Google och Android anklagas för konkurrensbrott i Europa

Permalänk
Medlem

Jag använder Googles Tjänster för att dom är bäst, hade jag velat köra annat, kan jag alltid gå in på Play Market och använda något annat, det är inte speciellt svårt.

Problemet med IE från början, var ju att den var fast svetsad i systemet, och tog du bort den, ja.... Ni kan ju lista ut vad som hände då...

Nu är de ju inte så med Android, du kan ju t.o.m byta Market App om du så önskar..

Permalänk
Medlem

Tur att ingen i Sweclockers forum sitter i med i EUs ledning... Konkurrans är jäkligt komplicerat och för att inte mindre företag ska kvävas så måste någon hålla koll på de stora. Google kommer att fortsätta att vara innovativa och det här är inget som kommer att hindra dem.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Dock så är det samma historia i WP8, man är toklåst till IE och Bing.

Men vi får väl hoppas att eventuell dom tvingar alla telefontillverkare att öppna upp sina plattformar lite mer.

Jag vet, anledningen till att jag inte nämnde WP är för att den inte har en marknadsledande ställning och således inte behöver tillåta andra webbläsare. Detsamma gäller Apple.

Både Windows och Android är marknadsledande inom respektive segement och bör således behandlas lika av EU.

Permalänk
Skrivet av deilwynna:

? använder mitt google konto i win8... man måste inte ha ett microsoft konto

då har jag förstått det fel helt enkelt,

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Rättsregeln heter "missbruk av dominerande ställning" och det känns som en bra grej att motverka.

Google borde inte få använda Android för att ta marknadsandelar i sökmotorsmarknaden.
Microsoft fick inte använda Windows för att ta marknadsandelar på webbläsarmarknaden (det gick väl aldrig till något domslut utan MS gav med sig vill jag minnas).
Microsoft fick inte använda Mediaplayer för att ta marknadsandelar på mediaspelarmarknaden.
Hilti fick inte använda sin spikpistol för att ta marknadsandelar på spikpistolsspikmarknaden.

Det värsta vore väl om man särbehandlade någon...

http://www.kkv.se/t/Page____362.aspx

Permalänk
Skrivet av betan:

Nej, ett microsoft-konto är inte krav i Windows 8. Det går utmärkt att skapa ett lokalt konto.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-user-acco...

då har jag helt enkelt förstått fel

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Vadå, så det är okej om windows kommer med Internet eplorer och Bing, men inte Android med Google?

Vad är det jag har missat? Skulle det vara okej om Android kostade 1000kr som Windows?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av betan:

Nej, ett microsoft-konto är inte krav i Windows 8. Det går utmärkt att skapa ett lokalt konto.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-user-acco...

Japp, men det är otroligt dolt. Jag som flitig datoranvändare missade det helt och hållet första gången jag installerade Windows 8. En "medelsvensson" som någon nämnde här kommer att skapa ett microsoft-konto, inget tivel om den saken. Precis samma sak som googles tjänster på en android-telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vadå, så det är okej om windows kommer med Internet eplorer och Bing, men inte Android med Google?

Vad är det jag har missat? Skulle det vara okej om Android kostade 1000kr som Windows?

Men enligt EU var det inte okej för MS att leverera IE med Windows. Därav böterna som MS fick betala.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Men enligt EU var det inte okej för MS att leverera IE med Windows. Därav böterna som MS fick betala.

Fast i mitt W8 finns internet explorer som standard, utan att jag fick välja någonting. Skiter dom i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Dock så är det samma historia i WP8, man är toklåst till IE och Bing.

Men vi får väl hoppas att eventuell dom tvingar alla telefontillverkare att öppna upp sina plattformar lite mer.

Vad snackar du om? Det är fritt fram att använda någon annan webbläsare än Internet Explorer i WP8. Samma sak med sökmotorn. Så hur man nu är toklåst till IE och Bing förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woicer:

Fast i mitt W8 finns internet explorer som standard, utan att jag fick välja någonting. Skiter dom i det?

Jag hade "Browser Choice" programmet när jag fixade W8. Installerade du W8 själv eller köpte du en ny dator?

Permalänk
Medlem

Internet Explorer 7/8/9/10 med Bing och Windows 8 med Bing. Viruset Bing Desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Vad snackar du om? Det är fritt fram att använda någon annan webbläsare än Internet Explorer i WP8. Samma sak med sökmotorn. Så hur man nu är toklåst till IE och Bing förstår jag inte.

Alla webbläsare i WP köra samma renderingmotor, Trident, precis som alla webbläsare i iOS kör Safari's webkit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag har en windows phone - Hur ändrar jag så jag får google som sök motor när jag trycker på förstoringsglaset? Det går inte alls!
Varför så då Google och android anpassa sig?

Vanligaste sökfrasen på min telefon är "google". Med bing så hittar jag inget relevant.

Monopol är en farlig sak, Windows Phone är en fjantig liten sak så ingen bryr sig atm.

Skrivet av exodeus:

Fick min första Android telefon härom veckan.

Jag var lite irriterad över att man var tvungen att ha ett Google konto för att ladda ner program via Marketplace och Marketplacen är den ända vägen att installera program (utan rooting etc dvs). Nu hade jag redan ett konto och det är ett litet pris att betala och jag älskar Googles tjänster.

Nej du kan ladda ner vilken apk som helst(typ .exe fil för windows) och installera. Finns fler dedikerade android marknader som inte är bundna till Google Play.

Skrivet av Oliver91:

Kan ju vara lite så för att google's tjänster fungerar bättre än motpartens?

Google maps / earth fungerar mycket bättre än t.ex. eniro, hitta, nokia maps, apple maps osv..

sökmotor ska vi inte änns prata om..

var en trogen firefox användare i flera år men sen blev den buggig och ostabil och testade då chrome och har aldrig gått tillbaka, har dock kört opera ett litet tag!

Pröva Firefox igen, jag tycker att Chrome, sen iteration 19+ har blivit helt kasst.

Och ni som inte ser ett problem med ett Monopol borde verkligen sätta er ner och fundera vad Monopol betyder för det handlar inte om vad som är "bäst" utan möjligheten att göra som man själv vill. Ni lite utav det Android lever på.

Och Faktum kvarstår, med Google Play så får man inte ett alternativ alla OEMs måste installera Googles tjänster för att komma åt Play Storen.

Men sen javisst, angående Webbläsare, IE/Safari finns inte för Android so tough titties.

Permalänk
Medlem

Allt vi behöver är Google.
Bara lägga ner resten.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Hur ändrar jag förstoringsglaset att slå igång Google istället för bing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Först var Microsoft ondast, nu är det Apple, och snart Google?

Det är så att alla företag är onda förr eller senare.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Tex i Windows 8, så får du välja efter installtion vilken webbläsare av cirka 12st som radas upp och är länkade till officella webbsidorna.
Explorer går bort av sig självt om man väljer någon annan läsare. Det är öppna kort tycker jag.
Finns inget sådant i Android osv vad jag vet.
Windows kan du installera på vilken dator som helst och utan att använda deras tjänster.
Google är mer bindande som Gmail konto och likanande.

Ja och var det på Microsofts initiativ eller EU? Det är absolut öppna kort och jag har inga problem om det införs i Android också men mer än så ska/kan de inte göra.

Det där sista med att Google är mer bindande stämmer inte tycker jag. Både Microsoft och Google är i så fall lika bindande med alla sina tjänster och konton.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är skillnad på att "tvinga" och erbjuda sina tjänster. Microsoft blev stämda på miljarder för att de hade Internet Explorer förinstallerat, det är då okej för Google att göra samma sak för att det är en telefon?

Det handlar inte om att Android har en stor del av marknaden, det handlar om hur de använder den. Microsoft fick betala miljarder för att de inte "erbjöd" en annan Webbläsare i Windows, men det är okej för Google att göra exakt samma sak då eller?

Apple har ingenting med detta att göra, Apple nämns inte ens i artikeln och ändå lyckas du trycka in dem? Ibland beundrar jag människor.

Vad har Apple med detta att göra? Drar du bara in det för att du tycker det är kul? Folk måste verkligen lära sig att läsa vad som faktiskt står i artikeln.

Sen för att göra det klart, det här handlar inte om att Microsoft o company stämmer Google för att de ger ut sitt operativsystem gratis, de gillar inte hur de hanterar den ledande positionen de har på marknaden. Genom att först ge ut en produkt gratis och sen låsa den på ett sätt så att du bara kan få in reklamintäkter och diverse andra saker så kommer du sakta döda konkurrensen.

Tror ni att Android hade vart ett gratis operativsystem om det var det ända operativsystemet? Det kanske är lite foliehatt på den meningen men det är för att folk ska förstå.

Jag vet det och jag tycker inte det är okej. Men då får de göra ett webbläsarval även i Android men mer än så kan de inte göra. Majoriteten använder inte Googles tjänster för att de blir tvingade utan för att de tycker att dom är bäst.

En Android mobil är inte mer låst än en Windows Phone lur tex jag skulle vilja säga att den är betydligt mer öppen än så.

Då får konkurrensen se till och göra en bättre produkt då vilket dom inte har som det är nu.

Vem säger att Android är ett monopol nu? Enligt mig är 70% en dominerande position men inte ett monopol. När man ligger runt 90% kan vi snacka monopol tex Windows för datorer som ett exempel.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Wow Microsoft, Nokia och Oracle gnäller ?
Dom kan lika gärna stryka Nokia och bara skriva Microsoft och Oracle och ta bort knähunden.
Detta känns som ett väldigt desperat drag av Microsoft, ingen som vill ha windows phone damn! Vi går och gnäller lite istället.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Vill bara påminna om att detta är inget nytt. Microsoft tvingades till att erbjuda ett sätt för användaren att välja webbläsare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det går inte. Dock kan du ändra IE till att automatiskt använda Google när du söker via addressfältet.

Förstoringlaset är mer än bara en sökmotor, den interagerar med bing vision, marketplace, platser etc.

Men läs kommentarerna på denna länk. Du bör kunna få upp Google's hemsida när du trycker på förstoringglaset.
http://news.softpedia.com/news/Setting-Up-Google-as-Default-Search-on-Lumia-920-Lumia-820-Is-Easy-308708.shtml

Permalänk
Medlem

Visst inte bra med monopol och annat skoj men då får väl konkurrenterna konkurrera tillbaka lite marknadsandelar istället för att gå och gråta hos domstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vem säger att Android är ett monopol nu? Enligt mig är 70% en dominerande position men inte ett monopol. När man ligger runt 90% kan vi snacka monopol tex Windows för datorer som ett exempel.

Artikeln handlade om att Google använder Android som har en marknadsledande position för att öka sin marknadsandelar inom internet sökningar som nu uppgår till +90%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tycker det hela är löjligt, men om Microsoft tvingas böta miljontals dollar för att Windows kom förinstallerat med IE utan att lyfta fram andra alternativ så ska även Google och Apple göra samma sak.

Däremot är inte Google och Apple samma sak. Apple gör sina egna telefoner OCH OS. Men nu får Google gratis marknadsföring för varje enhet som säljs (Samsung, HTC, ZTE, Sony m.m.). Det är skillnad om det är Google som gör telefonen och OS'et själv.

T.ex får Asus med sina datorer trycka in hur mycket bloatware dom vill eftersom det är deras dator. Men Microsoft kan inte göra det i Windows.

T.ex gjorde (kanske fortfarande gör) Google ett äckligt marknadsföringsknep via Google.com --> http://www.gettingmoreawesome.com/wp-content/uploads/2012/08/.... Hade Microsoft lagt till en ruta som ploppade upp, varje gång windows startades, i övre högra hörnet som sa "Ett snabbare sätt att plugga" ---- "Köp Office-paketet nu!" så skulle det vara lika fult marknadsföringsknep.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Artikeln handlade om att Google använder Android som har en marknadsledande position för att öka sin marknadsandelar inom internet sökningar som nu uppgår till +90%

Jag vet det. Men vad ska dom göra åt det? Google är bäst när det gäller sökningar tex. Har du testat Bing? Jag gjorde det och sökte efter båt och fick då bilder på fladdermöss. Säger en del om varför många föredrar Google när det kommer till sökningar och deras andra tjänster.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sina egen tjänster i det!

Strikt taget inte, Microsoft fick smäll på fingrarna för saker som att integrera Windows Media Player och Internet Explorer i Windows. Jag skulle personligen nog säga att det är lite löjligt åt båda hållen faktiskt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Först var Microsoft ondast, nu är det Apple, och snart Google?

ja, de är alla onda på olika sätt... apple säljer överprisade vita prylar som går lätt sönder, google övervakar vad alla gör och microsoft... jag vet inte riktigt vad som är fel med microsoft, men det finns andra som vet. det var ganska länge sedan dom var ondast.

oftast är det den som är mest känd som är ondast. microsoft gick väldigt bra en gång i tiden, men inte så mycket nuförtiden, och apple gick väldigt bra också, men deras aktie har gått ner ganska mycket, så det är nog googles tur att bli kändast och ondast.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Den knappen är ju en del av WP, inte bara internetsökningar på Bing, den är mer än bara en simpel sökmotor då den interagerar med en massa saker. Men finns det t.ex. något som hindrar dig från att lägga en genväg till Google på startskärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag vet det. Men vad ska dom göra åt det? Google är bäst när det gäller sökningar tex. Har du testat Bing? Jag gjorde det och sökte efter båt och fick då bilder på fladdermöss. Säger en del om varför många föredrar Google när det kommer till sökningar och deras andra tjänster.

Haha, gick o testade att söka på båt, och nog kom det fladdermöss. Bing är fortfarande inriktad på det amerikanska marknaden (tyvärr)

Missförstå mig inte, jag tycker att det är absurt att MS blev fällda för IE, och jag tycker likväl att det är absurt nu när det gäller Google. Men lagen är lika för alla, om MS inte för bundla IE så ska inte Google få göra liknande saker heller, såvida det inte sker en lagändring.