Intel Haswell ger bekymmer för nätaggregat

Permalänk
Medlem

ööh jag tror kanske att jag har missuppfattat (och då blir det ännu ett smått dum citat till mej -.-) men har inte detta att göra med "strömsparläge"eller "viloläge" eller vad det heter?
då stängs ju dina fläktar av och då drar dom ju ingenting? så varför säger alla att deras fläktar kommer lösa problemet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

ööh jag tror kanske att jag har missuppfattat (och då blir det ännu ett smått dum citat till mej -.-) men har inte detta att göra med "strömsparläge"eller "viloläge" eller vad det heter?
då stängs ju dina fläktar av och då drar dom ju ingenting? så varför säger alla att deras fläktar kommer lösa problemet?

Ja det undrar jag också.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AstralDimension:

får hoppas intel börjar tillverka nätagg... dom gör ju dom bästa cpuerna. go intel go intel

400w nätagg för 3500kr var det? Ja ja, de är ju för fan intel! Bäst vi köper det för polaren sa ju att de var bäst O håll er jävlig långt bort från AMDs agg de brinner säker upp när man tittar på dom!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

...min dator drar ju under 6W i viloläge som det är nu, och jag har inte märkt någonting ?
Pratar de om c6 / c7 som idle-lägen då datorn är på lär det vara ännu mindre problem, finns gott om andra kretsar som kräver ström

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

En del kopplar fläktar direkt på nätdelen men för att de ska dra 0,5A så krävs det en rätt rejäl fläkt eller ett par normala, det är hursomhelst helt oacceptabelt att datorn ska låta som en dammsugare när den går i energisparläge, det är en helt befängd ide att aktivera fläktar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

såååå.. dem introducerar strömsparfunktioner vi inte kommer kunna använda?

Med denna logik så kommer du aldrig kunna köpa nya saker för "det funkar inte med det gamla". Allt som behövs är en bios fix för att undvika problemet eller ett nytt nätagg som fakiskt drar nytta av funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

...min dator drar ju under 6W i viloläge som det är nu, och jag har inte märkt någonting ?
Pratar de om c6 / c7 som idle-lägen då datorn är på lär det vara ännu mindre problem, finns gott om andra kretsar som kräver ström

Coolt, du kan ju typ driva datorn från bios-batteriet

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Coolt, du kan ju typ driva datorn från bios-batteriet

Nah.. det kan han inte
http://en.wikipedia.org/wiki/CR2032_battery
225 mAh, 3.0 V

Permalänk
Inaktiv

Installera BOINC och gör någon nytta med din dator samt undvik problem med djupa sömnlägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Du missade en nolla. "Under 0.05A", så 0.6W.

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

400w nätagg för 3500kr var det? Ja ja, de är ju för fan intel! Bäst vi köper det för polaren sa ju att de var bäst O håll er jävlig långt bort från AMDs agg de brinner säker upp när man tittar på dom!

vilka vi?,polarn ljuger för dig,håll dg till amd istället men kolla inte

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Intel vill ha, så Intel får. Det är lite så det känns på marknaden idag.

ja för vi vill ju inte alla ha lägre ellräkning.............

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Att köpa nytt för att spara ström är ganska dumt, med tanke på att det lär ta bra mycke längre tid än komponenternas livslängd för att du ska "tjäna" på mellanskilladen på det du har nu och denna.

Iaf.

En processor går väl inte på 12 volt heller, dom går på 1.35 (och nära 100-150 ampere vid belastning därav behov av en stor kylare) eller nå sånt och jag tror inte heller 12V till cpu är samma "tråd" som övriga 12 volt, då man drar en separat 12 volt sladd från nätagget för detta (den där 4 alt 8 pinnas kontakten brevid CPU-sockeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Att köpa nytt för att spara ström är ganska dumt, med tanke på att det lär ta bra mycket längre tid än komponenternas livslängd för att du ska "tjäna" på mellanskillnaden på det du har nu och denna.

Iaf.

En processor går väl inte på 12 volt heller, dom går på 1.35 (och nära 100-150 ampere vid belastning därav behov av en stor kylare) eller nå sånt och jag tror inte heller 12V till cpu är samma "tråd" som övriga 12 volt, då man drar en separat 12 volt sladd från nätagget för detta (den där 4 alt 8 pinnars kontakten bredvid CPU-sockeln).

Nätagg ger inte under 3.3 V Dvs allt under detta måste skapas av moderkortet. Detta göra i processorns fall från 12 V-linan. Det du säger gällander flera "trådar" för strömmen så stämmer det i vissa fall, vissa nätagg h ar flera linor och vissa bara en. Detta är dock inte ett relevant delämne för frågeställningen. Totala strömmen förändras inte av detta faktum i sig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på massor av begangnade billiga nät agg här på swec nu!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Nah.. det kan han inte
http://en.wikipedia.org/wiki/CR2032_battery
225 mAh, 3.0 V

Hur mycket kräm är det i de gigantiska one pounds (typ halvkilo) batterierna som man ibland kunde hitta i *mini *DEC PDP på 80talet? I nyskick tror jag det är rätt så saftigt och säkrt omiljövänligt som satan.

*mini = de gigantiska arbetsstationerna till skillnad från mainframes och micros som vanliga PC benämndes som, nån typ av mitt imellan de två typerna.
*DEC PDP=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Pdp-11-40.jpg

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

yttligare en bra orsak att köpa AMD

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av boibo:

Att köpa nytt för att spara ström är ganska dumt, med tanke på att det lär ta bra mycke längre tid än komponenternas livslängd för att du ska "tjäna" på mellanskilladen på det du har nu och denna.

Iaf.

En processor går väl inte på 12 volt heller, dom går på 1.35 (och nära 100-150 ampere vid belastning därav behov av en stor kylare) eller nå sånt och jag tror inte heller 12V till cpu är samma "tråd" som övriga 12 volt, då man drar en separat 12 volt sladd från nätagget för detta (den där 4 alt 8 pinnas kontakten brevid CPU-sockeln).

Det har visat sig att det är ytterst få nätagg som faktiskt har olika 12 V linor ut. De flesta skriver bara så i specen och syftar på antalet sladdar ut eller något i den stilen. Alla kommer från samma källa i slutändan och det är där problemet ligger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del kopplar fläktar direkt på nätdelen men för att de ska dra 0,5A så krävs det en rätt rejäl fläkt eller ett par normala, det är hursomhelst helt oacceptabelt att datorn ska låta som en dammsugare när den går i energisparläge, det är en helt befängd ide att aktivera fläktar.

Hur tyst dammsugare har du då ?
Finns ju fläktar som knappt låter 9 db och dem kan man nog leva med om man inte har superlåg volym och sitter i ett rum där det är nästan ljudlöst så man hör sig själv andas och sina egna organ jobba

eller så får du köpa någon random fläkt och stoppa den med att sätta fast ett fläktblad med stripes i ramen (vet dock inte hur bra nätagget tycker det är men det drar lite ström och är helt tyst) det är nog mindre än 0.5a om inte en 1000 rpm fractal design fläkt drar så mkt (startade ett nätagg med den fläkten utan problem ^^) äldre fsp nätagg som inte har sata kablar men 120 mm fläkt märkligt nog.
står inga specs på baksidan av fläkten så jag vet inte hur mkt den drar men tyst är den allt i mitt rum.
hör den lite grann då lagret är slitet. (gått 24/7 i snart 2 år ) och då har jag dock tomt i lägenheten medans datorn min är avstängd.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mini-z1994:

Finns ju fläktar som knappt låter 9 db och dem kan man nog leva med om man inte har superlåg volym och sitter i ett rum där det är nästan ljudlöst så man hör sig själv andas och sina egna organ jobba

eller så får du köpa någon random fläkt och stoppa den med att sätta fast ett fläktblad med stripes i ramen (vet dock inte hur bra nätagget tycker det är men det drar lite ström och är helt tyst) det är nog mindre än 0.5a om inte en 1000 rpm fractal design fläkt drar så mkt (startade ett nätagg med den fläkten utan problem ^^) äldre fsp nätagg som inte har sata kablar men 120 mm fläkt märkligt nog.
står inga specs på baksidan av fläkten så jag vet inte hur mkt den drar men tyst är den allt i mitt rum.
hör den lite grann då lagret är slitet. (gått 24/7 i snart 2 år ) och då har jag dock tomt i lägenheten medans datorn min är avstängd.

Då är det ju oändligt mycket billigare och enklare att bara köpa ett lämpligt motstånd och löda in på lämpligt ställe. Det är också helt tyst. Eller så stänger man bara av de där strömsparlägena eftersom det är gratis och ger samma resultat i slutändan då man inte sparar någon ström på att elda en fläkt bara för att hålla igång nätagget ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mini-z1994:

Sitter och tittar på några av de "originalfläktar" jag valt bort för att de var för bullriga, de drar 0,18A det skulle alltså krävas 3 sånna för att gå över 0,5 A

De jag har i lådan just nu och ändå stänger av och varvtalsreglerar drar 0,1 A var vid full effekt, jag har just nu 4 sådana i min låda om jag räknar med den som kyler nätdelen så även om jag aktiverar fläktkontrollern så alla går för fullt, vilket i min värld är väldigt bullrigt drar de bara 0,4A
De som har nytta och behov av tysta, kalla datorer är knappast intresserade av att sätta in ytterligar fläktar som ska bullra för att energisparlägena ska fungera, jag har redan 4 fläktar i lådan som aktiveras om det behövs och då är det en helt oacceptabel ljudnivå, men jag har det som katastrofskydd, om lådan går över 60C så börjar det blåsa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas man kan stänga av det i BIOS då min dator ska clockas och inte dra mindre ström..Mer kräm åt folket!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Hear Yourself Think

http://www.quietpcusa.com/NoFan-Set-A430-Quiet-Computer-Case-...

Detta och en 4770T så kan man göra musik utan att ha högsta volym så att man kan hålla på en hel dag utan att öronen kroknar:) Hoppas dock bara att nätagget inte stänger ner när man tar lunch..

Permalänk

Lär sällan bli problem på normala datorer då ssd, hdd, fläktar och grafikkort håller energiförbrukningen över 0,6W (och kanske över 6W som 0,5A blir). Men på säg en HTPC som bootar från usb-minne eller sd-kort kan det bli problem. Där är inget annat än processor och moderkort som drar ström.

Sen tycker jag inte att man ska skylla något på nätaggregatstillverkarna nu då de bara följer standarden som finns, ATX12 V2.3, vilken säger att strömmen på 12V-linan inte går under 0,5A. En ny ATX-standard känns ju lämplig att plocka fram som tar hänsyn till extrema energisparlägen på komponenterna.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Det var ingen höjdare direkt. Men kan man stänga av det så är det bara bra och man kanske kan köra med det på också som vissa säger här i nyhetens kommentarer.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Poängen var att Intel vill att det ska vara på ett sätt, och då räknar dom med att alla andra ska rätta sig efter det.
Sedan är lägre strömförbrukning inget negativt alls, men som det framgår i nyheten finns det problem för att nätaggen inte stödjer den tekniken.

Mitt inlägg var inte bara riktat mot just den här nyheten, utan deras inställning i största allmänhet. Det är så tråkigt när folk på det här stället måste missuppfatta allting man skriver. Det känns som detta görs medvetet för att ha något att klaga på.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Poängen var att Intel vill att det ska vara på ett sätt, och då räknar dom med att alla andra ska rätta sig efter det.
Sedan är lägre strömförbrukning inget negativt alls, men som det framgår i nyheten finns det problem för att nätaggen inte stödjer den tekniken.

Mitt inlägg var inte bara riktat mot just den här nyheten, utan deras inställning i största allmänhet. Det är så tråkigt när folk på det här stället måste missuppfatta allting man skriver. Det känns som detta görs medvetet för att ha något att klaga på.

Kommer alltid vara så att någon driver utvecklingen framåt och alla andra får rätta sig i ledet om det visar sig vara en uppskattad funktion.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man klaga på detta?!? Är för mig totalt obegripligt..

Framsteg är alltid framsteg. Vill ni inte uppgradera era system så ha kvar det ni har nu ifall ni tror era datorer kommer dra för lite ström.

Vad sitter ni på för system där hemma egentligen? Bara moderkortet i sig själv drar väl nästan 0,5A? Förr i tiden brukade vi också räkna på ca. 5w per ram sticka, det har kanske ändrat sig vad vet jag?

Sedan har vi grafikkortet också...

Permalänk

HX1000W kommer inte klara detta är jag rädd för.
Behövde ändå ett nytt agg som är tyst.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Du missade en nolla. "Under 0.05A", så 0.6W.

Effektmätaren hoppar ibland upp till 2W för mig då datorn "sover", menade att om det skulle vara problem med dagens agg och förbrukning under 6W borde jag märka det redan nu
Vid idle (då fläktarna fortfarande körs och processorn är i ett högre idle läge (C-state)) ligger jag strax över 40W..

Visa signatur