Intel Haswell-E och Skylake får stöd för minnestypen DDR4

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell-E och Skylake får stöd för minnestypen DDR4

Processortillverkaren Intel lägger till stöd för minnestypen DDR4 i kommande Haswell-E och Skylake. Samtidigt framkommer det att Broadwell inte släpps för stationära datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! DDR4 here I come!

Permalänk
Medlem

Jag som vart så nöjd med mina snuskigt billiga DDR3...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Känns som att DDR4 kommer "tvingas" in i datorerna för att minnestillverkare faktiskt ska kunna tjäna pengar...

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk

2 års livslängd på Haswell, och enbart marginella ökningar i prestanda som vi vet sedan innan?

Det märks att PC-marknaden stagnerat, tyvärr.:(

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Alltid roligt med sådana nyheter! Dock tycker jag att dom borde satsa mer på lägre latenser och inte bara stirra blint på hastigheter. Blir det en förbättring till DDR5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Alltid roligt med sådana nyheter! Dock tycker jag att dom borde satsa mer på lägre latenser och inte bara stirra blint på hastigheter. Blir det en förbättring till DDR5?

Latenser är ju en del av "hastigheten" AKA prestandan. Kort sagt så kan man väl säga att prestandan (minnesbandbredden) beror på latenserna [cykler], överföringsfrekvensen [Hz] och bussbredden [bitar].

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aske.nord:

Känns som att DDR4 kommer "tvingas" in i datorerna för att minnestillverkare faktiskt ska kunna käna pengar...

Nej absolut inte. Minnes tillverkarna tjänar nog så det räcker och blir över.

Lika så DDR4 kommer nog till en vis del pga iGPU. Delat systemminne får stora prestanda ökningar med högre hastigheter.

Skrivet av MrNeikter:

Alltid roligt med sådana nyheter! Dock tycker jag att dom borde satsa mer på lägre latenser och inte bara stirra blint på hastigheter. Blir det en förbättring till DDR5?

DDR5 finns inte. GDDR5 finns och är en annan sak

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För de som redan sitter på en Ivy bridge kanske det inte ger mkt till prestandaboost, men för mig som sitter på en Phenom II... yeah baby!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

DDR5 finns inte. GDDR5 finns och är en annan sak

Tror han snackar om framtiden, därmed är det lite redundant att säga att det inte finns.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

För de som redan sitter på en Ivy bridge kanske det inte ger mkt till prestandaboost, men för mig som sitter på en Phenom II... yeah baby!

Vi snackar ivy-e här, vanliga ivy är chanslös

Permalänk
Avstängd
Skrivet av random1234:

Äntligen! DDR4 here I come!

Fast det är ju fortfarande drygt 1 1/2-2 år kvar till dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jaha... ännu mer finesser som skjuter eventuell uppgradering på framtiden.. suck

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Vi snackar ivy-e här, vanliga ivy är chanslös

Fast jag tror nog han menar bytet till Haswell

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej absolut inte. Minnes tillverkarna tjänar nog så det räcker och blir över.

Lika så DDR4 kommer nog till en vis del pga iGPU. Delat systemminne får stora prestanda ökningar med högre hastigheter.

DDR5 finns inte. GDDR5 finns och är en annan sak

Skrivet av hersses:

Tror han snackar om framtiden, därmed är det lite redundant att säga att det inte finns.

DDR5 någon gång under 20-talet? Ja alltså 2020-talet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Andersson:

DDR5 någon gång under 20-talet? Ja alltså 2020-talet.

Låter som en rimlig approximation om man ska extrapolera lite. Fast risken finns ju att det aldrig blir något DDR5 om det kommer nya tekniker och seglar förbi. Det vet vi ju inte än. Det finns ju ett par andra tekniker som lurat i skuggorna ett tag. Ett exempel är MRAM som intressant nog inte är flyktigt som DRAM vilket hade kunnat leda till extremt snabba boot-tider då allt som låg i minnet fortfarande ligger kvar. Men MRAM har ju funnits där i periferin i evigheter så vi får se vad som händer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var ju en artikel här på Sweclockers för ett tag sedan om att det skulle komma en helt ny typ av supersnabba minnen i framtiden, i så fall blir det inga DDR5 minnen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16791-hybrid-memory-cube-consortium-klar-med-forsta-specifikationen

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hersses:

Tror han snackar om framtiden, därmed är det lite redundant att säga att det inte finns.

Överflödig information? Säker på att det är Redundant information du menar?
Jag kanske missade ordet "Än".
[QUOTE=Herr Andersson;13457921]DDR5 någon gång under 20-talet? Ja alltså 2020-talet. ;)[/QUOTE]
Låter sannolikt. Det är väl DDR4 @ 2014-15 ungefär och då är väl runt 2023 inte helt omöjligt (eller där omkring).

Skrivet av Zotamedu:

Låter som en rimlig approximation om man ska extrapolera lite. Fast risken finns ju att det aldrig blir något DDR5 om det kommer nya tekniker och seglar förbi. Det vet vi ju inte än. Det finns ju ett par andra tekniker som lurat i skuggorna ett tag. Ett exempel är MRAM som intressant nog inte är flyktigt som DRAM vilket hade kunnat leda till extremt snabba boot-tider då allt som låg i minnet fortfarande ligger kvar. Men MRAM har ju funnits där i periferin i evigheter så vi får se vad som händer.

Sedan finns det ju asyncrona minnestekniker och det kanske också får en ökning nu igen (gamla ram var ju asyncrona) om man kombinerar den tekniken med nuvarande.
Asyncrona minnen har ju även fördelar de,

Skrivet av fantomsmurfen:

Var ju en artikel här på Sweclockers för ett tag sedan om att det skulle komma en helt ny typ av supersnabba minnen i framtiden, i så fall blir det inga DDR5 minnen.

Fast det bygger ju på samma teknik som i dag bara att man lägger minnes kapslarna ovanpå varandra och detta medför:

  1. Kortare accesstider. (Bra)

  2. Lägre latenser (Bra)

  3. Lägre kostnader för material (Bra)

  4. Högre kostnader för att tillverka minneskapslarna (Dåligt)

  5. Lägre Yield (Dåligt)

Dock är det högst sannolikt att DDR5 kommer. Men den som lever får se. Man ska inte ropa hej innan man är över bäcken

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

jha.. helt orelaterat:
när kommer gddr6..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fluffmajster:

jha.. helt orelaterat:
när kommer gddr6..

Nästa år säger ryktena så kanske i samband med AMDs 8000-serie men det verkar bara vara lösa rykten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Fast jag tror nog han menar bytet till Haswell

Skickades från m.sweclockers.com

Haswell är chanslös också! Men x79 är en helt annan prestandanivå.

Permalänk
Medlem

DDR4 kan nog bli trevligt till GPU kretsen, om man nu inte lagt in sepparat VRAM i CPUn tills dess.

Vad kommer ersättaren till 3570k heta? 4570k? 4500k? Förvirrande namn... Men kanske blir en sådan, om inte AMD drar fram något konkurenskraftigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thereal_twisted:

Haswell är chanslös också! Men x79 är en helt annan prestandanivå.

Det tror jag inte att jag håller med om. Jämför prestanda mellan Sandy Bridge-E och Ivy Bridge så ser du att Ivy ofta vinner om det inte handlar om många trådar vilket ju inte är så vanligt för det vi använder datorer till mest. Så förutsatt att man faktiskt inte sitter med renderingar och filmkonvertering hela dagarna så är risken stor att Haswell blir snabbare än Ivy Bridge-E.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

2 års livslängd på Haswell, och enbart marginella ökningar i prestanda som vi vet sedan innan?

Det märks att PC-marknaden stagnerat, tyvärr.:(

Det positiva är att AMD får en rejäl chans att komma ifatt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arion:

Latenser är ju en del av "hastigheten" AKA prestandan. Kort sagt så kan man väl säga att prestandan (minnesbandbredden) beror på latenserna [cykler], överföringsfrekvensen [Hz] och bussbredden [bitar].

Jag vet att hastigheten och latensen går hand i hand med varandra men problem är till för att lösas. Det måste väl finnas något sätt? Aja, det är bara till att vänta och se.

Skrivet av DavidtheDoom:

DDR5 finns inte. GDDR5 finns och är en annan sak

Och nästa modell av Volvo V70 finns inte heller.... än.

Skrivet av hersses:

Tror han snackar om framtiden, därmed är det lite redundant att säga att det inte finns.

You got it! ;D

Dold text

Iof vet man ju inte om det kommer heta DDR5 men det får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

2 års livslängd på Haswell, och enbart marginella ökningar i prestanda som vi vet sedan innan?

Det märks att PC-marknaden stagnerat, tyvärr.:(

Jag är sugen på att köpa ny dator, hade tänkt till Haswell men känns onödigt så tänkte vänta på Broadwell, men, nähä.
Utvecklingen för oss entusiaster är verkligen skittråkig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Haswell är chanslös också! Men x79 är en helt annan prestandanivå.

Fast sen var det ju iofs bytet från Phenom II till Haswell, så Ivy Bridge-E vet jag inte var det kommer in eftersom det blir ett lyft för han ändå

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

jaha ingen Brodwell och intel undrar varför PC marknaden stagnerar

Permalänk
Medlem

Om Windows är den ena stora motorn för PC-försäljningen så är Intel den andra men just nu känns det som den mer eller mindre obefintliga konkurrensen från AMD fått Intel att slå av på tempot ännu mer?

Det positiva för oss är väl att våra maskiner lever längre men åtminstone jag vill byta burk oftare än jag byter kylskåp

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

Om Windows är den ena stora motorn för PC-försäljningen så är Intel den andra men just nu känns det som den mer eller mindre obefintliga konkurrensen från AMD fått Intel att slå av på tempot ännu mer?

Det positiva för oss är väl att våra maskiner lever längre men åtminstone jag vill byta burk oftare än jag byter kylskåp

Om du byter kylskåp var 3'e eller var 4'e år så bör du nog sluta köpa billiga fulbyggen

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!