Intel förbereder NUC med Core i5 och Haswell

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder NUC med Core i5 och Haswell

Den som inte nöjer sig med Intel Core i3 kan se fram emot både Core i5 och kommande Haswell i framtida modeller för formfaktorn Next Unit of Computing.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Jacob Fanboy

Precis den nyheten jag har väntat på!

Permalänk
Medlem

Kan ingen ta och stoppa in en strömsnål laptopgrafikkrets från amd eller nvidia så man får vettiga drivare och alla hdljud så köper jag en till htpc!

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Lenovo har ju sin M92P i nästan samma storlek
Med USB3 mm

http://www.theverge.com/products/thinkcentre-m92p/5602

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

mer OMFFF som sagt.....

Permalänk

Riktigt bra! Undra om AMD har någon motsvarighet på gång.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daniel86:

Kan ingen ta och stoppa in en strömsnål laptopgrafikkrets från amd eller nvidia så man får vettiga drivare och alla hdljud så köper jag en till htpc!

Precis vad jag satt och tänkte på. Det räcker ju med någon av de klenaste varianterna.

Skrivet av foxzox7:

mer OMFFF som sagt.....

Menade du OMGICBHSIIFF*?

*Oh My God I Can't Believe How Small It Is Form Factor

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väldigt väntat och också väldigt efterlängtat! Haswell passar perfekt till detta.

Permalänk
Medlem

För de som inte spelar eller arbetar med gpu krävande uppgifter är dessa grymma båda prestanda mässigt och designmässigt väldigt smidigt att bara skruva fast underbordet eller ha bakom skärmen och tillsammans med denna uppgradering blir de inte sämre!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Moderkort på 10 x 10 centimeter med mer kraft under huven, kan man ju hitta på en massa roliga användningsområde med

NUC I Love You.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Gammal video... Jag har inget emot att samma video publiceras flera gånger men datumet under vilseleder.

Eller är det bara jag som automatiskt startar alla videos i nyheter?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem

Den viktigaste frågan är dock om lådan kommer att spela upp jingeln varje gång den öppnas.

Visa signatur

Meow

Permalänk

Haswell är LGA1150 sockel om jag har rätt, när borde de nya moderkorten komma ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commandment:

Haswell är LGA1150 sockel om jag har rätt, när borde de nya moderkorten komma ut?

in mot sommaren hade jag för mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daniel86:

Kan ingen ta och stoppa in en strömsnål laptopgrafikkrets från amd eller nvidia så man får vettiga drivare och alla hdljud så köper jag en till htpc!

Självklart inte eftersom AMd ligger generationer efter och inte är framstående på något område.

Permalänk

Blir intressant med Haswell-grafiken i en sån liten låda

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

i5 har väll inte HT? :S
Eller räknar de 2*2=4=i5?

Skrivet av ubbe1:

Självklart inte eftersom AMd ligger generationer efter och inte är framstående på något område.

Va?
Bara för att AMD inte har prollar som spöar Intel är de inte flera gen. efter.
På grafikfronten är de lite lägre fram, o alla som äger en PC köper inte det bästa som finns bara för o få längre e-penis.
För en slösurfare/förälder/pensionär gör det absolut ingen skillnad om det står AMD eller Intel på prollen, de behöver ändå inte ens hälften av kraften de köper.
Alla är inte übergeeks, och även bland "oss" är det skiljda meningar så sluta va fanboy

Permalänk
Medlem

Köpte en I3:a som kontorsdator, mycket nöjd med storlek och prestanda

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd

Ska dom inte släppa en med Core i7?

Permalänk
Medlem

Ni som längtat efter I5, vad är det I3:an inte duger till?
Är enbart nyfiken för man har väl knappast en NUC för tunga spel?
Av superpi att döma är I3:an snabbare än E8400 som jag tycker duger mer än väl åt precis allt som tex videoredigering i HD fast nya spel är ju inget jag spelar. Med ren cpu-kraft klarar den spela upp alla filmer utan problem, 60fps eller klipp med 100Mbit tex.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ni som längtat efter I5, vad är det I3:an inte duger till?
Är enbart nyfiken för man har väl knappast en NUC för tunga spel?
Av superpi att döma är I3:an snabbare än E8400 som jag tycker duger mer än väl åt precis allt som tex videoredigering i HD fast nya spel är ju inget jag spelar. Med ren cpu-kraft klarar den spela upp alla filmer utan problem, 60fps eller klipp med 100Mbit tex.

Jag vill ha en med processor över 2.4GHz så jag kan köra transcoding i Plex på den

Har också sett fram emot denna NUC länge nu. Hoppas den släpps i slutet av sommaren så jag kan uppgradera min HTPC-setup så fort som möjligt. Vore även fint om WD RED 4TB släpptes i samma veva för en lagom peng, typ max 1,5k/styck Också får ju gärna Synology släppa en uppdaterad 412+ också.. komigen jultomten!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ni som längtat efter I5, vad är det I3:an inte duger till?
Är enbart nyfiken för man har väl knappast en NUC för tunga spel?
Av superpi att döma är I3:an snabbare än E8400 som jag tycker duger mer än väl åt precis allt som tex videoredigering i HD fast nya spel är ju inget jag spelar. Med ren cpu-kraft klarar den spela upp alla filmer utan problem, 60fps eller klipp med 100Mbit tex.

För min del är det inte prestandan utan att den är Haswell-baserad med lägre effektförbrukning, och det borde väl nästan gå att köra en sån här helt passivt eller i alla fall nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ni som längtat efter I5, vad är det I3:an inte duger till?
Är enbart nyfiken för man har väl knappast en NUC för tunga spel?
Av superpi att döma är I3:an snabbare än E8400 som jag tycker duger mer än väl åt precis allt som tex videoredigering i HD fast nya spel är ju inget jag spelar. Med ren cpu-kraft klarar den spela upp alla filmer utan problem, 60fps eller klipp med 100Mbit tex.

OffT: som du skriver att E8400 står sig bra till mycket än idag håller jag med om, kör fortfarande med den i 2 datorer, den i sign plus min HTPC.
Den har inga problem att köra spel som BF3 och Farcry3, aja jag påstår inte att min burk kan driva spelen i max inställningar och 60FPS men står sig förvånats värt bra till vad den påstås klara av. Knappast därför jag har den kvar, det är mer en plånboks fråga.

Dyslexi^ är underbart haha men du fattar nog

OnT: Har funderat på att skaffa en NUC (I3) till tösens rum och endast köra XBMC, vill verkligen inte sätta in ett fult torn på hennes rum.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Lenovo har ju sin M92P i nästan samma storlek
Med USB3 mm

http://www.theverge.com/products/thinkcentre-m92p/5602

Nästan samma storlek?
Lenovo 17x17cm
Nuc 11x11cm.

tycker det är ganska stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

i5 har väll inte HT? :S
Eller räknar de 2*2=4=i5?

Va?
Bara för att AMD inte har prollar som spöar Intel är de inte flera gen. efter.
På grafikfronten är de lite lägre fram, o alla som äger en PC köper inte det bästa som finns bara för o få längre e-penis.
För en slösurfare/förälder/pensionär gör det absolut ingen skillnad om det står AMD eller Intel på prollen, de behöver ändå inte ens hälften av kraften de köper.
Alla är inte übergeeks, och även bland "oss" är det skiljda meningar så sluta va fanboy

Hur menar du nu?
i5 har HT.
4 logiska cores på 2 fysiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Hur menar du nu?
i5 har HT.
4 logiska cores på 2 fysiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Skräp-versionerna i laptopar ja, men i stationärt så är det riktiga kärnor som gäller.
http://ark.intel.com/products/52210

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

Förstod jag det rätt att man inte kan ha både nätverk och SSD i burken? Ganska så fånigt i sånna fall. Visserligen blir väl den "svarta" burken fortfarande intressant om man behöver en hemmaserver eller så, men även där tror jag den går bort för många med tanke på att en mPCI SSD inte räcker speciellt långt.

Antagligen finns det en hel del fler användningsområden i det publika, men frågan är varför man inte släpper ett passivt ATOM system istället som skulle kunna skyddas mycket bättre mot natur och smuts. Kraften är nog för att spela upp fullHD filmer på stora bildskärmar, mycket mer än så kan man ju ändå inte göra med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Skräp-versionerna i laptopar ja, men i stationärt så är det riktiga kärnor som gäller.
http://ark.intel.com/products/52210

Antar dock att det är sitter en cpu av laptop-typ i NUC, men jag vet inte.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dallebull:

i5 har väll inte HT? :S
Eller räknar de 2*2=4=i5?

Skrivet av DanTheManSwe:

Hur menar du nu?
i5 har HT.
4 logiska cores på 2 fysiska.

Intel saknar helt logik i sina namnscheman för mobila processorer (som används i NUC). Det finns även Core i7-modeller med två kärnor och Hyperthreading

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DanTheManSwe:

Antar dock att det är sitter en cpu av laptop-typ i NUC, men jag vet inte.

Har för mig att det sitter någon "Desktop CPU" sticker på kartongen eller liknande.

För övrigt så klarar ju dagens NUC med i3 uppdraget som HTPC utan problem.

Skrivet av H_Bozz:

Förstod jag det rätt att man inte kan ha både nätverk och SSD i burken? Ganska så fånigt i sånna fall.

Klart man kan.