Vad ska man använda en Raspberry pi till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Kör min som webbserver. Riktigt najs då den är helt ljudlös och så. Kan komma åt den var som helst. Skulle dock kunna använda den till mer men har inte behov av något annat för tillfället. Eftersom den är så liten är den portabel. Behöver bara koppla in den i en nätverksport och öppna portar så funkar den var som helst

Hur flyter det på för dig? Webbgränssnittet med t.ex Owncloud går rätt segt hos mig. 5-20 sekunder för varje sida.

Skrivet av m1n1h0p:

Bara undrar, lite nyfiken på vad man kan ha den till rent praktiskt?

Jag använder min som webb/fil-server. Använder Owncloud och Subsonic.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Hur flyter det på för dig? Webbgränssnittet med t.ex Owncloud går rätt segt hos mig. 5-20 sekunder för varje sida.

Flyter riktigt fint! Har inte haft några problem alls med sega sidor. Har dock inte så mycket rullande mer än webbservern med relativt lite innehåll. Har använt den för att kunna testa olika hemsidor för en kurs i webbdesign men kör inget tungt på den mer än lite JavaScript och CSS.

Säkert något med Owncloud som gör det så segt, aldrig använt det det dock så ingen susning.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Jag kör OpenVPN på min Raspberry pi, och ett övervakningsprg. som heter motion.
Kopplat en PS3-kamera till den, och kan nu övervaka mitt akvarium när jag är ute och reser.
Precis beställt 5 stk DS18B20 temperatur sensorer, så att jag ska kunna övervaka temperaturen i akvariumet, och i rummet där det står.
Via OpenVPN kommer jag även åt mitt lokala nätverk i hemmet, där min filserver står.

Nästa projekt blir att köpa en till Raspberry pi, och köra owncloud på den.

Intressant projekt, funderar på att göra något liknande med mitt akvarium, ska bara köpa en Pi

Hur mycket skillnad är det prestandamässigt mellan Model A och B?
Går det att köra med vilken Wifi adapter som helst?