Intel Haswell ger bekymmer för nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell ger bekymmer för nätaggregat

Nya strömsparfunktioner i Intel Haswell kan ge rekordlåg strömförbrukning, men även ställa till det för många av dagens nätaggregat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajajaj. Hatar att behöva köpa allt nytt

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ajajaj. Hatar att behöva köpa allt nytt

Jag trodde de flesta av oss bara ville ha ursäkter för att just göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag trodde de flesta av oss bara ville ha ursäkter för att just göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

ha en tyst fläkt på nätagget = inge nytt köp behövs ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Borde inte moderkortstillverkarna blivit informerade om detta långt innan? Så problemet lär främst drabba bärbara datorer som ställer krav på rätt nätaggregat för att få så låg strömförbrukning som möjligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att detta kommer upp så sent i utvecklingen. Hoppas det fixar sig utan att de behöver stänga av strömsparlägena till stationära datorer.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ha en tyst fläkt på nätagget = inge nytt köp behövs ?

Jag tror du missförstått problemet totalt.

Det handlar om att nätaggregatet kan slå till underströmsskydd när processorn går ner i de lägsta idle-lägena.
Det skulle då göra att datorn stängs av av misstag under mycket låg belastning.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

såååå.. dem introducerar strömsparfunktioner vi inte kommer kunna använda?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marticus:

såååå.. dem introducerar strömsparfunktioner vi inte kommer kunna använda?

Ja något nytt måste ju dom komma på !!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Några fläktar i datorn borde väl ändå hålla strömförbrukningen över 0.5 A?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Några fläktar i datorn borde väl ändå hålla strömförbrukningen över 0.5 A?

då försvinner ju nyttan med strömsparfunktionen

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

På något sätt så känns detta ändå som bra reklam för Intel.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Borde inte moderkortstillverkarna blivit informerade om detta långt innan? Så problemet lär främst drabba bärbara datorer som ställer krav på rätt nätaggregat för att få så låg strömförbrukning som möjligt.

Skrivet av Marticus:

såååå.. dem introducerar strömsparfunktioner vi inte kommer kunna använda?

Skrivet av fantomsmurfen:

Några fläktar i datorn borde väl ändå hålla strömförbrukningen över 0.5 A?

Det är väl snarare ett problem med nätdelarna och varför skulle man vilja ha fläktar igång överhuvudtaget? De låter och kan man kyla passivt vid last så känns det totalt vansinnigt att aktivera fläktar i energisparlägena för att hålla datorn igång om man har en gammal nätdel, problemet går troligen att gå runt ganska lätt via moderkortet tills nätdelstillverkarna har börjar redovisa vilka nätdelar som fungerar, att inte utnyttja energispartlägena känns bara dumt och det kommer snabbt att få en lösning eftersom det är ganska enkelt att lösa just det här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intel vill ha, så Intel får. Det är lite så det känns på marknaden idag.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

"C6 och C7 kräver ett nätaggregat som klarar av en belastning på ynka 0,05 ampere över 12 voltslinan – annars kan under- eller överbelastningsskyddet slå ifrån."¨

Kan någon förklar hur överbelastningsskyddet kan slå ut på 0.05A?

och sen har jag heller aldrig hört talas om något underbelastningsskydd.

är det bara jag som har missat något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"C6 och C7 kräver ett nätaggregat som klarar av en belastning på ynka 0,05 ampere över 12 voltslinan – annars kan under- eller överbelastningsskyddet slå ifrån."¨

Kan någon förklar hur överbelastningsskyddet kan slå ut på 0.05A?

och sen har jag heller aldrig hört talas om något underbelastningsskydd.

är det bara jag som har missat något här?

Tror det är under/överbelastningsskydd, samma skydd med två egenskaper.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Men hårddiskar/ssd'er/cd/dvd/ fläktar etc. etc. går ju även dem på 12V så det borde ju aldrig vara något problem eller tänker jag fel? Det kanske är 0,05A per 12V lina och processorn har väl en egen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Detta är ju inget problem? Antingen har man nytt nätagg och kan köra med dessa extra snåla strömsparsfunktioner, eller så har man ett gammalt nätagg och kan köra på det bästa som finns utom dessa två (precis som förut).

Varför hetsa upp sig?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av thompson:

Men hårddiskar/ssd'er/cd/dvd/ fläktar etc. etc. går ju även dem på 12V så det borde ju aldrig vara något problem eller tänker jag fel? Det kanske är 0,05A per 12V lina och processorn har väl en egen.

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-recommendation-benchm...

Ja SSDer drar ju iaf inte 6W(12v*0.5A) men då kanske inte spänningen måste vara på 12V utan kan även den sänkas. Processorn kanske måste ha en spänning på 12V hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Men man har ju ändå en två tre fläktar som går i chassit...det är redan en amper! Inga problem!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Summan av resten av all ström på 12V är garanterat >0,5 A för alla normala och del allra flesta onormala system iaf, dvs ickeproblem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Men man har ju ändå en två tre fläktar som går i chassit...det är redan en amper! Inga problem!

beror väldigt mycket på vilka fläktar man har, för att få ut 1A från 12 innebär det fläktarna ska dra 12W totalt. Som jämförelse har jag för mig att 800RPM gentle typhoon drar 0,7W stycket.

Som tillägg i diskutionen är det ytterst tveksamt om ssd+hdd+fläktar i viloläge drar 1A totalt, dock borde problemet vara ett icke problem för alla som har ett separat grafikkort då dessa borde lägga på tillräcklig strömförbrukning även i idle för att nå över 0.5A

Skrivet av muppens:

Summan av resten av all ström på 12V är garanterat >0,5 A för alla normala och del allra flesta onormala system iaf, dvs ickeproblem.

Precis, för alla med ett grafikkort är det ett icke problem i alla fall.

Permalänk
Medlem

Min partybelysning i datorn drar mer än det, nemas problemas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Detta är ju inget problem? Antingen har man nytt nätagg och kan köra med dessa extra snåla strömsparsfunktioner, eller så har man ett gammalt nätagg och kan köra på det bästa som finns utom dessa två (precis som förut).?

Jag tror inte någon kommer märka ett skvatt. Buggig bios möjligen, men det är ju alltid ett problem oavsett. Folk ger Intel mer gratis reklam bara med sånahär "nyheter".

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Superbra att Intel satsar på strömsnåla processorer!
Hoppas dom blir lättare kyla också, jag vill gärna kyla passivt.

Permalänk
Avstängd

biligare elräkningar jippi....

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

vad är det som är problemet?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem

Jag vill se den datorn som drar mindre än 0,6W med en CPU, en GPU, minst 2 fläktar, minst en HDD eller SSD och lite annat smått och gott Det hade varit trevligt att se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag tror du missförstått problemet totalt.

Det handlar om att nätaggregatet kan slå till underströmsskydd när processorn går ner i de lägsta idle-lägena.
Det skulle då göra att datorn stängs av av misstag under mycket låg belastning.

ja det fattade jag
Men en fläkt belastar ju 12 volts linan den med så nätagget inte sätter igång skyddet trots superlåg belastning det var just det som var min lilla tanke ^^
håller ett nätagg igång med en fläkt som är på 1000 rpm
(hade trökigt i söndags och ville ha en fläkt som blåste lite mot nyllet tillsammans med nuvarande usb fläkten (120 mm Led fläkt från ett nätagg på 2000 rpm+ på 12 volt men svalt och tyst på usb där den sitter just nu :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

får hoppas intel börjar tillverka nätagg... dom gör ju dom bästa cpuerna. go intel go intel

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]