Köpa iPad i USA, hur funkar det med 3G?

Permalänk
Avstängd

Köpa iPad i USA, hur funkar det med 3G?

Hej

Far min ska åka till Miami med jobbet snart. Han har planerat att köpa med sig en Ipad eller Ipad Mini hem men hur funkar det om man vill ha en med 3G?

Har sökt lite men hittar olika svar så tänkte höra om någon vet säkert. Det verkar som att man bara kan köpa de operatörslåsta till AT&T, Verizon eller Sprint men vissa säger att det ska funka med svenskt sim-kort ändå.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Du måste köpa ett simkort av samma typ som sitter i iPhone´s, alltså ett micro-sim.
Detta kan du göra hos vanliga operatörer som t.ex Telenor, Telia m.m.

Mattias

Permalänk
Medlem

jag hade för mig att man vart tvungen att teckna abonnemang med någon leverantör i USA, så jag undvek detta alternativ och köpte en med bara Wifi

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kebabofc?:

Du måste köpa ett simkort av samma typ som sitter i iPhone´s, alltså ett micro-sim.
Detta kan du göra hos vanliga operatörer som t.ex Telenor, Telia m.m.

Mattias

Det vet jag, men om man kollar på denna till exempel så står det AT&T. Därför undrar jag om den då är låst till just AT&T eller om den bara är bundlad med ett kontantkort eller som zeddiz här nedan sa att man kanske måste teckna ett abonnemang.
http://www.bestbuy.com/site/Apple%26%23174%3B+-+iPad%26%23174...

Skrivet av zeddiz:

jag hade för mig att man vart tvungen att teckna abonnemang med någon leverantör i USA, så jag undvek detta alternativ och köpte en med bara Wifi

Okej, det kanske stämmer. Men man kan ju välja "buy this device without a plan"...

Läste mig till det här, osäker på om det stämmer dock.

"All iPads have the same gsm bands. All will work in Europe. None will work on Europe lte networks.

The only difference 4g iPads have is the following: AT&T has an extra 2100 band for AT&T lte. Verizon one has extra CDMA bands to fallback on if there is no lte"

Om det stämmer funkar 3g iaf.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Det vet jag, men om man kollar på denna till exempel så står det AT&T. Därför undrar jag om den då är låst till just AT&T eller om den bara är bundlad med ett kontantkort eller som zeddiz här nedan sa att man kanske måste teckna ett abonnemang.
http://www.bestbuy.com/site/Apple%26%23174%3B+-+iPad%26%23174...

Okej, det kanske stämmer. Men man kan ju välja "buy this device without a plan"...

Läste mig till det här, osäker på om det stämmer dock.

"All iPads have the same gsm bands. All will work in Europe. None will work on Europe lte networks.

The only difference 4g iPads have is the following: AT&T has an extra 2100 band for AT&T lte. Verizon one has extra CDMA bands to fallback on if there is no lte"

Om det stämmer funkar 3g iaf.

Skillnaden mellan de olika plattorna för olika operatörer i USA är att de stödjer olika frekvensband. Den du ska ha här är AT&T versionen. Sen ska det gå utmärkt att köpa bara plattan utan ett abbonemang. Tyvärr stödjer inte ipad de frekvenserna vi har för 4G här i Sverige men 3G fungerar kanon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krasharen:

Skillnaden mellan de olika plattorna för olika operatörer i USA är att de stödjer olika frekvensband. Den du ska ha här är AT&T versionen. Sen ska det gå utmärkt att köpa bara plattan utan ett abbonemang. Tyvärr stödjer inte ipad de frekvenserna vi har för 4G här i Sverige men 3G fungerar kanon.

Tack för förklaringen. Det var som jag misstänkte då.

Stödjer en svenskköpt ipad svenskt 4g eller spelar det ingen roll var man köper den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Tack för förklaringen. Det var som jag misstänkte då.

Stödjer en svenskköpt ipad svenskt 4g eller spelar det ingen roll var man köper den?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är det lika illa om du köper en i Sverige. Dock är det ju öppet nu efter nyår för operatörerna här i Sverige att bygga ut 4G nätet till de frekvenser som stöds av chipet i iPad/iPhone men jag vet inte hur det går på den fronten. Gissar att om det var något stort på g där skulle man hört mer om det så jag gissar att det dröjer ett tag till.

Permalänk

Hur mycket finns det att vinna på att köpa platta/ipad i staterna?

Visa signatur

Moderkort:Msi Z270 M7 Cpu:Intel Core i7-7700k 4.9Ghz Ram:Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED Kylning:Corsair Hydro H100i v2, NZXT Aer RGB HUE+ GFX:MSI Geforce GTX 1080 8GB Gaming X Hårddiskar:Samsung 960 EVO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Define S Skärm:LG 27GL83A Keyboard:Xtrfy K4 RGB TKL OS:Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFrozt:

Hur mycket finns det att vinna på att köpa platta/ipad i staterna?

Själv så fick jag min iPad 2 16gb wifi för ca 1kkr billigare än här i sverige. Detta var då för ett och ett halvt år sen.

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att man som turist slipper momsen (som varierar per delstat) då man köper den i USA. Priserna på amerikanska apple store är momsfria så det är därför det verkar så billigt.

Sen lönar det väl sig att slänga kartongen och "installera upp" den med mjukvara och inställningar så ingen har skäl att misstänka att du köpt den på resan. En ipad i oöppnad förpackning skulle kanske verka lite misstänkt.