Permalänk

Bygga dator: Komponenter och checklista

Hej, vänner.

Sommaren kommer och paradoxalt nog betyder det långa (och lediga) sommarnätter att spela spel under. Som gammal Mac-räv har jag under lång tid bekvämt lutat mig tillbaka och köpt senaste iMacen. Enkelt och smidigt. På senare tid har jag dock kommit till slutsatsen att min nästa dator ska bli - hör och häpna - en PC.

Jag är någorlunda tekniskt lagd och är inte rädd för att bygga ihop mina egna prylar, däremot har jag ingen praktisk erfarenhet av att sätta samman en PC. Jag har bytt minne och installerat nya hårddiskar, men aldrig gått längre än så.

Nu vänder jag mig till er. På Webhallen har jag plockat samman en lista över komponenter som tillhör mitt "dream team". Jag kräver ganska tunga grejer eftersom jag inte bara spelar. Avid Media Composer och After Effects kräver sin rigg.

Hur som haver. Dessa är delarna jag hittills har lagt i kundkorgen:
Lådan.
Nätaggregat (PSU).
Moderkort.
Grafikkort.
Blu-raybrännare.
Minne.
Processor.
Hårddisk.
Windows-licens.

Saknar jag något? Följer alla nödvändiga kablar med i t.ex. moderkorts- och hårddisk-produkterna? Behöver jag extra fläktar?

Sist, kan någon rekommendera en bra och någorlunda pedagogisk (och aktuell) hemsida som går igenom steg-för-steg?

Visa signatur

iMac
Core 2 Duo 2,66 GHz, 4 GB RAM, GeForce 9400 256 MB, 1 TB.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dragonilm:

Hej, vänner.

Sommaren kommer och paradoxalt nog betyder det långa (och lediga) sommarnätter att spela spel under. Som gammal Mac-räv har jag under lång tid bekvämt lutat mig tillbaka och köpt senaste iMacen. Enkelt och smidigt. På senare tid har jag dock kommit till slutsatsen att min nästa dator ska bli - hör och häpna - en PC.

Jag är någorlunda tekniskt lagd och är inte rädd för att bygga ihop mina egna prylar, däremot har jag ingen praktisk erfarenhet av att sätta samman en PC. Jag har bytt minne och installerat nya hårddiskar, men aldrig gått längre än så.

Nu vänder jag mig till er. På Webhallen har jag plockat samman en lista över komponenter som tillhör mitt "dream team". Jag kräver ganska tunga grejer eftersom jag inte bara spelar. Avid Media Composer och After Effects kräver sin rigg.

Hur som haver. Dessa är delarna jag hittills har lagt i kundkorgen:
Lådan.
Nätaggregat (PSU).
Moderkort.
Grafikkort.
Blu-raybrännare.
Minne.
Processor.
Hårddisk.
Windows-licens.

Saknar jag något? Följer alla nödvändiga kablar med i t.ex. moderkorts- och hårddisk-produkterna? Behöver jag extra fläktar?

Sist, kan någon rekommendera en bra och någorlunda pedagogisk (och aktuell) hemsida som går igenom steg-för-steg?

Skriv vilka delar du har tänkt köpa, mycket lättare att guida. Svårt att veta om du behöver extra fläktar när man inte vet vilket chassi du har tänkt köpa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

skulle du kunna länka till din kundvagn? lr iallafall vad du har köpt för grejer så får du nog snabbt en Checklista och mini Guide till hur du går till väga =D...

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Listan ser bra ut men lite mer info om den skulle vara till stor hjälp hårddisk menar du ssd eller en mekanisk? Plus att om du ska spela rekommenderar jag verkligen ett bra ljudkort det är a&o när det kommer till att spela. Och alla sata kablar följer med moderkortet. Extra fläktar beror lite på vad för komponenter du ska ha men tysta fläktar är ju att föredra. ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro