag personligen köra för temp och benchmark.

GPU-Z - visar klocks m.m

3D Mark Vantage - Benchmark, temps

MSI Afterburner - Vanligt porgram för att klocka grafikkort.

Vad jag kommer på.

Glöm inte att uppdatera drivisarna till kortet till nyaste. www.nvidia.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Furmark vet jag har varit ett populärt program att mäta temps på men har för mig att vissa avråder.

Ungine Heaven brukar jag personligen köra för temp och benchmark.

GPU-Z - visar klocks m.m

3D Mark Vantage - Benchmark, temps

MSI Afterburner - Vanligt porgram för att klocka grafikkort.

Vad jag kommer på.

Tackar!
Nu undrar jag bara hur man överklockar på MSI Afterburner. Kan du hjälpa mig med det?

Permalänk
Skrivet av Babakunde:

Tackar!
Nu undrar jag bara hur man överklockar på MSI Afterburner. Kan du hjälpa mig med det?

Tyvärr är inte mycket av en klockare själv och vet ej hur det funkar med ett 580.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ganska simpelt att klocka hederliga 580, bara dra upp coren i steg om 50Mhz och sen testa i div. benchmarks och spel tills det crashar eller ger pixelfel, då drar du ner 25-50Mhz då detta är ditt max, sen samma med minnet till du hittar dit max.
Finns ingen mening att testa furmark då 500 serien har embryot till GPU boost på Keplar och känner av furmark och hindrar dig från att bränna sönder kortet då det maxbelastar kortet på sätt spel aldrig gör och spärren i kortet aktiveras.
Klockar du för mycket så sjunker poängen i 3dmark.
Är 1000ggr enklare på fermi än keplar som kräver 1000:tals test innan det kan anses stabilt pga dynamiska klocken på keplar.