Permalänk
Medlem
Skrivet av remblon:

Sen så har du oerhört många bra spelare för android som tar MKV filer typ MX player så det är oerhört mycket enklare med film och så. På Ipad så får du vara beredd på att köpa allt, jag köpte AVPlayer och den fungerar riktigt bra, men jag dras med Itunes som kan vara jäkligt irriterade, jag saknar i vart fall drag and drop som android har.

Av nyfikenhet, vad behöver du iTunes till?

Skrivet av Jimmie.nr1:

1. man måste anvanda sig av ITUNES = pallar ej krångla med program, vill ha plug and use

Återigen, vad exakt är det man måste använda iTunes till? Har både iPhone och iPad och inte rört iTunes sen de tog bort kravet med iTunes för kunna uppdatera iOS versioner samt ta backup i och med iOS 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmie.nr1:

Men herregud kan folk hålla sig till Tråden?

IPAD verkar dock bli uteslutet av några faktorer som kommit fram i dessa inlagg.
1. man måste anvanda sig av ITUNES = pallar ej krångla med program, vill ha plug and use
2. många poangterar att det inte ar det basta valet for film och serier.
3. pallar ej betalprogram.

For att svara på ovanstående frågor så kommer den anvandas till

1. Film och serier (ladda ner / streama)
2. Surfa typ fb, sweclockers etc etc.
3. Diverse småspel.

Sen ar det aven viktigt att det ar bra flyt på den dvs hog prestanda och bra batteritid.
for tillfallet anvander jag mig inte av några apar så fortsatt garna komma med forslag på vad som skulle vara bast for mig nu nar jag skrivit detta

MVH Jimmie

Nexus 10? Eller den nya transformer prime med fakking i7 när den är på tangentbordet..:D
Edit: Den har tydligen inte släppts än...

Permalänk
Medlem

kanske Samsung Galaxy Note 10.1 eller acer w700
Jag har ingen aning hur bra de är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Är det verkligen det?! Det beror väl helt på vem tillverkaren är, Samsung t.ex låser ju in sina användare mer och mer så att Google har lessnat på dem, den enda rakt öppna enheten som kommer är ju den som är på gång från Motorola

Alla Android telefoner är öppna, bara att roota dem..

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Nexus 10 med 2560x1440 upplösning. Enda som jag kan störa mig på ibland är batteritiden, den är inte katastrofal men jag försöker ha den ansluten till ström när jag sitter i soffan eller sängen t.ex.
Men upplösningen gör att film och surf ser jättebra ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holin59:

Alla Android telefoner är öppna, bara att roota dem..

Det är ju samma sak som att säga "Alla iPhone's är öppna, bara att Jailbreaka dem", måste man roota den först så är den inte öppen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Lägger min röst på iPad.

Citat:

1. man måste anvanda sig av ITUNES = pallar ej krångla med program, vill ha plug and use
2. många poangterar att det inte ar det basta valet for film och serier.
3. pallar ej betalprogram.

1. Du måste inte använda itunes.
2. Skärmen säger sitt enligt mig (redigt najs), och det finns appar för bättre filstöd.
3. Nehe? Har själv haft två androidplattor de senaste två åren och båda har haft dåligt med kvalitetsappar för just plattor när jag väl behövt dem (bra ordredigerare, någon ?). Utvecklingen mellan ios på olika storlekar och android på olika storlekar skiljer en del (vad jag har lyckats se iaf), där det räcker med en simpel scaling och vips så har man en "pad app". Menar inget illa mot android när jag säger detta (äger fortfarande ena plattan, har också en hox..) men jag har märkt att android inte är lika kul på plattor. Visst är androids öppenhet kul, i en dag, men sedan så upptäcker man hur mycket som fortfarande inte mognats till riktigt på googles sida vad gäller just större enheter. Därför håller jag mig till apple för surfplatta och android i mobilen.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Det är ju samma sak som att säga "Alla iPhone's är öppna, bara att Jailbreaka dem", måste man roota den först så är den inte öppen

Skickades från m.sweclockers.com

Amen.
Finns många goda exempel på utvecklare som helt motstrider rooting av alla dess slag. Många mobiler är helt omöjliga att roota, än idag.. Om ändå rooting var såpass säkert att utvecklarna sålde dem öppna, fast då hade det ju inte varit öppet..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

säker root.. det var en intressant motsägelse.

ivf känns det som begreppen root och låst boot blandas ihop friskt också.

PS-OT: Tablet Z på ingång. en högupplöst skärm är inget värd om den inte är bra också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

säker root.. det var en intressant motsägelse.

ivf känns det som begreppen root och låst boot blandas ihop friskt också.

PS-OT: Tablet Z på ingång. en högupplöst skärm är inget värd om den inte är bra också.

Varför annars låsa ner dem?
Och ja, visst älskar vi när vi blandar ihop saker..
(Citera nästa gång)

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Det är ju samma sak som att säga "Alla iPhone's är öppna, bara att Jailbreaka dem", måste man roota den först så är den inte öppen

Skickades från m.sweclockers.com

Vänder man på steken, så ser vi att Android-enheter oftast tillåts att låsas upp, till och med så att en del tillverkare erbjuder upplåsning av systemet, gentemot att man godkänner att garantin blir förverkad. En del av dessa tillverkare erbjuder till och med kod och stöd till öppna projekt såsom Cyanogenmod.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmie.nr1:

Men herregud kan folk hålla sig till Tråden?

IPAD verkar dock bli uteslutet av några faktorer som kommit fram i dessa inlagg.
1. man måste anvanda sig av ITUNES = pallar ej krångla med program, vill ha plug and use
2. många poangterar att det inte ar det basta valet for film och serier.
3. pallar ej betalprogram.

For att svara på ovanstående frågor så kommer den anvandas till

1. Film och serier (ladda ner / streama)
2. Surfa typ fb, sweclockers etc etc.
3. Diverse småspel.

Sen ar det aven viktigt att det ar bra flyt på den dvs hog prestanda och bra batteritid.
for tillfallet anvander jag mig inte av några apar så fortsatt garna komma med forslag på vad som skulle vara bast for mig nu nar jag skrivit detta

MVH Jimmie

1. Man måste inte använda iTunes till nåt om man så inte önskar.
2. 90% av Sweclockers skyr Apple som pesten utan någon direkt anledning mer än att deras produkter kostar mer och inte är lika "öppna"
3. Du kan tänka dig spendera så mycket som 13.000 för den optimala plattan men inte köpa en app för typ 28 kronor för att slippa bök med iTunes typ? För att streama / ladda ner film i plattan alternativt lyssna musik eller titta på bilder.

Angående användande områden .

1 Film och serier funkar kanon på iPad i min mening. Formaten som är knixiga går superlätt och snabbt att konvertera om med Handbrake som finns till både OSX och Windows och kostar inte ett öre.
2. Surfa funkar utan bekymmer.
3. Småspel finns i sådan utsträckning på app store att du skulle förmodligen kunna spela 5 nya spel per dag och hålla dig sysselsätt utan spela samma spel 2 ggr i typ 2 år.

Angående koppla till TV´n / streama direkt upp på Tv´n så löser en Apple TV det med bravur som någon tidigare sagt. Dom är inte heller dyra och har massa andra features i sig som bara det gör det ett värt köp enligt mig. Visst man kan koppla kablar och skit med iPad och andra plattor men palla ha en 5m+ äcklig kabel emellan Plattan och Tv´n eller ? Hemma kör jag med en Asus RT56u router som har en WD 1TB kopplad till sig där jag lägger alla filmer,musik,serier och bilder. På så vis kommer jag åt det via min iPad när jag vill utan massa bök. T ex ligger sitter jag ute på gården och slappar med iPaden kan jag kolla film där utan att behöva flytta på mig. Detta går säkerlligen med de flesta andra så inget unikt där.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Vänder man på steken, så ser vi att Android-enheter oftast tillåts att låsas upp, till och med så att en del tillverkare erbjuder upplåsning av systemet, gentemot att man godkänner att garantin blir förverkad. En del av dessa tillverkare erbjuder till och med kod och stöd till öppna projekt såsom Cyanogenmod.

Och skillnaden gentemot Jailbreak i det stora hela är då...?!
Om du Jailbreakar kan du även återställa telefonen ifall något skulle hända så att du måste skicka in den så går det på garantin igen, de kollar aldrig ifall den varit Jailbreaked, de konstaterar bara att felet du skickat in den för existerar och byter ut mobilen helt åt dig, vet inte hur det fungerar med de som använder Android

Skrivet av Don_W:

1. Man måste inte använda iTunes till nåt om man så inte önskar.
2. 90% av Sweclockers skyr Apple som pesten utan någon direkt anledning mer än att deras produkter kostar mer och inte är lika "öppna"
3. Du kan tänka dig spendera så mycket som 13.000 för den optimala plattan men inte köpa en app för typ 28 kronor för att slippa bök med iTunes typ? För att streama / ladda ner film i plattan alternativt lyssna musik eller titta på bilder.

Angående användande områden .

1 Film och serier funkar kanon på iPad i min mening. Formaten som är knixiga går superlätt och snabbt att konvertera om med Handbrake som finns till både OSX och Windows och kostar inte ett öre.
2. Surfa funkar utan bekymmer.
3. Småspel finns i sådan utsträckning på app store att du skulle förmodligen kunna spela 5 nya spel per dag och hålla dig sysselsätt utan spela samma spel 2 ggr i typ 2 år.

Angående koppla till TV´n / streama direkt upp på Tv´n så löser en Apple TV det med bravur som någon tidigare sagt. Dom är inte heller dyra och har massa andra features i sig som bara det gör det ett värt köp enligt mig. Visst man kan koppla kablar och skit med iPad och andra plattor men palla ha en 5m+ äcklig kabel emellan Plattan och Tv´n eller ? Hemma kör jag med en Asus RT56u router som har en WD 1TB kopplad till sig där jag lägger alla filmer,musik,serier och bilder. På så vis kommer jag åt det via min iPad när jag vill utan massa bök. T ex ligger sitter jag ute på gården och slappar med iPaden kan jag kolla film där utan att behöva flytta på mig. Detta går säkerlligen med de flesta andra så inget unikt där.

Fast en iPhone 16 GB kostar ju lika mycket som en SGS4 16 GB (SGS3 var t.o.m dyrare när den kom)

Samsung Galaxy S4 Inet 5990:-

Samsung Galaxy S4 Elgiganten 5990:-

Samsung Galaxy S4 CDON 5990:-

Samsung Galaxy S4 NetOnNet 5990:-

Samsung Galaxy S4 Dustin 5990:-

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

Och skillnaden gentemot Jailbreak i det stora hela är då...?!
Om du Jailbreakar kan du även återställa telefonen ifall något skulle hända så att du måste skicka in den så går det på garantin igen, de kollar aldrig ifall den varit Jailbreaked, de konstaterar bara att felet du skickat in den för existerar och byter ut mobilen helt åt dig, vet inte hur det fungerar med de som använder Android

Den "stora" skillnaden:
"Upplåsning" av iOS: Ett licensbrott. Otillåten modifikation av mjukvaran.
"Upplåsning" av Android: Skött på rätt sätt, så har inga licensbrott begåtts. Man får upplåsningen från tillverkaren. Även om man sköter det "på fel sätt", så är det fortfarande inget licensbrott, eftersom systemet delvist är öppet och de öppna bitana får modifieras av vem som helst.

Hur garantier sköts, eller missköts, är utanför ramarna av mjukvaru-licenserna. Enligt licensavtalet har garantierna förverkats i båda fallen. Skillnaden är att den ena är en överenskommelse mellan tillverkare och kund, medans den andra är ett licensbrott.
Att butiker/reperatörer struntar i att kolla upp saken är något helt annat.

Nu är vi på väg att glida från ämnet: Bästa surf-plattan. Enligt min mening har Android-plattorna mer att ge. Är man inte nöjd med mjukvaran, så kör man med tredjeparts-mjukvara istället. Inte lika lätt på en Apple-produkt. (Dock möjligt)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Du kör garantin i skiten på en Android med om du använder tredje parts mjukvara som alternerar Operativet iaf påvisar Samsung detta i sina Garanti papper och även deras Servicetekniker avdelning. Men visst du kan göra mer med en Android men det är fortfarande inte utan risk för att bli utesluten från Garanti.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_W:

Du kör garantin i skiten på en Android med om du använder tredje parts mjukvara som alternerar Operativet iaf påvisar Samsung detta i sina Garanti papper och även deras Servicetekniker avdelning. Men visst du kan göra mer med en Android men det är fortfarande inte utan risk för att bli utesluten från Garanti.

Självfallet är det så. Det jag skrev ovan var att det ena är en överenskommelse med tillverkaren, och det andra är ett licensbrott. I båda fallen förverkar man garantin, vilket jag även skrev i ett ännu tidigare inlägg.

Fördelen med Android är att enheten ifråga har en mycket längre livslängd. När tillverkaren bestämmer sig för att upphöra med mjukvaru-uppdateringar till modellen ifråga, så kör man vidare med uppdateringar från tredjepart, alternativt ett annat system. Vid det laget har garantitiden i alla fall löpt ut.

Jag själv har t.ex en "skogsgammal" Sony Ericsson X10i. Tack vare CyanogenMod 10, så har jag tillgång ill de senaste mjukvarorna, fastän Sony slutat uppdatera enheten för flera år sedan. Än bättre var ju att Sony Ericsson (På den tiden.) hjälpte till med vissa anpassningar av hårdvau-specific kod till CyanogenMod och andra öppna projekt. (kamera, multi-touch med mera)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om film och serier är viktigast så hade jag valt en 16:10 eller 16:9 platta, kolla denna jämförelsen, tänk dig sen att du kör en film i 1,85:1 eller 2,35:1, då kommer du få väldigt stora sorgekanter på en iPad. Jag har inte jättebra koll på ios eller windows rt men med Android slipper du iaf konvertera filer om du har en bra mediaspelare.

Edit: Så ett konkret förslag är Xperia Tablet Z när den kommer i butik. 1920x1200 10.1", plats för micro sd vilket kan förenkla när du för över filer och kan anslutas till tv med hdmi.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B