Montera extra HDD med Operativsystem på

Permalänk
Medlem

Montera extra HDD med Operativsystem på

Tjena !

Har en nästan ny 500gb samsung disk liggandes bredvida datorn och gott om plats över för den i min nya burk,

kruxet är att på denna samsung disk finns vista och gott om data från min förra dator, är det bara att plugga in disken som vanligt och sedan köra på för att sedan komma in i mitt windows 7 som ligger på min ssd och shift+deleta allt innehåll eller kommer mitt windows 7 krocka med detta ?

hur går man till väga med detta ?

tack på förhand !

EDIT : Denna 500gb samsung skall enbart köras som extra lagring.
Jag är INTE intresserad av att omformatera samtliga diskar ifall detta skulle krävas/vara optimalt

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Medlem

Ska nog inte vara något problem. Bara du formaterar Vista-disken.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Det är bara att plugga in på ledig port, du kan möjligtvis behöva ändra boot ordning efter att kopplat in den, datorn kan försöka boota Vista.
Du behöver inte formatera om alla diskar, men om du bara ska ha 500GB HDDn som lagring så formatera den.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, hur formaterar jag denna disk enklast ? Via bios, med installations cd eller inne i Windows ? Mvh !

Edit : finns det en möjlighet att rädda data på denna disk inne i Windows 7 på min Ssd ?

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Medlem

Om du har din gamla HDD inkopplad och kan boota din SSD med Windows 7 så kan du åxo kopiera över filer från din gamla HDD till din SSD.

Edit: Om filerna ligger i ett Vista dokument mapp så kan det vara svårt att få fulla rättigheter till dessa filer.

Man kan formatera hårddisken på många olika sätt men jag föredrar Diskhantering, guide: http://windowstips.nu/formatera-en-harddisk/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du kan flytta hur du vill från den gamla disken till en av dina nuvarande. Sen när du är nöjd högerklickar du formatera i Den här datorn. Hur lätt som helst.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Entusiast

Som tidigare talat:
Koppla in disken och den beter sig som vilken annan disk som helst.
Kopiera filerna du vill spara. Sedan är det fritt fram att formatera disken efter behag. Använd filsystemet NTFS (Borde vara förvalt när du får upp dialog-rutan för formateringen)
Dina dokument, inställningar och användar-data från den gamla Vista-installationen finns under mappen "Users" på disken.
(Observera: Du har även en "Users" -mapp på C:\, men den tillhör din nuvarande Windows-installation, och bör således inte modiferas utan att du vet vad du gör)

Tänk på:
Om du startar om datorn med disken inkopplad och Vista finns kvar på den, så kan det hända att din dator försöker starta upp på den istället, och ge dig diverse felmeddelanden om att vissa filer saknas. Detta är alltså normalt, eftersom Windows-installationen på den andra disken inte känner igen sig själv längre.
Koppla bara ur disken och starta om datorn igen (tryck på reset-knappen)
När du väl formaterat om disken, så borde detta inte vare ett problem längre.

Det kan hända att du får konfigurera ditt UEFI/BIOS att starta på en specifik hårddisk istället för att försöka på alla diskarna. (I ditt fall din SSD)
Kolla i din manual till moderkortet för hur du utför detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Klockrena svar, mycket tacksam ! Blir till att sätta igång med detta imorgon, har lite bilder på en mc stöld jag tog med telefonen i sommras som polisen nu kontaktat mig om att dom vill ha dem Lagring har jag så det räcker annars ^^

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |