Permalänk

KVM-over-IP (iKVM) för gaming?

Hej!

I början av året förpassade jag min stationära dator till garderoben, där den nu hostar virtuella maskiner via Poxmox VE. Istället använder jag min laptop placerad i en dokningsstation som primär dator vilket fungerar utmärkt för mina behov, förutom på ett område - spelprestandan. Min Thinkpad X200 är inget prestandamonster när det kommer till 3D-spel, kombinerat med att jag kör Linux på den innebär det att jag går miste om många intressanta strategispel som jag gärna hade velat spela (Total War, Civ 5, Simcity osv.)

Alla som provat att spela 3D-spel över en RDP-anslutning vet att det inte fungerar särskilt bra och därför har jag börjat fundera på alternativ. Först tänkte jag att jag skulle bygga någonting själv - en box som ansluts till datorns DVI- och USB-uttag och som sedan strömmar ut datan över Ethernet till en klient. En snabb Googling gav dock gällande att detta redan fanns: KVM-over-IP (iKVM). Detta kan man läsa på Wikipedia:

Citat:

KVM over IP devices use a dedicated micro-controller and potentially specialized video capture hardware to capture the video, keyboard, and mouse signals, compress and convert them into packets, and send them over an Ethernet link to a remote console application that unpacks and reconstitutes the dynamic graphical image.

Precis vad jag letat efter!

Har någon erfarenheter av att använda en iKVM-switch i spelsammanhang, och vad är era rekommendationer? Jag är lite av en skrivbordsgeneral och är därför inte intresserad av att spela snabba shooters, jag kan med andra ord leva med en viss latancy. Dock är det viktigt att allt annat fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Alla "KVM over IP" jag har sett är dels dyra o lider av latency. För server-admin o access till bois/boot är de bra.

IMHO är tex Radmin o Dameware bättre för remote GUI admin. Om det duger till spel...?

Permalänk

Tack för ditt svar. Jag lämnar frågan öppen så får jag se om någon annan har input inom området...

Permalänk
Medlem

Tittar också på detta, dock inte för gaming utan för en server. Finns en del lösningar från bla HP och IBM men de verkar vara skräddarsydda för deras egna servrar/moderkort. Den mest intressanta hittills är Aten IP8000, intressant för att det faktiskt är KVM över IP på riktigt. Den finns nämligen en del andra lösningar som baseras på att skicka KVM direkt över vanlig cat5 kabel utan att man gör om det till IP. Det kräver då en anpassad mottagare på andra sidan och det går inte att koppla till vanlig router eller switch. Inte så praktiskt i ett nätverk men kanske bättre sett till latency och därmed gaming eftersom ingen omkodning sker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aliassund:

Tittar också på detta, dock inte för gaming utan för en server. Finns en del lösningar från bla HP och IBM men de verkar vara skräddarsydda för deras egna servrar/moderkort. Den mest intressanta hittills är Aten IP8000, intressant för att det faktiskt är KVM över IP på riktigt. Den finns nämligen en del andra lösningar som baseras på att skicka KVM direkt över vanlig cat5 kabel utan att man gör om det till IP. Det kräver då en anpassad mottagare på andra sidan och det går inte att koppla till vanlig router eller switch. Inte så praktiskt i ett nätverk men kanske bättre sett till latency och därmed gaming eftersom ingen omkodning sker.

Att köra över ip är ju ett krav när servern står på annan ort tex i en serverhall 10 mil bort, att köra över "cat kabel" är inget som går att göra om det är långa avstånd så det är lite olika användnnigsområden som passar för olika avstånd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att köra över ip är ju ett krav när servern står på annan ort tex i en serverhall 10 mil bort, att köra över "cat kabel" är inget som går att göra om det är långa avstånd så det är lite olika användnnigsområden som passar för olika avstånd.

Så sant, som den nybörjare jag är trodde jag att alla KVM över IP var äkta IP, klientdonglarna var så billiga, men man behöver ju sen en specialbox på andra sidan dessutom. Så instegsmodellen är nog Aten IP8000 för dryga 2000kr eller så får man köpa en moderkort och CPU med Intel vPro (men det är nog inget för gaming).