Vad ska man använda en Raspberry pi till?

Permalänk

Vad ska man använda en Raspberry pi till?

Bara undrar, lite nyfiken på vad man kan ha den till rent praktiskt?

Permalänk
Medlem

XBMC

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Mindre projekt, där du behöver logik av diverse slag.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den är gjord för utbildning med inriktning på skolbarn. Den ska locka till att utforska hur en dator fungerar. Man kan också använda den till en mängd olika projekt där man kan behöva en liten dator, t.ex. i robotar och olika byggen. Finns mängder av exempel på vad folk gör med sina Pi:s, sök på youtube. Det finns en otroligt stor och vital rörelse kring Raspberry Pi.. Även inom maker-rörelsen.
Raspberry Pi kör man med GNU/Linux, alltså ett bra tillfälle att lära sig mer!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Fick min häromdagen , fungerar alldeles utmärkt till xbmc med Open elec. Har inte haft problem med nån film än sålänge , 13gig sagan om ringen med dts går bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Programmera egna projekt. Att köra den som HTPC tycker jag personligen är fruktansvärt dumt.

Att programmera upp en väderstation eller något annat enkelt kan vara ett rimligt syfte.
Finns Java SDK till Rasppi nu! <3

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Programmera egna projekt. Att köra den som HTPC tycker jag personligen är fruktansvärt dumt.

Dumt Varför?
Jag funderade på att bygga en riktigt HTPC för en 4000, men viste inte riktigt om det var värt det och om det passade mig. (Jag har redan en dator jag kan ansluta till TV:n relativt enkelt)

Så jag tänkte att Raspberry var en bra inkörsport för att testa konceptet HTPC.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Mediaspelare är väl det vanligaste, via XBMC då främst

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Dumt Varför?
Jag funderade på att bygga en riktigt HTPC för en 4000, men viste inte riktigt om det var värt det och om det passade mig. (Jag har redan en dator jag kan ansluta till TV:n relativt enkelt)

Så jag tänkte att Raspberry var en bra inkörsport för att testa konceptet HTPC.

En bra inkörsport kan det säkert vara - man begränsning med lagring och att behöva springa runt med USB-minnen alternativt behöva ha en annan dator igång som man streamar ifrån verkar oerhört bökigt. Att bara köra XBMC tycker jag bli segt då den endast används för filmtittande eller musikspelande. Då duger funktionen som redan finns inbyggt i många TV-apparater idag.

Jag tror man får mer glädje av en HTPC som man kan spela enklare spel, surfa och självklart kolla film på.

Jag säger heller inte att det är fel med XBMC på en rasppi utan bara att det är lite dum snålt om man tror att det ska vara en fullfjädrad HTPC maskin, för begränsningarna finns där!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag håller för närvarande på och provar hur bra en Raspberry fungerar för att användas för att visa info-TV. Att istället för att köpa in nya Smart-TV till verksamheter använda redan befintliga skärmar och till dessa koppla Raspberry Pi vilka då visar bildspel eller en webbsida.

Vid sidan av har jag beställt hem saker för att göra en trevlig mediaspelare och inväntar nu en t-amp vilken jag hoppas ska gå att få att fungera med Pi för ett tillfredsställande ljud. Tänkte köra med RasPlex eller XBMC, men det visar sig vilket som blir bäst. Har en Apple-TV gen 3 så det blir intressant att se vilken som blir föredragen enhet i längden, men de är ju så pass olika att jag nog har kvar båda.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk

Kör min som webbserver. Riktigt najs då den är helt ljudlös och så. Kan komma åt den var som helst. Skulle dock kunna använda den till mer men har inte behov av något annat för tillfället. Eftersom den är så liten är den portabel. Behöver bara koppla in den i en nätverksport och öppna portar så funkar den var som helst

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Kör min som webbserver. Riktigt najs då den är helt ljudlös och så. Kan komma åt den var som helst. Skulle dock kunna använda den till mer men har inte behov av något annat för tillfället. Eftersom den är så liten är den portabel. Behöver bara koppla in den i en nätverksport och öppna portar så funkar den var som helst

Har funderat på att göra liknande, hur funkar det att köra en webbserver på den?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

En bra inkörsport kan det säkert vara - man begränsning med lagring och att behöva springa runt med USB-minnen alternativt behöva ha en annan dator igång som man streamar ifrån verkar oerhört bökigt. Att bara köra XBMC tycker jag bli segt då den endast används för filmtittande eller musikspelande. Då duger funktionen som redan finns inbyggt i många TV-apparater idag.

Fördelen med XBMC är att man kan bygga ut den med moduler, gentemot de som finns inbyggda i TV:n. Har man en liten NAS eller en dator som ändå stå på så fungera det super att streama. Att springa runt med USB håller jag med om är bökigt, men du kan ansluta en USB hårddisk till din Raspberry...

Skrivet av KeVVa:

Jag tror man får mer glädje av en HTPC som man kan spela enklare spel, surfa och självklart kolla film på.
Jag säger heller inte att det är fel med XBMC på en rasppi utan bara att det är lite dum snålt om man tror att det ska vara en fullfjädrad HTPC maskin, för begränsningarna finns där!

Det beror på person till person, jag vill kunna se filmer och serie från min dator och NAS.
(När jag kör från min stationära dator till TV:n har jag problem med Tearing och Judder, dessutom måste jag ställa om ljudkällan från headset till digital out samt flytta media spelaren till sekundär skärm, dessutom kan jag inte göra så mycket annat på datorn om min fru vill kolla på film som ligger på min dator).
Så för mig uppfyller den de kraven jag har med råge.

Tyvär utifrån de behov jag har, kan jag inte se några problem alls med den, dessutom dra den under 5W så den kan stå på dygnet runt. Vist finns det begränsningar där, i fråga om CPU krafter, så vill man kunna köra annat än just XBMC så är det ju helt klart en begränsning, men alla har inte de behoven.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

Har funderat på att göra liknande, hur funkar det att köra en webbserver på den?

Vet inte riktigt vad du menar men för mig funkar det bra. Har installerat apache och PHP på den. Kör pureftpd som FTP klient. Via ftp kommer man endast åt www katalogen. Har även SSH installerat som jag använder för att styra pajjen med, dock bara lokalt. Använder även dyndns som dynamisk DNS för att få en gratis adress till sidan. Funkar väldigt bra då min router stödjer detta och styr automatiskt trafiken till webbservern oberoende av vilken IP-adress jag blivit tilldelad av min ISP.

Är väldigt enkelt att få igång en webbserver. Man behöver egentligen bara installera apache med sudo apt-get install apache2 och öppna port 80 så har man en fullt fungerande webbserver. Vill man komma åt innehållet från andra datorer är det någon form av ftp som gäller.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag Pi till:

* Mediaburk i mancaven tills vidare. Den gamla VGA-moddade xbox jag körde avled för inte längesedan pga läckande aerogelkonding
* PVR-backend, för att kunna få ut TV till övriga XBMC-installationer, och samtidigt slippa TV-kort och dra antennkabel.
* Strömsnål webserver/shellburk för att komma åt grejerna där hemma när jag är till sjöss.

Sen kan man ju som redan nämnt använda den till betydligt mycket mer ambitiösa projekt än det.

Hursomhelst är Pi inte dyrare än att man kan beställa hem en på vinst eller förlust, rent krasst sett är de där timmarna det tar att figga upp den billig underhållning. Jämför det exempelvis med timkostnaden för att köra go-kart, gå på bio, eller kanske gå på konsert, så fattar du vad jag menar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av muscle:

Fördelen med XBMC är att man kan bygga ut den med moduler, gentemot de som finns inbyggda i TV:n. Har man en liten NAS eller en dator som ändå stå på så fungera det super att streama. Att springa runt med USB håller jag med om är bökigt, men du kan ansluta en USB hårddisk till din Raspberry...

Det beror på person till person, jag vill kunna se filmer och serie från min dator och NAS.
(När jag kör från min stationära dator till TV:n har jag problem med Tearing och Judder, dessutom måste jag ställa om ljudkällan från headset till digital out samt flytta media spelaren till sekundär skärm, dessutom kan jag inte göra så mycket annat på datorn om min fru vill kolla på film som ligger på min dator).
Så för mig uppfyller den de kraven jag har med råge.

Tyvär utifrån de behov jag har, kan jag inte se några problem alls med den, dessutom dra den under 5W så den kan stå på dygnet runt. Vist finns det begränsningar där, i fråga om CPU krafter, så vill man kunna köra annat än just XBMC så är det ju helt klart en begränsning, men alla har inte de behoven.

Du sa det mannen! Precis samma användningssyfte som mig:)

Permalänk
Medlem

Upptäckte AirPlay fungerade prima via XBMC-Raspberry. Apple-TV släng dig i väggen...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Övervakning

Jag kör OpenVPN på min Raspberry pi, och ett övervakningsprg. som heter motion.
Kopplat en PS3-kamera till den, och kan nu övervaka mitt akvarium när jag är ute och reser.
Precis beställt 5 stk DS18B20 temperatur sensorer, så att jag ska kunna övervaka temperaturen i akvariumet, och i rummet där det står.
Via OpenVPN kommer jag även åt mitt lokala nätverk i hemmet, där min filserver står.

Nästa projekt blir att köpa en till Raspberry pi, och köra owncloud på den.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag ska försöka på att låta pajen styra en hög med vattenventiler i mitt växthus beroende på fuktigheten i jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Mindre projekt, där du behöver logik av diverse slag.

Skrivet av sgt.bastard:

Jag ska försöka på att låta pajen styra en hög med vattenventiler i mitt växthus beroende på fuktigheten i jorden.

Vad exakt för tillbehör behöver man om man vill ha ett enkelt bord där man kan plugga in lite kretsar och styra saker från raspberryn ?

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag en i torsdag för jag ska göra
http://supernintendopi.wordpress.com/

:>

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryanj:

Vad exakt för tillbehör behöver man om man vill ha ett enkelt bord där man kan plugga in lite kretsar och styra saker från raspberryn ?

Plugga in kretsar och styra saker är väldigt vida begrepp. Vad för kretsar och saker tänker du på? AD-omvandlare? Lampor? Högtalare?

Permalänk

jag kör min Pi som mediadator, då det vart billigare att shoppa Pi,skal,SD-kort och 16gb USB-minne än nytt graffikkort. bra investering tyckte jag, då dom pallar 1080p över nätverk från antingen min stationära XP eller server Xubuntu.

Bara dra ner 5-10gig's .mkv-film från något mörkt hörn på internet, snör över på USB-stickan, öppna rasbpian's LX-terminal, kör cd sen omxplayer -o hdmi /location/till/filmen/film.mkv ! smärtfritt nanting

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Medlem

Använder också min som mediaspelare, kör Raspbmc (XBMC 12.1) och streamar 1080p från andra datorer i nätverket samt från externa hårddiskar via usbhubb. Styr med gammal ZTE surfplatta via gratisappen Yatse från market. Prisvärdare mediaspelare får man leta efter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgt.bastard:

Jag ska försöka på att låta pajen styra en hög med vattenventiler i mitt växthus beroende på fuktigheten i jorden.

Vilka magnetventiler använder du?

Permalänk

Tyvärr har jag inte hittat några bra som passar till Gardenas Micro-drip 3/16 tums slangar

Hitta nått som är till en kaffemaskin, men det är för tryckluft. Kanske går ändå

Permalänk

Jag använder min hallonpaj för att spela upp musik från mobilen via wifi, genom att utnyttja airplayfunktionen som finns i XBMC, otroligt smidigt och uppskattat av hela familjen (enkelt att använda)!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem

Jag använde min som till tv först med xbmc men användes inte allt för flitigt. Nu testa ja lägga in Raspbian och installerade en mumble server på den funkar bra än så länge vi har dock varit 4 som högst men läste att upp till 10 personer ska den klara och även kanske lite mer med lite inställnings mixtrande