Höja ljudet på flera mp3 spår

Permalänk
Medlem

Höja ljudet på flera mp3 spår

Jag undrar om det finns något program som låter användaren höja volymen på flera ljudspår? Jag menar om jag vill att alla mina spår ska bli ex. +6 dB högre. Sen om det går att ändra så att låtarna får mer bas, middle eller treble skulle också vara kalas :). Jag har nämligen en Squeezebox radio som jag brukar använda för att spela upp datorns musik och den har ingen equalizer inbyggd så all min musik låter lite basfattig och flera låtar är alldeles för låga.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså döna på ännu mer loudness än vad det ursprungligen är och förstöra ljudet totalt istället. Byt ut Squeezeboxen mot något mer gediget är nog lösningen i det här fallet.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

du har ju en equalizer på ljudkortet/moderkortets ljudkrets (aka realtek). använd den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du har ju en equalizer på ljudkortet/moderkortets ljudkrets (aka realtek). använd den.

Det ändrar ju inte ljudet på filerna när de spelas upp i min Squeezebox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Du vill alltså döna på ännu mer loudness än vad det ursprungligen är och förstöra ljudet totalt istället. Byt ut Squeezeboxen mot något mer gediget är nog lösningen i det här fallet.

Nä men man kan säkert höja lite mer utan att ljudet börjar dista.

Permalänk
Medlem

Som sagt skaffa nåt rejälare ljudsystem eller nåt istället, att försöka höja den digitala filen är inte att rekommendera,finns en risk att det börjar låta illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Som sagt skaffa nåt rejälare ljudsystem eller nåt istället, att försöka höja den digitala filen är inte att rekommendera,finns en risk att det börjar låta illa.

Okej men då köper jag ett bättre system men vad har ni att rekommendera ?, högtalaren/högtalarna ska vara trådlösa (minst 8 timmars batteritid) ta emot Wlan ska kunna ta emot ljud som spelas upp från datorn låta starkare än min Squezzebox radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Okej men då köper jag ett bättre system men vad har ni att rekommendera ?, högtalaren/högtalarna ska vara trådlösa (minst 8 timmars batteritid) ta emot Wlan ska kunna ta emot ljud som spelas upp från datorn låta starkare än min Squezzebox radio.

Budget kan du väl kanske ge annars vet man ju inte vad man ska ge för förslag.
Är det nåt bärbart du är ute efter eller med tanke på batteridrift,det sätter ju givetvis lite gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Budget kan du väl kanske ge annars vet man ju inte vad man ska ge för förslag.
Är det nåt bärbart du är ute efter eller med tanke på batteridrift,det sätter ju givetvis lite gränser.

Exakt måste vara trådlöst, ska vara i mitt badrum där det inte finns någon eluttag, budget max 4000 kr. Helst ganska kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Exakt måste vara trådlöst, ska vara i mitt badrum där det inte finns någon eluttag, budget max 4000 kr. Helst ganska kompakt.

Blir ju svårt detta,inte funderat på typ inwallhögtalare i badrummet och sen typ sonos-connect amp fast det blir lite över budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Blir ju svårt detta,inte funderat på typ inwallhögtalare i badrummet och sen typ sonos-connect amp fast det blir lite över budget.

Nä för jag väll även ha möjlighet att kunna ta med mig anläggningen på resor och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Nä för jag väll även ha möjlighet att kunna ta med mig anläggningen på resor och liknande.

Vet inte vad du vill ha men kolla runt lite på prisjakt så kanske du hittar nåt,du kan ju kolla på nån bärbar radio eller nån ajfåndocka eller liknande.

Permalänk

Här har du

Allok-MPEG4-converter använder jag då jag vill höja ljudet på självaste filen
(ändrar på "Audio Volume" från 100% till vi säger 130%) ^^
så kan du även ändra kvaliten på ljudet, formatet, ja du kan göra det mesta, testa dig fram

Lycka till

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Jag brukade använda programmet MP3Gain en gång i tiden. Där kan man enkelt höja volymen på ett gäng filer samtidigt och få en varning om programmet tror att clipping introduceras. Frågan är väl bara om det är värt att tjafsa med att göra kopior på sitt MP3-bilbiotek för att inte riskera att förstöra källfilerna.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

Här har du

Allok-MPEG4-converter använder jag då jag vill höja ljudet på självaste filen
(ändrar på "Audio Volume" från 100% till vi säger 130%) ^^
så kan du även ändra kvaliten på ljudet, formatet, ja du kan göra det mesta, testa dig fram

Lycka till
http://www.softpedia.com/screenshots//Allok-MPEG4-Converter_1...

Höja ljudet och sen re-encoda? HNNNNG vilken kvalitetsförlust >__<

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem

Du har delvis motstridiga krav, jag tycker du ska behålla Squeezebox Radio och komplettera den med ett seriöst ljudsystem, se den som en sb 3 med en liten högtalare, för det är det den är, att spela stark, batteridrivet och i badrum och portabelt går inte att lösa med en apparat, men att ansluta ett vettigt ljudsystem till den går, sedan tar du radion ensam när du är i badet eller reser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Logitech har ju en serie "boombox":ar. Jag har bara hört Boombox Mini, men den har, på vanligt logitechmanér, rätt överdriven bas och jag skulle tippa på att de större varianterna har samma, eftersom allt annat från logitech har det.
Man strömmar musiken via blåtand och inte wifi, dock, om det spelar roll. Det finns nog andra liknande enheter åxå.

Det är ju dock så att om man vill ha det portabelt och dessutom med batteridrift, då får man kompromissa en del och det är svårt att få ett högt och välbalanserat ljud. Med de små element som går att klämma in i dylika enheter så är det lite begränsat vad som går att göra. Ska man spela högt så får man, utöver stora element, ha ett stort och därmed tyngre batteri, alternativt får man leva med kortare batteritid.

Edit:
För att höja ljudnivån på filerna kan man använda MP3-Gain eller Foobar för att lägga in replaygain-taggar. Åtminstone har min SB 3 stöd för dem. Då höjer spelaren ljudet digitalt vid avkodning. Det är dock stor risk att man får klippning om man gör så och då låter det illa. Det går dock inte att höja nivån på bas, mellanregister och diskant på detta sättet, utan bara lika över hela spektrat. Det är dock i själva högtalaren som begränsningen sitter i detta fallet, så även om det går att få det något högre så kommer det inte att vara jätteskillnad och med risk att det låter illa istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

Här har du

Allok-MPEG4-converter använder jag då jag vill höja ljudet på självaste filen
(ändrar på "Audio Volume" från 100% till vi säger 130%) ^^
så kan du även ändra kvaliten på ljudet, formatet, ja du kan göra det mesta, testa dig fram

Lycka till
http://www.softpedia.com/screenshots//Allok-MPEG4-Converter_1...

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Logitech har ju en serie "boombox":ar. Jag har bara hört Boombox Mini, men den har, på vanligt logitechmanér, rätt överdriven bas och jag skulle tippa på att de större varianterna har samma, eftersom allt annat från logitech har det.
Man strömmar musiken via blåtand och inte wifi, dock, om det spelar roll. Det finns nog andra liknande enheter åxå.

Det är ju dock så att om man vill ha det portabelt och dessutom med batteridrift, då får man kompromissa en del och det är svårt att få ett högt och välbalanserat ljud. Med de små element som går att klämma in i dylika enheter så är det lite begränsat vad som går att göra. Ska man spela högt så får man, utöver stora element, ha ett stort och därmed tyngre batteri, alternativt får man leva med kortare batteritid.

Edit:
För att höja ljudnivån på filerna kan man använda MP3-Gain eller Foobar för att lägga in replaygain-taggar. Åtminstone har min SB 3 stöd för dem. Då höjer spelaren ljudet digitalt vid avkodning. Det är dock stor risk att man får klippning om man gör så och då låter det illa. Det går dock inte att höja nivån på bas, mellanregister och diskant på detta sättet, utan bara lika över hela spektrat. Det är dock i själva högtalaren som begränsningen sitter i detta fallet, så även om det går att få det något högre så kommer det inte att vara jätteskillnad och med risk att det låter illa istället.

SB 3? Är det Squezzebox radio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Logitech har ju en serie "boombox":ar. Jag har bara hört Boombox Mini, men den har, på vanligt logitechmanér, rätt överdriven bas och jag skulle tippa på att de större varianterna har samma, eftersom allt annat från logitech har det.
Man strömmar musiken via blåtand och inte wifi, dock, om det spelar roll. Det finns nog andra liknande enheter åxå.

Det är ju dock så att om man vill ha det portabelt och dessutom med batteridrift, då får man kompromissa en del och det är svårt att få ett högt och välbalanserat ljud. Med de små element som går att klämma in i dylika enheter så är det lite begränsat vad som går att göra. Ska man spela högt så får man, utöver stora element, ha ett stort och därmed tyngre batteri, alternativt får man leva med kortare batteritid.

Edit:
För att höja ljudnivån på filerna kan man använda MP3-Gain eller Foobar för att lägga in replaygain-taggar. Åtminstone har min SB 3 stöd för dem. Då höjer spelaren ljudet digitalt vid avkodning. Det är dock stor risk att man får klippning om man gör så och då låter det illa. Det går dock inte att höja nivån på bas, mellanregister och diskant på detta sättet, utan bara lika över hela spektrat. Det är dock i själva högtalaren som begränsningen sitter i detta fallet, så även om det går att få det något högre så kommer det inte att vara jätteskillnad och med risk att det låter illa istället.

Om jag spelar upp från Spotify blir det perfekt brukar inte behöva gå över 60% av volymen, men låtar jag har från datorn är ganska mycket lägre. Så om jag spelar upp en låt från datorn och har ljudet på ex 70% så är det lika högt som om Spotify är på typ 30% volym.
Det som är viktigt är att anläggningen kan ta emot ljudsignal från datorn, Är bluetooth ända alternativet då? testade en bluetooth högtalare från EL-giganten men det blev att ljudet hackade hela tiden oavsett om jag hade datorn 1 m eller 10 meter ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

SB 3? Är det Squezzebox radio?

Det är Squeeze Box 3, dvs den "vanliga" spelaren, generation 3.

Skrivet av TheQuo:

Om jag spelar upp från Spotify blir det perfekt brukar inte behöva gå över 60% av volymen, men låtar jag har från datorn är ganska mycket lägre. Så om jag spelar upp en låt från datorn och har ljudet på ex 70% så är det lika högt som om Spotify är på typ 30% volym.
Det som är viktigt är att anläggningen kan ta emot ljudsignal från datorn, Är bluetooth ända alternativet då? testade en bluetooth högtalare från EL-giganten men det blev att ljudet hackade hela tiden oavsett om jag hade datorn 1 m eller 10 meter ifrån.

Jag använder inte spotify så mycket, men jag kan inte ha ljudet på max där för då får jag distortion, så jag har sänkt till typ 90%.
Mina ljudfiler kör jag replaygain på i foobar. Då landar man på en "lagom medelnivå" som man kommit fram till, där man slipper klippning på de flesta låtar. Hos mig är ljudnivån från spotify ungefär samma som på andra filer. Om det inte är något konstigt/fel med dina filer låter det en smula konstigt. Testa att köra replaygain på dem och se vad som händer. Själva ljuddatat ändras inte och replaygain-taggarna går att strippa om det inte skulle bli bra.

Spotify har ju en funktion för att normalisera alla låtar, så att de har samma maxvolym. Denna kan kanske möjligen göra så att låtarna låter högre än de ska. Jag har den urbockad och har inte möjlighet att kolla hur det förhåller sig nu.

Jag kom på att jag ljög lite när jag sa att man kan höja nivån mha replaygain i foobar, men om de inte lagt till så att man kan välja förstärkningen/dämpningen själv i nån senare version än den jag har så går det inte. Däremot går det i MP3Gain.
Foorbar är snabbare och multitrådat. MP3Gain tar en stund att köra om man kör på många filer. Men det kan ju, om man har en jättesamling, stå och tugga över natten om det är så...

Edit:
Det finns ju inte så många portabla enheter som kan ta emot musik via wifi. Jag har inte använt dylika tingestar med blåtand själv, men det är några på jobbet som har dem, bland annat en såndär Boombox mini. Den funkar bra ihop med hans telefon och räckvidden är i regel en bra bit över 10m, men det kan ju vara olika.

Permalänk
Medlem

Koppla in boxen i mellan med en RCA till 3.5mm

Inbyggt laddningsbart batteri och kostar lite över 2500kr med frakt
http://www.hifiklubben.se/produkter/ipod-iphone/ipodiphone-ho...